[WN] Stoppen op achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Re: Stoppen op achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:03

Oke Miss_Montana Knipoog

Ik vond da sommige reacties gewoon vrij belerend overkwamen, terwijl ik maar een gewone vraag stelde...

Jullie weten natuurlijk ook niet wie ik ben, hoe ik rijd, en op welke manier ik met paarden omgaan. Dus ik snap enigszins wel waarom er -althans naar mijn mening- vaak negatief getinte reacties opkomen. Ik vond dit enkel hier niet direct gepast.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:33

gleyla jij bent niet de eerste die vraagt hoe je een stop moet aanleren en in de regel zijn het recreatie ruiters die het kunstje wel gaaf vinden en het ook even willen leren Boos!

daarom bij ons een voorzichtige houding met veel beginners tips

als je gelijk bij je eerste post vertelt had hoelang je al reed, hoeveel ervaring en bijvoorbeeld een foto van jou en je paard, krijg je hele andere reacties
al blijf ik het meer een vraag vinden voor jouw trainer om te beantwoorden als voor ons
die kent jouw paard en weet welke oefeningen het beste zijn in jouw situatie
neem anders eens een clinic bij een ander om een nieuwe kijk op het probleem te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:48

Idd Gleyla. Je moest eens weten hoeveel topics er een tijdje geleden waren met 'hoe leer ik mijn paard spinnen' dit waren dan mensen zonder enige western ervaring en zonder goede voorzieningen als een bak waarin spinnen kan. Daar wordt je automatisch wat voorzichtiger van, mensen hebben eerder het idee van 'daar heb je er weer eentje' Rolleyes Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn zoals in jouw geval Knipoog

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:57

Inderdaad, ik had misschien wel een kleine voorstelling van mezelf kunnen geven (zal straks mijn profiel een beetje aanpassen, er staan al wel een paar foto'tjes)

Ik begrijp de achterdochtigheid wel hoor. Ook mijn excuses voor de felle reactie...

Het was gewoon de bedoeling tips te krijgen om die achterhand wat meer ingewerkt te krijgen.

Maar goed, ik heb geduld en blijf oefenen Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:02

Maar begrijp ik nu goed dat je een kwpn-er hebt?
Die heb ik ook en mijn Lan kan stoppen, maar zal daar nooit zo goed in worden als een quarter. Ze heeft een andere bouw. De achterhand kun je wel sterker maken, maar dit heb ik i.i.g. gedaan door veel overgangen van stap/stilstand naar galop te rijden en weer terug naar stap.

Haar stops werden daar uiteindelijk beter van. Fencen is daar in mijn optiek geen ondersteuning bij.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:13

Gleyla schreef:
Ik weet dat fencen niet een oefening is om je paard op de achterhand te leren stoppen. De vraag was of deze oefening kon helpen de achterhand te versterken.

Je geeft volgens mij nu zelf antwoord op je vraag dan Knipoog

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:02

Ik heb zo even met deze topic mee gelezen, maar ik vind dat je best veel goede reacties hebt gekregen Ja.

Het nadeel van reining met een KWPNer is, dat je veel meer werk moet doen om hem op de achterhand te krijgen dan bijv een quarter Knipoog , dit komt gewoon door de bouw van het paard en daarbij heeft de ene KWPNer er meer aanleg voor dan de andere.
En je kunt al wel overgangen rijden galop-stap maar als hij deze al op de voorhand doet hebben deze overgangen niet zoveel zin. Veel schakelen en schijnovergangen rijden en daarbij zorgen dat hij dit doet op "zijn eigen benen" en niet op jouw handen steunt als je begrijpt wat ik bedoel Bloos zoniet vraag gerust.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:13

@ Geyla, gaat het hier over Montana of niet ? (van op GH)
Groetjes

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:06

Ja inderdaad Kirsten

Jij hebt er al mee gereden gehad in't begin. Tips zijn altijd welkom Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:32

sliding schreef:
Ik heb zo even met deze topic mee gelezen, maar ik vind dat je best veel goede reacties hebt gekregen Ja.

Het nadeel van reining met een KWPNer is, dat je veel meer werk moet doen om hem op de achterhand te krijgen dan bijv een quarter Knipoog , dit komt gewoon door de bouw van het paard en daarbij heeft de ene KWPNer er meer aanleg voor dan de andere.
En je kunt al wel overgangen rijden galop-stap maar als hij deze al op de voorhand doet hebben deze overgangen niet zoveel zin. Veel schakelen en schijnovergangen rijden en daarbij zorgen dat hij dit doet op "zijn eigen benen" en niet op jouw handen steunt als je begrijpt wat ik bedoel Bloos zoniet vraag gerust.

eh sliding, je kunt een KPWN-er prima op de achterhand krijgen. Ze zijn o.a. gefokt voor dressuur en springen en ook daarvoor is achterhand gebruik noodzakelijk. Het is wel zo dat als ze op de achterhand gaan zitten dat ze dan voor doorgaans meer oprichting vertonen (dat is onderdeel van de bouw). En de bouw van de achterhand (dus o.a. benen) maakt het moeilijker voor ze om een slidingstop te maken. Maar dat heeft weer niets te maken met de mate waarop ze wel of niet met de achterhand erbij lopen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 16-06-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:42

Romkabouter schreef:
Fences is niet bedoelt om je paard te leren stoppen, fencen is bedoelt op je paard te leren dat doorlopen naar het hek niet erg is en er op kan vertrouwen dat de ruiter op tijd de de stop hulp geeft.

Het hek injagen geeft alleen maar meer problemen.

Precies, het hoofddoel van fencen is niet te leren stoppen, maar vooral om je paard gecontroleerd in een rechte lijn te kunnen rijden. Waarbij het paard recht blijft, dus niet 'zwalkt', het niet keihard ongecontroleerd naar de overkant stormt maar dat in dat tempo doet wat je wilt. Ook is fencen uitermate geschikt om bv. het aanspringen in de linker of rechter galop te oefenen, wisselen op een rechte lijn enz enz. Veel mensen die ik spreek denk dan fencen niet meer inhoud dan met je paard naar de overkant te scheuren maar dat is dus niet zo.

Ook nog even een aanvulling op alle tips om na een stop achterwaards te gaan, doe dit niet te vaak en alleen als hij echt niet stopt want voor je het weet loopt paard bij een wedstrijd meerdere passen achterwaards en ben je zomaar out of pattern.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:24

Anya schreef:
sliding schreef:

eh sliding, je kunt een KPWN-er prima op de achterhand krijgen. Ze zijn o.a. gefokt voor dressuur en springen en ook daarvoor is achterhand gebruik noodzakelijk. Het is wel zo dat als ze op de achterhand gaan zitten dat ze dan voor doorgaans meer oprichting vertonen (dat is onderdeel van de bouw). En de bouw van de achterbenen ( dus o.a benen ) maakt het moeilijker voor ze om een slidingstop te maken. Maar dat heeft weer niets te maken met de mate waarop de wel of niet met de achterhand erbij lopen.

Ik heb niet gezegd dat een KWPNer niet op de achterhand te krijgen is, alleen dat het voor onderdelen als de reining moeilijker is.En als je goed leest zeg je precies hetzelfde als ik. Haha!
Een bijv quarter heeft de achterhand al iets meer onder de massa staan en stop daardoor van nature wat makelijker ( ik zeg dus niet dat je een quarter niet naar de verzameling hoeft te rijden, maar je uitgangspunt is makelijker).
En ik praat echt wel uit ervaring en zeg niet zomaar iets Cool . Ik zeg dus niet dat een KWPNer dit niet kan mijn man heeft zelf altijd met een KWPNer meegedaan
En zelf heb ik heel intensief wedstrijden dressuur gereden. Nu rijd ik met een quarter we rijden er nu drie,mijn man en ik dus er is vergelijkings materiaal en het viel dus direkt op dat de achterhand er wat verder onderstaat en dat hij daardoor bijv makelijker stopt ook qua overgangen merk je echt het verschil.
Ik val de KWPNer echt niet aan als western paard maar je moet soms voor sommige onderdelen wat meer moeite doen als je een bijv KWPNer hebt en als die een goede proef neerzetten heb ik daar juist alleen maar meer waardering voor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:53

Sorry, ik heb je verkeerd begrepen dan Ja
Ik moet beter lezen en het is laat en zo Knipoog
Ja wij zeggen hetzelfde Ja

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:38

Ja kheb inderdaad even met montana gereden, maar ik heb mijn twijfels of ze een KWPN-er is, ze is meer een warmbloedtype paard. Voor de rest ga ik mee met de tips/commentaar die hier is gegeven.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:03

Ik herhaal; mijn bedoeling met het fencen is ook niet het leren stoppen...

'k Zal proberen om eens een filmpje met mijn fototoestel te maken (als ik iemand vind die wil filmen...) en ga alvast verder blijven oefenen met de tips die ik hier heb gekregen.

By the way, het gaat over dit paard:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:10

Waar staat jouw paardje? Ziet er mooi uit! En ik zie allemaal palmpjes op de achtergrond? Cool

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:19

Het is niet echt mijn paardje, het is mijn verzorgpaard. De eigenares is ondertussen 68 en doet er enkel rustige buitenritjes mee.

Het paard staat op de Gipsy Horses (voor sommigen een beruchte manege, maar ben er nu al 10 jaar een tevreden klant)

Ik ga morgen pas rijden en eens zien of ze anders reageert op de tips die ik hier heb gekregen. Het is zeker ook geen simpel paard, maar het is echt wel een schatje Haha!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:41

Anya schreef:
Sorry, ik heb je verkeerd begrepen dan Ja
Ik moet beter lezen en het is laat en zo Knipoog
Ja wij zeggen hetzelfde Ja

Oké, no hard feelings. Haha!