Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Ik ben er niet alleen van overtuigd dat je zonder bit verzameld kunt rijden, ik heb het ook gezien.
Splash schreef:Ik heb zelfs liever dat mensen bitloos leren western rijden. Gewoon een touwhalster, sidepull of indian bosal.
Het ligt een beetje aan de ambities van de ruiter en de keuze blijft bij de eigenaar van het paard.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat die filmpjes van bridleless reining eerder in dit topic wel een eindresultaat is en deze paarden meestal met een bit begonnen zijn (vaak omdat je geen wedstrijden mag rijden zonder) en dan heel wat training later (hoog nivo) deze paarden alle oefening ook zonder hoofdstel kunnen omdat ze weten wat er van hun verwacht wordt en zeer goed aan de hulpen staan.
op zo'n show zie je het eindresultaat van heel jaren hard werkenTinky12 schreef:Er wordt hier alleen maar getoont wat mogelijk is....verder gaat het er alleen maar om dat jij en je paard plezier hebben in wat jullie doen
), cross rope briddle, side pull.. been there, done that 

.Ik hoop dat jullie in de toekomst heel veel plezier gaan hebben met deze nieuwe manier van rijden
, ik had niets anders verwacht hoor
. Inderdaad, veel mensen die goed bitloos rijden, hebben hun paard eerst beleerd met bitje. Ik hoop binnenkort wat actiefoto's te zien
.

hier is bewust gekozen voor bitloos, en dat is gewoon goed gegaan. Paard reageerde er super op, werd ook buiten bitloos gereden. Er waren geen wedstrijd ambities, dus waarom dan overstappen naar bit?
Cloud schreef:He, semodi welk bitlooshoofdstel heb jij?? Ben weer erg aan het twijfelen of ik er wel een bit in moet hangen.
Het komt ook door bokt er zijn zo veel topics over bitloosrijden, met de voor en de tegenstanders.
En semodi heb jij ook zo gelest of niet??
). Het is geloof ik hetzelfde model als van Emiel Voest, maar dan goedkoper. Geheel van leer, en voor ca EUR 50! Ik kan het aanraden!