[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:25

smax schreef:
Todorien schreef:
nou, je schrijft niet direct debiel, maar je schrijft wel rare dingen, ik denk dat jij een beetje anders over paarden en omgaan met paarden denkt dan een stel anderen hier.
Ik kan natuurlijk alleen voro mezelf spreken, maar jij kijkt vanuit jezelf, nooit vanuit het paard, hoe kom ik op hem over, hoe eerlijk en duidelijk ben ik nu helemaal?
heb ik een rotdag, of heeft hij een rotdag, en als ik dan zie dat je schrijft dat je ervan moet huilen....dan ben je niet gezond bezig, niet voor jezelf en niet voor je paard, maar aan wie ligt het? ik zeg bij de mens in dit soort gevallen, paarden leven in het hier en nu en zijn reactieve dieren, zeker appaloosa's, maar eigenlijk allemaal. dat jij moet huilen, en kwaad denkt te MOETEN worden, hoe denk je dat je daardoor overkomt op je paard?
A als iemand die stabiel is, zelfzeker, vriendelijk en duidelijk met weinig piek en dalpunten, kortom iemand waarbij een paard zich lekker en veilig voelt?
B als iemand die de rust en veiligheid verstoord doro soms wel aardig te zijn en duidelijk en een zachte leider, en soms ongeduldig en kkwaad en soms verdrietig?
Als ik een paard(vlucht/kudde dier) was zou ik type A de leuke mens vinden, die andere niet zo hoor, die is onvoorspelbaar en geen betrouwbare compagnon, en dat is een risico als je een vluchtdier bent en moet rekenen op de veiligheid en geborgenheid van de kudde(hoe klein ook met 1 paard en 1 mens vorm je een kudde).

... En dat zeg jij tegen een meervoudig Nederlands Kampioen??? En waarschijnlijk ook een paar Europeese titels. Sorry hoor, maar dat schiet er bij mij even verkeerd in, ik ben me 100 % zeker dat silvester heus wel weet wat ze doet, en denk dat ze wel weet waar ze het over heeft!

@smax, Dat zegt @Todorien niet maar @Freeride. :)
Ze heeft het alleen wat slecht gequoteerd (wat een duur woord).
Ze zegt alleen dat ze dat ook zo bedoelt.

Romkabouter

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:36

Daar was ooit een topic van :))

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:52

smax schreef:
... En dat zeg jij tegen een meervoudig Nederlands Kampioen??? En waarschijnlijk ook een paar Europeese titels. Sorry hoor, maar dat schiet er bij mij even verkeerd in, ik ben me 100 % zeker dat silvester heus wel weet wat ze doet, en denk dat ze wel weet waar ze het over heeft!

Dit is de goede quote, geschreven door freeride dus en niet door Todorien:

freeride schreef:
nou, je schrijft niet direct debiel, maar je schrijft wel rare dingen, ik denk dat jij een beetje anders over paarden en omgaan met paarden denkt dan een stel anderen hier.
Ik kan natuurlijk alleen voro mezelf spreken, maar jij kijkt vanuit jezelf, nooit vanuit het paard, hoe kom ik op hem over, hoe eerlijk en duidelijk ben ik nu helemaal?
heb ik een rotdag, of heeft hij een rotdag, en als ik dan zie dat je schrijft dat je ervan moet huilen....dan ben je niet gezond bezig, niet voor jezelf en niet voor je paard, maar aan wie ligt het? ik zeg bij de mens in dit soort gevallen, paarden leven in het hier en nu en zijn reactieve dieren, zeker appaloosa's, maar eigenlijk allemaal. dat jij moet huilen, en kwaad denkt te MOETEN worden, hoe denk je dat je daardoor overkomt op je paard?
A als iemand die stabiel is, zelfzeker, vriendelijk en duidelijk met weinig piek en dalpunten, kortom iemand waarbij een paard zich lekker en veilig voelt?
B als iemand die de rust en veiligheid verstoord doro soms wel aardig te zijn en duidelijk en een zachte leider, en soms ongeduldig en kkwaad en soms verdrietig?
Als ik een paard(vlucht/kudde dier) was zou ik type A de leuke mens vinden, die andere niet zo hoor, die is onvoorspelbaar en geen betrouwbare compagnon, en dat is een risico als je een vluchtdier bent en moet rekenen op de veiligheid en geborgenheid van de kudde(hoe klein ook met 1 paard en 1 mens vorm je een kudde).

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:05

OK sorry Y;( Maar is wel heel raar gequot ;)

Ik zie op vorige pagina in post torodien niet staan dat freeride dat heeft geschreven kijk maar eens naar de post

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:23

ja sorry inderdaad een beetje raar geqout
heeft inderdaad freeride gezegt en ik heb gezegt dat ik het er wel mee eens ben....

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:28

Ok hier ben ik weer, even samenvattend, NAS fokt dus eigenlijk meer op kleur en de amerikaanse Appaloosa is dus volgens sommigen hier dus echt een ras met daarbij behorende karaktereigenschappen, vat ik het zo goed samen?
Hoewel er dus ook wel fokkers bij het NAS bezig zijn gewoon een goed sportpaard te fokken met een leuke kleur maar dit even terzijde, en dus niet enkel en alleen voor een paar leuke stippels gaan.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:35

De amerikaanse appaloosa ís echt een ras met bijbehorend karakter en kleur.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:19

Ok, dat is helder! Dus dat is echt een groot verschil dat werpt een ander licht op de zaak. Daar had ik geen idee van. Zijn er veel mensen hier in Nederland met een amerkaans gefokte apploosa eigenlijk?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:30

nee

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:49

De dierenarts was vandaag bij mijn 4 jarige merrie (niet leuk natuurlijk, snee in achterbeen en ze moest met hoef en al in het verband) maar ze vroeg na de tijd: Is ze altijd zo braaf?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:45

@Jannie, oh, ik ken jouw appie merrietje, ik ben daar nog bij gaan kijken toen ze net te koop stond, maar helaas was ze iets te licht qua bouw voor mijn vriend om op te gaan rijden, ze is een leukerd met veel vertrouwen in de mens, haar vorige eigenaar is ook altijd heel zacht voor zijn paarden geweest, dus je kunt je DA zeggen dat ze echt altijd zo zoet is :), onze appies weten ook wanneer een DA ze komt'helpen', zo is de ruin met enten etc een echte leeuw, maar toen ie serieus koliek had, was het net een baby :j

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:58

Sterkte met je merrie Jannie , vertroetel haar maar lekker , die van mij is ook met alles zo makkelijk , ontwormen , enten ,
what ever , jaha , niet te geloven he van een rotappaloosa..... ;)Als ik sommige paarden bij ons op stal zie , sederen met bv de tandarts...
Als die van mij (zelden) eens ergens niet mee eens is gooi ik eerder op haar merrie zijnde ,
maargoed ik heb verder net als jij Jannie (en Sivester en wie ik nu vergeet) geen ervaring met Apploosa's , heb ze nog maar sinds 1999 , dus ken het ras nog niet zo heel goed :+

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 14:26

Zo heb ik ook regelmatig complimenten gekregen van de da over mijn appie.

Ik weet nog heel goed hoe hij met 1 jaar oud een keer door de draad was gevlogen op de wei, met als resultaat een paar flinke snijwonden op zijn beentjes.
De da heeft alles keurig schoon kunnen maken en daarna insmeren en verbinden, hij gaf geen krimp, en bleef keurig staan.
Af en toe keek hij even omlaag om te zien wat we allemaal aan het doen waren :D

De da was helemaal verbaast dat hij zo braaf was!
Gelukkig is dat nu nog steeds zo :D

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:16

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 13:19

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:00

Van de week op de stal waar Bo Jack nu staat, gereden op een Amerikaanse appie. Eigenlijk mijn eerste ervaring met een appie. En wat een leuk, werkwillig, gevoelig paard zeg. Wil hard voor je werken, leergierig en blij paard. Dus hier in ieder geval 1 postieve ervaring.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:08

Mijn knappie is wel een drama bij de da en heel eenkenning ;)

Zo makkelijk was de merrie van Jannie niet hoor, ik ken haar vanaf de eerste dag freeride ;).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:05

Mijn half Am. appie (andere helft Haflinger, dus haffaloosa ) is lomp als een Haflinger en gevoelig als een appie. Zeer gewillig,maar je moet hem er wel bij houden, anders gaat hij andere dingen doen......schrikken van onzin dingen, wegdromen ..... In de omgang heel lief. En knap natuurlijk!

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:27

Splash_ schreef:
Zo makkelijk was de merrie van Jannie niet hoor, ik ken haar vanaf de eerste dag freeride ;).

Ze heeft nog wel streekjes hoor...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:09

Hoort erbij toch :D Hoe gaat het nu met haar Jannie?

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:19

Ze gaat goed, vanochtend heb ik haar weer even 10 min gelongeerd. Na drie weken niks doen was ze nog steeds heel braaf!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:51

Appies zijn super!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:32

Duke schreef:
Ja, geef je ze één vinger... weg zijn je handen. Maar goed, ook daar is prima mee om te gaan. Gewoon consequent blijven.

:+
Hihi de mijne pakt geregeld zachtjes mijn hand tussen zijn tanden als we naar de wei lopen,gezellig saampjes tand in hand :D
En als ik onderweg tijdens het rijden te lang sta te banketstaaf dan pakt ie zachtjes mijn tenen tussen zijn tanden,zo van kom op tis goed geweest we gaan weer verder.
GEWELDIG!! Schat van een paard.
Maar zet er niet zomaar een vreemde op,kan ie niet zo mee lachen. ~~}>

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 12:12

Ik heb vanmorgen, voor het eerst weer sinds een aantal weken (ik zat te wachten op uitslagen van ziektes en kliniek bezoek over wat mijn knappie mankeerde), weer eens een eind met hem gewandeld.
als hij het naar zijn zin heeft gaat hij heel zachtjes lopen briesen/knorren, dat is zoooo schattig!

Hij heeft de hele weg geknort :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:50

Splash_ schreef:
Mijn knappie is wel een drama bij de da en heel eenkenning ;)

ah okee, dan waren wij op een goed moment op bezoek, vond haar wel erg happerig naar loekies, maar da's een opvoedingsfout, maar als ik het goed begrijp was het dus een pittige tante tot ze goed opgevoed was en vertrouwen in Jannie kreeg, weer bewijs he, appie in de goeie handen, toch fijn paard, onder het motto van" appies rule" hahaha :)