[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:56

Misschien heel onnozel van mij hoor maar hoe kan kleur karakter beinvloeden dan? Dat zjn toch 2 op zichzelf staande dingen?

Ik heb zelf ook een Appaloosa gefokte merrie een niet gestippeld exemplaar, maar ben gewoon benieuwd wat het verband is. Of is daar helemaal geen relatie tussen, en is het karakter paard samen met de eigenaar wat een passende combinatie maakt..of niet.

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:56

Het ras maakt geen flikker uit het gaat om de opvoeding en je eigen manier van omgang!

Splash_

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:10

Ben ik niet met je eens, kijk maar naar honden, die zijn toch ook verschillend qua ras en bijbehorend karakter.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:12

Daar ben ik het echt niet mee eens. Het maakt wel degelijk uit, ieder ras heeft zijn eigen karakter zie google maar.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:40

Leoenpat: Het gaat hier over het ras de Amerikaanse Appaloosa, niet over een willekeurig in Nederland gefokt gestippeld paard.
En binnen een ras heb je altijd bepaalde overeenkomsten; daarom wordt het ook een ras genoemd.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:36

Todorien schreef:
silvester schreef:
Todorien, eerst zeg je dat ze altijd proberen onder het werk uit te komen en aan het eind zeg je dat jouw paard super wou werken. :o?

ja dat vertel ik toch ook van mijn eigen appaloosa, hij probeerde altijd onder het werk uit te komen maar als hij aan het werk was en ik
dacht erom dat hij niet probeerde er zijn eigen feestje van te maken dan wou hij super werken

lezen de mensen tegenwoordig nog wel goed de topic's of schrijf ik zo debiel??? :\

en ze hebben wel zeker een stempel op de kont gedrukt net zoals alle andere rassen en je kunt er mee omgaan of je kunt het niet
kun je het niet heb je een klein probleempje kun je het wel dan heb je een super werkpaard aan ze :j

nou, je schrijft niet direct debiel, maar je schrijft wel rare dingen, ik denk dat jij een beetje anders over paarden en omgaan met paarden denkt dan een stel anderen hier.
Ik kan natuurlijk alleen voro mezelf spreken, maar jij kijkt vanuit jezelf, nooit vanuit het paard, hoe kom ik op hem over, hoe eerlijk en duidelijk ben ik nu helemaal?
heb ik een rotdag, of heeft hij een rotdag, en als ik dan zie dat je schrijft dat je ervan moet huilen....dan ben je niet gezond bezig, niet voor jezelf en niet voor je paard, maar aan wie ligt het? ik zeg bij de mens in dit soort gevallen, paarden leven in het hier en nu en zijn reactieve dieren, zeker appaloosa's, maar eigenlijk allemaal. dat jij moet huilen, en kwaad denkt te MOETEN worden, hoe denk je dat je daardoor overkomt op je paard?
A als iemand die stabiel is, zelfzeker, vriendelijk en duidelijk met weinig piek en dalpunten, kortom iemand waarbij een paard zich lekker en veilig voelt?
B als iemand die de rust en veiligheid verstoord doro soms wel aardig te zijn en duidelijk en een zachte leider, en soms ongeduldig en kkwaad en soms verdrietig?
Als ik een paard(vlucht/kudde dier) was zou ik type A de leuke mens vinden, die andere niet zo hoor, die is onvoorspelbaar en geen betrouwbare compagnon, en dat is een risico als je een vluchtdier bent en moet rekenen op de veiligheid en geborgenheid van de kudde(hoe klein ook met 1 paard en 1 mens vorm je een kudde).

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:49

silvester schreef:
Leoenpat: Het gaat hier over het ras de Amerikaanse Appaloosa, niet over een willekeurig in Nederland gefokt gestippeld paard.
En binnen een ras heb je altijd bepaalde overeenkomsten; daarom wordt het ook een ras genoemd.

Ik heb een nederlandse appaloosa die ook in dat stamboek staat ingeschreven. Bedoel je daarmee willekeurig nederlands gestippeld paard :p?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 18:57

LisaFaded schreef:
silvester schreef:

Ik heb een nederlandse appaloosa die ook in dat stamboek staat ingeschreven. Bedoel je daarmee willekeurig nederlands gestippeld paard :p?

Het NAS stamboek is een kleur stamboek en heeft totaal niks met een ras te maken. In dat stamboek kan elke knol met stippen worden ingeschreven, alle rassen die er zijn, van shetlander tot shire.

In de western wereld wordt met een appaloosa een amerikaanse appaloosa bedoelt, dus het ras.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:00

Mister01 schreef:
LisaFaded schreef:

Het NAS stamboek is een kleur stamboek en heeft totaal niks met een ras te maken. In dat stamboek kan elke knol met stippen worden ingeschreven, alle rassen die er zijn, van shetlander tot shire.

In de western wereld wordt met een appaloosa een amerikaanse appaloosa bedoelt, dus het ras.
Dat snap ik maar shire met stippels heb ik nog nooit gezien. Dus eigenlijk heb ik gewoon een asbakkenras :P

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 19:03

Lisafeded: ja dat kan, maar het kan ook een paard met een dubbel stamboek zijn.
Het nas gaat puur alleen over kleur.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:06

Okee dankje voor de info haha :P. Ben ik weer een stuk wijzer geworden :D. Haar vader is bam bam van de zandhoeve en de moeder sabine dacht ik en het zijn allebei appaloosa's. Want ik las net ook dat nederlandse appaloosa's paarden zijn die met een amerikaanse en een sportpaard gekruist zijn. Maar ach voor mij word ze er niet minder op :P.
Laatst bijgewerkt door DonDon op 28-06-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:11

Citaat:
Dus eigenlijk heb ik gewoon een asbakkenras

Ik dus ook :D , heb net een enter appaloosa gekocht met Nas papieren, en wist dus ook niet dat dit alleen een kleurenstamboek is. Desalniettemin, papieren maken me niet zoveel uit, maar het is wel leuk om te lezen :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:11

rocymax schreef:
Citaat:
Dus eigenlijk heb ik gewoon een asbakkenras

Ik dus ook :D , heb net een enter appaloosa gekocht met Nas papieren, en wist dus ook niet dat dit alleen een kleurenstamboek is. Desalniettemin, papieren maken me niet zoveel uit, maar het is wel leuk om te lezen :)

Haha voor mij blijft ze een geweldige pony :P

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:37

dat is het belangrijkste nog altijd, maar je hebt dus gewoon een leopard kleurig paardje, en die zijn niet echt te vergelijken met amerikkanse, dus de echte appies :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:49

Voor mij is het een hele echte appie haha. Nee snap het :). Dan kan ik helaas niet meepraten in dit topic :

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:58

Op Appies moet je echt vallen! Je vind ze mooi of niet!
Wij wilden 15 jaar geleden ook een spikkel. Verschrikkelijk duur dus! Nu hebben we sinds 1998 2 hengstjes gekocht een few spot en een panterbonte. Heb van elk een nakomeling. Eentje lijkt op die van jou (merrie) en de andere is panterbont (ruin en die zijn we aan t inrijden) super karakters!!
Sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van een spikkelmerrie van 1.24 cm en deze is drachtig van onze eigen spikkelhengst! Kan niet wachten op het veulen (eind febr. begin maart wordt deze geboren)

Ik wens je veel succes met de verkoop van je appie en t is jammer dat ik niet meer rij want anders...... Ik vind jou appie zeker een plaatje!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:02

Het gaat hier in dit topic op het westerngedeelte van bokt nog steeds over de Amerikaanse Appaloosa.
Dus alle reacties van mensen die ook een stippelpony hebben zijn leuk :n maar voegen helemaal niets toe aan dit topic.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 07:19

Todorien schreef:
silvester schreef:
Todorien, eerst zeg je dat ze altijd proberen onder het werk uit te komen en aan het eind zeg je dat jouw paard super wou werken. :o?

ja dat vertel ik toch ook van mijn eigen appaloosa, hij probeerde altijd onder het werk uit te komen maar als hij aan het werk was en ik
dacht erom dat hij niet probeerde er zijn eigen feestje van te maken dan wou hij super werken

lezen de mensen tegenwoordig nog wel goed de topic's of schrijf ik zo debiel??? :\

en ze hebben wel zeker een stempel op de kont gedrukt net zoals alle andere rassen en je kunt er mee omgaan of je kunt het niet
kun je het niet heb je een klein probleempje kun je het wel dan heb je een super werkpaard aan ze :j

nou, je schrijft niet direct debiel, maar je schrijft wel rare dingen, ik denk dat jij een beetje anders over paarden en omgaan met paarden denkt dan een stel anderen hier.
Ik kan natuurlijk alleen voro mezelf spreken, maar jij kijkt vanuit jezelf, nooit vanuit het paard, hoe kom ik op hem over, hoe eerlijk en duidelijk ben ik nu helemaal?
heb ik een rotdag, of heeft hij een rotdag, en als ik dan zie dat je schrijft dat je ervan moet huilen....dan ben je niet gezond bezig, niet voor jezelf en niet voor je paard, maar aan wie ligt het? ik zeg bij de mens in dit soort gevallen, paarden leven in het hier en nu en zijn reactieve dieren, zeker appaloosa's, maar eigenlijk allemaal. dat jij moet huilen, en kwaad denkt te MOETEN worden, hoe denk je dat je daardoor overkomt op je paard?
A als iemand die stabiel is, zelfzeker, vriendelijk en duidelijk met weinig piek en dalpunten, kortom iemand waarbij een paard zich lekker en veilig voelt?
B als iemand die de rust en veiligheid verstoord doro soms wel aardig te zijn en duidelijk en een zachte leider, en soms ongeduldig en kkwaad en soms verdrietig?
Als ik een paard(vlucht/kudde dier) was zou ik type A de leuke mens vinden, die andere niet zo hoor, die is onvoorspelbaar en geen betrouwbare compagnon, en dat is een risico als je een vluchtdier bent en moet rekenen op de veiligheid en geborgenheid van de kudde(hoe klein ook met 1 paard en 1 mens vorm je een kudde).[/quote]

helemaal met je eens zo denk ik er precies over maar op een of andere manier komt dat niet echt over uit mijn verhaal.... daarom zei ik ook zie mijn berichten eerder
dit topic

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:30

Todorien, dan schrijf je het denk ik toch wat onhandig op, ik vermoedde nml wel dat je het zo bedoelde maar kon het er toch ook niet uithalen..... Y;(
Freeride: mooi omschreven! (ik zou het ook niet goed kunnen en dus waag ik me er ook maar niet aan)

En ja lisafaded, er bestaan bv ook appaloosa tinkers, dus die zouden dubbel papier kunnen hebben: nas voor het kleurtje, en dan rasmatig ook nog keus uit een stuk of drie, vier stamboeken (of allemaal). Uiteraard worden ze daar niet minder lief door, maar het valt voor het gemiddelde western mens niet onder app maar onder stippelpony. Ook niks mis mee, alleen niet te vergelijken.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:39

fanci_mike schreef:
Todorien, dan schrijf je het denk ik toch wat onhandig op, ik vermoedde nml wel dat je het zo bedoelde maar kon het er toch ook niet uithalen..... Y;(
Freeride: mooi omschreven! (ik zou het ook niet goed kunnen en dus waag ik me er ook maar niet aan)

En ja lisafaded, er bestaan bv ook appaloosa tinkers, dus die zouden dubbel papier kunnen hebben: nas voor het kleurtje, en dan rasmatig ook nog keus uit een stuk of drie, vier stamboeken (of allemaal). Uiteraard worden ze daar niet minder lief door, maar het valt voor het gemiddelde western mens niet onder app maar onder stippelpony. Ook niks mis mee, alleen niet te vergelijken.

Als ik er maar blij mee ben en voor mij is het niet zomaar een random stippelpony :p. Dan heb ik verder niets meer aan dit topic toe te voegen haha :)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:58

sorry voor het onhandig dan opschrijven (overkomt me bijna nooit, maar goed we zijn allemaal mensen hihihihi)
en gelukkig dat we weer op 1 lijn liggen!!!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:41

Todorien schreef:
Als ik een paard(vlucht/kudde dier) was zou ik type A de leuke mens vinden, die andere niet zo hoor, die is onvoorspelbaar en geen betrouwbare compagnon, en dat is een risico als je een vluchtdier bent en moet rekenen op de veiligheid en geborgenheid van de kudde(hoe klein ook met 1 paard en 1 mens vorm je een kudde).

... En dat zeg jij tegen een meervoudig Nederlands Kampioen??? En waarschijnlijk ook een paar Europeese titels. Sorry hoor, maar dat schiet er bij mij even verkeerd in, ik ben me 100 % zeker dat silvester heus wel weet wat ze doet, en denk dat ze wel weet waar ze het over heeft!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:54

@smax: ik ben ook meervoudig nederlands kampioen, dat zegt helemaal geen drol.
En zeker niet bij de appies. (heb je het aantal deelnemers wel eens geteld?)

Waar ik uiteraard niet mee bedoel dat silvester niet weet waar ze het over heeft of dat ze slecht rijdt, maar een NK of EK titel zegt verdomd weinig naar mijn mening :D

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:58

Ik heb ook een appie zoals jullie dat zo grappig noemen.

Ze is super lief, maar niet altijd makkelijk met rijden.
Of dit aan het appie zijn te maken heeft weet ik niet zo.
Volgens degene waar ik les van krijg wel. Ze zegt elke keer en het is een appie en een merrie.
2 dingen die dan niet mee zitten.
Ik zelf heb er geen last van, vindt het wel grappig.
Volgens mij ligt het ook aan de afstammeling hoe een paard zich gedraagt.
Van dezelfde moeder als mijn merrie zijn er ook uitgekomen die super braaf zijn.
Dus ja schiet mij maar lek hoor. Volgens mij zijn er ook een heleboel niet appie die niet zo makkelijk zijn.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:13

Haha bizar grappig topic aan het worden dit met verkl*te quotes en al en daar dan de reacties weer op! :')

Uhh waar ging het ook alweer over... :=