peesblessure volledig hersteld en nu.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Re: peesblessure volledig hersteld en nu.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:26

Ik ben ook al een heeeeele tijd aan het opbouwen. Bij m'n ponybeest werd vorig jaar februari een peesblessure geconstateerd, januari dit jaar is ze genezen verklaard. Ik kreeg geen schema mee om op te bouwen aangezien dit per paard verschilt ... maar ik moest echt heeeeeeel voorzichtig doen (uiteindelijk mag ze alles weer wat ze hiervoor deed). Tijdens peesblessures gaat het meeste fout tijdens de opbouw, dan 'knapt' de boel net boven/onder/naast waar de eigenlijke blessure zat heel gauw Lachen Ik ben dus sinds januari extreem rustig aan het opbouwens, wat echt niet makkelijk is met m'n hittepetit die eigenlijk het liefst alleen maar hard en lopen wil.
Voor de genezingsverklaring moest ik wel altijd al met haar stappen, de eerste paar maand er elke dag naast en later er ook op. Ik was in de 3e maand genoodzaakt om haar overdag weer op het land te gooien (ze werd ziek door de stress). Ik durfde echt niet die minuten op te bouwen Bloos Ik heb me lichtelijk aan het schema van stappen en dan elke week een minuutje meer draven erbij gehouden. Maar ook ik deed dit niet echt op de klok, meer op gevoel en afhangend van de dag/situatie. Het eerste half jaar alleen maar langs de weg, bos heb ik soms geprobeerd .. maar ze wil niet zo graag rustig stappen in het bos en dan vond ik dat gehip steeds niet zo bevorderlijk in dat vroege stadium. Na een half jaar weer in de bak, alleen over de hoefslag en de hoeken wat afsnijdend. Ik heb van de situatie gebruik gemaakt om haar om te scholen, zodat ze hopelijk wat meer ontspanning tijdens het rijden kon vinden. Alleen vanwege die reden/doel is het allemaal zo mooi rustig qua opbouw gegaan, kost immers tijd.
Na de genezingsverklaring heb ik de stukjes draven wat uitgebreid naar 2x een kwartier ongeveer en wel veel stappen tussendoor. Ik heb ervoor gekozen om eerst de zijgangen er weer bij te pakken (eerst in stap) en daarna pas de galop, omdat ze van dat laatste zo ontzettend druk wordt.
Ik ben denk ik pas dit jaar mei weer voor het eerst gaan galopperen. Inmiddels ben ik qua dressuur al redelijk ver in de opbouw (reed wedstrijden op M1 niveau, in training veel verder maar door die spanning dus op wedstrijd helaas niet .. sprong B en Sgw-de B), maar nog doe ik nog niet echt heel veel galop. Gesprongen heb ik nog steeds niet en in het bos galoppeer ik alleen maar beheerst (is de bedoeling). Mijn planning is om binnenkort ff een paar keer weer wat te gaan springen en om eind augustus appelscha te rijden ... ff 2/3 weken wachten en scannen om te kijken of ze nog steeds goed is. Dan kan ik hopelijk met een gerust hart helemaal op gaan bouwen qua springen ed.

wbt. het willen lopen, daar heeft de mijne dus ook heel erg veel last van. Heel grappig als je alleen maar mag stappen, maar het is gelukt zonder haar kalmeringsmiddelen te geven ... wel lagen soms wel bijna in de sloot omdat ze het er niet mee eens was, maar goed Clown
Tja, wat Lenneke zegt ga ik idd ook in mee. En anders het ook maar een beetje bekijken zoals ik gedaan heb, beesje omscholen. Stap anders de eerste weken alleen maar totdat je paard mooi rustig wil stappen (stap maar gerust een uur of 2 uur, als je achterste dat uithoud met een paard wat eigenlijk niet wil stappen Tong uitsteken ). Dan ga je maar wat drafstukjes inlassen, gewoon op gevoel. Wordt ze weer druk, ga je weer stappen totdat ze rustig is. Kan best zijn dat dat die dag niet meer lukt, pech dan .. dan draaft ze maar 1x. Zo dat wat uitbouwen totdat ze bij spanning in die draf een rustpunt in de stap vind. Met een ander doel gaan rijden dat van 'ik moet km-ers maken', maar daarnaast ook met het doel om je paard ontspannen te krijgen tijdens het rijden.

Ik reed altijd over het harde (asfalt ed) en alleen op stevige zandbodems (mooi waterstijf het liefst) .. nu nog steeds mijd ik modder en mul zand (uiteindelijk ga ik daar wel weer wat door heen rijden, maar dat zal straks wel weer gelijk op gaan met de inval van de herfst/winter). Tevens ben ik nu weer heel licht een beetje heuveltje stappen erbij aan het pakken, door de waterbak ed.

Ojee, erg lang verhaal .. ahum, hopelijk snap je hem een beetje Bloos

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 07:34

Thanks Lappie lap, ik denk dat ik gewoon geduld moet hebben. Gelukkig is Lester wel rustig, maar ik zie hem gewoon opbloeien als ik iets meer met hem doet....

Hij is dus wel ontspannen maar zo onwijs werklustig (dan is hij happy) Het meest ideaal is nu dat hij het land opmag, gelukkig
kan hij daar zijn ei kwijt. Hij verveelt zich nogal snel namelijk, stal slopen enz...

Gisteren naar aanleiding van de adviezen heb ik hem voor het eerst (sorry) een rustdag gegeven. Het was ook veeeeel te warm om te rijden....
Lestertje helemaal verbaast haha!! Nu maar afwachten hoe druk hij vandaag is..... Haha!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:30

Ik vind het altijd een mooie leidraad om het met ongeveer 5 min. per week op te bouwen.
Voel na het rijden en de volgende dag goed of het been gereageerd heeft met warmte of zwelling. Anders weer een stapje terug doen.
Rechtuit rijden op een gelijkmatige ondergrond is beter dan in de bak of longeren, dus wat dat betreft ben je goed bezig.
Goed dat je Katwijk uit je hoofd hebt gezet.
Volgend seizoen ben je er wel weer bij! Pling

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 08:00

We hebben een stapje terug gedaan en stappen veel.
Weinig draf en voorlopig alleen 1 keer per week een rustig galopje z'n 20 meter meer niet.
Ik ga hem ook voorlopig 2 rustdagen geven in de week om aan te sterken en dan met 5 minuten opbouwen.... Haha! Cool