[WN] overstap western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShellie

Re: overstap western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:53

Wranglerbutt schreef:
~ geheel off-topic ~

@YouthReiner: Heb jij geen ij op je toetsenbord? Verward Probeer het dan eens met de i en de j Tong uitsteken
Het gebruik van y waar ij wordt bedoeld, is niet alleen taalkudig incorrect, maar ook
hoogst irritant om te lezen Knipoog

oke, sorry! ik zal erop letten. Knipoog

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:31

ik rij een paardje bij die western en engels beleerd is.
ik kan engels zelf het best.
maar ik heb reuma en vind het maar wat fijn dat ze niet aan mijn armen hangt.
krijg bij sterke paarden erg pijn in mijn nek en schouders.
ik vind western een hele uit komst voor vriendelijk en zachtte aanpak
in de mond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:54

Als een engels gereden paard op je armen hangt doe je iets niet goed Knipoog c.q. het paard heeft iets niet goed geleerd.
Verder is het net zo'n groot misverstand dat alle western gereden paarden vriendelijk en zacht in de mond aangepakt worden om tot het gewenste resultaat te komen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:06

DubbelDun schreef:
Als een engels gereden paard op je armen hangt doe je iets niet goed Knipoog c.q. het paard heeft iets niet goed geleerd.
Verder is het net zo'n groot misverstand dat alle western gereden paarden vriendelijk en zacht in de mond aangepakt worden om tot het gewenste resultaat te komen.

Inderdaad, met beide punten ben ik het volmondig eens Afgod

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:13

Interessant topic. Ik zit er ook over te denken om western te gaan rijden. Het leek mij qua methode een stuk vriendelijker dan dressuur. Nu ben ik afgelopen week bij een westernles wezen kijken en ik zag ook juist weer heel veel overeenkomsten met engels rijden. Paard wordt nog steeds nageeflijk gereden en er worden veel voltes gedaan, maar die heten dan cirkels.
Wat mij wel opviel (in de andere bak in dezelfde hal werd dressuur gegeven) was dat het tempo veel relaxter was en meer ontspannen. Nu weet ik niet of dat aan de discipline lag of aan het niveau waarop gereden werd.

Zou wel mooi zijn als je beide disciplines kunt doen. Ik denk dat het niet onmogelijk is, maar het kost zeker meer concentratie, je moet denk ik de dingen niet door elkaar halen. Verwarrend voor jezelf en het paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:10

Je wilt bij allebei de disciplines je paard gymnastiseren. Het principe blijft hetzelfde, de manier waarop je dat probeert is soms ietsje anders. Denk ik dan toch. Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:14

Engels..... western........

Ik rij gewoon paard en dat is soms in de dressuuring, soms in de springring en soms in de "arena".

Wat is het verschil? Nou niks eigenlijk. Andere oefeningen, andere hulpen dat wel.
Maar zelfde oefeningen, ook zelfde hulpen.

Je kunt in engels contact- of signaalrijden, en dat kan ook in western. Als je contactrijden gewend bent in je dressuurlessen, dan zul je daar last van hebben. Heb je altijd signaalgereden in de dressuur, stap je moeiteloos over op western. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je goed kan rijden)

Hoe langer je beide disciplines doet, hoe meer je gewoon de dingen combineert en overal wat van meepikt.

Engels vs western?? pfff, alleen in de hoofden van de mensen die graag willen dat er zulke grote verschillen zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 01:01

Citaat:
Andere oefeningen, andere hulpen dat wel.

En dát is in het begin (net na een 'overstap') lastig. Het gaat nog allemaal zo 'bewust', je moet een beetje meer nadenken tijdens het rijden omdat de hulpen nog niet 'geautomatiseerd' zijn.

Citaat:
Engels vs western?? pfff, alleen in de hoofden van de mensen die graag willen dat er zulke grote verschillen zijn.
Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:26

Je moet altijd nadenken bij het rijden Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:57

Ik zou dan ook 'een beetje meer'. Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:34

ik ben net helemaal overgestapt van engels naar western. Heb nu 3 lessen achter de rug op een westernstal op een paard van hun.

Ik moet zeggen dat het best zwaar is om na 23 jaar engels te hebben gereden de overstap te maken naar het western. Kijk alleen al naar de beenligging die IMO echt heeel ver naar achteren is en ik daar best wel veel spierpijn van heb omdat mijn bovenbeenspieren niet lang genoeg zijn en ik dat ook moet gaan trainen. De honderden opmerkingen van de "kapstokken" van de dressuurinstructrice, terwijl ik nu juist mijn tenen uit moet steken. Engels rijden is erin gebakken, western rijden is nog geen automatisme. Zogauw het westernrijden ook automatisme is geworden zal ik ze beide wel weer naast mekaar kunnen gebruiken, maar ik ben nog veel te veel bezig met opletten hoe ik zit, dat ik mijn handen niet te hoog hou, dat ik wel recht in mijn zadel blijf zitten en niet mijn verkeerde been gebruik in de bochten. Jarenlang heeft een paard om mijn been moeten lopen, nu moeten ze wijken voor het been met afwenden... Nee, dit duurt nog wel even voor ik dat gevoel eenmaal heb..

Ik vergelijk het zelf met autorijden. Ik heb inmiddels bijna 10 jaar mijn rijbewijs. Daarvoor kon ik al 17 jaar fietsen, geheel automatisch. Toen ik net begon met lessen, kon ik alleen maar naar die ene auto voor mij kijken. Ik moest vooral met rust gelaten worden, want ik had al mijn concentratie nodig om alleen die ene auto voor mij in de gaten te houden... Pfff zat ik nog maar op die fiets waar alles automatisch ging, dacht ik toen nog. Kijken, fietsen, sturen, verkeersregels opvolgen, alles ging vanzelf.
Ik kan nu verschillende dingen in de auto doen. Zoals praten met mijn passagier of via de carkit, het verkeer uit alle hoeken beoordelen op snelheid, en dan tevens ook nog het verkeer voor je en achter je in de gaten hebben en dan tevens ook nog de verkeersborden allemaal lezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:37

Teuntje111 schreef:
ik ben net helemaal overgestapt van engels naar western. ................, terwijl ik nu juist mijn tenen uit moet steken.
Ik blijf me verbazen over wat western-lesgevers voor ideëen mbt paardrijden hebben.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:44

Hey,

voor mijn NRPS-er (arabier X New Forest) heb ik een The Outfitter westernzadel. Een trail. Die zit perfect. Ze zijn wel prijzig maar dan heb je ook wat!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:17

Teuntje111 schreef:
Kijk alleen al naar de beenligging die IMO echt heeel ver naar achteren is en ik daar best wel veel spierpijn van heb omdat mijn bovenbeenspieren niet lang genoeg zijn en ik dat ook moet gaan trainen.

Huh?? Verward Ver naar achteren? Reed je dan Engels in een springzadel of zo? Mijn grote frustratie bij vrijwel alle westernzadels (jaja, er zijn wel enkele uitzonderingen) is dat je in een stoelzit wordt geparkeerd, dus met je benen te ver naar voren. Ik heb heel erg voorkeur voor de lange dressuurbeugels, waarmee je benen dus netjes onder je komen te hangen en heb nu 2 zadels die me dat bieden: een endurancezadel met flexibele panelen en een simpel dressuurzadel. Beide zadels zijn zeer comfortabel, ook voor langere ritten, maar het endurancezadel heeft betere bagagemogelijkheden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:26

IMO staat er ook bij hè, ik heb er best wel moeite mee mijn benen niet vlak achter de singel te hebben wat ik gewend was, maar juist zo'n 15 cm achter de singel. Ik heb ook nooit aan mijn dressuurzadel kunnen wennen Bloos Heb altijd een Barefoot Nevada gereden, waarvan de stijgbeugelophanging ook iets verder als gemiddeld naar achteren ligt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:56

Teuntje111 schreef:
Kijk alleen al naar de beenligging die IMO echt heeel ver naar achteren is en ik daar best wel veel spierpijn van heb omdat mijn bovenbeenspieren niet lang genoeg zijn en ik dat ook moet gaan trainen.

Dan wil jij absoluut niet in mijn zadel rijden, ik kan daar namelijk ook niet meer mee rijden omdat ik mijn benen te ver naar voren steek en mijn zadel is te breed voor mij geworden, en het is een cutting zadel, en die zijn namelijk erg breed in de zit

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:17

DubbelDun schreef:
Teuntje111 schreef:
ik ben net helemaal overgestapt van engels naar western. ................, terwijl ik nu juist mijn tenen uit moet steken.
Ik blijf me verbazen over wat western-lesgevers voor ideëen mbt paardrijden hebben.

Ik ook Haha!