[WN] Bitloos westernles??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Bitloos westernles??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:14

Idd, dit is wat mogelijk is. Hoever jij gaat komen hangt van je eigen inzet af.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 06:56

Cassidy schreef:
Ik ben er niet alleen van overtuigd dat je zonder bit verzameld kunt rijden, ik heb het ook gezien.

Als je kunt begrenzen, kan je ook verzamelen Lachen
Begrenzen gaat prima met vrijwel alle bitloze optomingen Ja

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:36

heb vandaag in de bak met m'n paardje gereden op het touwhalster, het ging beter dan verwacht. Hij liep erg fijn!!!
Ik heb er wel vertrouwen in voor een vrijdag!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:45

OK dan! Houd je ons op de hoogte Haha!

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:08

Ik hou jullie op de hoogte!!!! Cool

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:19

Ik heb zelfs liever dat mensen bitloos leren western rijden. Gewoon een touwhalster, sidepull of indian bosal.
Het ligt een beetje aan de ambities van de ruiter en de keuze blijft bij de eigenaar van het paard.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat die filmpjes van bridleless reining eerder in dit topic wel een eindresultaat is en deze paarden meestal met een bit begonnen zijn (vaak omdat je geen wedstrijden mag rijden zonder) en dan heel wat training later (hoog nivo) deze paarden alle oefening ook zonder hoofdstel kunnen omdat ze weten wat er van hun verwacht wordt en zeer goed aan de hulpen staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:16

Splash schreef:
Ik heb zelfs liever dat mensen bitloos leren western rijden. Gewoon een touwhalster, sidepull of indian bosal.
Het ligt een beetje aan de ambities van de ruiter en de keuze blijft bij de eigenaar van het paard.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat die filmpjes van bridleless reining eerder in dit topic wel een eindresultaat is en deze paarden meestal met een bit begonnen zijn (vaak omdat je geen wedstrijden mag rijden zonder) en dan heel wat training later (hoog nivo) deze paarden alle oefening ook zonder hoofdstel kunnen omdat ze weten wat er van hun verwacht wordt en zeer goed aan de hulpen staan.

Dat was ook al aangegeven Knipoog op zo'n show zie je het eindresultaat van heel jaren hard werken
Tinky12 schreef:
Er wordt hier alleen maar getoont wat mogelijk is....verder gaat het er alleen maar om dat jij en je paard plezier hebben in wat jullie doen Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:44

Ja hoor, ik heb tijden lang bitloos les gehad, en getraind. Met allerlei soorten optomingen, van indiaanse bosal tot gewone bosal (bevalt het beste Ja ), cross rope briddle, side pull.. been there, done that Knipoog
Wil prima. Zou dus zeker met je instructrice overleggen dat je toch wel graag bitloos verder wil.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:16

Ik ga zeker uitleggen aan haar waarom ik bitloos wil rijden. Ik denk dat we er ook wel uitkomen. Jullie hebben zeker goed geholpen en ik weet dat het gewoon kan!!
Allemaal erg bedankt OK dan! en ik laat een vrijdag weten hoe het is gegaan!!!

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:15

Vandaag mijn eerste les gehad met Mac, opzich ging het niet slecht!
Ik heb wel heel veel informatie over me heen gehad en ben het nu allemaal een beetje op een rijtje aan het zetten.
Lesgevers was heel duidelijk over waarom zij voor een bitje pleite. Ze vertelde dat het wel mogelijk is maar dat hij zijn schouders niet goed kan gebruiken, met sturen ofzo!
Ook vertelde ze dat er veel kracht op zijn neusje komt te staan met een touwhalster en dat je het kapot kan rijden, wat ik echter niet wil natuurlijk. Andere bitloze optomen hebben het zelfde probleem.
Dit komt ook doordat ik meer dingen van hem ga vragen wat ik eerder nooit heb gedaan.
Voor mij was het een heel duidelijk verhaal, het lijkt er op dat met een simpel trainings bit het vriendelijk is op dit moment.
Echter vertelde ze dat ze met haar eigen paarden ook bitloos rijd, maar die kennen alle oefeningen doordat ze allemaal met bit zijn bereden en de oefenigen goed kennen.
Het komt er op neer dat bitloos rijden best kan mits het paard goed de oefingen kent met een bitje.
Ik denk dat ik op aanraden van haar toch een bitje er in ga doen en kijken hoe dit gaat.
Volgende week vrijdag heb ik weer les en kijk er erg naar uit!!! Vingers aflikken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:51

Fijn dat je duidelijke en logische antwoorden op je vragen hebt gehad. Dat je uitkijkt naar de volgende les is goed...gun jezelf de tijd om echt om te schakelen, en daar heb je een aantal sessies voor nodig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:57

Fijn dat je zulke duidelijke antwoorden hebt gehad, en je instructrice dus niet persé tegen bitloos is, maar het in jouw situatie beter is om aan de basis te werken met bit.

Overigens zie ik dat neus kapot rijden zelf niet zo, al is een touwhalster niet de meest fijne optoming is om echt mee te rijden.

Veel succes en plezier! Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:34

Fijn dat je het leuk hebt gehad en dat je duidelijk uitleg hebt gehad omtrent het bit.Met zoiets kunt je tenminste wat Ja .Ik hoop dat jullie in de toekomst heel veel plezier gaan hebben met deze nieuwe manier van rijden Knipoog

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:32

Bedankt voor jullie leuke reacties Pling
Het is voor Mac en ik erg wennen om western te gaan rijden. We moeten nog veel oefenen op het sturen, maar het is zo gaaf Haha!
Mac vond het ook erg leuk, hij was een heel uur bij de les, ik was bang dat hij geen uur vol kon houden, maar het ging super!!!
We hebben veel gestapt en gedraaft. En geprobeerd achter uit te lopen. Mac wilde dit nooit doen, maar op het einde van de les deed hij toch al 2 stapjes achterwaart.
Ik ben erg happy dat ik de stap heb durven nemen om western te rijden!!! Het is allemaal heel duidelijk ook voor het paard, wat ik eigelijk altijd miste met het engels rijden!!!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:27

Wat leuk dat je zo enthousiast bent Haha! , ik had niets anders verwacht hoor Tong uitsteken . Inderdaad, veel mensen die goed bitloos rijden, hebben hun paard eerst beleerd met bitje. Ik hoop binnenkort wat actiefoto's te zien Knipoog .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:58

[quote="Cloud']
Het komt er op neer dat bitloos rijden best kan mits het paard goed de oefingen kent met een bitje.
[/quote]
Ik wil niet vervelend doen, maar dat is toch de omgekeerde wereld?
Ook in de westernwereld worden paarden regelmatig juist bitloos beleerd (ivm het wisselen) en is het bit juist voor de verfijning.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:07

Klopt Wendy, wij hadden een nrpser op stal, die is bitloos beleerd en voerde de meeste reiningoefeningen vlekkeloos en moeiteloos uit, bitloos. Hij is nou verkocht en ik weet niet of de nieuwe eigenaar er bitloos mee verder gaat, maar dit dier was bitloos op twee pinkjes te rijden Lachen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:08

Ik heb altijd geleerd dat men eerst het paard op een snaffle leert rijden. Nadat het paard goed aan de hulpen is, schakelt men over op een bosal (of dergelijke) omdat dan de (meeste) paarden gaan wisselen. Het paard kent dan al neckreining etc, dat toch nodig is bij bitloos rijden. Nadat het paard is gewisseld, dan schakelt men over op shanks voor verdere verfijning en met 1 hand rijden. Zo heb ik het altijd geleerd en gelezen ook...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:17

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je prima western kunt rijden met bit!! Ik doe dat al jaren en mijn paint merrie kan ook netjes nageven, achteruit ect.

Kijk maar:

Afbeelding

Ik denk alleen dat je er niet wedstrijden mee mag rijden, bovendien is het rijden op 1 hand niet zo handig met een bitloos hoofdstel, tenzij je paard al wel eerder is gewend aan neck reining. Dan stuur je dus met de teugels tegen de hals.
Maar verder, western en bitloos gaat prima samen! Haha!

Jouw paard is toch nu ook bitloos gewend? Dan lijkt het mij juist wel prettig om nu ook zo de overgang te maken, hij is dat immers gewend? Er nu een bit indoen is misschien wel veel nieuwe dingen in een keer ...

De opmerking dat de druk op de neus te hard bij een bitloos hoofdstel en en de neus kan beschadigen is onzin! Mijn neusriem is heel breed en zacht gevoerd, en dat is echt zachter dan een (scherp) bit in de mond! Rijden met een touwhalster is een ander verhaal, dat is idd wel scherp op de neus en niet bedoeld om met kontakt te rijden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:00

Tja, je hebt natuurlijk zovéél bitloze optomingen en sommige zijn niet echt wat je noemt "paardvriendelijk", integendeel. Die van simodi vind ik er echt zacht uitzien.

Maar zoals ik al eerder eens zei: het bit (of bitloos) is maar zo hard als de handen van de ruiter.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:08

Kan zijn hoor Bolieke Ja hier is bewust gekozen voor bitloos, en dat is gewoon goed gegaan. Paard reageerde er super op, werd ook buiten bitloos gereden. Er waren geen wedstrijd ambities, dus waarom dan overstappen naar bit? Lachen

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:50

He, semodi welk bitlooshoofdstel heb jij?? Ben weer erg aan het twijfelen of ik er wel een bit in moet hangen.
Het komt ook door bokt er zijn zo veel topics over bitloosrijden, met de voor en de tegenstanders.
En semodi heb jij ook zo gelest of niet??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:38

Ik heb zelf altijd gelest met bit, nu heb ik even geen les en ik rijd volgens mij met hetzelfde bitloze systeem als simodi (kruislings onder de kin) Mijn pony reageerd hier precies hetzelfde op als met bit.

Cloud: Kijk gewoon naar je paardje. Als hij met bit gewoon goed loopt dan kun je toch best met bit blijven lessen? Als hij dan de basis goed beheerst kun je altijd weer bitloos gaan rijden Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:55

Cloud schreef:
He, semodi welk bitlooshoofdstel heb jij?? Ben weer erg aan het twijfelen of ik er wel een bit in moet hangen.
Het komt ook door bokt er zijn zo veel topics over bitloosrijden, met de voor en de tegenstanders.
En semodi heb jij ook zo gelest of niet??

Ik heb dit hoofdstel besteld via een ruitershop op internet. De naam is me even ontschoten, maar je kunt het vinden in het forum van naturals, en dan het topic met diverse bitloze optomingen. Daar staan foto's van verschillende bitloze hoofdstellen met daarbij waar je het kunt kopen.

Deze bevalt mij super goed en ik kan er precies zo mee rijden als met bit, hoefte er niet aan te wennen (en belangrijker: mijn merrie ook niet Knipoog ). Het is geloof ik hetzelfde model als van Emiel Voest, maar dan goedkoper. Geheel van leer, en voor ca EUR 50! Ik kan het aanraden!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:58