Ruggebruik bij langere afstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel

Re: Ruggebruik bij langere afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:22

ja dat klopt, door ze eerst aan de hand al te werken worden ze merkbaar sterker. Het gaat daarna met ruiter erop ook veel sneller.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:32

Nina_rex schreef:
Trouwens wat me nog inviel: balans en coordinatie leren ze in ons terrein dan wel bijna vanzelf (uitdagingen blijven opzoeken), maar aan rechtheid en souplesse moet nog altijd gewerkt worden hoor! Lachen Dat kun je natuurlijk ook buiten doen, wat zijgangen enzo, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit aan denk. Bloos

Ah, ik ging bij mijn eerdere reacties eigenlijk uit van een paard dat in balans, op 4 benen en rechtgericht loopt. Maar dat zijn wel verschillende dingen natuurlijk! Pling

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 08:32

Ik heb inmiddels een rit in de Dintelse Gorzen gemaakt, met veel ongelijk terrein en stevige begroeiing. Ik merkte dat hij toen uit zichzelf steeds beter ging lopen en ook echt mijn hand opzocht en zijn rug goed gebruikte. Dit gevoel moet ik nu ook nog tijdens de 'gewone' buitenritten zien te krijgen!

Verder heb ik het gevoel dat die paar keer dat we nu dressuurmatig bezig zijn geweest ook al veel helpen, dus daar gaan we lekker mee door!

Ik had vorige week wat foto's willen plaatsen, maar op de een of andere manier lukte dat niet... Ik zal het nog eens proberen en hoop op jullie feedback!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:36

Op de cursus van Tonkie werd verteld dat dressuurtraining en endurance niet samengaan.

Heb ik dat nou verkeerd verstaan of wat?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:39

Ik denk verkeerd verstaan, of maar gedeeltelijk Knipoog
Basisdressuur (of wel gymnastiseren) is zelfs nodig. Maar ivm de spierontwikkeling is gevorderde dressuur (verzameling ed) niet te combineren omdat je bij endurance de spieren anders traint dan bij dressuur. (lengte versus korter)

Ik train een aantal jaar samen met Tonkie dus vandaar dat ik redelijk stellig kan zeggen dat ze zo'n uitspraak niet zo zwart wit gedaan zal hebben zonder nuancering/toelichting.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:41

Hangt er helemaal vanaf wat je verstaat onder 'dressuurtraining'.

In Engeland heb je een mooi onderscheid tussen 'flatwork' (of gewoon 'schooling') en 'dressage'. Hier heet alles wat je in de bak doet al snel 'dressuurtraining'.

Terwijl je basis, eigen benen, goed ruggebruik, rechtrichten voor elk paard in elke discipline belangrijk is.

In Holland heet dit al snel 'dressuur' terwijl ik me kan voorstellen dat Tonkie met 'dressuurtraining' echt oprichting, aanleuning, verzameling (ander spiergebruik) bedoelt.

(Edit: te langzaam getypt Clown Djilan is me voor )

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:45

Toch zijn er ook paarden bekend die van Z- of hoger dressuur naar endurance zijn geswitcht, ik weet 1 paard zelfs tot in de klasse 4! Voor de lagere klassen zal het niet veel uitmaken, tot een kilometer of 100 en niet hoger dan Z zal het best te combineren zijn, als je een paard hebt met talent voor beiden.
Een zwaar bespierd paard zal het dan wel iets moeilijker hebben, meer last van de warmte en dus langzamer moeten rijden. Maar als je bijv. een Call Me Z ziet, da's toch ook een beer van een paard... Nagelbijten / Gniffelen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:46

Je zegt het goed: zijn geswitcht.

Als de training veranderd dan veranderd ook de bespiering.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:48

Ja dat lijkt mij ook. Je gaat als hardloper ook niet proberen het uiterlijk van een body-builder te krijgen. Daar ren je echt niet harder mee denk ik.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:02

Nee, maar als je nu eenmaal van hardlopen én bodybuilden (of laten we een iets minder extreem voorbeeld kiezen, sprinten ofzo, want dressuur doe je natuurlijk niet om zoveel mogelijk spieren te krijgen...) houdt, dan kan dat best lang samen gaan. Lachen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:50

Djilan schreef:
Ik denk verkeerd verstaan, of maar gedeeltelijk Knipoog
Basisdressuur (of wel gymnastiseren) is zelfs nodig. Maar ivm de spierontwikkeling is gevorderde dressuur (verzameling ed) niet te combineren omdat je bij endurance de spieren anders traint dan bij dressuur. (lengte versus korter)

Ik train een aantal jaar samen met Tonkie dus vandaar dat ik redelijk stellig kan zeggen dat ze zo'n uitspraak niet zo zwart wit gedaan zal hebben zonder nuancering/toelichting.

Gelukkig maar want ik wil Safyra graag zover mogelijk in de endurance rijden, maar ik heb ook nog wel wat dressuur-ambities, ik hoef geen Z te worden maar minimaal L2 of zelfs M1 lijkt me wel erg leuk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:32

Zo wordt er bij het rennen (rensport) ook een andere groep spieren gebruikt, maar ook dit doe ik (normaliter) regelmatig. Het houdt ook je paarden vrolijk in het hoofd...

Dressuur, of in elk geval de basis, is indd heel belangrijk voor elk paard, dus ook een endurance-paard.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:16

ben nu meer dressuurmatig bezig met mijn paard wat ze voorheen niet kon en verrek ze gaat gewoon nu eindelijk meer over 4 benen lopen wat voorheen gewoon stug de voorhand was. dat wil niet zeggen dat ze er moeite mee heeft want dat heeft ze wel. maar er komt verbetering in.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:39

Nina_rex schreef:
Toch zijn er ook paarden bekend die van Z- of hoger dressuur naar endurance zijn geswitcht, ik weet 1 paard zelfs tot in de klasse 4! Voor de lagere klassen zal het niet veel uitmaken, tot een kilometer of 100 en niet hoger dan Z zal het best te combineren zijn, als je een paard hebt met talent voor beiden.
Een zwaar bespierd paard zal het dan wel iets moeilijker hebben, meer last van de warmte en dus langzamer moeten rijden. Maar als je bijv. een Call Me Z ziet, da's toch ook een beer van een paard... Nagelbijten / Gniffelen

Ik rij dan wel geen endurance, maar toen mijn paad nog Z dressuur liep reed ik er ook 40/50 km oriëntatieritten mee, mijn paard had geen enkel probleem met langere afstanden, en dan voornamelijk flink draven, af en toe galopje en een stukje stappen maar beslist geen traag ritje.
Mijn paard past zich ook nog eens aan het paard aan wat bij hem loopt, en dan nog hersteld hij snel en heeft hij er geen moeite mee, ongeacht of hij boven of onder zijn eigen tempo loopt.
Moet ook wel zeggen dat dit de enige van mijn paarden is die zó goed al het werk aan kon, de andere paarden zweten veel sneller, moet ik langer stappen voor ze op adem zijn en de hartslag weer normaal is, maar deze dus niet.

Inmiddels is hij sportpaard-af en vind het werk in de bak nu duidelijk zwaarder dan een flinke buitenrit, dus hij mist zn spieren van vroeger wel in de bak, maar die spieren zijn nooit een belemmering geweest voor langere ritten Lachen

Maar meer dan 50 km rit heb ik er toen ook niet mee gereden, en hoger dan het Z1 zijn we ook niet geweest dus beide niet echt op top niveau Knipoog

En dressuur is imo de basis van álles, maar dan de basisdressuur dus B/L niveau. Alles daarboven is mooi meegenomen, maar B/L niveau en belangrijker nog: een correct rechtgericht paard dat netjes van achter naar voor is gereden is al een hele fijne basis voor iedere tak van de sport die je wil gaan doen!

Daarnaast is werken aan de longe/lange lijnen ook fijn voor een paard, weer eens wat anders en zeker fijn als het paard wat gevoelig op de rug is.
Door hem goed aan de longe te laten lopen zal hij zijn rug losser laten, wat ook makkelijker gaat zonder een ruiter er op dan met een ruiter, zeker als de rug al wat gevoelig is.
Ben sowieso groot voorstander van veel afwisseling, waar sommigen mij voor gek verklaarden dat ik met een Z paard aan oriëntatieritten mee deed, er flink mee sprong en regelmatig vol gas door het bos ging, vond ik het andersom maar sneu dat hun paarden niets anders deden dan 6x per week hetzelfde rondje in de bak en dag 7 de kunstjes op concours moesten vertonen.

Van afwisseling blijft ieder paard een stuk blijer en vrolijker Lachen
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 04-10-08 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:44

Maar dan heb je het over 40/50 km. Dat is basissport, net als dressuur tot en met Z. Vanaf 100 km wordt het een heel ander verhaal. Imo is hoger dan Z en langer dan 100 km niet te combineren. Daaronder wel.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:09

Renske, ik word helemaal blij van jouw verhaal! De discussie over disciplines wel of niet combineren vind ik maar een non-discussie! Ik zal een poging wagen om mijn gevoel onder woorden te brengen;

Ik ben begonnen met op een manege te rijden. Dressuur noemen ze dat. Op sommige maneges is er ook niet meer dan dat. Nou ben ik altijd nog wel van het nieuwe dingen gewoon proberen, dus als er dan een keer een springwedstrijdje is, dan ga je dat doen en dan denk je; zo, dat is leuk! En dan neem je een paar keer een lesje en als de kans zich voordoet doe je mee aan een onderling wedstrijdje. En op die manier heb ik een trailwedstrijd gedaan, crosslessen genomen, ben ik met buitenritten begonnen (eerst gewoon over de berm) en natuurlijk TREC, waar ik helemaal verslingerd aan ben geraakt. En tegenwoordig probeer ik allerlei dingetjes met hem uit; slootje springen, dwars door een bosje, rengalop over de tarwestoppel... En hij vindt het helemaal geweldig, al die afwisseling en telkens wat nieuws proberen. En natuurlijk vindt ie ook wel eens iets eng, maar als ie dan zijn angst overwint en ik prijs hem de hemel in, dan zie je hem ook blij kijken.

En dan heb ik maar medelijden met die paarden die 1x per dag hun box uitkomen en een rondje in de bak doen en weer op stal gaan. Want hoe denken die mensen dat dat vroeger in de natuur ging? Hé, er komt een tijger aan, maar ik heb nog nooit gesprongen,w ant ik ben een dressuurpaard, dus ik stop maar voor die boomstam, zodat die tijger me kan opeten?

En behalve dat mijn paard (en ik natuurlijk ook, maar das op de tweede plaats) al die afwisseling leuk vind, wordt hij er ook sterker van en stoerder en oplettender! Hij is een paar jaar geleden een keer van het ene op het andere moment kreupel in de bak geraakt. Niks bijzonders, geen oneffendheid te zien, geen gekke dingen gedaan (we reden B denk ik). En nu loopt hij door het kreupelhout en dat gaat goed! Das toch geweldig?!

Kortom, volgens mij moet je je niet op één ding concentreren en verder niks anders meer doen, ook niet bij topsport. Die afwisseling maakt hem fysiek en mentaal sterker/beter en dat zie je ongetwijfeld terug in je sportresultaten!

En over Hans; ik ben begonnen met longeren, heb zelf een klein cursusje gedaan. Hij vindt het prima, ik begin het ook bijna leuk te vinden Knipoog zijn zadel is nagekeken en aangepast, dus nu afwachten hoe dat alles van invloed is op zijn rug. Als het over een paar weken niet minder is, moet de osteopaat aan de gang. En wat ik inmiddels in een ander topic heb geleerd; als je regelmatig wat langere afstanden rijdt, moet je je zadel eerder laten nakijken dan met alleen dressuur!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:48

Lenneke_ schreef:
Maar dan heb je het over 40/50 km. Dat is basissport, net als dressuur tot en met Z. Vanaf 100 km wordt het een heel ander verhaal. Imo is hoger dan Z en langer dan 100 km niet te combineren. Daaronder wel.

Dat klopt, zoals je kan zien heb ik erbij gezet dat ik het dus beide niet op topniveau deed Knipoog

Maar het was meer om aan te geven dat je meerdere dicipline's juist wel goed kan combineren, terwijl menig dressuurmuts op amnper M niveau roept dat ze écht niet gaat springen/buitenrijden(en dan geen tam staprondje maar echt goed crossen over maislanden etc) zoals ik dat met mijn paard allemaal wel deed want dat kan noooooit goed zijn voor je paard...
ik ben van mening dat de dressuur basis is van alles en dat je veel verschillende dingen goed kan combineren

En hoeveel bokkers hebben we nou eenmaal op top niveau?

Ben het verder helemaal met MirjamN eens, afwisseling doet paard en ruiter altijd goed Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:25

ik wilde net zeggen. De meeste rijden op basis niveau. dat jij lenneke nu verder bent gekomen is top maar dat lukt het grote gros niet, mij ook niet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:00

Ik rijd (bijna) nooit in de bak... behalve als ik Centered Riding-les heb, 1x per maand.
Ik probeer juist buiten ... dààr waar de prestatie neergezet moet worden... de paarden recht, ontspannen en in balans te krijgen in alle tempo's.
In zoveel mogelijk verschillend terrein.
Buiten doe ik zo af en toe de ook zijgangen.

Een van mijn jongste halve draver-paarden heeft heel veel moeite met cirkels in een bak (hij is ook zo groot met zijn 1.65 en vrij laat in zijn fysieke ontwikkeling). Die leer ik alle beginselen gewoon buiten aan stap-draf-galop op rechte lijnen.
Ik denk dat ik hem kreupel zou rijden als ik dit in een bak zou proberen op te lossen.
Hij wordt zes in februari.

Mijn instructrice geeft me aanwijzingen en oefeningen mee voor buiten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:24

splash1999 schreef:
ik wilde net zeggen. De meeste rijden op basis niveau. dat jij lenneke nu verder bent gekomen is top maar dat lukt het grote gros niet, mij ook niet.

Ik bedoel het helemaal niet vervelend hoor Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:12

weet ik maar het grote gros rijd toch basis sport maar ook dan moeten we rekening houden met het ruggebruik of andere dingen uiteraard

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:23

Ik denk dat Donna Oudshoorn (die nu op het WK in Maleisie zit) een goed voorbeeld is van het feit dat verschillende disciplines uitstekend te combineren zijn.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:04

Wel met verschillende paarden, in haar geval Knipoog (zeker niet minder knap hoor!).

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:56

Nina_rex schreef:
Wel met verschillende paarden, in haar geval Knipoog (zeker niet minder knap hoor!).

Ze is met beide paarden actief in verschillende disciplines.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:49

Ik ken Donna verder niet, maar uit de reacties leid ik af dat zij meerdere disciplines beoefend en niet haar paarden? Das natuurlijk ook niet verkeerd, maar dan dwalen we wel een beetje af van het onderwerp; meerdere disciplines voor het paard!

Mijn zadelmaker gaf aan dat Hans wat scheef in de rug is en die raadde aan veel te galopperen en meer te longeren. Iemand hier een mening over?