Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

storrum schreef:Waratje schreef:Het is maar net wat je op de foto zet bij die 2-jarige. Natuurlijk zijn er dan al wat groeischijven gesloten, dat begint namelijk direct na de geboorte al. Waar het om gaat is welke groeischijven nog niet gesloten zijn met 2, die van de rug sluiten zelfs pas bij 6 jaar. En toch willen mensen al op de rug van een 2-jarige gaan zitten? Zie hiervoor ook het plaatje dat DubbelDun in het inrij-topic heeft geplaatst op pagina 4.
De groeischijven van de benen (met name dus de hoger delen als schouder en heup) sluiten tussen de 3 en 4 jaar. Daarom is het inrijden met 3,5 al een stuk beter te verdedigen dan inrijden met 2,5 als de helft van de benen nog werkende groeischijven heeft.
Nogmaals, ras heeft hier geen enkele invloed op, dit is voor alle paarden gelijk!
Op deze rug is "men" al gaan zitten toen het paard 18 maanden was want hij is als 2-jarige al geshowd.
Hier op de foto is hij 12 jaar. Zie jij iets vreemds? Ik eigenlijk niet.... of moet dat nog komen....
Ook nooit een stap kreupel gezien. Ja 1 keer, maar toen had hij een hoefzweer...,.
En je kunt er een zadel op leggen en hij gaat heel blij aan het werk. Maakt nergens een probleem van.
Dus ook psychisch is er niks aan de hand. Gewoon een vrolijk paard. Goh.
Onze vorige 2 hengsten waren ook beiden als 3-jarige geshowd in Canada en Amerika dus ook als 2-jarige beleerd. Eén is nu 22 en maakt dagelijks een lange buitenrit en helpt de koeien ophalen, en de andere is - helaas - als 23-jarige gevallen, heeft daarbij zenuwen in zijn rug beschadigd en kon niet meer overeind komen dus moesten we hem in laten slapen, maar tot op dat moment was hij het radste (is dat NL?) en vrolijkste paard wat je je maar kon indenken...
Je kunt het niet zo zwart/wit stellen denk ik....
Pienb schreef:Ik heb het niet over 1 artikel gehad maar ' er zijn vele artikelen met allemaal andere meningen van andere experts' ik heb betere dingen te doen dan het internet af te struinen naar dat soortdingen. Maar als het jllie zo interesseert willen jullie er vast wel tijd in steken. Ik ga niet mijn tijd verdoen met een artikel zoeken dat vervolgens toch weer wordt afgekraakt
laura1986 schreef:Ik ben niet op zoek naar meningen, maar naar bewijslast van ten minste hetzelfde niveau. Ik ga zo weer richting de paarden, dus nee, ik wil hier nu niet meer tijd insteken. Als je wat fatsoenlijks hebt, geef de link dan even. Zo lijkt het er meer op dat je maar wat roept.