Verschil tussen Belgische END verenigingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuSEQ

Re: Verschil tussen Belgische END verenigingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:08

Nina_rex schreef:
(resultaten behaald in LRV-wedstrijden tellen niet mee buiten LRV, dus als je hogerop wil moet je eerst opnieuw kwalificeren).

Da's waar, maar langs de andere kant zijn de kwalificaties betrekkelijk "eenvoudig" te behalen als je al op hoog niveau meerijdt met de VET2000. Als je gewoon bent om 80 km wedstrijden te rijden, kun je er nog snel enkele kortere tussendoor bijnemen om ook bij de VLP aan je kwalificatie te geraken.

Groeten, SuSEQ

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:01

Daar heb je gelijk in, door 30-40-60-60-80-80 te rijden ben je even ver. Maar dat is wel weer bijna een heel wedstrijdseizoen. Knipoog
Nu zal niet iedereen zover (willen) komen, maargoed het is wel 1 van de verschillen.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:36

er is nog een nieuwe club, ruiters van de lange adem, http://www.rla.be ;organiseerde in maart al Helchteren. volgens mij gaan ze ook Lommel doen.

gr Brigitte

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:27

Zij organiseren Helchteren onder de VLP vlag, maar zijn ook aangesloten bij de LRV. Kwestie van het eenvoudig te houden... Knipoog

Groeten, SuSEQ

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:39

SuSEQ schreef:
Zij organiseren Helchteren onder de VLP vlag, maar zijn ook aangesloten bij de LRV. Kwestie van het eenvoudig te houden... Knipoog

Kan dat dan? Verward

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:33

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen, maar ik ben het toch maar even gaan opzoeken...

Zoals hier te lezen is:
Citaat:
Om tegemoet te komen aan onze endurance-recreatieruiter, TRECruiters en trektochtruiters, is onze club lid van de LRV/VVR.

Deze pagina bestaat jammer genoeg enkel nog in de Google cache...

Daarentegen is wel dit terug te vinden:
Citaat:
Ruiters van de lange adem:
(Voorlopig) Feitelijke Vereniging, tzt VZW (wordt aan gewerkt)
Club voor liefhebbers van Endurance, TREC en Working Equitation
...
* Voor aanmelding van TRECruiters verwijzen we u naar de VVR.

Aangezien VVR en LRV gefusioneerd zijn, ben je eigenlijk lid van beide, al is het wel mogelijk om een puur recreatieve vereniging te blijven.

Verder is uit de online versie van nieuwsbrief 24 van de LRV elke melding over RLA verdwenen, waar dat in de doorgemailde versie wel het geval is:
Citaat:
Een derde nieuw aangesloten vereniging is actief in de endurance: Ruiters van de lange adem uit Lommel.

In principe is het onmogelijk om als feitelijke vereniging lid te worden van de VLP; je moet er immers de statuten voor neerleggen en die heb je niet als feitelijke vereniging. Daarom worden endurance ruiters ook doorverwezen naar Elite... Als feitelijke vereniging aansluiten bij LRV/VVR is daarentegen wel mogelijk; al weet ik niet of dat nog effectief het geval is voor de RLA.

Hoe het hele kluwen nu precies in elkaar zit, zal mij eerlijk gezegd worst wezen; zolang de organisatie van Helchteren zo vlot blijft draaien, hoor je mij niet klagen. Lachen Maar ik vermoed dat dit een beetje eigen is aan het belgische verenigingsleven...

Groeten, SuSEQ

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:36

Ik weet niet wat feitelijke vereniging en VZW (vereniging zonder winst, toch?) precies inhouden, maar zoals ik het nu begrijp is RLA niet officieel aangesloten bij de VLP, maar organiseren ze Helchteren (eigenlijk als "particulier") onder hun vlag. Lachen

Maakt verder niet uit hoor, als het loopt dan loopt het Haha! , maar ik kon me al niet voorstellen dat je als club officiëel bij beide bonden ondergebracht kunt zijn.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 00:15

Ik kan er inderdaad enkel dat uit besluiten...

Het verschil tussen een feitelijke vereniging en een VZW zit hem in het feit dat het één gewoon een groepering mensen is zonder al teveel poespas en het ander een echte rechtspersoonlijkheid is met alle bijbehorende administratie. Maar iks tel voor dat we op een ander vakgebied technisch gaan doen. Lachen

Groeten, SuSEQ

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:43

Ik heb net 20 minuten met Johan van de VET aan de telefoon gezeten. Die man is echt super aardig Haha!
Ze gaan vanuit de LRV/VET niet moeilijk doen over licenties. Als mensen een VLP licentie hebben dan mogen ze gewoon deelnemen aan de VET wedstrijden, dit omdat ze het niet netjes vinden mensen onnodig op kosten te jagen.
Wel zei hij erbij dat VLP moeilijk kan doen met een ongeval, maar wettelijk gezien moeten ze zich houden aan de verzekering die je bij VLP hebt afgesloten.
Dit probleem kan je ook via je eigen verzekering oplossen, eigen risico verzekering dan moet je vragen of er iets in staat vermeld over deelname aan wedstrijden. Zo niet, andere verzekering.......simpel.
Ik heb het verhaal gehoord hoe de scheiding tussen VET en VLP is ontstaan.
Mijn eigen persoonlijke conclusie uit het verhaal is dat VLP een beetje te commercieel is geworden en VET gewoon een gezellige organisatie lijkt meer op hobby gericht waar je erg menselijk behandelt en geholpen wordt!
Wel heb ik zelf vrijwillig gezegd lid te worden van VET omdat je dan in het klassement komt en dat is wel zo leuk.
EN natuurlijk hopen ze dat je het volgende jaar dan een LRV licentie neemt ipv VLP.
Ik in elk geval wel, ik heb gezien dat de VLP wedstrijden bijna allemaal tegen de Franse grens aanliggen.
Heb me een beetje vergist Bloos
Dus Willeke Knipoog Ik kan met je meeeeeeeeeeeeeeeeeee Ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:41

jippieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee Lachen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:12

Zoezi schreef:
Wel zei hij erbij dat VLP moeilijk kan doen met een ongeval, maar wettelijk gezien moeten ze zich houden aan de verzekering die je bij VLP hebt afgesloten.

Het hangt er van af of je bij de VLP enkel de clubverzekering (C) of ook de extra individuele (I) verzekering hebt afgesloten... De eerste geldt alleen voor activiteiten van de VLP of van de club waarbij je aangesloten bent; de tweede geldt (voor zover ik weet) ook als je op eigen initiatief rijdt. Volgens mij vallen niet-VLP wedstrijden ook onder "op eigen initiatief"...

Maar inderdaad, niets verbiedt je om zelf een andere/betere verzekering af te sluiten. Lachen

Groeten, SuSEQ

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:38

Dus als ik het goed begrijp kun je met een vlp licentie (E06) in mijn geval, gerust deelnemen aan een 80 km bij VET 2000 ook al kom je niet in de uitslag?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:08

yeps wendy, normaal gezien kan dat...
Maar het is alleen niet toegestaan van vlp uit. Gewoon opletten dat je niet op de foto's verschijnt te paard dan en expliciet nog eens vragen om niet opgenomen te worden in de uitslagen...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:13

willeke_nijs schreef:
yeps wendy, normaal gezien kan dat...
Maar het is alleen niet toegestaan van vlp uit. Gewoon opletten dat je niet op de foto's verschijnt te paard dan en expliciet nog eens vragen om niet opgenomen te worden in de uitslagen...

Ja dat lijkt me inderdaad verstandig Ja
Maar Johan van de VET regelt dat vast wel Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:14

SuSEQ schreef:
Zoezi schreef:

Het hangt er van af of je bij de VLP enkel de clubverzekering (C) of ook de extra individuele (I) verzekering hebt afgesloten... De eerste geldt alleen voor activiteiten van de VLP of van de club waarbij je aangesloten bent; de tweede geldt (voor zover ik weet) ook als je op eigen initiatief rijdt. Volgens mij vallen niet-VLP wedstrijden ook onder "op eigen initiatief"...

Maar inderdaad, niets verbiedt je om zelf een andere/betere verzekering af te sluiten. Lachen

Groeten, SuSEQ

Ik heb 8 euro bijbetaald voor een aanvullende verzekering bij VLP, ik neem aan dat je die bedoelt met I.....Ik heb dat papiertje verdorie toch niet meer Frusty

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:23

heb je je lidkaart van vlp nog nie gehad? Ik heb de mijne ondertussen al aangekregen thuis. Normaal staat je verzekering daar ook op vermeld.... denk 'k toch...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:22

Zoezi schreef:
Ik heb het verhaal gehoord hoe de scheiding tussen VET en VLP is ontstaan.
Mijn eigen persoonlijke conclusie uit het verhaal is dat VLP een beetje te commercieel is geworden en VET gewoon een gezellige organisatie lijkt meer op hobby gericht waar je erg menselijk behandelt en geholpen wordt!

Dat is één kant van het verhaal... Schijnheilig Neem maar van me aan dat er hele andere dingen speelden. Knipoog

Ik vraag me af of LRV er blij mee is dat VET mensen aan hun wedstrijden laat deelnemen zonder dat ze LRV-lid zijn. Maargoed, dat is VET zijn probleem (straks).

En ga er maar vanuit dat je niet via VLP verzekerd bent als je aan een LRV-wedstrijd deelneemt. Lachen Dat zal zeker niet onder "eigen initiatief" vallen, aangezien er letterlijk in de reglementen van VLP staat dat je niet mag deelnemen aan wedstrijden die buiten VLP om worden georganiseerd (zelfs niet buiten wedstrijd, zelfs geen onderlinge eigenlijk). 't Is maar iets om rekening mee te houden. Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:20

hoe dan ook vind ik het allemaal gewoon B*llsh*t Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:43

Ach, ik heb het voordeel dat ik helemaal geen ambitie heb en echt puur voor mijn plezier rijdt .. Hup, recrealicentie en gaan .. Haha!
(heb trouwens mijn licentie via Ruiters van de Lange Adem, maar moet eerlijk toegeven dat ik niet kan zeggen hoe de plannen voor de toekomst nu eigenlijk zijn (qua al dan niet aannemen van leden enzo) Nagelbijten / Gniffelen).

Als je verhalen hoort hoe bepaalde dingen er gekomen zijn ofzo, bedenk dan dat het steeds maar het verhaal van 1 persoon is .. Ik heb al zoveel verhalen gehoord, ik kan echt niet meer volgen.. Huilen van het lachen Maar ik trek me er niks van aan, maakt mij allemaal niet uit.. Gewoon plezier met de knol en laat de rest maar "zagen" Clown

Ik zou wel oppassen als je met een andere VLP-licentie dan de recrealicentie bij de Vet wil gaan rijden, blijkbaar is dat echt niet zo simpel met verzekeringen e.d. Het maakt allemaal niet uit, zolang er niks gebeurd ... Maar het fijne weet ik er ook niet van Nagelbijten / Gniffelen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:38

Ach weet je wat het is, met een training kan ik er net zo goed vanaf gaan. En dan zijn verzekeringen ook al niet happig om uit te betalen. Verzekeraars zijn altijd oplichters. Als jij niet betaald krijg je of een incassobureau voor je deur of je wordt zonder pardon eruit geflikkerd, maar als hun moeten betalen vinden ze altijd wel iets om over te ouwehoeren!
Maar waar hebben we het eigenlijk over, ik zit in de "hobbyklasse". Ik bedoel, een volleyballer is toch tijdens een wedstrijd ook verzekerd? Anders moet je nooit meer aan een sport beginnen.........

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:44

hihihihi jou ondertekst linda! Geweldig!!!!!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:42

willeke_nijs schreef:

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:43

Zoezi schreef:
willeke_nijs schreef:

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

p.s. twas gisteren weer hééééél gezellig Tong uitsteken
Thanks voor het drankje Ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:05

hihihi yep vond het ook gezellig!
't was echt warm! Zag jij 's avonds ook zo rood op je armen gezicht en hals? hihihi 'k heb de aftersun al boven gehaald Lachen hihihi

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:05

willeke_nijs schreef:
hihihi yep vond het ook gezellig!
't was echt warm! Zag jij 's avonds ook zo rood op je armen gezicht en hals? hihihi 'k heb de aftersun al boven gehaald Lachen hihihi

Jah ik zag er zo uit: Boos!
Aleen was het gezichtje meer Haha!
Lekker man dat zonnetje........uhh even niet naar buiten kijken nu Clown
Heb jij vandaag ook al geen zin?? Frusty

Doei!