[WN] Drama!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:28

Laten we even al het andere achterwege laten, wie wat ook vindt, en hoe gegrond meningen ook kunnen zijn.

Vaak is het inderdaad zo dat manege paarden een stuk 'ongevoeliger' zijn. Zijn er misschien mensen in je buurt die een eigen paard hebben, en waar je af en toe een prive les op zou mogen volgen? Het lijkt me eigenlijk het beste dat je nu leert hoe om te gaan met paarden die wat gevoelliger zijn, zodra je daar een beetje mee om kunt gaan (en dat is meestal toch heel snel), daarna westernlessen gaan volgen?

Natuurlijk zou het fijner zijn om meteen westernlessen te kunnen nemen, maar omdat dat niet zo snel voorhanden is, kun je zo in ieder geval al wat leren van niet-manege paarden.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:05

Ir111 schreef:
Splash schreef:
Volgens mij heb je je prioriteiten een beetje verkeerd liggen. Geen auto kunnen kopen omdat je een paard hebt?

Waarom zou ze haar prioriteiten verkeerd hebben liggen? Verward Als ze geen auto nodig heeft (behalve nu om eventueel naar paardrijlessen te gaan) waarom zou ze er in hemelsnaam eentje aanschaffen? Ik kan me goed voorstellen dat iemand liever zijn geld aan een paard uitgeeft dan aan een auto. Lachen

Verder sluit ik me volledig aan bij de post van JoyRider!

Daar heb je ook weer gelijk in. Ik kan me het zelf alleen moeilijk voorstellen helemaal geen auto te hebben of op z'n minst eentje die je af en toe kan lenen.

ps. ik heb even in je profiel gekeken en gelezen en ik vind dat je een doordachte beslissing hebt genomen om Keno te kopen dus neem bijdeze terug wat ik schreef over prioriteiten.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 06:30

Ik zal me eerst eens gaan afvragen of ik mijn paard nog daar laat inrijden!!! Als ze jouw op een paard zetten die zo reageert vindt ik dat niet normaal en eigenlijk levensgevaarlijk want hij is niet geschikt om iemand erop te zetten die niet genoeg vertrouwen heeft. { wat ik ook niet zou hebben op een vreemd paard}

En meisje je paard laten komen met 2,5 ingereden en wel??? Hoe lang wil je je paardje bij je hebben??

Denk ZELF na en laat je niks aanpraten JOU paard.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:18

Oh, dat onderdeel, met 2,5 jaar ingereden, had ik even over het hoofd gezien Scheve mond Niet mijn ding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:25

Lief Haha! Haha! Haha! het heeft niks met western of engels te maken Lachen

Jij hebt gewoon eens op een goed doorgereden paard gezeten die netjes aan de hulpen staat Lachen

Je kan ook gewoon engels blijven rijden, maar dan op de wat beter doorgereden paarden met goede instructie, want dan ga je leren op je zit te rijden ipv handen en voeten Lachen

Succes in iedergeval ":)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:39

calemity_jane schreef:
Ik zal me eerst eens gaan afvragen of ik mijn paard nog daar laat inrijden!!! Als ze jouw op een paard zetten die zo reageert vindt ik dat niet normaal en eigenlijk levensgevaarlijk want hij is niet geschikt om iemand erop te zetten die niet genoeg vertrouwen heeft. { wat ik ook niet zou hebben op een vreemd paard}

En meisje je paard laten komen met 2,5 ingereden en wel??? Hoe lang wil je je paardje bij je hebben??

Pcies mijn mening.. scheelt me weer een hoop typwerk Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:18

Splash schreef:
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik kan me het zelf alleen moeilijk voorstellen helemaal geen auto te hebben of op z'n minst eentje die je af en toe kan lenen.

Kan ik me ook niet goed voorstellen. Maar dat is volgens mij het lot van de autorijder. Als je eenmaal een auto gehad hebt kun je lastig zonder die 'luxe'. In jou geval waarschijnlijk geen luxe, in de States ligt dat weer anders natuurlijk. Al is een auto daar wel betaalbaarder (= goed Nederlands!? Nagelbijten / Gniffelen ).

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:26

Allereerst
wat een KNAPPERD!!!

Ik lees dat je uit spijkenisse komt??
Daar zit in de buurt wel een western stal (Ben ik vorig jaar is wezen kijken voor een paardje, en daar geven ze ook westernlessen)
nou moet ik verzinnen
want het zit of in Spijkenisse, of in... zo'n klein dorpje verder ergens vlakbij heenvliet.
Kan ik vanavond voor je opzoeken, want ze staan regelmatig op marktplaats met paardjes te koop... (moet je zoeken op palomino of appaloosa, en dan binnnen straal van 10 km, dan kom je ze tegen)...

Ik heb zelf een halve paint (nu 4 jaar)
en ben deze (eerst) engels aan het beleren nu...
in de toekomst wil ook ik misschien de overstap maken naar Western, maar dan wil ik wel eerst weten hoe en wat (dus lessen gaan volgen) voor we de overstap maken Lachen

Je paardje is nog jong
je heb nog tijd zat om te leren toch Lachen
Suc6!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:50

Ik heb niet alles gelezen, maar is het geen optie om voor een tijdje een bijrijdpaard te zoeken waar je op kunt gaan lessen (engels of western maakt niet zoveel uit). Ik zie dit namelijk ook bij mijn nieuwe bijrijdstertje voor mijn shet. Die gaf haar ook de volle sporen, terwijl mijn pony aan lichte druk genoeg heeft. Ze heeft er nu een paar keer op gereden en ik zie haar hulpen al zachter worden. Ze begint nu aan een 'gewone' pony te wennen. Zij rijdt verder ook alleen maar op manegepaarden en de meeste daar willen niet zo graag luisteren naar zachte hulpen.

En verder goed je gevoel volgen en veel lezen over het houden van paarden en van westernrijden. Dan laat je je in de toekomst minder aanpraten, want ook voor een westernras is het niet goed om al zo vroeg ingereden te worden. Veel succes verder met je paardje.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:43

calemity_jane schreef:

eigenlijk is er niks mis met inrijden op 2,5 jarige leeftijd. En dan heb ik het over inrijden in de zin van zadelmak maken, licht aanrijden en daarna weer een tijdje de wei op. Maar op 2,5 jarige leeftijd inrijden en daarna doorrijden is een andere zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:52

Splash schreef:
calemity_jane schreef:

eigenlijk is er niks mis met inrijden op 2,5 jarige leeftijd. En dan heb ik het over inrijden in de zin van zadelmak maken, licht aanrijden en daarna weer een tijdje de wei op. Maar op 2,5 jarige leeftijd inrijden en daarna doorrijden is een andere zaak.

Ook dat zou ik persoonlijk niet doen, ook voor licht aanrijden vind ik dat te jong. Een zadeltje ala, maar een ruiter nope.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:42

bedankt voor de reacties! mijn ogen zijn een beetje meer geopend. niet dat ik niet zelf na kon denken, maarja, ik dacht toch wel dat de fokkers het wel zullen weten zeg maar.

Ik ben zeker van plan om eerst eens een flink aantal privelessen te gaan nemen, het liefst op het paard van mijn moeder en zus, maar die is nog niet hier, en ik heb ook niet echt een goed beeld van hoe zij rijdt. maar daar kom ik dan snel genoeg achter.

Het was de bedoeling dan Keno met 2,5 ingereden werd. niet echt doorgereden, meer verkeersmak, opstakels, en dan de basis dingen, zoals een zadel, bit en dan eventjes iemand erop die hem stap draf en galop leert.
Nu ik jullie zo hoor hebben jullie wel een beetje gelijk, 2,5 is ook erg jong, maar die mensen doen het al zo lang op deze manier, en er is eigelijk ook niks fout gegaan.

ik was niet van plan Keno daarna te gaan berijden, ik wilde hem met rust laten, gewoon lekker aan de hand wandelen en dingetjes doen, en later pas gaan rijden.

bedankt dat jullie even op mijn profiel hebben gekeken, mijn prioriteiten liggen inderdaad bij mijn paard. mijn werk is aan te fietsen, de manege is aan te fietsen, de auto van mijn ouders mag ik altijd lenen als die er staat. dan heb ik liever iets dat leeft en waarvan je ook liefde terugkrijgt.

ik heb nog 1,5 jaar de tijd om te beslissen, maar ik weet nu wel dat ik hem met een strakkere teugel in laat rijden, dat geeft mij net dat beetje zelfvertrouwen op een vreemd paard.

wedstrijden is niet mijn ding, ik doe liever dingen voor mijzelf. recreatie maar toch af en toe wel iets vragen. dat ben ik ook met Keno van plan.

in de 1,5 jaar dat ik nog kan oriënteren ga ik even goed denken over de plek waar ik hem stal, wanneer ik hem in laat rijden en hoe. ik ben in ieder geval heel blij met jullie reacties, dat is toch beter dan een boek, echte ervaring.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:39

Nuage schreef:
Even offtopic tussendoor (heb je profiel gelezen) ben je begonnen bij manege de Ruiterhoek/Kraak? Haha!

Nog een keertje Haha!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:40

ja ben inderdaad daar begonnen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:48

Oké vroeg het me af. Kon ook eigenlijk niet anders Knipoog
Heb er zelf jaren gereden hoor maar had toen al een eigen pony, dus dat was ff anders.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:58

ten eerste, je paardje is echt een plaatje! Lachen
Ik zou eerst gewoon zijn vertrouwen winnen, rustig aan beginnen, gewoon in de bak rijden, en zorgen dat jullie elkaar goed leren kennen! Misschien lekker veel buiten rijden als daar de mogelijkheid voor is, dan komt dat vertrouwen vanzelf.
Dan kan je altijd nog beslissen wat je nou echt wil, dan voelen jullie elkaar veel beter aan!
En hij is nog hardstikke jong, dus tijd genoeg om te beslissen wat je nou echt met hem wil doen.
En als hij western ingereden word, kan je altijd gewoon basis(recreatie) rijden, en na een tijdje les zoeken, veel boeken lezen, en filmpjes kijken! (niet dat je daar een topruiter van word, maar bijleren is nooit verkeerd!) Er duikt vast wel iemand op die jou les wil/kan gaan geven, bij jou in de buurt! (zet anders is een advertentie op internet, bv. marktplaats?!) Of zoek iemand?

succes ermee!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:58

manutjuh schreef:
ik heb nog 1,5 jaar de tijd om te beslissen, maar ik weet nu wel dat ik hem met een strakkere teugel in laat rijden, dat geeft mij net dat beetje zelfvertrouwen op een vreemd paard.

Westernrijden wil ook niet zeggen dat je alleen maar met losse teugels rijdt hoor Lachen Je begint gewoon met een licht teugelcontact, dus ik neem aan dat je paardje zo ook ingereden zal worden. Pas als je paard verder beleerd en getraint is, zal er aan die losse teugel gewerkt worden Lachen

Zorg maar dat je tegen die tijd iemand vind waar je vertrouwen in hebt, die jullie gaat begeleiden. Dan komt dat met je zelfvertrouwen helemaal goed Haha!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:23

Als je 'natuurlijk' wilt kun je het beste afgaan op je intuitie en paarden verstand. In anderhalf jaar kun je heel veel paardenverstand kweken.
Je kueze om je paardje door de fokker te laten inrijden zou ik herzien als ik jou was en wel om de volgende redenen: 1 het paard is nog jong genoeg om rustig rond te kijken welke stijl inrijden past bij jou en je paard en 2. dat de fokker 'dit al jaren doet zonder problemen' weet je nooit zeker. Als je lang genoeg graaft kom je vanzelf andere meningen tegen. Over elke fokker waar dan ook. Er zijn gewoon verschillende manieren van goed met een paard omgaan.

Als je 'natural' wilt gaan rijden, waarom dan niet je paardje door een NH iemand laten inrijden? Ook hier, laat je goed informeren en luister naar de goede en slechte versies en volg uiteindelijk je gevoel en paardenverstand of dat van iemand die jij vertrouwd.

Persoonlijk vind ik het een kwalijke zaak dat de fokker je op een paard heeft gezet zonder eerst te kijken of jij als ruiter daar wel aan toe bent en zonder duidelijke instructies te geven over de gebruiksaanwijzing. Ik gee je op een briefje dat het paardje waar je op hebt gezeten ook ooit gereden is met teugelcontact. Hoe kun je namelijk een paard laten wijken voor teugeldruk zonder ooit druk aan te nemen?

Als je een paard in de natuur ziet lopen. Loopt hij zonder verzameling, zonder krul in zijn hals of buiging in het lijf. Lopen is dan alleen maar om bij de volgende waterpoel te komen of weg te vluchten voor roofdieren.

Toen wij mensen op de ruggen van deze geweldige dieren gingen zitten is er langzaamaan een manier ontwikkeld die ervoor zorgt dat paarden beter in te zetten zijn. Maar ook beter te rijden zijn en uiteindelijk draagt dat bij dat het paard zoals hij door ons gebruikt wordt langer meegaat doordat wij hem leren hoe hij met baggage op zijn rug kan lopen. Oprichting en verzameling, nagevelijkheid en rechtrichten.

Dankzij die rijtechnieken worden zowel mens als paard boven hun natuurlijke kunnen geheven. Het paard geeft de mens vleugels, maar de mens leert het paard vliegen...

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:38

ik heb net mijn haf omgeschoold van engels naar western en het gaat hartstikke goed.ik kon ook geen western rijden maar het gaat echt heel superr,je zult zien dat het allemaal wel meevalt misschien moet je hem laten in rijden door iemand anders ipv waar je hem nu wilt laten beleren.of zover klaar maken als hij de leeftijd heeft voor het beleren totdat er iemand op moet dan iemand vragen die er op wil totdat je zelf durft en dan samen western leren .dan kunnen jullie met behulp van les het samen leren je paard en jij .

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:55

Als je andere paardje (Sunny) strakjes naar huis komt ga je in razend tempo ontwikkelingen doormaken. De keuze die je voor Keno maakt zal waarschijnlijk ook heel erg afhangen van wat de mensen doen op de stal waar je met Sunny komt te staan. Over twee à drie jaar weet je waarschijnlijk al lang wat je met hem wil, en kun je om dit topic vast wel een beetje lachen Knipoog

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:33

ja dat is wel waar! even 'Note To Self': topic teruglezen als Keno 3 is Haha!