[SGW] Groomen voor een SGW-ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paul_H

Re: Groomen voor een SGW-ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:43

Ik lees uit alle bijdragen dat de groom doet wat de ruiter nodig heeft, en dat iedere ruiter een ander eisenpakket heeft. Wat ik als ruiter belangrijk vind is dat een groom mij dóór heeft: wat wil ik op welk moment, en hoe wil ik het dan. Als je fatsoenlijk op elkaar bent ingeschoten en iets van een team hebt, lukt het meestal om zonder (te) veel stress de dag door te komen. Verder: je moet met elkaar overweg kunnen; "dikke maten" is niet per se nodig, maar je moet elkaar ten minste niet in de weg zitten en als het kan met een hoop plezier samen de dag doorbrengen. Groeten Paul

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:47

Dat ben ik wel met paul eens. Als ik zelf groom, is meestal als moral support en mentale-schop-onder-de-kont-gever, maar bij bij bv de eigenaresse van Vos deed ik vrijwel alles wat ik anders zelf wil doen, dus opzadelen etc.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:27

Eventinggek schreef:
dammmmm Wow! ik zoek ook nog een vaste groom voor wedstrijden Ja Ik doe ook graag veel zelf, maar ik merk nu met de grotere wedstrijden dat t toch heél erg fijn is als je iemand bij je hebt die je met een aantal dingen kan helpen Bloos

Ik dacht dat je die groom al zo'n beetje had gevonden in de persoon van Ibonn. Tenminste dat dacht ik te begrijpen. Knipoog

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:32

De dag van tevoren, trailer inladen en paard klaar maken, dat hangt meestal van de tijd af wie dat doet. Meestal allebei een deel, maar als de een krap zit in de tijd, doet de ander het.

Op de dag zelf zorg ik dat ik op tijd mijn bed uit ben (en dat is al een hele klus als je van Zuid-Limburg moet komen) Haha!. Clown Ik zorg die dag meestal voor Nanea, dus poetsen, schroeven draaien en opzadelen. Na de cross stap ik Nanea ook uit. Naverzorging doen we vaak samen. Verder lees ik de proef, leg balken op bij het springen, moedig heel hard aan en natuurlijk ben ik er voor de gezelligheid. Dit zijn denk ik de voornaamste bezigheden op een crossdag.

Toen ik vorig jaar met Hercules in de B startte ging het omgekeerd ook zo. Ja

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:28

Ik groom ook op eventing wedstrijden, voor een belgische ruiter. Die zowat altijd 3-4 paarden mee heeft per weekend. Hij rijdt zowel paarden in de B, L, M en Z (ook internationaal CIC*/**). De belgische wedstrijden lopen over 2 dagen.

Maar zoals al eerder gezegd begint de taak van een groom eerder. De dag voor de wedstrijd leg ik alles klaar wat nodig is voor dressuur, springen en cross en al het overige matriaal wat nodig is voor dat weekend. De beschermers en het lederenmatriaal zoals singels, hoofdstellen, zadels, martingalen enzovoort worden ingevet. Als de camion al aanwezig is, wordt dat matriaal al ingeladen. Ook de dag ervoor worden de paarden gevlochten en als ze vuil zijn, worden ze ook gewassen. Het eten wordt in verschillende zakken en emmers verdeeld voor de verschillende dagen en paarden. Ook een aantal zakken hooi voor tijdens het weekend en de hooinetten voor op de camion.

Eenmaal aangekomen worden de paarden daar gestald, van stroo en water voorzien. Als er de tijd voor is, rijdt de ruiter nog de paarden op de locatie van de wedstrijd, de avond ervoor. En anders longeer ik daar de paarden of rijdt er zelf eentje. Ik help uiteraard bij het op en afzadelen enzovoort. Het gerief wordt naar de stallen gebracht zodat daar alles voorhanden is. Alles zit in een kast en kist of hangen aan haken aan de stal.

De eerste wedstrijddag (meestal springen en dressuur), voeder ik rond 6.30-7.00 uur de paarden, vul hun water bij en mest de stallen uit. Vaak wil de ruiter nog 1 paard rijden voor het wedstrijd gebeuren begint, die wordt dan opgezadeld eventueel vijzen indraaien enzovoort. Als er 1 van de paarden gelongeerd moet worden, doe ik dat meestal. Daarna vliegen we er voor echt in want dan moet er tussen de 6-8 keer gereden worden, dus dat is dan hard door doen met paarden klaarzetten (poesten, vijzen, opzadelen, zorgen voor de kleine details). Als er de tijd voor is ga ik mee naar de proeven gaan kijken. Voorlezen doe ik niet want de ruiter kent zn proeven vanbuiten. Bij het springen eventueel wel helpen met hindernissen zetten. Na de rit paarden afzadelen, vijzen uitdraaien en afspoelen en weer op stal. En dan meteen het volgende paard. Als er niet veel tijd is dan staat het volgende paard al klaar zodat er meteen gewisseld kan worden.

Tussen alles door controleer ik ook geregeld het water en haal ik de mest uit de stallen, en probeer ik het een beetje proper en ordelijk te houden voor de stallen en het eventueel al vuile gerief wordt gepoetst. En tussendoor krijgen de paarden hooi.

Savonds als alle paarden gereden zijn, krijgen de paarden hun avond eten, worden de stallen nog eens gemest en hun water bij gevuld. De paarden mogen ook nog even stappen aan de hand en grazen. Het eten voor smorgens schep ik al uit in emmers zodat dat smorgens niet meer moet gebeuren en al het vuile gerief dat de dag erna ook nodig is wordt gepoest en al klaar gelegd. En als alles in orde is, krijgen ze nog hooi voor snachts.

De tweede dag, dag van de cross, krijgen de paardjes rond hetzelfde uur als de dag ervoor hun eten, terug water en stallen en verder het gerief klaar leggen en zorgen dat de ruiter zn crossmatriaal in orde is en klaar ligt. Ondertussen is de ruiter zn parcours gaan verkennen. Wnr het eerste paard van start moet, maak ik die klaar (zadel, hoofdstel, vijzen, beschermers, nummer...) meestal ga ik dan mee gaan kijken naar het inrijden en wacht ik aan de finish. Meestal is er tijd genoeg tussen de paarden. Aangekomen, neem ik het paard over, singel losser, neusriem los en de ruiter water geven. Het paard wordt gestapt tot die voldoen is gecuppereerd. Daarna afzadelen, paard afspoelen en nog wat stappen aan de hand. Krijgen eventueel een dekentje op in stal. Klei wordt een beetje later opgezet.

Als er geen voldoende tijd is tussen de paarden, zorg ik ervoor dat het volgende paard al vijzen en hoofdstel inheeft en zn beenbescherming. Als de ruiter klaar is met het ene paard, wordt die dan meteen afgezadeld zo dat het zadel op het andere paard kan. Dan neem ik meteen het paard over die net gecrosst heeft en stap daar mee.

Tussendoor terug het water bijvullen, en stallen proper houden en hooi.

Als alle paarden gecrossd hebben, worden in een rapje de grootste vuiligheden van singels en hoofdstellen en getten gepoest, het gerief weer samen brengen en naar de camion en terwijl dat te doen, controleren of alles er nog is, of we niets vergeten zijn en of er iets stuk of bijna stuk is.
De paarden staan meestal in klei, soms in badages (meestal zonder klei).

Thuis gekomen, paarden eens opdraven (soms ook voor we naar huis vertrekken nog eens opdraven). Soms worden de paarden die in klei stonden dan in bandages gezet. Het uitladen van de camion en uitvegen gebeurd de dag erna.

En dus ben ik halfdood achter zo een weekend Vork. Maar ik doe het enorm graag Lachen! De sfeer is super, aangename mensen om mee omtegaan en een ruiter die mn werk tn zeerste apprecieerd Lachen! Het zijn ook allemaal aangename paarden om mee om te gaan (buiten 1 uitzondering geweest Knipoog ).

In de rand van het weekend zorg ik er ook voor dat de ruiter zelf optijd is, zn hoofd niet vergeet, zn uren weet, pistes waar hij moet rijden enzovoort. Rijtechnische hulp geef ik niet, hij is de prof Knipoog.

De ruiter helpt mee in het mate van het mogelijke, zelf doet hij wel altijd de bandages na de cross. Ook zorgt hij ervoor dat ik niet vergeet te eten Clown.

Altijd leuk thuis komen van zo een weekend als alles goed liep, de paardjes in orde zijn en de nodige prijzen binnen zijn Vork (zowat elk weekend (meerdere) prijzen. Dit weekend zelf de winnaar van de CIC* in waregem Vork )
Laatst bijgewerkt door PrietPraat op 18-09-08 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:30

Phoe, dat is een behoorlijke lange tekst dat ik heb geschreven Nagelbijten / Gniffelen, veel succes voor degenen die de moed hebben om het te lezen Tong uitsteken.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:29

Simmie schreef:
Eventinggek schreef:
dammmmm Wow! ik zoek ook nog een vaste groom voor wedstrijden Ja Ik doe ook graag veel zelf, maar ik merk nu met de grotere wedstrijden dat t toch heél erg fijn is als je iemand bij je hebt die je met een aantal dingen kan helpen Bloos

Ik dacht dat je die groom al zo'n beetje had gevonden in de persoon van Ibonn. Tenminste dat dacht ik te begrijpen. Knipoog

Voor zowel Ingrid als jij geldt dat jullie zelf ook rijden en het is toch vaak n beetje lastig te combineren qua tijd. Jullie hebben t nu allebei rustig qua rijden ( Ach gut ) maar voor volgend jaar zou ik heel graag iemand hier uit de buurt willen vinden die echt als vaste groom meegaat. Dat bedoel ik meer Knipoog
Ik ben trouwens natuurlijk altijd blij met alle hulp die ik kan krijgen en vind het van jullie allebei helemaal SUPER Lovers dat jullie me nu al een paar keer zijn komen helpen OK dan! maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Als je echt iemand hebt die altijd met je meekomt loopt t toch nóg wat soepeler. Maar zoals gezegd ben ik allang blij met alle hulp die ik kan krijgen Ja

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:55

Snap ik. Een vaste groom die bij jou in de buurt woont is veel handiger. Als je dan eenmaal op elkaar bent ingespeeld gaat het idd soepeler.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:14

Wat Paul zegt klopt helemaal en we hebben het ook ontzettend naar ons zin samen. We beredeneren op dezelfde manier en denken allebei op dezelfde manier vooruit. En we hebben samen erg veel lol. Ik ben er ook voor de moral support en zeg wanneer ze niet moet zeuren en verstand op 0 moet zetten, maar ik vertel ook wanneer ze een stapje terug moet doen e.d., ook voor zichzelf.
Wat ik zeg: Ik kijk altijd ontzettend uit naar de volgende cross!! Go jij! Go jij!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:44

WolinLotte schreef:
Wat Paul zegt klopt helemaal en we hebben het ook ontzettend naar ons zin samen. We beredeneren op dezelfde manier en denken allebei op dezelfde manier vooruit. En we hebben samen erg veel lol. Ik ben er ook voor de moral support en zeg wanneer ze niet moet zeuren en verstand op 0 moet zetten, maar ik vertel ook wanneer ze een stapje terug moet doen e.d., ook voor zichzelf.
Wat ik zeg: Ik kijk altijd ontzettend uit naar de volgende cross!! Go jij! Go jij!

Dat is idd zeer belangrijk, dat op elkaar inspelen. Hier heb ik gelukkig geen problemen mee want ik ken de ruiter goed (vergeetkous en telaat komer Clown, ik ben zo ongeveer zijn geheugen en 'schedule' Vork ). De samenwerking gaat altijd vlot, hij hoeft niet eens te zeggen wat er nodig is, ik weet het wel. Soms bij het begin van zo een weekend overloopt hij eens wat er allemaal mee moet en na paar dingen zget hij dan: 'Ik moet u dat eigenlijk niet vertellen, je we rhet beter dan mij Clown'. Dikke vrienden zijn we niet zoals bij jouw. Maar dat staat zeker de samenwerking niet in de weg, in tegendeel, liever zo Knipoog. Versta me niet verkeerd, we maken lol en dit en dat, maar niet zoals het is mijn beste vriend of we gaan samen uit ofzo, neenee dat zeker niet Clown.
Wrm ik die ruiter help, tjaa ik heb gelang les gevolkg bij hem. Hij kreeg het wat druk met paarden rijden en vroeg of ik afentoe ook eentje kon rijden en daar uit volgde het groomen. Hij heeft het echt wel nodig, 4 paarden alleen verzorgen en rijden is onmogelijk op zo een weekend.
Aan mentale supoort doe ik niet echt mee. Dat is niet nodig. Hij is al erg ervaren en is da ook wel proffesioneel bezig met de sport. Soms als er een belangrijke wedstrijd is en hij moet beginnen aan de cross, is hij wel gespannen, maar dan laat ik hem gewoon best gerust en geen vragen stellen Clown.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:49

Simmie schreef:
Eventinggek schreef:

Ik hoop toch echt nog een keer aan het rijden te komen Haha! en sinds Suus d'r avonturen op *-niveau kriebelt het bij mij toch wel weer heel erg Ja
Nu alleen effe een stapje terug voor Ruud maar hij baalt ook dat het seizoen voor ons al over is dus mijn trouwste supporter/groom staat volgend jaar al klaar. Tussen neus en lippen door heeft hij al laten vallen dat hij ook graag zo'n internationale wedstrijd zou willen meemaken Verward

Voor zover dat het volgende seizoen lukt, vind ik het leuk om met Suus mee te gaan maar heb Tongeren, Genk, Nokere, Waregem al op mijn heel voorlopige lijstje staan dus dan zijn we zowiezo samen op wedstrijd.

Mijn visie op de groom: mijn vriend gaat altijd mee maar ik doe bijna alles zelf. Alleen het uitstappen na de cross en het lopen bij de VA doet mijn vriend omdat ik een slechte enkel heb en dan teveel last krijg. Opzadelen en peesbeschermers omdoen mag alleen ikzelf, zou het toch opnieuw doen als het voor me gedaan werd, om te zeker te weten dat alles zit zoals ik het wil.
Ik vind het wel gezellig als er iemand meegaat maar door mijn zenuwen ben ik vlak voor het springen en de cross altijd erg kortaf en nukkig dus liefst iemand bekends Bloos

Als ik met Suus meega, probeer ik zoveel mogelijk te voorzien en vooral de naverzorging te doen. Ik loop wel mee en geef mijn mening tijdens het verkennen, ik help met losspringen en indien nodig zadel ik op maar laat dit altijd even controleren om problemen te voorkomen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:44

ik help mee inladen, vrachtwagen klaar zetten, gezelligheid, op het terrein zelf hou ik paard vast, poets eventueel een beetje geen dingen aan. loop mee de cross het springparcour en we nemen samen de dressuurproef door. ik ga ook puur mee voor de gezelligheid en de handigheidjes ook wel. maar niet zoals de TS beschrijft dat zij alles doet, ik help in alles mee, maar doe niks echt helemaal alleen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:54

@Ibonn: Ik heb tweemaal beide enkelbanden gescheurd gehad, dus als ik gecrosst had was ik echt hardstikke mank. Ik crosste ook beiderzijds met een soort 'brace' om mijn enkels, zodat ik niet te ver "doorzakte" bij bijvoorbeeld de landing.. Bij de VA kon ik dan ook echt niet meer rennen (mijn paard wilde nog wel, ik niet echt meer Knipoog ) En dan was ik ontzettend blij als iemand mijn paard overnam en ik even kon 'uitmanken'. (Heb twee keer gehad dat tegen de tijd ik bij de trailer was, mijn paard al afgesponst was en werd afgestapt e.d.)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:18

Ik denk dat ik het niet leuk zou vinden als iemand anders alles voor me doet. Ik wil toch echt zeker zijn dat alles goed zit, goed vastgemaakt is enz. En daarbij is mijn paard ook best eenhandig.
Het enige dat ik met veel plezier uit handen geef, is het indraaien van de kalkoenen. Daar heb ik echt een hekel aan Nagelbijten / Gniffelen

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:44

Ik heb graag iemand extra mee die kan helpen met groomen. Zeker met mijn zeer zwakke polsen. Daar heb ik ook braces voor nodig.
Ik vraag meestal een vriendin, of die wil komen logeren en mee wil naar de cross. Ik vind altijd wel iemand.
Maar desondanks mag niemand anders dan ik de pony opzadelen. Ik ontplof namelijk een beetje boel als ik er achter kom dat er iets verkeerd is, als ik al op de pony zit Bloos .
Vandaag (wel een springwedstrijd maar okee) zat het hoofdstel niet goed, die had mijn moeder omgedaan. Dan ben ik dus absoluut niet vrolijk.
Bij mij helpt een 'groom' 's morgens voor vertrek te controleren (pak de avond ervoor auto al in). Op het terrein gaan we dan samen met mijn moeder betalen, de dressuurring opzoeken, kijken hoeveel er nog voor mij zijn en dan ligt het er aan hoeveel tijd er nog is, opzadelen en daarna de cross lopen. Na mijn proef helpt ze afzadelen, spullen voor springen/cross klaarleggen in de auto, nog een keer de cross lopen en een nieuwe emmer water ophalen.
Dan ga ik opzadelen voor het springen/cross, en helpt mam mij met losspringen.
De veterinair ligt eraan hoe ik zelf ben, heb ik erg last van mijn polsen dan rent 'groom' ermee, anders ikzelf, en even aan de hand op hethard stappen.
Dan moet ze een deken en een jas (ligt eraan wat voor weer het is Knipoog ) voor mij bewaren als het kan, en op een punt in de cross gaan staan dat ze snel als ik voorbij ben bij de finish kan komen, of bij de finish (liefst ook nog met fototoestel of camera Lachen ). Mam helpt mij met losspringen voor de cross. Mijn moeder is bij de eerste hindernis en gaat zodra ik uit het zicht ben naar de finish.
Veterinair na de cross ligt er weer aan hoe ik ben, maar ik loop dan meestal even een stukje om op adem te komen, en handelen mam en 'groom' dat af.
Dan afzadelen.
Ondertussen wordt pony natuurljk ook gevoerd, maar dat doe ik liever zelf. Tussen dressuur en springen mag pony met een hooinet op de trailer.

Volgens mij heb ik nu wel alles Lachen

Ik vind dat jij heel erg goed meehelpt als ik van zo'n stukje mag oordelen, de ruiter mag blij met jou zijn *LOL*

benedicte5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 01:23

Ik ben groom bij mijn dochter van 11 jaar en ik sluit me volledig aan bij het begin lijstje...
Ik doe alles en hou ook graag alles in eigen hand...
Van trailer tot kleding ...
Van pony tot naverzorging...
Mijn dochter wil ook graag helpen maar vaak genoeg moet ze er 2 rijden op een SGW en dan komt het er niet van...maar zij weet wel precies wat het allemaal inhoudt...

Ps:Ik vind het trouwens geweldig om het allemaal te doen!!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:55

uhm,.. ik moet altijd alleen naar wedstrijden en had heel graag een groom gehad (dacht ik Clown ), maar merkte onlangs toen er iemand mee was, dat je na jaren alleen zo op elkaar ingespeeld bent, dat zowel paard als ruiter in de war raakten van iemand die "zich er goedbedoeld" mee bemoeid. Zelf doe je alles in een bep. volgorde en je bent daaraan gewend, paard ook.

Ik vond het heel naar en wist niet meer wat er wel en niet gebeurd was, mn volgorde werd door elkaar gegooid en was niet erg fijn.
Verder merkte ik dat ik slecht dingen uit handen kon geven en toch alles wou checken en liever nog: zelf wou doen... Bloos Bloos
Was bang dat er iets vergeten werd.
Die jongen zei al: nou heb je hulp en ik mag niks doen, laat mij eens wat doen Lachen (maar dan gaat het weer niet snel genoeg oid en dan heb ik snel zoiets van: laat mij maar ff)...

Te lang al aleen op pad denk ik hahaha

Wat ik wel heel fijn vind is een voorlezer hebben (al vantevoren),.. of iemand die hem even vasthoudt, of met de stiften helpt.
tegenwoordig komt mn moeder/haar vriend vaak kijken en dan ben ik dolblij als hij m ff vast durft te houden (sinds kort)

Verder doe ik het zoals meerderen hier graag zelf,..