écht lekker zittend zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: écht lekker zittend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:29

Jeevan schreef:
ja klopt maar als er een klein verschil zit bij een boomzadel lijkt me dat toch niet zo'n ramp? Durf dat niet met alle zekerheid te zeggen hoor ik rijd alleen boomloos Knipoog

Boom of boomloos maakt hiervoor niet uit. Gewichtsverschil trekt het zadel scheef en geeft dus drukverschil en dwingt het paard om te gaan compenseren in zijn gang. Dat geeft ongelijke belasting en dus overbelasting aan 1 kant. Niet voor niets is rechtrichten en in evenwicht zitten zo belangrijk.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:48

Lenneke_ schreef:
MysticTinker schreef:
55 kilo, is dat niet 55.000 gram? Of zit ik nu helemaal fout Bloos

In dat geval zou je dus een oppervlakte van 500 cm2 moeten hebben als je berekening klopt. En das ongeveer 20 x 25 cm.
Ík haal dat wel met mijn kont en bovenbenen (even op een zachte stoel gaan zitten, en kijken over welk vlak die ingedeukt is)

Maar dan moet je ook wel blijven zitten en niet in de beugels gaan staan of gaan lichtrijden.

Hoe erg zou het zijn om tien minuten te gaan lichtrijden? Bij de nieuwe zadels wordt de druk toch over een groter opp. verdeeld?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:16

Ik doe regelmatig een kwartiertje lichtrijden, ik doe ook af en toe een keertje springen met t zadel. Dat gaat prima, nooit problemen mee gehad.
Een half uur in verlichte zit rijden is natuurlijk erg slecht. Maar lichtrijden kan prima hoor Lachen Ook met lichtrijden kun je de druk wat beter verdelen door wat meer op je bovenbenen te steunen in plaats van vol op de beugels Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:25

yankeestar schreef:
De nieuwste barefoots (met VPS) systeem dat dit jaar op de markt gekomen is, zorgt ervoor dat dit van lenneke niet meer kan gebeuren. het is getest op drukverdeling in zwitserland en de druk wordt absoluut totaal verdeeld. dit komt doordat het vps een produkt is dat in het zadel zit, 5 verschillende materialen op elkaar dat de druk in de lengte verdeelt de Barefoot staat hierdoor vanaf nu bovenaan alle boomloze zadel mbt drukverdeling.

Gewicht van de ruiter doet niet meer ter zake, lange afstanden mogen zonder problemen gereden worden.

Dat VPS-systeem... wat is dat dan precies? Vijf verschillende materialen... wat moet ik me dan daar bij voorstellen, zal maar zeggen Knipoog

En @ Lenneke... hoezo redden je Massimo-kussens het niet boven de 100 km?

Goh lekker nieuwsgierig ben ik he? Tong uitsteken

Al met al, boomloos is een tijdje wel "in" geweest in de endurance. Echter, dit bleek toch rugproblemen te geven op ten duur. Pijnlijke ruggetjes vanwege de slechte drukverdeling. Dit bleek m.n. op de langere afstanden.
Vaak zie je paarden beter presteren onder een boomloos omdat de boomzadel gewoon slecht pastte.... dan is alles behalve het slecht passend zadel natuurlijk een verbetering.
En slecht lichtrijden in een westernzadel. Nou nee, gaat perfect hoor.

Er zijn natuurlijk ook westernbomen die meer endurance-gericht zijn en waarvan de beugelophanging duidelijk "verbeterd" is. D.w.z. de beugelophanging ligt verder naar achteren zodat de ruiterbenen wat beter onder het lichaam komen te hangen. En zo beter licht te rijden is.

Ik persoonlijk zou echter niet kiezen voor boomloos Knipoog. Ik durf het risico niet te nemen.
Ik zie overigens geen enkele boomloos zadel (meer) in de endurance.

Pijn in de bips? Kwaliteitszadel voorkomt dit. Eventueel gecombineerd met een schapenvachtje.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:35

Ik zie overigens geen enkele boomloos zadel (meer) in de endurance.
[/quote]

Vond anders bij de Fasna er behoorlijk wat met een boomloos zadel rijden,zelfs de 2de aankomende op de 160km reed met een barefoot.
Ik heb er ook een(barefoot) maar sinds ik een massimo heb,gebruik ik dat zadel nooit meer en mijn paard loopt toch veel beter onder een goed passsend boomzadel.
Moet toegeven dat de barefoot wel heel lekker zit.........

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:41

Oh, die heb ik niet live gezien Knipoog Was de kleine zwarte hengst met kleine ruiter toch?
Maar wellicht gebruikt die ruiter het VPS?
Of een dun kunststof-boompje die in het zadeldek zit?
Zou zij echt helemaal boomloos zijn?
Kan me haast niet voorstellen... moet toch 75 kg als totaal-plaatje zijn... waar zit al het lood dan?

Ik vermoed toch een soort boomachtig dekje. En daaraan het lood "geplakt".

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:12

Ik overweeg boomloos ook alleen omdat ik geen erg lange ritten ga rijden, alleen recreatie. Ik denk dat het bij een km of 10-15 al op zou houden. Dat kan toch wel met een boomloos zadel?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:15

15 km boomloos? No problemo volgens mij Knipoog

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:18

scoxxx schreef:
Oh, die heb ik niet live gezien Knipoog Was de kleine zwarte hengst met kleine ruiter toch?
Maar wellicht gebruikt die ruiter het VPS?
Of een dun kunststof-boompje die in het zadeldek zit?
Zou zij echt helemaal boomloos zijn?
Kan me haast niet voorstellen... moet toch 75 kg als totaal-plaatje zijn... waar zit al het lood dan?

Ik vermoed toch een soort boomachtig dekje. En daaraan het lood "geplakt".

Dat vroeg ik mij ook al af,ruiter was wel heel lang.
Ben ook wel benieuwd naar dat VPS gedoe

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:21

Wat zou de maximale afstand volgens jou/jullie zijn om probleemloos (voor paard en ruiter) boomloos te rijden?
Veel stap, soms draf en een stukje galop?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:43

Dat ligt er heel erg aan hoe de ruiter rijdt. Als je lichtrijdt op je knieen/dijbenen ipv op je beugels is het een stuk langer vol te houden dan wanneer je alleen je beugels gebruikt om op af te zetten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:47

@ Rommie... betekent dat dan dat je je knieën moet aanspannen dan?
Bedoel je dat je moet "knijpen" om met je knieën en dijbenen te gaan rijden?

Naar ik begreep zijn er een soort dunne kunststof-platen die als "boom" kunnen functioneren voor een boomloos zadel.... om zo toch tot een wat betere drukverdeling te komen.
Vergeet niet als ruiter de 2 zitbeenknobbels, die geven ook veel puntbelasting. Evenals de beugelophanging.
Maar voor TS: als je 15 km-tjes vrij rustig rijdt... dan zie ik persoonlijk geen problemen met boomloze zadels.

Bij 20 km a 2x per week, zie je vaak de "zadelproblemen" opduiken/ontstaan. Althans, zo is mijn ervaring. Zelfs custom-made zadels gaan dan laten zien of ze goed custom-made waren of niet Knipoog
Blijft altijd wel een issue zeg die zadels Haha!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:22

Laura, ik heb mijn pony boomloos beleerd.
En er een jaar alleen maar mee gereden. Ook ritten, maar ook fanatiek dressuur.
Ik heb een Barefoot Cheyenne.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:44

Er is natuurlijk ook wel een heel duidelijk verschil tussen endurance en recreatiebuitenritten. Bij endurance wordt er in een hoger tempo gereden, vrijwel niet gestapt en al helemaal niet de hele weg doorgezeten.
Op een rit boven de 100 km wordt een kleinigheidje een groot probleem.

Maar de TS wil geen endurance rijden, dus denk ik dat dit topic misschien beter bij Buitenrijden hoort.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:26

scoxxx schreef:
@ Rommie... betekent dat dan dat je je knieën moet aanspannen dan?
Bedoel je dat je moet "knijpen" om met je knieën en dijbenen te gaan rijden?

Je moet leunen op je knieën, zoals je zou lichtrijden als er geen beugels aan je zadel zouden zitten (iets minder extreem natuurlijk, maar hoe minder druk op de beugels hoe beter). En das best zwaar Haha!

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:53

hm ja ik vraag me ook een beetje af hoe ik dat moet doen,
als je namelijk je bovenbeen gaat spannen om ligt te rijden "knijp" je deze snel tegen het paard, wat betekend dat je zijn bewegingsvrijheid beperkt.

Voor wat TS wilt doen is boomloos zeer geschikt, vooral nu met het nieuwe VPS.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:15

ik wil wel lange ritten maken, toch wel 40/50km per dag een paar dagen achter elkaar.