[SGW] Crossen met Dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Crossen met Dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:41

ik heb de mijne net verkocht, helaas. Maar ik spreek jou nog wel als je eenmaal aan een springzadel gewend bent Extreme duivel

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:42

juist. dan haal je het wel uit je hoofd om nog te springen met een dressuur zadel Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:44

zeker, mijn techniek is er enorm mee vooruit gegaan.
Dus als je budget het enigszins toelaat, zou ik voor een springzadel kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:44

pol013 schreef:
juist. dan haal je het wel uit je hoofd om nog te springen met een dressuur zadel Haha!

ik heb een stubben springzadel zit heel fijn Lachen maar spring soms wel eens met mn dressuurzadel en waarom ? als ik vanplan was te dressuren maar toch nog ff ga springen wissel ik het zadel niet om Tong uitsteken

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:45

Nee, geen wintec. Dat ligt echt bagger op dais Scheve mond
Mijn vz is ook wintec maar die schuift enorm naar achter omdat dais een hoge schoft heeft en ik moet een zadel hebben met zo'n teruggesneden boom(?) Ja

Ik zag dit; hij is zo goedkoop waardoor ik twijfel of ie wel goed zal zijn Bloos
http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=2485

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:46

dat doe ik heel soms ook, maar dan kom ik toch echt niet boven de 50 cm uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:47

xLariss schreef:
Nee, geen wintec. Dat ligt echt bagger op dais Scheve mond
Mijn vz is ook wintec maar die schuift enorm naar achter omdat dais een hoge schoft heeft en ik moet een zadel hebben met zo'n teruggesneden boom(?) Ja

Ik zag dit; hij is zo goedkoop waardoor ik twijfel of ie wel goed zal zijn Bloos
http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=2485

wintecs heb je in zoveel soorten Knipoog een goede zadelmaker kan er al heel wat aan doen Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:48

Wil inderdaad niet alles zeggen. Mijn wintec ligt prima op mijn paard met hoge schoft.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:49

Maar het is eigenlijk; ik kan nu wel een goedkoop springzadel kopen. Ja
Maar ik vind springen nu echt heel leuk (dressuur gaat nog niet zo super) dus mischien wil ik wel een echt goed comfortabel zadel.
Maar al schaf ik er 1 aan die best prijzig is en het blijkt dat springen toch niet ons ding is. Dan zit ik weer met dat zadel Tong uitsteken

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:50

pol013 schreef:
Wil inderdaad niet alles zeggen. Mijn wintec ligt prima op mijn paard met hoge schoft.

Ik ken ook paarden waar ze super op liggen!
Maar op die van mij, nee jammer genoeg niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:52

Kan je niet een 2e hands vzh richting springen zadel kopen en als het echt bevalt kan je altijd nog een goede dure kopen Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:53

vandaar dus mijn wintec. bij stalgenoten is gebleken dat het een zadeltje is wat prima minstens 10 jaar mee kan. Het is iets makkelijker aan te passen op een ander paard en daarom makkelijker te verkopen.
Wat comfort betreft heb ik zeer zeker niets te klagen. De verstelbare blokken zorgen ervoor dat je zo kunt aanpassen dat het jou past. De equisuede geeft je een zeker gevoel.

maar goed. zoveel mensen zoveel smaken. Er zullen vast ook andere opties zien.

Ik heb gemerkt dat het niet makkelijk is een degelijk tweedehands sprinzadel te vinden. dresuurzadels zijn bij de vleet te koop maar springzadels amper.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:55

en dus kun je gerust een goed springzadel kopen, die zijn ook simpel te verkopen Ja

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:57

hoi!
ik heb t hele verhaal gelezen,
even een vraagje: je gaat voor t eerst op crossles, maar wil dit zeggen dat je ook sgw gaat starten?
en wat doe je verder met daisy (bedoel ik op spring-gebied)?

ik zou het gigantisch zonde vinden dat jij nu een springzadel gaat kopen (als je er misschien niet mee doorgaat)
ik moet toegeven: een dressuur zadel is niet optimaal om mee te springen, maar je geeft aan dat je het vaker doet. dus dat moet kunnen.
ik zou niet voor een slecht passend vz zadel gaan, ondervind je alleen maar hinder van.

als je wel een zadel gaat kopen, laat me je een tip geven: ga voor een goed tweedehands! dat is beter dan een zadel van zadelmarkt en dat soort dingen!
laat je goed voorlichten door je zadelmaker, laat hem je geen praatjes maar een goed zadel verkopen!

succes ermee!
(vergeet niet goede beenbescherming voor daisy mee te nemen naar de crossles)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:04

Lielle schreef:
dat doe ik heel soms ook, maar dan kom ik toch echt niet boven de 50 cm uit.

Ik heb er wel eens 80 mee gedaan. Maar echt geweldig vond ik het niet Clown En dan is het ook alleen maar omdat ik wilde dressuren en opeens zonodig toch een sprongetje moet/wil maken Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:08

Ik heb er wel eens 90 mee gesprongen en toen schoof de beugelriem uit zijn haakje en had ik mijn voet in een vallende beugel
IEK
Het zadel was niet gebouwd om ruimte te bieden aan zo'n beweging en daardoor kwam mijn been zover uit positie dat ik de beugelriem uit het haakje trok.........

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:11

susanne_m schreef:
hoi!
ik heb t hele verhaal gelezen,
even een vraagje: je gaat voor t eerst op crossles, maar wil dit zeggen dat je ook sgw gaat starten?
en wat doe je verder met daisy (bedoel ik op spring-gebied)?

ik zou het gigantisch zonde vinden dat jij nu een springzadel gaat kopen (als je er misschien niet mee doorgaat)
ik moet toegeven: een dressuur zadel is niet optimaal om mee te springen, maar je geeft aan dat je het vaker doet. dus dat moet kunnen.
ik zou niet voor een slecht passend vz zadel gaan, ondervind je alleen maar hinder van.

als je wel een zadel gaat kopen, laat me je een tip geven: ga voor een goed tweedehands! dat is beter dan een zadel van zadelmarkt en dat soort dingen!
laat je goed voorlichten door je zadelmaker, laat hem je geen praatjes maar een goed zadel verkopen!

succes ermee!
(vergeet niet goede beenbescherming voor daisy mee te nemen naar de crossles)

Het is wel mijn (droom /) plan om Sgw te starten. Dat lijkt mij iig het mooiste wat er is Ja
Ik hou van springen, buitenrijden en hard gaan Lachen

Met Daisy heb ik nu 1 x in de week springles en ik spring verder nog 1/2 x in de week gewoon in de wei.
Op de andere dagen rijd ik gewoon dressuur (2 x les, de rest gewoon voor mezelf)

Maar springen vind ik iig wel het leukste Ja

Ik moet zoiezo binnenkort naar ooteman en dan zal ik wel kijken wat voor 'n spullen ze daar hebben liggen Ja

En tja beenbescherming Lips are sealed; Ik heb voor peesbeschermers + bontspringschoentjes en achter strijklappen. Weet niet of dat goed is? Lachen

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:17

pol013 schreef:
Ik heb er wel eens 90 mee gesprongen en toen schoof de beugelriem uit zijn haakje en had ik mijn voet in een vallende beugel
IEK
Het zadel was niet gebouwd om ruimte te bieden aan zo'n beweging en daardoor kwam mijn been zover uit positie dat ik de beugelriem uit het haakje trok.........

Daar ben ik dus ook bang voor.
Ik spring nu 80 cm ongeveer in de les en dat gaat prima Ja
De crosstraining is niet zo erg hoog (beginner), 50 - 60 cm. Maar ik ben bang dat dais zo'n enorme sprong maakt omdat het (toch) een vreemde hindernis is.
En dat ik dan niet goed kan mee gaan Scheve mond. Ik heb wel eens gehad dat we niet uitkwamen en dat ik een enorme klap maakte in het zadel, toen waren we wel alle 2 een beetje het vertrouwen kwijt Scheve mond.
Maar dat was gelukkig aan het begin en ik ben haar nu meer gewent en zij mij. Dus dat is niet meer echt voor gekomen. Lachen

Maar hier hoor ik eigenlijk alleen maar negatieve verhalen gehoort van springen met een dresszadel.
Maar ik ken ook mensen die hebben tot Lsgw gesprongen met een Dresszadel. Dus het is wel mogelijk? Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:20

alles kan, maar de vraag is of het prettig is. Ik vind van niet, maar dat is iets dat jij alleen zelf kunt bepalen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:20

pol013 schreef:
IEK

Dat heb ik ook een keer gehad! Daar wordt je niet blij van . Nou was het in mijn geval ook omdat het haakje niet helemaal goed meer aansloot, het is me ook een keer in het bos overkomen, maar daar sta je ook in de beugels, dus het zal een combinatie van de 2 geweest zijn misschien. Maar in ieder geval geen fijne ervaring!
Echt comfortabel is het ook niet om er echt hogere sprongen mee te doen (laat staan cross), het is wel mogelijk, maar een springzadeltje is dan veel fijner Ja.
Wintec zadels zijn vrijwel volledig aanpasbaar, alles is te verbouwen bij die dingen, dus hij kan vast ook wel passend gemaakt worden.
*edit* ik bedoel dus als je een 'nieuwe' wintec zou kopen hè, niet degene die je al hebt verbouwen.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:46

Daar kan ik overheen: 1.10 met een dressuurzadel en daarna heeeeeeel veel pijn Vork.

Met mijn vorige paard sprong ik in het begin ook met een dressuurzadel (zie hierboven) maar na
die sprong heb ik er een veelzijdigheidszadel bij gepakt (ookal had ik altijd een grootse hekel
aan dat ding: nu kan ik niet zonder). Ik zou het de eerste keer gewoon aanzien en wanneer je
het echt leuk vindt toch gaan kijken voor een springzadel. Dat had ik ook willen doen, als mijn
paard niet onverwachts de sport uit moest.

Wens je in ieder geval heel veel succes, ookal heb ik er werkelijk geen echt verstand van SGW
en kan ik daarom ook niet echt met je meepraten Vork. Maar toch succes Tong uitsteken ...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:45

Het zal wel schelen dat ik een dressuurzadel heb die niet zo'n onwijs gesloten zit heeft. Ik heb een Euroriding Diamant.
Maar mijn springzadel is ein-de-lijk verkocht, dus ik kan op zoek naar een nieuwe Haha!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:38

los van of iemand het wel of niet fijn vindt springen, ooit er bij stil gestaan dat het niet goed voor je zadel is? het zwaartepunt van een dressuurzadel ligt heel ander sdan een springzadel. Er bestaat de kans dat je je boom doormidden breekt, omdat een dressuurzadel daar gewoon niet voor gemaakt is....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 06:41

en niet goed voor je paard, om dezelfde reden Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 06:48

Ik wilde net zeggen,lielle , dat het voor jouw knieen en kont niet prettig is. Of voor het zadel niet goed is,dat is bijzaak.

Dat het voor het paard bagger is, dat vind ik veel erger.

Met een dressuurzadel kun je gewoon niet goed met de beweging mee zijn.
En waarom?
Omdat een dressuurzadel rechte zweetbladen heeft, je knieen moeten tijdens het springen, en zeker tijdens de cross, zodanig zitten dat je heel vlot met je bips uit het zadel kan zijn.
Dit kan op een springzadel,omdat een springzadel geen diepe zit heeft. En omdat een springzadel kniewrongen heeft die ver naar voren zijn gebouwt, zodat je knieen verder naar voren zitten en een kleinere hoek maken.
Bij een sprong ben je zo heel makkelijk uit het zadel.

Een dressuurzadel heeft een diepere zit, waardoor je altijd achter de beweging zult zijn.

Dus TS Beter je wintec wat aan laten passen, is wss te breed als ie zo schuift, dan met een dressuurzadel gaan crossen.

Het zadel wat je zelf oppert is van baggerkwaliteit. Koop liever een tweedehands springzadel van een beter merk.