[WN] Goed leren western rijden op laate leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moet ik weer dresuur gaan rijden?

ja
6 (12%)
nee
39 (81%)
mischien
3 (6%)

Totaal aantal stemmen: 48

IJp

Re: Goed leren western rijden op laate leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:27

Ramona, als je aan idd aangeeft dat je verder wilt in de sport en daarom ook privélessen wilt nemen, dan krijg je toch echt van Evelien les.
Er zijn bij ons op stal een heleboel mensen met paarden, die constante begeleiding krijgen omdat ze erom vragen, maar als je niet duidelijk aangeeft wat je wilt, kan ze het ook niet zomaar ruiken.
Ik rij er nu 3,5 jaar en daarvoor heb ik dressuur gereden. Ik heb o.a. gelesd toen bij Rom Vermunt. Heb uiteindelijk M1 gereden.
Nu rij ik dus western en train zelfs 1 paard voor Evelien, dus als je je einddoel aangeeft, kan ze er echt wel wat mee.
Als je geen privéles wilt, kan je altijd vragen om in een meer gevorderde les mee te gaan rijden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:33

Ik ben ook vanplan om in het nieuwe schooljaar privelesen te gaan neemen (dan heb ik een betaalde stage bij de bereede politie en van mijn loon nu red ik het niet)
En ik moet haar toch bellen want ik kan morge niet rijden (nierbekontsteking)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:45

Citaat:
Van wie heb jij prive les gehad?
Ik heb namelijk nog nooit van evelien prive les gehad.

Vraag anders nu eens om een privéles, dan geeft Evelien die wel hoor als je even een datum prikt met haar. Of je kan lessen bij Kim of Lianne, zij geven ook allebei super les en je steekt heel veel van ze op. Je zou ook eens voor een andere avond kunnen kijken, op woensdagavond en vrijdagavond bijv zijn de eigen paardenlessen. Daar rijden vaak ook wat lesklanten die hogerop willen komen in mee. Dus mss zou je dat kunnen proberen?

Daarnaast ligt het ook aan je eigen inzet, jij moet ook aangeven dat je hogerop wilt komen. Als je ergens mee zit tijdens het rijden en je komt er niet uit geeft Evelien je echt wel de tips die je nodig hebt. En dat weet ik want ik rij ook vaak in jouw les mee. Iedereen krijgt genoeg aandacht en er word zowel aan de houding van de ruiter als het paard gelet. Het is alleen aan de ruiter wat diegene met de tips doet, laat je het links liggen of knoop je het in je oren en ga je eraan werken? En ziet ze toevallig even niet dat het niet lekker gaat dan vraag je toch gewoon om een oplossing? Of om bevestiging dat het niet of juist wel goed gaat? En Evelien die niets zegt als je iets fout doet heb ik nog niet meegemaakt, ze is wel degelijk streng voor de lessers wanneer het nodig is. Laatst toen Jers een beetje irri deed met stoppen kreeg je ook de volle (strenge) aandacht van Evelien en uiteindelijk lukte het toch? Ik heb pas sinds 6 maanden mijn eigen paard maar heb daarvoor wat jaren mogen lessen op de lespaarden. Ik heb superveel geleerd van ze en van Eef, meer zelfs dan in al die jaren dat ik dressuur heb gereden. Ramona en Jersey zijn beide heerlijke paardjes die echt voor je lopen als je er lekker aan werkt. Vooral Jersey aangezien dat het vroegere wedstrijdpaard van Evelien is geweest. Maar ook uit eigenwijze Ramona kan je een paar mooie spins en stops halen, dat weet ik uit ervaring. En laatst reed je toch op Gentle? Da's ook een geweldig beestje, net als de rest van de lespaarden. Stuk voor stuk hebben ze de oefeningen onder de knie. Echt waar! Alleen moet je er dus zelf ook wel wat voor doen, ze gaan niet uit zichzelf helemaal perfect voor je lopen. Dus nogmaals, je eigen inzet telt ook Lachen

Beterschap btw Ach gut

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:49

16 te oud????
Ik ben ook pas op mijn 40e begonnen,net als sliding.
Ben nog van plan om 40 jaar door te gaan.
groetjes, Jan

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 23:39

Je bent nooit te oud om het te leren

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:28

Ramona_T schreef:
Jus_dOrange schreef:
Ik rij tegenwoordig 1x weeks bij haar in een groepsles (soms zijn er 3 mensen, maar dat kunnen er ook 8 zijn). Ik krijg het idee dat jij in een groep rijdt waar de ambities verder niet zo hoog zijn. Ik heb ook een behoorlijke periode privelessen gereden bij haar en daar krijg je al helemaal geen seconde kans op rondhobbelen. Als ik jou was zou ik gewoon kenbaar maken dat je graag de sport in wilt en dat jij het idee hebt dat je dat ook aankan.

Van wie heb jij prive les gehad?
Ik heb namelijk nog nooit van evelien prive les gehad.
Ik kreeg altijd van Richard les.

Ik heb voor Stace ohz was privelessen gehad van Eef, met Stace heb ik privelessen van Kim en ik rij groepslessen bij Eef met een lespaard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:16

Om te beginnen verknal je een eigen paard niet zomaar, en als je goede begeleiding hebt, kunnen die problemen die jij er in hebt gereden door de instructie opgelost worden. Als je vaker naar westernlessen kijkt zul je zien dat iedereen er een eigen stijl op na houdt, en juist het feit dat er niet zo gedrild wordt, maakt voor mij het westernrijden zo leuk.

Als jij verder wilt komen, zul je uiteindelijk aan een eigen paard moeten, maar tot die tijd kun je op op de manegepaarden heel ver komen. Spreek met Evelien af of je privelessen kunt krijgen of vraag of je mee kunt rijden in een gevorderdenles. Daar wordt wel degelijk op manegepaarden gechangeerd en aan het spinnen gewerkt.

Op het moment dat je een eigen paard hebt, is er dan ook nog de optie om bij Henk te gaan lessen.

Maar nogmaals, zoals al boven is gezegd: je moet het wel aangeven, want Evelien is niet helderziend.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:28

Ramona_T schreef:
Nee
Ik zat er wel over na te denken of dat geen beter optie is.

Absoluut betere optie.
Dan ben jij namelijk de enige die het paard traint en als je al M2 hebt gereden en wat begeleiding hebt dan verpest je je paard heus niet.

Verander je houding en wees meer zelf verzekerd, anders kom je er zeker niet. Doorbijten en alles geven.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:34

storrum schreef:
Volgens mij is talent toch ook wel heel belangrijk hoor...
Zonder talent kun je net zoveel inzet en doorzettingsvermogen tonen als je wilt, maar dan kom je er toch niet.

Talent is maar 5%, de rest is doorbijten, doorbijten en investeren (met geld en bloed/zweet/tranen)
Zonder talent en wel de rest kun je de subtop halen, met het stukje talent kun je de top halen. Talent kun je trainen Knipoog

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:59

Ik ben vorig jaar begonnen met westernrijden en was toen 37 jaar, dus hoezo te oud.......
Ik heb direkt goed priveles genomen, ik leer een heleboel en zal niet meer anders willen.
Ik heb nu mijn eigen paardje, priveles, genoeg stof om daar thuis mee te oefenen en het werpt zeker zijn vruchten af.

WAAR EEN WIL IS EEN WEG!!!!!
En als je twijfels hebt bij je lesgever, zoek een ander op!!!

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:26

IK ben ook toevallig begonnen met western rijden toen ik 16 was, daarvoor had ik ongeveer 10 jaar engels gereden. Af en toe eens een wedstrijdje bij de pony club. Moet toegeven dat ik nooit op het niveau heb gereden waar op jij dressuur reed Ramona.
En ik kan me ook best voorstellen dat het met jou rij verleden zeker kriebelt om wedstrijden te gaan rijden.

Maar ik denk dat iedereen die pas een half jaar een bepaalde sport beoefent zich nog een beginneling voelt. En ik ben het er wel mee eens dat als je gewend bent om altijd super te hebben gereden, en nu moet je opeens voor je gevoel overnieuw beginnen, dat dat raar is.
Aan de andere kant ben ik ook pas sinds februari dit jaar (toen was ik 20) begonnen met wedstrijden. Je moet er voor jezelf ook niet te veel druk op zetten, neem gewoon lekker de tijd om te leren (zowel met de paarden als op school met je studie).
En probeer jezelf de ruimte te geven om met de dag/week te zien hoe het gaat. Je komt er wel, en als je er dan eenmaal bent en je hebt er hard voor moeten werken, dan voelt het des te beter! Geloof me.

Wat ik me nog wel afvraag is waarom je niet een keer je instructrice aanspreekt voor of na de les, om een keer met haar te praten over jou ambities en toekomstplannen. Het lijkt mij raar dat zij daar niet even over wil praten met je.
En ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat zij alleen maar enthousiast wordt als jij aangeeft dat je echt serieuze ambities hebt.
(Onze instructrice vindt het alleen maar leuk als haar leerlingen verder willen in de sport).

Kortom: Neem de tijd om te groeien in de sport, neem niet te veel hooi op je vork, want je hebt nog tijd zat. En bespreek je ambities met de mensen die je verder kunnen helpen daarbij.
Heel veel succes! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:26

Ik denk dat het tijd wordt voor een goed en eerlijk gesprek met jezelf. Wat wil je nou precies bereiken, in welke tak van sport, en wat heb jij daar zelf eigenlijk voor over?

Als je alleen een keer in de spotlights wilt staan dan is een tripje naar Gamma kostentechnisch ver boven goede les aan te bevelen. Gaat het je nou om plezier in de (cq een) sport, of om een foto in de krant?

Het ene bericht in dit topic geef je aan dat een eigen paard tot de mogelijkheden behoort maar dat je bang bent het te verpesten (waarna ik me al afvraag hoe je dan in vredesnaam in de M2 terecht bent gekomen), maar het andere bericht geef je aan nu geen privélessen te kunnen volgen omdat je dat van je huidige loon niet redt.
Ook ben ik je al tegengekomen in een topic waarin je aangeeft een paard te willen gaan kopen, en waarin je overweegt om het dier mogelijk 24/7 in een wei zonder schuilstal te gaan zetten. Daarin reageer je overigens uiterst defensief op iedereen die je verrekte nuttige tips en nadenkertjes meegeeft. Ook deze posts vind ik niet passen in een plan van een ambitieuze wedstrijdruiter.
En dan is er ook nog een topic waarin je aangeeft naar Deurne te willen maar geen dressuur en springen te willen, terwijl daar toch écht een opleiding western is tegenwoordig.

Met andere woorden:
Make up your mind.
Heb je meer aan dan een polletje op internet wat een ander zou doen en vervolgens met alle winden meewaaien of alles beantwoorden met 'ja maar'...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:04

Margrietjuh schreef:
Wat ik me nog wel afvraag is waarom je niet een keer je instructrice aanspreekt voor of na de les, om een keer met haar te praten over jou ambities en toekomstplannen. Het lijkt mij raar dat zij daar niet even over wil praten met je.
En ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat zij alleen maar enthousiast wordt als jij aangeeft dat je echt serieuze ambities hebt.
(Onze instructrice vindt het alleen maar leuk als haar leerlingen verder willen in de sport).

Bij mijn weten is haar inmiddels door de instructie aangeboden om intensievere begeleiding te krijgen en eventueel hulp met het zoeken van een kwalitatief goed (sport)paard. Aan Ramona wat ze er verder mee doet.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 19:09

Ik ga voortaan op woensdag lessen.
Over het eigen paard wil ik nog even nadenken omdat ik eerder een paard waar ik heelemaal verliefd op ben geworden uiteindelijk toch niet heb gekocht en daar nog altijd spijt van heb.
Afgelopen donderdag mijn laatste donderdag les gehad.
Ik moet alleen nog bespreken hoe dit dan na de zomervakantie moet want dan moet ik op dinsdag en woensdag naar school en zit ik du in Deurne

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:15

16 en dan te oud????? je bent toch ook niet zo'n type die denkt dat ze een oude vrijster wordt omdat ze op 16 nog geen vaste verkering hebben. Ben nu 44 en op mijn 36e overgestapt naar western.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 20:19

Nee dat denk ik niet ik ben er niet zong een die achter jonges aanloopt omdat ze percee een vriend wil hebben.
Zinds 2 jaar heb ik er dan wel een maar dat stond niet in de planing.
En ik moet het overgens ook voor mijn opleiding leeren niet percee het western maar wel een discipline waarin ik mij opleiding zal volgen.
Dus ik heb een limit waarbinnen het moet lukken.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:52

Je bent nog jong dus ga ervoor!
Trouwens het heeft echt niks met leeftijd te maken. Ik ben op mijn 8ste begonnen met rijden, veel dressuur wedstrijden gereden en hierin ook wat best wel wat bereikt. Op mijn 21ste (inmiddels alweer 12 jaar geleden) ben ik samen met mijn engels gereden arabier overgestapt op western en nooit meer terug gewild.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:47

ik denk dat je gewoon voor jezelf de keuze moet maken engels of western en er dan ook 100% voor gaan en je goed moet inzetten. Als je een doel hebt en je gaat er ook echt voor dan lukt het ! Je kunt bereiken wat je wilt als je er maar alles voor doet ! Jij hebt het druk met school, anderen hebben veel werk. Ik heb het zelf ook druk gehad met mn werk en minder tijd voor de paarden, maar dan maak ik bijv de keuze om een uur minder te slapen en vroeger op te staan en zo maak je tijd! Het gaat meer om de inzet en het echt willen en er echt voor gaan ! Klinkt een beetje als een pep talk Pling maar het is echt zo Ja

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:21

Scheve mond

pfffffffffff

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:18

Ik ben op mijn 35e overgestapt op western. Dus 16 is echt niet te oud Knipoog . Ik ben dit jaar voor het eerst wedstrijden gaan rijden. HEb twee jaar geleden mijn eigen eerste paardje gekregen en heb nog ambitie genoeg.