Dank je Rom . Al staat er wel de nodig info in waar Jos waarschijnlijk ook wel iets mee kan.
Jos
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 15:58
ik zit zeer geinterresseerd te lezen. dus van mij mag het hoor
Margee
Geplaatst: 03-01-03 20:19
Ik ook hoor. Heb ook een scheef paard, alleen de andere kant op. Zou een leuk stelletje zijn voor Pas de deux Jos! Ik snap nog steeds 1 ding niet. Als een paard scheef loopt, zijn de spieren aan 1 kant korter. Dus kont naar binnen en buitenkant op de hoefslag... toch? Als je die buitenstelling vraagt, moet het volgens A.d.B. op beide kanten. Moet je niet alleen de vaste kant los maken? Trouwens, net als bij Jos' paard, gaat het op de binnenhoefslag een stuk beter. Ze hangt dus op de buitenrand.
cornelie
Geplaatst: 03-01-03 20:26
Nee, de vaste kant kom je zelfs helemaal niet aan. Die laat je los, de kant die je paard moeilijk aan wil nemen, daar vraag je stelling op.
Cassidy
Geplaatst: 03-01-03 20:32
Cornelie heeft gelijk. Niet met dwang aan de vaste kant gaan sleutelen, dan ontspant hij niet, en dan creeer je pas echt een probleem. Zoek eerst de ontspanning op, ook al kijkt hij verkeerd, en ga dan pas werken aan het soepel maken van de kant waar hij vastzit. Treed er weer spanning op, zoek je weer de ontspanning op, en dan ga je het weer proberen.
Het "perse willen losmaken" van de korte kant, kan heel nare gevolgen hebben.
Margee
Geplaatst: 03-01-03 20:46
Dus.. paard zit rechts vast (spieren dus korter) achterhand op de binnenhoefslag. Vraag ik dan op de rechterhand stelling naar rechts/buiten? of alleen op de linkerhand stelling naar links/buiten. In de les die ik bij A.d.B. heb gevolgd moest ik het op beide kanten nml doen.
Cassidy
Geplaatst: 03-01-03 21:20
Stel je voor dat je op het paard zit. En je hebt in je rechterhand via de teugel meer gewicht dan je linker. Het paard is ook moeilijk rechtsom te buigen. Welke kant is dan de korte kant?
Een paard dat rechts vast zit heeft de spieren aan de linkerkant korter.
En het feit dat je het op beide kanten moest doen was het voor AdB om te kijken of je paard links of rechts gebogen is. Sommige paarden zijn namlijk recht....en dat ziet hij pas door buiging op beide handen.
Indiana79
Geplaatst: 04-01-03 11:43
Bij de meeste mensen is het meeste zo, dat als je bvepaalde spieren wilt trainen of losmaken, dat je dan gewoon die spieren heel veel moet trainen. Bijv. als je links sterker bent als rechts, dus veel oefenen met die linkerarm om hem sterker te maken. Zou je eerst alleen maar rechts gaan oefenen, zou je links alleen maar slapper worden. Komt er dus op neer als bepaalde spieren stijf zijn, je dan juist veel moet oefenen met die spieren om ze soepeler te maken. In het begin gaat het heel moeilijk, maar later gat het steeds makkelijker. Denk maar aan als je bijv. je tenen wilt aanraken met je handen. Alleen door het veel te oefenen gaat het op een gegeven moment beter. Ik zie dus niet in hoe dat voor een paard anders zou zijn. Dus ik zou zeggen, links stijf, veel buigen naar links om hem daar soepeler te krijgen. Ik ken AdB verder niet en misschien zie ik wel helemaal verkeerd, maar ik wou toch even mijn idee hier neer zetten.
Cassidy
Geplaatst: 04-01-03 11:51
Ran, dat is bij paarden niet anders dan bij mensen. Toch kun je beide ook weer niet met elkaar vergelijken. Maar een ding hebben ze gemeen: ook een mens dient zich eerst helemaal warm te lopen en op te warmen voordat hij aan het stretchen en het flexen begint. Als jij wilt trainen om je tenen aan te kunnen raken, doe je dat niet als je net uit bed komt. En je zult ook eerst proberen om te ontspannen voordat je zoiets probeert. Als je net een krachtinspanning achter de rug hebt zijn je spieren korter, dan dat je ontspannen bent...
Wij hebben als wij zulke oefeningen doen nooit een extra gewicht mee te torsen, dat ons in het ergste geval uit balans brengt, en in het minste geval hindert. Wij kunnen precies aanvoelen wat we op dat moment aankunnen, zonder dat er iemand op je rug zit en van je EIST dat je het doet.
Indiana79
Geplaatst: 04-01-03 15:24
Ik zeg ook niet dat het paard niet eerst een warming up mag krijgen. ik twijfel alleen over hetgeen gezegd wordt van als het paard stijf is op links dat je dan moet beginnen met naar rechts buigen om hem soepeler te krijgen. Dat gaat er bij mij dus niet in, die kant is minder sterk, dus zal je dit wel eerst moeten trainen als je verbetering wilt krijgen.
Cassidy
Geplaatst: 06-01-03 18:08
Natuurlijk zul je de stijve kant moeten aanpakken. Maar hoe vaak zie je niet dat er urenlang op dezelfde kant wordt gereden, dat men ermee begint voordat het paard ontspannen is? Als je de mogelijkheid hebt om te gaan kijken naar een les van AdB, dan zou ik dat aanbevelen. Hij kan het allemaal beter uitleggen dan ik.
Cowgirl
Geplaatst: 06-01-03 19:34
Het advies wat ADB tegen de kijkers zei was: eerst op de slechte kant beginnen.
Ik heb dit een tijdje gedaan aan de dubbele lijnen. Het hielp inderdaad, maar op een gegeven moment zaten we toch weer vast. Mijn eigen conclusie was dat ik de slechte kant te veel trainde en de goede kant niet. Toen ben ik een tijdje met de goede kant begonnen en ook dat ging super.
Tegenwoordig pak ik meestal eerst de goede kant om hem warm te maken, ik merk hierbij gewoon dat hij op de slechte kant veel eerder losser wordt en ontspannen.
Het is dus gewoon ff zoeken. Maar de slechte kant pak ik altijd wel een keertje extra. BV 3x 5 min linksom en 2x 5min rechtsom
Indiana79
Geplaatst: 06-01-03 20:46
Ik snap het idee erachter. Zeg maar net zo als wanneer je met galopperen met de goede kant begint en pas daarna de slechte kant gaat trainen, zo bedoelen jullie het toch?