[WN] Wat moet ik hiermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Re: Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:14

Ik heb een luchtzuiger gehad , (was mijn oude huurpony die ik gekocht had) en Ik heb er nooit last mee gehad, gewoon zoveel mogelijk in de wei zetten.
Ik heb ook nooit problemen gehad met stalgenoten.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:36

Ik ben echt blij dat ik zoveel positieve berichten krijg van mensen die zelf ook een zuiger hebben/gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:47

De mate van luchtzuigen is voor mij bepalend, zo eens een klein beetje, zal ik niet erg vinden, maar je bent wel heel erg afhankelijk van stalling. Als je een plek hebt waar je super tevreden mee bent en je paard is er relaxed en kan veel naar buiten overdag of eerder naar buiten dan de rest en kan dat aan alleen, dan is het geen probleem. Maar ga je verkassen en het geeft je paard stress en het blijkt allemaal toch niet zo jofel daar te zijn wat een negatieve invloed op je paard heeft, kan hij veel erger gaan luchtzuigen.

Dat is het eerste wat je je moet realiseren, als je je paard niet aan huis kan hebben staan waardoor je alle omstandigheden ideaal kan maken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:53

Ik heb geen luchtzuiger maar wel een wever. Tis allebei een stresstik eigenlijk, hoewel je het natuurlijk niet helemaal kunt vergelijken. Voor beide "gebreken" vind ik het een must, dat ze rust en regelmaat hebben, en dat ze niet lang op stal hoeven te staan. Ik vind het dus een erg slecht idee om een luchtzuiger te kopen als die ergens komt te staan waar ze een uurtje per dag eruit komt (bijvoorbeeld). Zoveel mogelijk het land op is echt een must!

Bij mijn paard scheelt het enorm als je veranderingen zoveel mogelijk vermijdt, ik heb hem wel 's nachts op stal staan, maar hij staat naast een vast maatje (mijn andere, heel rustige paard). Dat scheelt al een stuk. Zet ik hem alleen, dan gaat hij direct weven. Dat probeer ik dus altijd te voorkomen, omdat ik wil vermijden dat het echt zo'n stereotype wever wordt. Het scheelt ook erg dat hij een grote stal heeft, hij voelt zich dan minder opgesloten denk ik. Op de vorige stal had hij er veel meer last van, die stallen waren daar ook duidelijk kleiner.

Luchtzuigen kan ook een uiting zijn van een maaggebrek, teveel maagzuur o.i.d.. Was je dat al verteld?

Het weven van mijn paard levert nu gelukkig helemaal geen probleem op. Tis ook maar net hoe je de situatie inricht en daar heb je zelf uiteindleijk heel veel invloed op. Hij weeft nu alleen in tijden van meer stress (net zoals jouw paard blijkbaar een gelegenheidszuiger is). Een paard dat continu weeft zou ik zelf niet gekocht hebben, omdat de kans groot is dat dat behoorlijke problemen gaat geven, en het zijn natuurlijk wel per definitie paarden die enorm stressgevoelig zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:05

Ik heb een luchtzuiger. Lan is mijn klikpaard. Ik zou haar voor geen tien niet-luchtzuigers willen ruilen. Die band is dierenmishandeling overigens. En ze kunnen er vreselijk oud mee worden. Veel verhalen over luchtzuigers vallen onder bakerpraatjes. Het belangrijkste is: kun je er zelf tegen???? Denk je er niet tegen te kunnen, doe dat paard een lol en niet kopen. Anders heb je er vast een gouden paard aan. In het luchtzuigtopic op medisch staat heel veel informatie. Lees dat eens rustig door (ben je nog wel even bezig).

Wel is belangrijk dat je je paard voldoende weidegang kunt bieden. Een luchtzuiger 24 uur op stal is echt geen doen (een niet-luchtzuiger 24 op stal ook niet trouwens).

Kortom: zou ik weer een luchtzuiger kopen? Ja hoor, zonder problemen Haha!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:18

Mijn Fjord is ook een zuiger en ík heb er geen probleem mee. Heb mij er destijds in verdiept. Er was vastgesteld dat die van mij het doet door een verhoogde productie van maagzuur tijdens het eten van krachtvoer.
Ondanks dat krijgt die van mij wel krachtvoer, niet veel maar wel wat. En ik laat haar ook zuigen. Ik zorg wel dat zij op hooi staat ipv kuil. Kuil is vanzichzelf al zuur(der) dus wekt het niet mee, hooi is daarentegen neutraal.
Bij mijn merrie is het ondertussen (ben ik bang) ook gewennig geworden.

Soms hoor je mensen zeggen dat zuigers het slecht doen tijdens het rijden of in de sport. Het argument dat er dan wordt gegeven is omdat er lucht in de darmen en maag zit. Dit is volkomen onzin! Het lucht komt namelijk halverwege en wordt daarna weer uitgeademd.
Tijdens het rijden heb ik er nog niks van gemerkt. Wij trainen nu op ongeveer L1 nivo en springen zo'n 70-80 cm hoge parcours. Gaat allemaal heel lekker.
Wat wel zo is is dat bij zuigers de onderhals meer ontwikkeld is dan bij niet-zuigers. Maar het hoort niet in de weg te staan voor de training.

Gewoon zelf goed verdiepen in het zuigen. Wat zijn de beste omstandigheden voor een zuiger? Waarom zuigt mijn paard? Welke oplossing zijn er (niet welke symptoombestrijdingen!!)?

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:58

Mijn Appie die zuigt ook , ik heb haar een halsband omgedaan en je raad het nooit ,,,,, ze deed het nog.
De halsband steeds strakker met het gevolg dat als ze haar hoofd omhoog deed geen lucht meer kreeg en zomaar op de grond viel.
Dit gebeurde twee keer ,toen heb ik de band afgelaten om het nooit meer om te doen.
Ik vind zo`n halsband dus ook dierenmishandeling.
Ze zuigt nu naar hartelust en ik heb er geen probleem mee en zij ook niet.
Ik zou ook wel weer een paard kopen die deze eigenschap heeft.
Het is ook wel makkelijk want als je buiten bent enzij staat binnen, dan kun je haar horen en dus is alles goed.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:34

Hoi Dubbeldun,weet niet wie je bent maar krijg het idee dat je me bewust negeert ivm dealerschap Bob Marshall.
Heb ik je ooit iets misdaan? Dan moeten we daar maar eens over praten.
Dus even ter aanvulling, voor info over boomloze BM sportzadels kun je gewoon in NL terecht.
Zie www.newwaystable.nl ook wij hebben probeer zadels of komen bij u langs.
vriendelijke groet Alida

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:37

wij hebben een paard op stal loopt z1 of 2 .. en die zuigt ook lucht. de eingenaaresse smeert soms een smerig spulletje op de plekken waar hij het doet en ze doet z'n band op. maar het hoeft je prestatie's niet te beinvloeden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:41

Lars_Alida schreef:
Hoi Dubbeldun,weet niet wie je bent maar krijg het idee dat je me bewust negeert ivm dealerschap Bob Marshall.
Heb ik je ooit iets misdaan? Dan moeten we daar maar eens over praten.
Dus even ter aanvulling, voor info over boomloze BM sportzadels kun je gewoon in NL terecht.
Zie http://www.newwaystable.nl ook wij hebben probeer zadels of komen bij u langs.
vriendelijke groet Alida

@Alida: je kent me wel hoor Haha! en ik negeer je niet, maar lang niet iedereen wil verplicht bij een dealer terecht moeten, zeker niet als er maar één van in NL is. Ik hou van de vrije keuze en van iedereen alle mogelijkheden geven, zodat men zelf kan kiezen wat in iemands situatie het beste past.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:06

Ben nu wel nieuwsgierig wie er achter je naam schuilt.
Maar de volgende keer ontbreek ik dus niet in je lijstje? Dan pas geef je complete info en mensen hebben toch altijd vrije keuze?
Je besteld toch immers precies wat je zelf wilt of je paard nodig heeft?
Ze lopen alleen niet t risico iets aan te schaffen omdat ze niet hebben kunnen proberen.
Of op plaatjes iets te bestellen dat er in t echt heel anders uitziet.
Sportssaddle heeft dealers om als vraagbaak te dienen zodat zij toekomen aan zadels maken.
Dat we daar ook nog iets aan mogen verdienen vinden zij niet meer dan normaal.
Daarvoor verzet je veel werk, rij je veel km en heb je al veel uren in proeflessen gestopt. De telefoon rekening
is soms ook niet mis. Trouwens BM stuurt ze uiteindelijk toch weer door naar de plaatselijke dealer .
Hoor ook nog wel eens de kreet, ze zijn zo duur.
Maar een willekeurig ander merk zoals bv Crates ,licht toch gemiddeld ook rond de 1700,-e en duurder?
En daar hoor je niemand over.
Wij hebben het nadeel dat mensen op de BM side de prijs voor de locale Amerikaanse markt zien dus zonder invoerrechten ,btw, shipping &handling enz enz en ja dan lijken we duur. Maar echt ze zijn t waard en daar zijn velen het gelukkig steeds vaker over eens.

tusse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:30

ik heb maar een advies: problemen kun je Altijd krijgen, die moet je NIET KOPEN!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:27

Als je geen problemen wil moet je geen paard kopen.
Sorry maar dit vind ik een niet onderbouwde dooddoener

OT: Je hebt al besloten het paard te kopen, veel succes en ik hoop dat een van de middelen die op de markt zijn je paard wat rust geven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:52

Gezien de wending die het topic heeft genomen laat ik het open,
maar er is ook een centraal luchtzuigers topic: [MD] centraal topic over luchtzuigen
Misschien kun je daar nog extra antwoorden op je vragen vinden Lachen

Daarnaast persoonlijke/zakelijke problemen graag privé uitvechten, en niet op Bokt Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:05

coydog schreef:
Als je geen problemen wil moet je geen paard kopen.
Sorry maar dit vind ik een niet onderbouwde dooddoener

OT: Je hebt al besloten het paard te kopen, veel succes en ik hoop dat een van de middelen die op de markt zijn je paard wat rust geven.

Maar je kunt kiezen om een gezond paard te kopen of een paard met problemen. Koop je een gezond paard dan weet je dat het in de toekomst fout kan gaan, koop je een paard met een gebrek dan weet je dat het nu al fout is!

Daarbij; het is echt niet zo dat het vroeg of laat altijd fout gaat, wij hebben hier al jarenlang paarden, in totaal nu zo'n 30 gehad en het ernstigste wat er ooit is gebeurd is dat er een een trap kreeg van een ander en 2 maanden kreupel was, is er helemaal bovenop gekomen en zonder dure kosten, moest gewoon rusten.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:21

anneliesdj schreef:
Maar je kunt kiezen om een gezond paard te kopen of een paard met problemen. Koop je een gezond paard dan weet je dat het in de toekomst fout kan gaan, koop je een paard met een gebrek dan weet je dat het nu al fout is!

Maar dan alsnog kan het 'gezonde' paard fout zijn als de eigenaar zijn mond erover houd en je pas na de koop erachter komt dat er wat fout is. Dan heb ik het liever voor de koop en gelukkig maakt het zuigen geen hard geluid...

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:16

ik zou haar gewoon een luchtzuigband omdoen, dat is helemaal niet zielig.. Knipoog
er zyn genoeg westernpaarden die der 1 om hebben, sommige trainers hebben ook gewoon luchtzuigers en dat zyn soms de beste paarden die ze hebben, maar ze hebben wel een luchtzuigband om.
Laatst bijgewerkt door xShellie op 20-05-08 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:20

melissa_b schreef:
anneliesdj schreef:

Maar dan alsnog kan het 'gezonde' paard fout zijn als de eigenaar zijn mond erover houd en je pas na de koop erachter komt dat er wat fout is. Dan heb ik het liever voor de koop en gelukkig maakt het zuigen geen hard geluid...

Daar zijn DA's en aankoopkeuringen voor.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:31

YouthReiner schreef:
ik zou haar gewoon een luchtzuigband omdoen, dat is helemaal niet zielig.. Knipoog
er zyn genoeg westernpaarden die der 1 om hebben, sommige trainers hebben ook gewoon luchtzuigers en dat zyn soms de beste paarden die ze hebben, maar ze hebben wel een luchtzuigband om.

alleen erg jammer dat zo'n band van binnen een heleboel kunnen beschadigen...

maar goed er zijn ook genoeg trainers die hun topppaarden nooit buiten laten lopen omdat het sportpaarden zijn dus trainers zijn voor mij niet per definitie het voorbeeld en dus is omdat zij het doen voor mij geen argument Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:32

YouthReiner schreef:

Luchtzuigbanden zijn martelwerktuigen. Ze kunnen inwendige wonden veroorzaken, waar je veel en veel te laat achterkomt. Wat achterblijft is een levenslange beschadiging van het strottenhoofd of de stemband. Bovendien is het alleen symptoombetrijding. Los daarvan krijgt een paard helemaal niets van luchtzuigen (behalve slechte tanden als je de luchtzuigplek niet voorziet van rubber). Al het andere is allang afgedaan als bakerpraatjes.

Een luchtzuiger geef je liefst zoveel mogelijk weidegang, onbeperkt hooi, zo min mogelijk brok en altijd eerst hooi en dan brok zodat de maag minder zuur wordt. Verder kun je een maagzuurremmend middel geven. En verder je paard lekker laten luchtzuigen. Dat er ruim voldoende luchtzuigers in de sport lopen is zeker waar. En dat ze het goed doen ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:33

Ah Suus was me nét voor Knipoog

Ik sluit me aan bij haar argument m.b.t. (sommige) trainers Ja

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:50

Nou.. ik ben het daar niet mee eens, ik heb 2 weken op een stal geholpen en het beste reiningpaard daar was ook een luchtzuiger. hy ging gewoon de wei op (zoals alle andere paarden daar), kreeg gewoon brokken en hooi, en had in zyn stal een luchtzuigband om (niet in de wei). paard leek heel tevreden en zoog geen lucht in zyn stal, ze hebben er nog nooit problemen mee gehad..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:33

Met alle respect Youthreiner. Dat komt omdat je geen verstand hebt van luchtzuigers, de oorzaken en de aanpak.

Er loopt op medisch een enorm luchtzuigtopic. Daarin staat veel kennis en er staan veel ervaringen van mensen met luchtzuigers. Maar bovenal staat er veel wetenschappelijk onderzoek naar luchtzuigers: de oorzaken en wat je eraan kunt doen.

Zo is al jaren geleden gebleken dat het omdoen van een luchtzuigband alleen het paard hindert en niet meer dan dat. Wat de lucht komt helemaal niet in de maag en dus kan een paard ook rustig luchtzuigen. Bovendien maakt het maagdarm kanaal zelf vele malen meer gas aan in een uur, dan een paard in een dag bij elkaar zou kunnen zuigen. In ieder geval heeft wetenschappelijk (endoscopie en radiologie) onderzoek aangetoond dat de lucht de maag niet haalt. Het 'ze kunnen er koliek van krijgen-verhaal' is derhalve ook onzin. Een luchtzuiger kan koliek krijgen, net als ieder ander paard. Maar net als bij ieder ander paard moet je de oorzaak zoeken in het voedsel, wormen, teveel koud water drinken e.d.

[MD] centraal topic over luchtzuigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:40

Melissab: als je meer wil weten over luchtzuigen mag je me pb-en. Ik heb onderzoek gedaan naar luchtzuigers en ben op de hoogte van de laatste onderzoeksresultaten. Ik heb weinig tijd, maar als je me gerichte vragen stelt, geef ik t weekend antwoord. Verder kun je veel reacties van Anya, DD en van mij vinden in het topic over luchtzuigen op medisch...

Youthreiner: misschien een ideetje op ook het luchtzuigerstopic eens door te nemen...Knipoog Helaas is een luchtzuigband écht niet goed, ik heb 77 paarden onderzocht en een heleboel ellende gezien...kapotte stembanden, kapotte huid, bulten en wonden, verstoorde bloedtoe- en afvoer... En los van dat een ongelukkig paard omdat t in situaties waar in ie het nodig heeft niet het gedrag kan vertonen om zich prettig te voelen...