yankeestar schreef:De nieuwste barefoots (met VPS) systeem dat dit jaar op de markt gekomen is, zorgt ervoor dat dit van lenneke niet meer kan gebeuren. het is getest op drukverdeling in zwitserland en de druk wordt absoluut totaal verdeeld. dit komt doordat het vps een produkt is dat in het zadel zit, 5 verschillende materialen op elkaar dat de druk in de lengte verdeelt de Barefoot staat hierdoor vanaf nu bovenaan alle boomloze zadel mbt drukverdeling.
Gewicht van de ruiter doet niet meer ter zake, lange afstanden mogen zonder problemen gereden worden.
Dat VPS-systeem... wat is dat dan precies? Vijf verschillende materialen... wat moet ik me dan daar bij voorstellen, zal maar zeggen 
En @ Lenneke... hoezo redden je Massimo-kussens het niet boven de 100 km?
Goh lekker nieuwsgierig ben ik he?
Al met al, boomloos is een tijdje wel "in" geweest in de endurance. Echter, dit bleek toch rugproblemen te geven op ten duur. Pijnlijke ruggetjes vanwege de slechte drukverdeling. Dit bleek m.n. op de langere afstanden.
Vaak zie je paarden beter presteren onder een boomloos omdat de boomzadel gewoon slecht pastte.... dan is alles behalve het slecht passend zadel natuurlijk een verbetering.
En slecht lichtrijden in een westernzadel. Nou nee, gaat perfect hoor.
Er zijn natuurlijk ook westernbomen die meer endurance-gericht zijn en waarvan de beugelophanging duidelijk "verbeterd" is. D.w.z. de beugelophanging ligt verder naar achteren zodat de ruiterbenen wat beter onder het lichaam komen te hangen. En zo beter licht te rijden is.
Ik persoonlijk zou echter niet kiezen voor boomloos
. Ik durf het risico niet te nemen.
Ik zie overigens geen enkele boomloos zadel (meer) in de endurance.
Pijn in de bips? Kwaliteitszadel voorkomt dit. Eventueel gecombineerd met een schapenvachtje.