Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Todorien schreef:silvester schreef:Todorien, eerst zeg je dat ze altijd proberen onder het werk uit te komen en aan het eind zeg je dat jouw paard super wou werken.
ja dat vertel ik toch ook van mijn eigen appaloosa, hij probeerde altijd onder het werk uit te komen maar als hij aan het werk was en ik
dacht erom dat hij niet probeerde er zijn eigen feestje van te maken dan wou hij super werken
lezen de mensen tegenwoordig nog wel goed de topic's of schrijf ik zo debiel???![]()
en ze hebben wel zeker een stempel op de kont gedrukt net zoals alle andere rassen en je kunt er mee omgaan of je kunt het niet
kun je het niet heb je een klein probleempje kun je het wel dan heb je een super werkpaard aan ze
silvester schreef:Leoenpat: Het gaat hier over het ras de Amerikaanse Appaloosa, niet over een willekeurig in Nederland gefokt gestippeld paard.
En binnen een ras heb je altijd bepaalde overeenkomsten; daarom wordt het ook een ras genoemd.
LisaFaded schreef:silvester schreef:Leoenpat: Het gaat hier over het ras de Amerikaanse Appaloosa, niet over een willekeurig in Nederland gefokt gestippeld paard.
En binnen een ras heb je altijd bepaalde overeenkomsten; daarom wordt het ook een ras genoemd.
Ik heb een nederlandse appaloosa die ook in dat stamboek staat ingeschreven. Bedoel je daarmee willekeurig nederlands gestippeld paard :p?
Mister01 schreef:Dat snap ik maar shire met stippels heb ik nog nooit gezien. Dus eigenlijk heb ik gewoon een asbakkenrasLisaFaded schreef:
Ik heb een nederlandse appaloosa die ook in dat stamboek staat ingeschreven. Bedoel je daarmee willekeurig nederlands gestippeld paard :p?
Het NAS stamboek is een kleur stamboek en heeft totaal niks met een ras te maken. In dat stamboek kan elke knol met stippen worden ingeschreven, alle rassen die er zijn, van shetlander tot shire.
In de western wereld wordt met een appaloosa een amerikaanse appaloosa bedoelt, dus het ras.
. Ben ik weer een stuk wijzer geworden
. Haar vader is bam bam van de zandhoeve en de moeder sabine dacht ik en het zijn allebei appaloosa's. Want ik las net ook dat nederlandse appaloosa's paarden zijn die met een amerikaanse en een sportpaard gekruist zijn. Maar ach voor mij word ze er niet minder op
. rocymax schreef:Citaat:Dus eigenlijk heb ik gewoon een asbakkenras
Ik dus ook, heb net een enter appaloosa gekocht met Nas papieren, en wist dus ook niet dat dit alleen een kleurenstamboek is. Desalniettemin, papieren maken me niet zoveel uit, maar het is wel leuk om te lezen
. Dan kan ik helaas niet meepraten in dit topic : Todorien schreef:silvester schreef:Todorien, eerst zeg je dat ze altijd proberen onder het werk uit te komen en aan het eind zeg je dat jouw paard super wou werken.
ja dat vertel ik toch ook van mijn eigen appaloosa, hij probeerde altijd onder het werk uit te komen maar als hij aan het werk was en ik
dacht erom dat hij niet probeerde er zijn eigen feestje van te maken dan wou hij super werken
lezen de mensen tegenwoordig nog wel goed de topic's of schrijf ik zo debiel???![]()
en ze hebben wel zeker een stempel op de kont gedrukt net zoals alle andere rassen en je kunt er mee omgaan of je kunt het niet
kun je het niet heb je een klein probleempje kun je het wel dan heb je een super werkpaard aan ze

fanci_mike schreef:Todorien, dan schrijf je het denk ik toch wat onhandig op, ik vermoedde nml wel dat je het zo bedoelde maar kon het er toch ook niet uithalen.....![]()
Freeride: mooi omschreven! (ik zou het ook niet goed kunnen en dus waag ik me er ook maar niet aan)
En ja lisafaded, er bestaan bv ook appaloosa tinkers, dus die zouden dubbel papier kunnen hebben: nas voor het kleurtje, en dan rasmatig ook nog keus uit een stuk of drie, vier stamboeken (of allemaal). Uiteraard worden ze daar niet minder lief door, maar het valt voor het gemiddelde western mens niet onder app maar onder stippelpony. Ook niks mis mee, alleen niet te vergelijken.
Todorien schreef:nou, je schrijft niet direct debiel, maar je schrijft wel rare dingen, ik denk dat jij een beetje anders over paarden en omgaan met paarden denkt dan een stel anderen hier.
Ik kan natuurlijk alleen voro mezelf spreken, maar jij kijkt vanuit jezelf, nooit vanuit het paard, hoe kom ik op hem over, hoe eerlijk en duidelijk ben ik nu helemaal?
heb ik een rotdag, of heeft hij een rotdag, en als ik dan zie dat je schrijft dat je ervan moet huilen....dan ben je niet gezond bezig, niet voor jezelf en niet voor je paard, maar aan wie ligt het? ik zeg bij de mens in dit soort gevallen, paarden leven in het hier en nu en zijn reactieve dieren, zeker appaloosa's, maar eigenlijk allemaal. dat jij moet huilen, en kwaad denkt te MOETEN worden, hoe denk je dat je daardoor overkomt op je paard?
A als iemand die stabiel is, zelfzeker, vriendelijk en duidelijk met weinig piek en dalpunten, kortom iemand waarbij een paard zich lekker en veilig voelt?
B als iemand die de rust en veiligheid verstoord doro soms wel aardig te zijn en duidelijk en een zachte leider, en soms ongeduldig en kkwaad en soms verdrietig?
Als ik een paard(vlucht/kudde dier) was zou ik type A de leuke mens vinden, die andere niet zo hoor, die is onvoorspelbaar en geen betrouwbare compagnon, en dat is een risico als je een vluchtdier bent en moet rekenen op de veiligheid en geborgenheid van de kudde(hoe klein ook met 1 paard en 1 mens vorm je een kudde).