[WN] merk voer,juist voor quarters!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 04:47

Als je goed op de rubbers let bij 'aanschaf' valt dat best mee Francis, die van mij moet je goed trekken om open te krijgen, ben blij met mijn kassie, heb het jaren met tonnen gedaan maar dit is veel overzichtelijker, ik heb er vakken in gemaakt omdat ik drie verschillende soorten voer heb, het is heerlijk scheppen kan ik je vertellen.....en het ziet er zo leuk uit, lijkt net een saladbar Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:30

Ods schreef:
.....en het ziet er zo leuk uit, lijkt net een saladbar Haha!

Jammmie Vingers aflikken ! Ik vind die muesli's trouwens ook altijd zo lekker ruiken ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:57

Warme melk erover en een schep rietsuiker en je hebt een stevig ontbijt Haha!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:55

Francis schreef:
Lucerne is erg Calciumrijk, maar fosfor arm. Om de calcium/fosfor verhouding dus beter te krijgen (calcium en fosfor moeten liefst in een verhouding 2:1 aanwezig zijn) ga ik zemelen bijvoeren, die weer meer fosfor bevatten en weinig calcium.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel lucerne je voert en wat je verder nog voert. Voor een paard wat veel lucerne krijgt en weinig voer zal het noodzakelijker zijn dan voor een paard wat maar een handje lucerne krijgt. Daarnaast is de Ca/F verhouding voor een jong, opgroeiend paard belangrijker dan voor een ouder paard.
Dit zelfde verhaal geldt overigens ook voor bietenpulp. Ook dat is calciumrijk/fosfor arm en zou het best aangevuld kunnen worden met zemelen (bij grotere hoeveelheden dus...)

Omdat ik als basis zemelen voer zou het dus een optie zijn om dat aan te vullen met bieten pulp om die verhouding goed te krijgen.

Weet je hoeveel fosfor in zemelen zit?

En als er veel calcium zit in Lucerne zit dat dan ook in hooi?

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:58

Ik ben er al uit...
In Ursonne zit 4,5 x meer calcium dan fosfor. Als je dit dus door de zemelen mengt hef je dat weer op!
ben toch benieuwd of iemand weet hoeveel fosfor in zemelen zit....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:18

Help!
Digger wordt met de dag magerder.....

Hij krijgt:
* 's Morgens 1,5 schep Marstall E + 1 dikke plak hooi in het weiland waar hij tot 18.00 uur blijft staan.
* 's middags 1 emmer lucerne
* eind van de middag 1,5 schep Marstall E
* 's avonds 1 dikke plak hooi en een 1/2 schep mailsmeel met 1/4 Marstal E en een kopje zonnebloem olie.
Ik train ongeveer om de dag een half uur en in het weekend een duinrit van 1,5 uur.

Ik snap er niks meer van. Vinden jullie dat hij te weinig krijgt?? Hier moet hij het toch op kunnen doen?
Zou hij mager van verdriet worden doordat hij nu alleen staat?
hij is met rijden absoluut niet sloom meer sinds hij op Marstall staat, dat is helemaal over.
Hij is ook keurig ontwomd pas geleden met Equest, ik kan ook geen wormen ontdekken in zijn ontlasting.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:22

P.s. Hij krijgt ook 2x daags een schepje Horseshine van Pardoes.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:27

Meer hooi?
2 plakken vind ik nog niet echt veel. Ik zou het zelf eerst eens met ruwvoer proberen en kijken wat er gebeurd.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:29

Ik denk te weinig hoor.
Mijn paarden krijgen een halve baal per paard, of zoveel als ze op kunnen.
Pas op met Mais meel, dat zet vet af op de nieren!
Incidenteel is dat niet zo erg om te voeren maar als je er regelmaat van maakt kan dat slecht zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:51

Maar hij staat de hele dag in het land, vanaf 9 uur tot 18.00 uur. En hij eet zijn hooi nieteens helemaal op overdag...... Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:03

Staat er nog wel iets op het land dan, want bij mij is het millimeteren als ze 'grashappen'. Als ik met hooi aankom komen ze uit zichzelf al het land uit.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:07

Ander hooi? Zodra een paard bij ons op stal niet voldoende hooi eet krijgt hij/zij direkt ander hooi. En zijn avondhooi eet hij wel helemaal op? Dan 's avonds in elk geval ook meer geven.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:07

Ik vind het vervelend te moeten opperen...maar misschien heeft hij het inderdaad niet naar zijn zin, in zijn eentje op het land...
De merrie van mijn vriendin (Moon's mama) heeft een tijd geleden ook zoiets gehad. Kwam niet echt op gewicht, stond er een beetje duidelijk niet happpy bij. Wat bleek, ineens had ze behoefte aan een deken. Jaren prima zonder gekund. Je zag haar gelijk bijkomen. Soms zijn het hele simpele dingen en denken wij mensen te ver...dat bleek maar weer. De hele medische molen wilden we er eigenlijk op af sturen...

Als ik de portie Marstall vergelijk met dat van Moon: ik schaam me eigenlijk een beetje het hardop uit te spreken, maar Moon eet echt 6 scheppen verdeeld over de dag, aangevuld met wat Luzerne en natuurlijk zijn kuil en hooi. En nog staat hij met mes en vork klaar als hij me ziet aankomen. En nee, hij ploft echt niet uit elkaar..ziet er nu goed gevuld, maar niet te dik uit.
Balen he, als je paardje niet helemaal goed in zijn vel zit!

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:21

Misschien heeft Digger wel lintworm, Equest werkt daar niet tegen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:26

Ander hooi is niet de oplossing. Hij krijgt vogeltjeshooi van dezelfde boer waar ik al jaren hooi haal en dat is echt superhooi.
's Avonds eet hij het wel helemaal op en als ik hem meer geeft dan vind ik de volgende dag een gedeelte door zijn hele box gestampt, terwijl hij met 1 plak dat niet doet. Dan neem ik dus aan dat hij het niet opeet.
Hij heeft wel een ruif (laag) dus daar zou ik de tweede plak in kunnen gooien zodat hij die niet rondloopt, kan ik eens kijken of hij het dan ook niet opeet.
Die plakken zijn echt heel dik hoor! Met drie plakken heb ik een halve baal.
Hij staat ook al onder een dek om inderdaad zijn energie in groeien om te zetten en niet in warmhouden.
Misschien toch meer voeren? Bij Pardoes zeiden ze twee scheppen per dag, dat heb ik al opgevoerd naar 3 scheppen per dag.

Ik baal er echt van want hij wordt gewoon steeds magerder......misschien heeft het er toch mee te maken RadicalM. Hij is ook echt gek op ander paarden, houdt van knuffelen enzo met lieve vriendinnetjes.

Maar even het hooi buiten beschouwing gelaten; vinden jullie dat hij te weinig voer krijgt??

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:40

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:43

vera schreef:
Maar even het hooi buiten beschouwing gelaten; vinden jullie dat hij te weinig voer krijgt??

Ik denk niet dat hij te weinig krijgt, zeker niet als hij het er vroeger wel goed op gedaan heeft.
Ik zou het dus idd zoeken in anders.
Kun je niet een pony lenen en kijken of dan na 2 weken het probleem over is ??

Sugar had het ook toen haar jaarling hengst weg ging. Hierna kwam Missy en wordt ze weer van de lucht dik Haha!

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:51

Je zou zijn tanden na kunnen laten kijken hoe oud is hij misschien wisselt hij!!In gras zit deze periode van het jaar bijna geen voeding meer je moet het zien als een klein extraatje maar ze groeien er niet/nauwlijks meer van.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:05

Vera: ik ben ook net pas over op Marstall, en ben er ook meer van gaan voeren dan ik in brok voerde en giet er nu ook wat olie op. Ik heb gemerkt dat mijn paarden er minder hooi van zijn gaan eten ... misschien vult Marstall meer dan brok (meer ruwe stof -> Marstallgebruikers-> hebben jullie dezelfde ervaring)?

Overigens is dit ook vaak een slecht seizoen voor de paarden. Ze zijn druk doende hun wintervacht aan te maken en hebben daarvoor veel energie nodig (en ook om warm te blijven nu het snel kouder wordt, vooral 's nachts). Mijn oudste merrie wordt ook altijd wat magerder rond deze tijd van het jaar.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 11:09

vera schreef:
.

Ik denk niet dat hij te weinig krachtvoor krijgt(alhoewel Maismeel???Lijkt me minder,kan je dat niet vervangen door bv.Cornmeusli van Marstal???).
Ruwvoer,.HET hoofdvoer,krijgt hij genoeg ,als hij hooi en gras krijgt.

Misschien eens dubbel ontwormen,met een wormenkuur ook tegen lintworm.2 keer met een tussenpose van 2 weken?!
Mest laten nakijken bij de DA is ook een optie,die kunnen misschien nog meer zien.

Heeft hij een deken op?

Tja en het psygische verhaal,dat hij een vriendje mist,dan kan natuurlijk heel goed,maar op lange duur zou hij eraan kunnen wennen.Heeft hij ook geen buurvrouw/man aan de andere kant van de omheining?Kan je niet een pony "lenen"?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:25

Misschien inderdaad een lintworm Bloos! Zou kunnen....
Wisselen doet hij inderdaad op dit moment en daar heeft hij best last van.
Hij staat al met een deken op om energie te besparen.
Hij kan wel andere paarden zien als hij in de wei staat, daar zit ongeveer 50 meter tussen.
Ik ga morgen naar Jos voor een lesje, eens kijken wat zij zegt....
Dat maismeel vind hij wel een heerlijk hapje!! Daar doet hij echt een moord voor, zo'n lekker papje....wat hij vervolgens overal aansmeert Extreme duivel

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:03

Kan heel goed hoor, dat hij z'n vriendin mist... Dot kan ook echt niet alleen staan. En daar wennen ze dan ook niet aan... heb het met Dot ruim een half jaar geprobeerd zonder maatje, maar dat ging echt niet.
Hopelijk kan ze snel (zodra ik weer werk heb) naar een pensionstal (ik kan nu niks met haar doen omdat ik alleen een blubberig weitje heb) en dan zoekt Wakkie een nieuw huis... mocht je tegen die tijd interesse hebben, laat het dan maar weten. Naar een goed tehuis mag'ie gratis weg.

Het wisselen kan ook een goede oorzaak zijn overigens... Als hij slecht kan kauwen verteert hij z'n voer ook niet goed en haalt dus niet alles er uit wat er in zit. Misschien een tandartsbezoekje?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:36

Ik hoop dat Nanouk ooit nog eens een paardje vindt zodat Digger weer een maatje heeft. Shetten heb ik net weggedaan dus daar zit ik niet echt op te wachten. Clown
Tandarts moets zowiezo weer komen voor de jaarlijkse controle, misschien zit er ergens een dop op...
En als je Digger ziet eten dan kun je je er iets bij voorstellen dat hij zijn eten niet goed kauwt maar dat is altijd zo geweest.
Hij zwaait met zijn hoofd en eet met grote open mond en smeert alles onder. Flyinghigh heeft hem keurig opgevoed maar zijn tafelmanieren is ze vergeten Bloos

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:48

Wat gebeurd er bij een teveel aan Fosfor?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:10

waarom is ander hooi niet een oplossing voor tijdelijk?