[WN] Hengstige palomino aan het (spring)werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Re: Hengstige palomino aan het (spring)werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:22

tamaramt schreef:
ik neem dat ik dat aan jou (als fanatiek westernrijder) dat niet hoef uit te leggen Haha!
en anders vraag het maar eens na aan een da of proffesioneel

het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een paard zijn rug ernstig blesseerd of zelfs breekt na het springen met een westernzadel
en idd; de hindernis op de foto is erg klein maar een ongeluk of blessure zit ook in een snel hoekjes dus....

Maar gelt dit niet voor elk deel van de sport? Kan me eerlijkgezegd niet voorstellen dat een sprongetje tot 50cm zo gruwlijk veel kwaad kan doen als je dit hooguit 2x per jaar een paar keer doet?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:24

Blon_D schreef:
tamaramt schreef:
ik neem dat ik dat aan jou (als fanatiek westernrijder) dat niet hoef uit te leggen Haha!
en anders vraag het maar eens na aan een da of proffesioneel

het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een paard zijn rug ernstig blesseerd of zelfs breekt na het springen met een westernzadel
en idd; de hindernis op de foto is erg klein maar een ongeluk of blessure zit ook in een snel hoekjes dus....

Maar gelt dit niet voor elk deel van de sport? Kan me eerlijkgezegd niet voorstellen dat een sprongetje tot 50cm zo gruwlijk veel kwaad kan doen als je dit hooguit 2x per jaar een paar keer doet?
'

als je het heel af en toen doet kan het niet veel kwaad
maar het is algemeen bekend dat springen met een westernzadel blessures aan de rug kan veroorzaken

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:26

tamaramt schreef:
maar het is algemeen bekend dat springen met een westernzadel blessures aan de rug kan veroorzaken

Niet algemeen genoeg blijkbaar, anders had ik het lijkt mij toch ook wel geweten, rijd inmiddels bijna 8 jaar western en heb dit nog nooit gehoort

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:27

Ik had er ook nog nooit van gehoord en ik dacht het kan vast wel omdat je met het ruiterbewijs 60 (dacht ik) cm moet springen. Maar goed zo leer je weer wat Lachen

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:28

inderdaad vind het wel vreemd dat de knhs je dan wel 60 cm laat springen met het western ruiterbewijs

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:30

@Tamaramt: Niet vervelend bedoeld hoor, maar je komt op mij niet over alsof je veel kennis van zaken hebt Ach gut Wat is precies jouw ervaring met westernrijden of westernzadels?

Het is trouwens ook algemeen bekend dat de grootste bakerpraatjes en kulverhalen door
ondeskundigen worden verspreid Clown

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:53

nou WB ik denk toch echt dat je de blessures onderschat bij het springen met een western zadel
ik moet er niet aan denken dat je verkeerd land na een te hoge sprong Bloos!

Anya

Tamarant als ik zo naar je profiel kijk, rij je engels. Ik kan me niet voorstellen dat je veel ervaring hebt met westernzadels. Hoe dan ook je stelling is echt flauwekul. Springen met een westernzadel is hooguit vervelend voor de ruiter. Als het paard relatief hoog springt, loop je het risico om de knop in je maag te krijgen.

Verder voor de ts: heel leuk paard. En ook nog eens leuke foto's Ja

Anya

Oh ja Jos.. die was ik vergeten.. maar is vooral voor heren niet aan te bevelen Haha! Haha! Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:55

nou nou anya niet zo stoer doen, ik wil jou wl eens zijn zitten op die knop ROFL

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:58

Anya schreef:
Oh ja Jos.. die was ik vergeten.. maar is vooral voor heren niet aan te bevelen Haha! Haha! Haha!
ROFL

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:05

Jos schreef:
nou nou anya niet zo stoer doen, ik wil jou wl eens zijn zitten op die knop ROFL

Nou ja dan snap je waarom ik juist voor Wiz mijn springzadel bewaard heb Haha! Haha! Cool Tong uitsteken

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:12

proberen iets minder naar voren te leunen/duikelen, en iets meer je benen aan je paard te houden, en ook je tenen naar binnen:P verder vind ik het een super knap paard, en kickt ze denk ik gewoon op de camera Clown

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:26

capopjekop, ik vind jouw pony echt zo een schatje! Ziet er leuk uit!!

Springen met een westarnzadel hangt van meer dingen af ook. Als je paardje wat springervaring heeft en makkelijk springt scheelt dat een hoop. Ik ben zelf erg slank en heb een 15'' zitting, maar nog best veel ruimte voor me. Mijn knop is behoorlijk laag. Nu heb ik zelf altijd gesprongen als kleine meid en is deze pony eigenlijk springen gefokt. Hij is alleen puur western ingereden. Hij springt wel fijn, dus als ik een sprongetje tegenkom of er staat iets in de bak, vind ik het nog altijd hartstikke leuk. Ik ga nooit hoger dan 80cm.

Mijn zoontje heeft zijn shet in 8 jaar alleen maar met westernzadel gereden ook en heeft er ook mee gesprongen als het zo uitkomt een keertje. de shet huppelt over een lage sprong, dus er moet ook wel echt iets staan en dat gaat prima.

Een goed springzadel is voor een echt parcours met hogere sprongen prettiger, maar dat is toch heel wat anders dan een sprongetje.

Ik rij nu zeker 15 jaar western en ken ook aardig wat mensen die western rijden, maar heb nog nooit gehoord over rugblessures door springen met een westernzadel.

Misschien gaat dat over mensen die met een zm westernzadel rijden en gekke dingen uithalen, die niks met serieus ( western) rijden te maken hebben....Kan je niet vergelijken, echt niet!

Capopjekop, veel plezier met je gave pony!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:03

tamaramt schreef:

Waarom heeft nou niemand dit ooit aan mijn nu 22 jarige Elanimo verteld Huilen van het lachen Die springt 1.20 over een sprongetje van 40 cm en MET westernzadel. En dat al jaren en nog steeds! niks rugblessure en nog nooit gehad ook.

MAW tamaramt flauwekul van de bovenste plank.
Een westernzadel zal net zo weinig schade aanrichten als een engels zadel. Er zit over het algemeen gewoon een boom in net als bij een engels zadel. Oja de mijne springt zelfs met een boomloos westernzadel zonder dat haar rug eraan gaat.

@Jos/Anya ROFL

@Cacakopje leuk paardje, helaas wilden niet al je foto's hier laden. Kan je dus verder weinig tips geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:28

Gelukkig dat dat schade verhaal dus wel losloopt. Dan kan ik dus gewoon nog lekker af en toe springen tot ik een ander zadel heb gevonden.

Bedankt verder voor de leuke reacties Haha!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:49

Wranglerbutt schreef:
@Tamaramt: Niet vervelend bedoeld hoor, maar je komt op mij niet over alsof je veel kennis van zaken hebt Ach gut Wat is precies jouw ervaring met westernrijden of westernzadels?

Het is trouwens ook algemeen bekend dat de grootste bakerpraatjes en kulverhalen door
ondeskundigen worden verspreid Clown

heb zelf ruim 22 jaar rijervaring waarvan zo'n 5 jaar western
heel veel ervaring met western heb ik dus niet maar vraag het maar eens na aan een proffesional of anders zaldemaker
westernzadel kan tijdens springen een rugblessure veroorzaken of erger

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:51

Anya schreef:
Tamarant als ik zo naar je profiel kijk, rij je engels. Ik kan me niet voorstellen dat je veel ervaring hebt met westernzadels. Hoe dan ook je stelling is echt flauwekul. Springen met een westernzadel is hooguit vervelend voor de ruiter. Als het paard relatief hoog springt, loop je het risico om de knop in je maag te krijgen.

Verder voor de ts: heel leuk paard. En ook nog eens leuke foto's Ja

heb zelf ruim 22 jaar rijervaring waarvan zo'n 5 jaar western
heel veel ervaring met western heb ik dus niet maar vraag het maar eens na aan een proffesional of anders zadelmaker
westernzadel kan tijdens springen een rugblessure veroorzaken of erger
een laag hindernisje springen af en toe kan niet veel kwaad maar hoger zeker wel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:59

Tja de professionals zijn het wel eens hoor tamarant Ja
Een zadel dat goed past heeft gewoon een goede boom. Niks aan de hand Ja

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:32

@tamaramt : wat een onzin zeg ! Gaaaap Wij doen regelmatig lange en meerdaagse tochten met onze (western)paarden. Daarbij kom je al eens een boomstam tegen, of een riviertje waar je over moet. We hebben goed passende westernzadels en onze paarden laten absoluut geen ongemak blijken ! (terwijl Poppy echt wel een kleinzeer is Knipoog )
Om onze paarden in vorm te houden maken we ook zeer regelmatig een sprongetje in de piste.
Een goed westernzadel verdeelt prima de druk, beter zelfs dan een Engels zadel. Dit is weer zo'n broodje aap verhaal.
Hoog springen zou ik voor de ruiter wel niet aanraden. Zeker niet als het een man is ROFL Huilen van het lachen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:50

sevke schreef:
@tamaramt : wat een onzin zeg ! Gaaaap Wij doen regelmatig lange en meerdaagse tochten met onze (western)paarden. Daarbij kom je al eens een boomstam tegen, of een riviertje waar je over moet. We hebben goed passende westernzadels en onze paarden laten absoluut geen ongemak blijken ! (terwijl Poppy echt wel een kleinzeer is Knipoog )
Om onze paarden in vorm te houden maken we ook zeer regelmatig een sprongetje in de piste.
Een goed westernzadel verdeelt prima de druk, beter zelfs dan een Engels zadel. Dit is weer zo'n broodje aap verhaal.
Hoog springen zou ik voor de ruiter wel niet aanraden. Zeker niet als het een man is ROFL Huilen van het lachen

Sluit ik me helemaal bij aan! Onze trainer zij zelf dat af en toe een sprongtje zeker geen kwaad kan, zo kan je de schouders nog soepelder houden.
Ik moet wel zeggen dat bij ons (België) je voor het westernruiterbewijs zeker geen 60 cm moet springen. Ten eerste mag je er in stap overgaan (dat mag je kiezen) en het is maar 30 cm (of 40 cm, ben het effe kwijt).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:57

Tamarant, ben benieuwd hoe jij eraan komt dan. En wat jij een pro noemt?? De meesten hier kennen wel goeie trainers en pro's hoor en ik denk dat jij het hebt over de ''nep'' alias zm westernzadels wat sowieso erg slecht is voor de rug. Ook met een buitenritje of in de bak trainen.
Geloof die verhalen gewoon niet, want er zitten hier echt genoeg mensen met heel veel ervaring in de westernsport. Tevens komen er veel ook uit de dressuur/springsport.

Overigens heb ik zelf altijd veel gesprongen en is het veel erger dat mensen zomaar springen zonder enige kennis of les daarin. Dan gebeuren er pas ongelukken of blesseer je je paard/pony onnodig.
Als een paard/pony niet graag of makkelijk springt zal je dat echt wel meer merken met een westernzadel. Maar ook als je zelf geen goede houding kan aannemen. Maar dat geld dus ook voor mensen die met een dressuurzadel of vlzh zadel en springzadel springen. Doe je het niet goed, gaat het weleens fout!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:35

Ik heb het even aan een zadelmaker gevraagd en volgens hem kon het helemaal geen kwaad om met een goed passend zadel te springen. Enige puntje wat hij kon verzinnen is dat het zadel mss naar voren zou kunnen schuiven als hij netjes los is aangesingeld bij een landing.

@ Bolieke: Ik weet ook niet zeker of 60 de hoogte is hier, maar ik dacht dat ergens gelezen te hebben. Het kan ook zomaar 40 cm zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:20

Ohooooooooh wat ZIELIG! Hij heeft een band om z'n snoetje zodat 'ie niet kan hinniken!!!!!
Dat heb ik wel eens gehoord van iemand die ergens verstand van had!

Haha!
Leuk paardje en mooie combi, ziet er fijn uit!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:23

Das een luchtzuigband sonja Ja Haha! Haha!