Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nina_rex schreef:Trouwens wat me nog inviel: balans en coordinatie leren ze in ons terrein dan wel bijna vanzelf (uitdagingen blijven opzoeken), maar aan rechtheid en souplesse moet nog altijd gewerkt worden hoor!Dat kun je natuurlijk ook buiten doen, wat zijgangen enzo, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit aan denk.

Djilan is me voor )
Djilan schreef:Ik denk verkeerd verstaan, of maar gedeeltelijk
Basisdressuur (of wel gymnastiseren) is zelfs nodig. Maar ivm de spierontwikkeling is gevorderde dressuur (verzameling ed) niet te combineren omdat je bij endurance de spieren anders traint dan bij dressuur. (lengte versus korter)
Ik train een aantal jaar samen met Tonkie dus vandaar dat ik redelijk stellig kan zeggen dat ze zo'n uitspraak niet zo zwart wit gedaan zal hebben zonder nuancering/toelichting.
Nina_rex schreef:Toch zijn er ook paarden bekend die van Z- of hoger dressuur naar endurance zijn geswitcht, ik weet 1 paard zelfs tot in de klasse 4! Voor de lagere klassen zal het niet veel uitmaken, tot een kilometer of 100 en niet hoger dan Z zal het best te combineren zijn, als je een paard hebt met talent voor beiden.
Een zwaar bespierd paard zal het dan wel iets moeilijker hebben, meer last van de warmte en dus langzamer moeten rijden. Maar als je bijv. een Call Me Z ziet, da's toch ook een beer van een paard...

zijn zadel is nagekeken en aangepast, dus nu afwachten hoe dat alles van invloed is op zijn rug. Als het over een paar weken niet minder is, moet de osteopaat aan de gang. En wat ik inmiddels in een ander topic heb geleerd; als je regelmatig wat langere afstanden rijdt, moet je je zadel eerder laten nakijken dan met alleen dressuur! Lenneke_ schreef:Maar dan heb je het over 40/50 km. Dat is basissport, net als dressuur tot en met Z. Vanaf 100 km wordt het een heel ander verhaal. Imo is hoger dan Z en langer dan 100 km niet te combineren. Daaronder wel.

splash1999 schreef:ik wilde net zeggen. De meeste rijden op basis niveau. dat jij lenneke nu verder bent gekomen is top maar dat lukt het grote gros niet, mij ook niet.
(zeker niet minder knap hoor!). Nina_rex schreef:Wel met verschillende paarden, in haar geval(zeker niet minder knap hoor!).