conditie onderhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: conditie onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:20

Ik ken een klasse III-paardje die slechts 1x in de 2 weken een intensieve rit van 2 uur maakte.
Dit dier was op conditie voor klasse III en onderhoud van conditie behoeft heel weinig training.
Franse endurance-paarden die op conditie zijn voor de 160, lopen dan nog slechts 2 uurtjes trainingsmolen in stap.

Je doet eerder te veel dan te weinig zo is mijn ervaring. Kwalitatief en gericht trainen en dan hoef je eigenlijk niet eens zo veel uren in het zadel te zitten.
Maar het betreffen natuurlijk dan wel endurance-paarden met een enorm groot aangeboren talent.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 10:27

hmmm, interessant. Ik denk niet dat mijn paardje een geboren talent is (hoewel ze wel een hele trage hartslag heeft) maar we rijden dan ook maar klasse I.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:02

Om heel eerlijk te zijn train ik echt weinig. Het komt er gewoon niet van om elke week een flinke rit te maken.
Afgelopen maand heb ik gemiddeld één a twee keer in de week een rondje gemaakt van zo'n 10-15 km en heb ik één keer een langere rit gemaakt van 30 km.
Dat was het wel.

Dat is echt niet optimaal, maar hij heeft toch maar mooi 125 km super uitgelopen.

Het is een beetje vinden van de juiste balans. Train je teveel dan heb je kans dat je overtraint en daar hoef je echt niet blij mee te zijn, train je te weinig dan redt je paard het niet (spreekt voor zich) Bovendien zorgt elke training teveel weer voor een verhoogd risico op blessures.
Dus eigelijk vind ik dat je precies genoeg moet trainen om te zorgen dat je paard de rit goed kan volbrengen. Dat verschilt heel erg per paard, dus zul je moeten ervaren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:23

Naar aanleiding van jullie reacties en vanwege het feit dat de osteopate tevreden was over hoe het met mijn paard haar ruggetje ging ga ik er maar voor denk ik Lachen. 5 juli naar Otterlo Lachen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:08

Bij te weinig training vergroot je de kans op blessures trouwens ook.. Een paard dat te weinig getraind wordt zal de wedstrijd net wel of net niet kunnen uitlopen, maar de kans op verstappingen door vermoeidheid (mentaal en in de spieren) wordt wel groter. Plus dat je naarmate je verder in de wedstrijd komt (in klasse III en IV) je bij de paarden ziet dat ze qua hartslag en metabool meer moeite krijgen te herstellen.

Elke week 60km rijden hoeft naar mijn mening ook niet, maar het is wel zo handig om klasse I en klasse II wedstrijden/trainingen als voorbereiding te gebruiken voor de klasse III en hoger. Daar tussen kun je het volgens mij met een paard met veel bloed (dus geen fjord of haflinger) prima af met wat kortere snelle ritjes en een keer een 25 a 30km.