WK Maleisie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: WK Maleisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:19

Hallo Donna, Ik wil je vast veel succes wensen op het WK. Ik heb je pas geleden ontmoet bij de fam. de Boer. We hebben daar een tijdje staan praten. Was erg gezellig . Succes gewenst en vooral geniet ervan, van het hele circus!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:46

sheela schreef:
Hallo Donna, Ik wil je vast veel succes wensen op het WK. Ik heb je pas geleden ontmoet bij de fam. de Boer. We hebben daar een tijdje staan praten. Was erg gezellig . Succes gewenst en vooral geniet ervan, van het hele circus!

Dank je wel Haha! Kan je gezicht even niet meer voor me halen Bloos , natuurlijk wel dat we gekletst hebben Sigaar hou onze site ook in de gaten, want in Maleisie probeer ik bijna elke dag mijn site bij te houden met verslagjes en foto's Cheese!

www.freewebs.com/stalnorwind

gr. Donna Cool

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 10:33

het Maleisië team:

Afbeelding

met vlnr bovenaan beginnend:

Anita Lamsma, Yvonne v/d Velde, Donna Oudshoorn, Lisette van Druenen en Janet Lam

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:02

WK enduranceteam stelt zich voor
5 oktober 2008

Het Nederlandse enduranceteam senioren dat begin november in Maleisie van start gaat op het WK Endurance heeft zich 4 oktober jl voorgesteld op een persconferentie. Op het schitterende landgoed Huize Voorwijk, de stoeterij van de heer en mevrouw De Vos van Steenwijk, stelden de vijf geselecteerde amazones Yvonne van der Velde, Anita Lamsma, Janet Lam, Lissette van Druenen en Donna Oudshoorn zich aan de pers voor.

Voor een enkeling vormt Maleisië al het achtste belangrijke internationale kampioenschap. Voor anderen is het de eerste deelname aan een Wereldkampioenschap, maar alle amazones hebben al veel ervaring opgedaan op wedstrijden in binnen-en buitenland. Joy Escobar (van der Velde), Laya ara Francinav (Lamsma), Bugainvillia (Lam), Escapade II (van Dreunen) en Karrimh (Oudshoorn) hebben al vele vele kilometers in de benen. Het totale team presenteerde zich als een echte eenheid en is van plan de Nederlandse eer hoog te houden.

Op maandag 20 oktober aanstaande vertrekken de vijf paarden vanaf Schiphol voor een rechtstreekse vlucht naar Tarengganu, Maleisie. Het paardentransport, waaronder de begeleiding van de paarden aan boord, is in handen van Peden Bloodstock. Hij was tevens verantwoordelijk voor de vlucht van de Olympische paarden naar Hong Kong. Op 19 oktober vertrekken de eerste grooms en een aantal ruiters. De tweede grooms, overige amazones, de bondscoach, teamveterinair, hoefsmid en fysiotherapeut volgen op 29 oktober.

BRON: KNHS

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:41

BRON: DE KLAROEN 14 oktober 2008

Streefkerkse ruiter neemt het op tegen koning van Maleisië
dinsdag 14 oktober 2008 06:42
STREEFKERK - De Streefkerkse Donna Oudshoorn heeft zich in juli geplaatst voor het WK Endurance, dat 7 november plaatsvindt in Maleisië. Samen met haar paard Karrimh (NRPS) heeft ze een internationale endurancewedstrijd in Kopenhagen gewonnen. Nu kijkt ze uit naar het wereldkampioenschap. “Karrimh heeft nog nooit gevlogen en de temperatuur is daar heel anders. Nu het allemaal zo dichtbij komt is het toch wel spannend."

Door Gea de Rie
Donna: “Als ik het aan mensen uit moet leggen wat endurance inhoudt vergelijk ik het altijd met een marathon lopen. Het is de bedoeling dat in een bepaalde snelheid een lange afstand wordt afgelegd van 25 tot maximaal 160 kilometer. Het grote verschil is echter dat een marathonloper uitgeteld over de finish komt. Bij de endurance moet het paard na de finish nog altijd in goede conditie verkeren. Het is niet domweg een buitenritje. Het paard moet na de finish nog “fit to continue" zijn. Je moet je paard écht door en door kennen. Karrimh is een doorzetter. Als je hem laat gaan is hij niet meer te houden."

Jungle
Komend weekend vertrekken Donna en Henk (haar vader) richting Maleisië, Kuala Lumpur en dan met een binnenlandse vlucht naar Terengganu. Karrimh vertrekt op maandag 20 oktober. Hij vliegt wel rechtstreeks. “Ik wil zeker weten dat we er zijn als Karrimh aankomt. Hij heeft nog nooit gevlogen en ik wil geen risico's nemen. Ik mag al niet bij hem zijn tijdens de vlucht, wat ik heel frustrerend vind. Hij wordt wel goed begeleid door een beroemd bedrijf. Zij hebben ook het paard van Ankie van Grunsven en alle andere deelnemers aan de Olympische Spelen gedaan. Er is dus wel constante verzorging." Daar aangekomen hebben ze ruim de tijd om bij te komen. Vervolgens begint het trainen met Karrimh om aan terrein en klimaat te wennen. De luchtvochtigheidsgraad is heel hoog en als Karrimh aankomt wordt hij voor het eerst geschoren. “Het belang van het paard gaat boven alles, zeker met endurance. Voor, tijdens en na de wedstrijd wordt het paard zo'n zeven keer gecontroleerd door dierenartsen. De paarden moeten dit keer volledig wennen aan een ander klimaat", legt Henk uit. In Maleisië moeten ze ook echt door de jungle rijden en de wedstrijd is in het belang van ruiter maar vooral paard 's nachts. Overdag is het namelijk te warm. Uiteindelijk zal de wedstrijd zo'n achttien uur duren. Donna: “Alles is op en top geregeld. Sommigen zijn daar erg rijk en maken dit fantastische evenement mogelijk. Zelfs de koning van Maleisië rijdt mee." Winnen zit er volgens haar voor de Nederlandse ploeg niet in: “Winnen is niet realistisch. We zijn die temperaturen niet gewend. Ik ben al blij als ik de finish haal. Slechts veertig procent haalt dat en als ik daarbij zit ben ik gewoon al in de zevende hemel."

Europees kampioen
Ze vervolgt: “Het leuke aan endurance is dat er geen onderscheid wordt gemaakt. Iedereen kan meedoen en iedereen rijdt tegen elkaar. Het is net één grote familie. Iedereen helpt elkaar en moedigt elkaar aan. Het is heel anders dan bijvoorbeeld dressuur waarbij het voornamelijk om jezelf gaat. Hier is het gewoon goed als je de finish haalt. Of je nu eerste of laatste bent. Naast Karrimh zijn er nog meer paarden van Stal Norwind. Eén daarvan is Adami waar Donna ook wedstrijden mee rijdt. Met Adami doet ze meer dressuur. Zowel Adami als Karrimh komen ook uit in het springen en de cross country. Beiden zijn als veulentjes naar Stal Norwind gekomen. “Donna zit niet alleen bij de top endurance, ze hoort ook bij de top van Nederlandse Arabische sportpaarden. In 2006 werd ze tweevoudig Europees Kampioen over zeven disciplines (dressuur, springen, crosscountry, speed, pole bending, classic pleasure en liberty). Vorig jaar was ze twee keer Europees reservekampioen", vertelt haar trotse vader. Dit was de eerste keer dat een Nederlandse ruiter bij de Arabieren een medaille haalde bij show jumping. Donna: “Het leukste hiervan is dat Adami meer van de cross dan van springen houdt. Toen we hoorden dat we alleen met de Poolse combinatie foutloos hadden gereden was ik nog gelukkiger met deze zilveren medaille dan vorig jaar met goud."

Maatschappelijke taak
Donna is van jongs af aan opgegroeid met paarden. Op haar negende jaar kreeg ze haar eerste eigen paard Rosedale en ging elke week met haar ouders naar Limburg voor paardrijlessen. De paarden zijn samen opgegroeid. Donna heeft van beide zonen van Krimh toppaarden gemaakt in verschillende disciplines. “Ik heb ze alles zelf geleerd. Dat was wel keihard werken maar ik heb er veel plezier in." Beide paarden zijn nu veertien jaar en aan de top van hun kunnen. Tot hun zeventiende, achttiende levensjaar zijn ze in topconditie. “We hebben nu alweer twee jonkies, ook volbloed Arabieren. Ze zijn nu ruim 1,5 jaar. Ik wilde niet wachten tot de anderen 'op' zijn en daarom heb ik nu al opvolgers. Het leuke is ook dat de veulentjes precies Karrimh en Adami zijn qua doen en laten. Ik hoop dat ze in de endurance en de cross leuk gaan presteren, maar dat zal de toekomst leren." Tot slot noemt Donna nog hoe moeilijk het is om voor de topsport financiële ondersteuning van bedrijven te krijgen. Meestal wordt er niet eens op een sponsorverzoek gereageerd. Henk vindt dat er zeker voor grotere ondernemingen een maatschappelijke taak ligt om topsport te ondersteunen. Wil je meer weten over Donna en haar paarden kijk dan op www.freewebs.com/stalnorwind Ook kun je hier haar verslagen van het WK in Maleisië lezen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:54

Heel veel succes daar, en vooral: have fun!
Ik vind het een hele leuke tak van sport, hebe r alleen helaas het paard niet voor.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:56

MyrtheNH schreef:
Heel veel succes daar, en vooral: have fun!
Ik vind het een hele leuke tak van sport, hebe r alleen helaas het paard niet voor.

tanx.. vooral fun hebben is het belangrijkste, uiteraard doen we ook onze uiterste best Knipoog het is ook een super tak van sport en ach wie weet wat nog niet is kan altijd nog komen Haha!

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:07

Heel erg veel succes en geluk toegewenst in Maleisie....

Wat een super ervaring moet dat zijn zeg!!!!

MarjaTK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:10

Hoi Donna.
We hebben elkaar een tijdje niet gesproken, maar Ries en ik hebben wel lekker over je "geroddeld" en gemist bij de trainingen. Die waren immers altijd beregezellig Haha!
Maak er wat moois van in Maleisië! En hoe de uitslag ook wordt: dit heb je dan toch maar mooi meegemaakt OK dan!
Geniet ervan meid !!
Groetjes en tot ziens.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:21

MarjaTK schreef:
Hoi Donna.
We hebben elkaar een tijdje niet gesproken, maar Ries en ik hebben wel lekker over je "geroddeld" en gemist bij de trainingen. Die waren immers altijd beregezellig Haha!
Maak er wat moois van in Maleisië! En hoe de uitslag ook wordt: dit heb je dan toch maar mooi meegemaakt OK dan!
Geniet ervan meid !!
Groetjes en tot ziens.

hoi Marja,

wat viel er te roddelen dan.. behalve onze val in Lelystad Bloos haha.. mis het wel hoor de crosstrainingen Huilen maarja moest wel he.. paardje en mezelf sparen.. maar zondag is het dan zover.. spanning stijgt met de dag.. Bloos Haha!

gr. daar aan iedereen Sigaar

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:56

Ik heb het artikel in de Bit net gelezen, leuk geschreven en gave foto's!
Heel veel succes in Maleisie en we hopen je idd hier te horen gillen Lachen

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:44

wennie schreef:
Ik heb het artikel in de Bit net gelezen, leuk geschreven en gave foto's!
Heel veel succes in Maleisie en we hopen je idd hier te horen gillen Lachen

hihi.. als ik hem uitrijd ben ik al Lovers Karrimh heel houden is prioriteit 1 OK dan!

leuk dat jullie het zo'n leuk stuk vonden in het Bit en de foto's vind ik zelf ook Wow!

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:09

De vliegtickets voor ruiter, grooms en paard, zijn door Donna ontvangen.

Nog even.......

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:19

Oooooeeeeehhhh spannend.

Heel veel succes Donna.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:24

nog 2 nachtjes slapen Bloos

Karrimh weet gelukkig niet wat hem te wachten staat Haha! zo ons laatste ritje in Nederland Go jij! Go jij! de volgende keer dat ik er dan op zit is in Maleisië Afgod

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:59

Goede reis voor jullie en Karrimh, en heel veel succes!! Geniet ervan! Hyper!

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:22

BRON: KNHS

Nederlandse endurancepaarden klaar voor vertrek
17 oktober 2008

De Nederlandse endurancepaarden zijn klaar voor hun vertrek naar Maleisië, waar van 6 tot en met 9 november het WK endurance zal plaatsvinden. Dinsdag 21 oktober vertrekken de paarden richting het oosten, waar ze woensdagochtend aankomen.

De paarden van de vijf Nederlandse deelnemers Yvonne van der Velde, Anita Lamsma, Janet Lam, Lissette van Druenen en Donna Oudshoorn hebben inmiddels diverse testen ondergaan waaronder een bloedonderzoek en zijn goed bevonden voor de 11 uur durende vliegreis. Zondag 19 oktober vertrekken de grooms al met het vliegtuig om de paarden te kunnen opvangen zodra deze aankomen. Een week later op zondag 26 oktober zullen ook de ruiters zich richting Maleisië begeven.

Vanwege de grote verschillen in klimaat omstandigheden worden ook extra maatregelen getroffen voor de paarden. Hoewel de wedstrijd voornamelijk tijdens de nachtelijke uren wordt verreden kan de temperatuur nog steeds oplopen tot 28 graden. Ook de hoge luchtvochtigheid in het gebied speelt een grote rol. Om de paarden goed te kunnen afkoelen neemt het Nederlandse team naast de standaard benodigdheden ook een been cooling systeem mee en een paardenweegschaal om controle te houden over de vochthuishouding van de paarden. Tevens staan langs de route verschillende ventilatoren en nevelsystemen opgesteld om de paarden te kunnen koelen. Ook zijn er langs de route voldoende waterpunten gecreëerd.

Wat in het voordeel is van de Nederlandse deelnemers is dat de wedstrijd voornamelijk zal plaatsvinden op redelijk vlak terrein. Een deel van de wedstrijd gaat door het oerwoud en een deel langs de oostkust, waar het terrein nogal lijkt op het Veluwe landschap, maar dan zonder heel zwaar zand. Dit is vooral voor de benen en de pezen van de paarden zeer gunstig.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:35

berichtje vanuit Maleisië:

paarden zijn inmiddels ook geland, om 02:00. we mochten zelfs op de landingsbaan en daar sta je dan, nog geen 40m van het vliegtuig vandaan en dan mag je zelf je paard eraf halen dat is echt zo WAUW!!!! even stappen en hop de vrachtwagen in waar ze onder politie begleiding naar de stallen gaan. Karrimh is voor het 1st van zijn leven geschoren en vandaag voor het 1st erop gezeten, stapritje van een uur en wat waren ze fit Haha!

check voor meer info mijn site: www.freewebs.com daar hou ik een dagboek bij en hopelijk kan ik binnenkort foto's plaatsen Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:56

Wow wat een geweldige ervaring Donna!! Echt helemaal super. De wedstrijd lijkt me ook helemaal top, zo door de jungle heen! Leuk dat je ook een dagboek hebt! heb de blog van Lisette ook al gevonden Lachen Heel veel plezier en succes alvast voor jullie allemaal!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:44

Fijn dat jullie en de paarden allemaal fit in Maleisië zijn aangekomen Donna! Lijkt me echt een geweldige ervaring, zo je paard afhalen van het vliegveld... En nu lekker acclimatiseren!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:06

Je zit in ieder geval in een schitterend land.
Ik denk in ieder geval dat je er super kunt rijden.
(mijn oom en tante wonen in Malijsië)
Lijkt me wel echt een hele ervaring zeg, en wat zal het wennen zijn daar. Ik weet dat mijn neefjes altijd aan het klagen waren dat het te warm is daar. En die zijn er nog wel opgegroeid.
Je schijnt er ook heel erg te zweten en zo, dus dat lijtk em ook lastig voor de paarden.
Maar in ieder geval heeeeel veel succes.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:57

bedankt iedereen voor de leuke reacties..

en er zijn nu ook al foto's te zien op mijn site:

www.freewebs.com/stalnorwind

check ook www.endurance.net voor foto's van iedereen en alles zelfs de Koning him self die aan het trainen is Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:45

Welke rugnummers hebben de belgische deelnemers eigenlijk?

Groeten, SuSEQ

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 04:30

Vanuit Maleisie groeten aan alle BOKT-gebruikers.

De eerste foto's zijn door Donna op haar website gezet!

Henk

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:20

Ik heb ze gezien Haha! Groeten terug voor het hele NL team! Echt prachtige foto's. Ben stiekem wel een beetje jaloers op jullie Tong uitsteken