Endurance in Oost- en West-Vlaanderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arun

Re: Endurance in Oost- en West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:00

routes genoeg in Oost-West en Zeeuws vlaanderen maar je moet ze weten liggen :
De mooiste zijn in West-Vlaanderen : Heuvelland, De Panne (Westkust) en Beernem (alleen jammer van de modder) als je kijkt naar deze uitgestippelt door de provincie. Oudere routes (van Interreg II Van verdronken land tot noordzeestrand) : De hoofdroute is 130km met daarop lussen, let wel de hoofdroute is niet 100% onderhouden maar de meeste lussen zijn enkele jaren geleden herpaald geweest. Het zijn allemaal mooie routes! Geen idee of de boekjes nog recent herdrukt geweest zijn.

Eenhoornroute (start in Nieuwvliet) 30km (officieel 39 maar dat is ze niet volgens mij.
Napoleon (start in regio aardenburg) 41km
Lamme Goedzak (start in Damme) 39km
Ryckeveld parcour (heraangelegde route) denk 20km start in Sijsele
Bulskampveld + route door bossen van Vlaamse gemeenschap lus kan je terug sluiten door stuk van de oude veldaanlooproute te nemen.
Saeftingheroute 83km (heb enkel stukken van gedaan is zeer mooi maar iets aan de lange kant voor 1 dag)
Passagegeulroute 35km (krekengebied) Aanrader!
Braakmanroute (biervliet) 35km

Mooie regio's zonder uitgestippelde routes :

Maria-Aalter (kan je doen als uitbreiding op Beernem) & Ursel

Recent ontdekt maar nog geen route uitgestippeld is de zone tussen Beernem, Knesselare en Oostkamp daar liggen zeer veel onverharde paden. De oude Veldaanlooproute loopt daar ook ergens door die regio.

Dit zijn dan nog enkel de routes in de hoek Oost-Vlaanderen,West-Vlaanderen, Zeeuws-Vlaanderen ...

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:48

Hallo Arun, bedankt voor de input.
Enkele van die routes ken ik en heb ik ook al eens afgereden. Jammer genoeg bevatten verschillende (te) veel verhard om een endurance op te houden. 10% verhard is echt het maximum en dat vind je in een onafgebroken lus van min.30km in onze contreien dus moeilijk. Ook moet je overal doorgang krijgen voor wedstrijd wat ook niet altijd evident is.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:00

Braakmanroute is zeker mooie route. Rijd er geregeld stukken van. Rotte is alleen dat je langs de Dow moet een stuk. In ieder geval langs industrieel terrein....

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:17

@Jantie

10% kan je inderdaad bijna niet vinden doch rond Beernem lukt het zeker, rond Ursel moet het ook lukken. Je moet wel rekening houden dat de routes richting Zeeuws Vlaanderen op de stukken verhard meestal brede grasberm hebben. Op kaart is het verhard maar in de praktijk kan je gerust galoperen in de bermen. Het vraagt natuurlijk veel werk (spreek uit ervaring) maar vertrekkende van deze bestaande routes bestaan er altijd nog mooie varianten te maken met veelal nog meer onverhard. Jammer genoeg zijn de instanties die nieuwe routes uitzetten (dan spreek ik vooral over de routes van Westtour) meestal geen experts in het vinden van de onverharde routes. Mocht je concreet routes zoeken mag je gerust mail sturen heb redelijk wat routes op electronische kaart staan welke ik je kan bezorgen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:33

Voor de geïnteresseerden in Oost-Vlaanderen. (of gelijk waar in Belgie & NL)

Zondag 5 april is er in Zaffelare (Lochristi/Wachtebeke) een sneukeltoer te paard - en ook voor koetsen, ca 30 km op zoveel mogelijk onverhard.

Ik dacht 7 EUR deelnemingsgeld, maar hiervoor krijg je wel 4 stops onderweg met drankje en/of hapje en bij aankomst boterhammen met eieren&spek.

wat jammer dat ik nu pas dit topic zie, ik was graag naar zo'n info-avond over endurance geweest! Die routes klinken héél interessant, maar van hieruit toch snel nog 1u rijden.
Ikzelf start meestal de route hier eerder in het topic vermeld, naar Philippine, Zuiddorpe tot in Moerbeke, prachtig/rustig en zeer paardvriendelijk!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:45

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:38

http://www.paardenvrienden.be/info-ruiterpaden.htm

Hier link waar meeste routes op staan en info waar je de routes kan bestellen.

@lientje : van Wachtebeke is het geen uur rijden hoor naar de meeste routes (zeeuws-vlaanderen), het zijn lussen kwestie van uw startpunt te kiezen zo dicht mogelijk bij uw woonplaats.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:03

tjee zeg meiden ben echt verbaasd over al die routes??Merk dat ik dus echt een leek ben.Woon in oostburg en verder dan een rondje in de polder in piepkleine bermpjes kom ik niet,dan nog eens de grote trekkers en voorbijrazende vrachtautos jakkkk

Heb inmiddels wel kaarten besteld van zeeuws vlaanderen en ga die toch eens goed bekijken!!

Endurance lijkt me geweldig om te doen,maar door de enorme afstand doe ik nooit mee,ik bedoel om er te geraken.Als ik 4 a 5 uur moet rijden om er te komen vind ik dat gewoon te ver.
Ik blijf dit topic even volgen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:49

Connie, er zijn ook wedstrijden dichtbij hoor.
Bekijk de oefenendurance in Beernem eens?

In september is er weer een endurance in Stekene.

Hartstikke leuk toch? :) en niet zo ver :)

En verder moet je zo ie zo wel reizen.
Ik reis ook voor mijn wedstijden (endurance en western).
Helchteren is ook ruim 200km rijden. Het is gewoon een schitterende wedstrijd en ik heb het daar voor over. Doe dit niet wekelijks, maar zo eens in de tijd. Maak er een dagje uit van. :)

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:11

heb je adres of iets van beernem en stekene??
ik vind t reizen niet zo n probleem maar liever plak ik er een dag achter zodat je wat rustiger de volgende dag kan vertrekken...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:31

Herken veel reacties hier :) maar bij mij ligt het nog wat moeilijker,, ik zit in regio aalst in oost-vlaanderen en heb géén van ter beschikking ... :P

Ik heb misschien wel nog een aanrader voor de (niet al te intensieve ruiters) onder jullie uit oost-vlaanderen: in lede is er een jaarlijkse georganiseerde rally waarbij je qua tempo volledig vrij bent (en heel flexibel qua aankomst en vertrek) voor ruiters en koetsen van +- 30 km. Veel onverhard,, maar ook stukken verhard en middagpauze. Misschien geschikt als oefening? Is steeds ongeveer rond oktober.

Ik hoor het trouwens ook graag als er op rij-afstand in de buurt van hofstade/aalst (oefen-)wedstrijden zijn of als er iemand van heel dicht in de buurt gaat met wie ik mee zou kunnen rijden.
Ben altijd al geïnteresseerd geweest,, maar het is niet makkelijk zonder vervoer én iemand die je even op de hoogte kan brengen van het doen en laten :P.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:22

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:24

@Jan: ik was net hetzelfde aan 't typen :)

Stekene vind je terug op de site van de VET2000.

alorbith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:29

Hallo, ik wil even zeggen dat het prachtig rijden is in de streek rond Adegem. Er ligt een onverharde wegel langs het schipdonkkanaal en daar kan je lekker galopperen, daarna kan je richting Sint Laureins rijden waar ook veel onverharde wegen liggen. Vroeger lag hier een officieel bewegwijzerd ruiterpad maar die is door de jaren heen niet meer onderhouden waardoor er hier en daar plakkaatjes ontbreken.
Je kan hier mooi rijden, het grote nadeel is dat je dit niet alleen kan doen maar echt iemand moet kennen uit de streek.
Ik zou wel willen streven naar een officieel ruiterpad in de streek maar ik weet niet hoe je daar aan moet beginnen en welke instanties je moet aanspreken.
Misschien iets voor in de toekomst.
groeten

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:21

alorbith schreef:
...r ligt een onverharde wegel langs het schipdonkkanaal en daar kan je lekker galopperen, ...

Hoe lang nog? :\ Als het van de heren politici afhangt, wordt het stuk Schipdonkkanaal tussen Brugge en Merendree een boten-snelweg...

Citaat:
Ik zou wel willen streven naar een officieel ruiterpad in de streek maar ik weet niet hoe je daar aan moet beginnen en welke instanties je moet aanspreken.

Hier vind je info over de bestaande ruiterpaden; zij kunnen je normaal gezien ook vertellen aan wiens mouw je moet trekken om een officieel ruiterpad op te zetten.

alorbith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 06:55

nog even een vraagje over die sneukeltoer op 5 april in Lochristi.

Door wie wordt die georganiseerd en waar kan ik concreet meer informatie over die rit vinden?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:34

Die sneukeltoer wordt georganiseerd door de wijkcomité De Vierweegse. Die houden al jarenlang een sneukeltoer voor fietsers, maar hebben dit jaar dus een toevoeging gedaan voor paarden en koetsen.

Ik kan je een GSM nummer doorsturen, voor meer info, doe ik via PB

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:42

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:19

alorbith schreef:
Hallo, ik wil even zeggen dat het prachtig rijden is in de streek rond Adegem. Er ligt een onverharde wegel langs het schipdonkkanaal en daar kan je lekker galopperen, daarna kan je richting Sint Laureins rijden waar ook veel onverharde wegen liggen. Vroeger lag hier een officieel bewegwijzerd ruiterpad maar die is door de jaren heen niet meer onderhouden waardoor er hier en daar plakkaatjes ontbreken.
Je kan hier mooi rijden, het grote nadeel is dat je dit niet alleen kan doen maar echt iemand moet kennen uit de streek.
groeten

Beste die routes bestaan wel nog en zijn recent herpaald geweest zie mijn eerdere links en routes die ik aangehaald heb.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:06

Bulskampveld in Beernem vind ik persoonlijk levensgevaarlijk om in te rijden, heb al meermaals paarden geblesseerd gezien in dat bos door de embarmlijke staat van de paden, en Westtoer steekt de kop in't zand en roept dit bos uit tot een 'stap'bos waar niet mag gedraafd of gegaloppeerd worden... ;(

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:42

Kop in de modder zou je beter zeggen :)

Er is aan de paden gewerkt geweest deze winter volgens dat ik vernomen heb en de paden zijn stukken beter geworden. Vagevuurbossen (overkant van de straat) is ook bijgewerkt daar waren maar enkele stukken kapot gereden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:44

Ik heb inderdaad een 200 tal meter op een opgehoopte zandweg gereden, maar dat was het dan in Bulskampveld zelf, als je oversteekt naar Ruiselede wordt idd het beter, omdat het bos daar hoger ligt. Dus nu gaan wij altijd via de verharde wegen aan de rand van het bos naar dat punt :-)

Het probleem is gewoon daar dat die boswachters geen **** kennen van ruiters/paarden en hun noden en echt lomp en onbeschoft zijn, er is gewoon niet mee te onderhandelen weet ik van diverse clubs hier.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:46

Ik heb ook al uitvoerig contact gehad met de Pintoranch daar, en zei hebben zelf onderhoudsmateriaal verkocht aan de provincie, maar dat is dus ongebruikt...

De wandelaars en fietsers brengen meer op (heeft Westtoer letterlijk gezegd), dus laat de ruiters maar stikken. Of zet gewoon kleine scherpe paaltjes in de grond , zodat alvast de menners niet meer door kunnen, en je al serieuze toeren mag uithalen als ruiter om er langs te geraken...
Dat is hun oplossing...

Trouwens, tractors mogen wel door op de paden, dat is geen probleem :(

http://beernem.skynetblogs.be/post/6893 ... lskampveld

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 12:24

AstraGirlie schreef:
vind ik persoonlijk levensgevaarlijk

Ik wou er eerst niet op reageren om dat die woordkeuze al genoeg zei. Je hebt er blijkbaar een onplezante aanvaring gehad met iemand maar daarom hoef je ons initiatief niet meteen te torpederen he ;) . Ik kan alleen meegeven dat :
* wij in het wedstrijdseizoen wekelijks gaan trainen op het parcours dat we voor de endurance zullen gebruiken en er nog nooit een accident gezien heb. Wel mensen die hun paard niet onder controle hebben bij het opzadelen maar dat heeft niks te maken met het parcours.
* de fameuze modderstrook van vroeger tussen driekoningen en aanwijs volledig genivilleerd is en droog ligt. Ik ben er ook gaan rijden tijdens de regenperiode van enkele weken terug en heb geen enkele plas gezien in dat traject.
* de vagevuurbossen prima zijn om in te rijden. De eerste 150meter liggen er soms rommeligl bij maar wie daar een probleem van maakt, zal ieder bos slecht vinden.
* hulstlobos moeilijk kapotgereden kan zijn want die zijn normaal gezien niet toegankelijk.
* en modder ? ja, na een regenperiode ligt er modder. Maar dat is in ieder bos zo en op de akkers in mijn streek ook. Wat wil je, anders moet je op de asfalt rijden maar dat is juist de bedoeling niet van endurance. Wie bang is van wat modder na een regenperiode kan inderdaad beter thuis blijven want dan zal endurance op geen enkel parcours in Vlaanderen en zeker in Wallonie hun niet bekoren. Het stuk na aanwijs in Bulskampveld (kleine lus dus) kan verbeterd worden, dat is waar, maar we spreken over 2 'probleemstukken' van 20 meter op een lus van 20km (d.i. na een regenperiode).

Btw, deze topic gaat over endurance en niet over wandelroutes, dus je moet het door een andere bril bekijken. Als je in een bos rijdt dan mag je bosgrond verwachten, geen asfalt. Er kan ook eens een laaghangende tak zijn waardoor je je hoofd moet intrekken maar dat maakt het juist allemaal plezant. Geen zandbaktoestanden of lange betonbanen voor ons :r
Als je anders een publiek toegankelijk parcours kent in West-Vlaanderen van 30km waarvan max 3a5km verhard, mag je het me altijd zeggen ;) . Ik heb me al te pletter gezocht maar niet gevonden. Ik wil wel de endu-zaak verder van de grond krijgen in West-Vlaanderen maar dan moeten we ook van deze eigen negatieve mentaliteit af waar niemand baat bij heeft. De groene 62 kan al een stap in de goede richting zijn.
A propos, in september vorig jaar (ook na een regenweek) hebben we nog een groep van 13 ruiters die Beernem niet kenden het parcours eens voorgesteld. Die vonden het best prima. Ik ben dan ook blij dat Beernem er is, dat is het enigste wat we hebben in de provincie (naast de kust maar die is zo gereglementeerd).