[SGW] Met welk bit rijden jullie in de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Met welk bit rijden jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:12

In de cross rij ik met een Happy Mouth pessoa, enkelgebroken. Hiermee spring ik en rij ik ook spring/crosstrainingen mee. Met gewone buitenritten en met dressuur rij ik met een dubbelgebroken bustrens.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:47

Toch nog veel verschillen dan. Maarja ieder paard is natuurlijk ook anders. Waarom verkiezen jullie (degene die dat bit gebruiken Tong uitsteken ) een dubbelgebroken bit boven dan een enkel gebroken?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:14

Ik rijd op de meest simpele myler-uitvoering.

Crisje_Lanc: voor mijn vorige paard (volbloed) gebruikte ik een yankee trensje (dubbelgebroken). Zit net tussen de pessoa en een gewoon bit in. Mijn ervaring is dat de wat hetere paarden snel afbreken op een pessoa-bit. Een yankee-bit is een bit waarbij er in de bitringen 2 kleine oogjes zitten waar de bakstukken en teugels aan bevestigd worden. Iets meer hefboomwerking dus dan een normaal bit, maar veel minder scherp dan een pessoa. Misschien iets om eerst te proberen?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:19

Ik rijd mijn paard in dressuur jumping en cross op een enkelgebroken watertrens. Lachen
Ze is er heel fijn op Ja Ik heb één cross gehad waar ze wat moeilijker te sturen was en wat over haar schouder wegliep de hele tijd, maar dat was eenmalig dus ik blijf op dit bit rijden Ja

Binnenkort leen ik wel van een vriendin haar dubbelgebroken watertrens. Ik wil eens zien hoe ze daarop loopt.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:32

Ik spring en cross op een Pessoa bit Ja. Enkel gebroken met 2 ringen eronder

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:19

MelanieB schreef:
florence123 schreef:
ik rijd mijn overenthousiaste cross pony met een pelhambit voor cross & jumping

maar voor de dressuur een normaale trens.. maar zelfs dit word moeilijker dus ik zoek een iets scherper bit dan een trens, maar het moet toegelaten worden voor dressuur

Is dat toegestaan, pelham bij pony's? Nagelbijten / Gniffelen

bij federatie ja, bij lrv niet

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:02

Ik heb de laatste tijd vaker met een enkel gebroken ophaaltrens gecrosst (tip van Rob Janssen omdat Ungaro vorig jaar vaak best ging hangen met crossen) en daar heb ik Pasjha afgelopen weekend in t Z mee gestart Bloos Met een ophaaltrens krijgt het paard druk in de mondhoeken en achter de oren als hij gaat trekken of hangen. Ik heb het idee dat dit bit zachter is dan een pessoa, in ieder geval bij Pasjha Bloos want op t pessoa bitje wil hij wel eens zijn tong erover gooien, vooral als ie weer eens ietsie té enthiousiast wordt met crossen Clown

Normaal rijd ik beide paarden altijd met een enkel gebroken pessoa bit met 1 ring onder en 1 ring boven. Ungaro loopt daar best goed op, maar werd vorig jaar soms nog wat hangerig in de cross. In Chaam heeft hij dat niet meer gedaan, hopelijk blijft dat zo.

Verder heb ik laatst een pelham gekocht om dieze uit te proberen. Ungaro liep daar (alleen om te kijken hoe hij daarop loopt) heerlijk op, Pasjha ook wel. Wil eigenlijk kijken of Pasjha beter op de pelham of ophaaltrens loopt. Deze bitten zijn wel pas vanaf Z toegestaan!

Met dressuur rijdt ik óf met t pessoa bit óf Ungaro met een lekker dubbelgebroken aurigaan watertrens óf Pasjha met een dun aurigaan enkelgebroken onderlegtrensje.
Pasjha loopt daar echt t fijnste op.

Ik vind wel dat je bij de keuze van een bit ernaar moet kijken hoe je zelf rijd en wat je paard nodig heeft. Ik weet van mezelf dat ik een best rustige en zachte hand heb, maar als je van jezelf weet dat je soms (onnodig) wat te onrustig/ruw bent zou ik t bij een lekker normaal bitje houden. En als je paard lekker loopt en stuurbaar is op zo'n simpel bitje dan zou ik t ook daarbij houden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:48

Eventinggek schreef:
Met dressuur rijdt ik óf met t pessoa bit óf Ungaro met een lekker dubbelgebroken aurigaan watertrens óf Pasjha met een dun aurigaan enkelgebroken onderlegtrensje.

Mag je met SGW B, ook met pessoa dressuren.. nee toch ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:11

nee, dat mag niet.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:12

Dacht al Ja.

Florence1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:17

He,

Ik rijd met een Myler bit. Ik vind het echt een geweldig systeem voor mijn heethoofd; als je geen druk uitoefend op de mond is het een gewoon trensje, heel vriendelijk, maar als er druk op komt (bijvoorbeeld als je paard hard gaat rennen of haar hoofd naar voren duwt) wordt het een stangetje. Ook zitten er 'gaten' in de ringen zodat je je teugels en bakstukken aan vast kan maken, zodat je een lichte hefboomwerking krijgt. Mijn paard is zeer, zeer heet met (buiten) springen en in de cross, maar met dit bit gaat het super!

xxxxxxxx

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:13

ik rijdt altijd nog met een enkel gebroken watertrensje (wel vrij dun)

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:35

Amber_ schreef:
Eventinggek schreef:

Mag je met SGW B, ook met pessoa dressuren.. nee toch ?

Sorry, bedoel natuurlijk gewoon normaal thuis rijden Bloos op wedstrijd mag pessoa natuurlijk niet met dressuur!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 08:32

@ Eventinggek, ik ben er ook voor om een zo simpel mogelijk bitje te gebruiken, ik ga in Chaam nog met mijn enkelgebroken watertrens rijden en daarna een keer met een ander bit trainen om te kijken of ik verschil merk. Misschien is mijn paard juist wel heel fijn op een dubbelgebroken of pessoa, maar misschien wordt hij dan juist nog heter, het zal dus even proberen worden

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:00

Als je denkt dat het beter zou kunnen worden inderdaad gewoon even uitproberen hoe het gaat met een ander bit Ja

Kneveltrens rijdt trouwens ook fijn voor als je n paard hebt die soms wat lastig te sturen is. Ik heb een dubbelgebroken, daar reed ik Ungaro in t begin n hele tijd mee toen ie nog wel ns n beetje uit wilde zwaaien enz. Met zo'n bit lopen ze meer opgesloten en zijn ze beter stuurbaar. Deze zijn niet echt scherp en gewoon toegestaan in t B met zowel dressuur als springen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:16

ik wist niet dat jullie vanaf Z maar met Pelhambit mogen.... ze lopen daar zoo goed op =D

voor federatie gebruik ik de pelham

voor lrv (waar pelham niet is toegelaten)
een pessoa, maar vind hem beter op de pelham

voor dres. een bustrens enkelgebroken, halfvol

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:20

Eventinggek, een kneveltrens is toch verder niet scherper dan een gewone trens? Lijkt me wel de moeite waard om eens te proberen namelijk Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:11

kneveltrens is een fijn bitje, dat maakt idd verder niet uit.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:35

Ja inderdaad, kneveltrens is niet echt scherper, maar ze lopen er meer opgesloten op. Is eigenlijk ook logisch; je hebt aan beide kanten vh bit een stangetje van zo'n 10 cm. Als je met een normale bus/watertrens zeg maar aan een kant vh bit trekt duw je eigenlijk maar met een klein stukje vh bit tegen de 'neus' vh paard.. Als je met een kneveltrens hetzelfde doet, druk je op een veel groter oppervlak tegen de nes vh paard Bloos

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 07:34

Ik rijd eigenlijk al mijn paarden op een bustrens, enkel of dubbel gebroken. Op iets anders mag ik nooit rijden van Jan. Als ze niet fijn zijn moet ik maar gewoon meer dressuur rijden en zorgen dat k meer controle heb en ze fijn in het lijf heb. Wat je in de mond voelt, komt toch vaak vanuit de rug.
Tot nu toe gaat dat zo prima. Maar begrijp weldat mensen die in het Z rijden graag meer controle willen in de cross en er dan een scherper bitje in hangen.

Voor pessoa zou ik zelf nooit kiezen. Vaak gaan ze dan achter niet beter springen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 07:44

Waarom alleen controle in de Z, en niet in de B Verward
Ik wil zowiezo de controle houden, maakt niet uit in welke klasse ik start..

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:14

een knevel trens heeft eigenlijklijk de zelfde werking als een bit met bitringen.
Ik ben zelf wel geinteresseerd in die ophaaltrens...

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 12:11

ja controle is het belangrijkste wat telt, in elke tak van de paardensport.
Helaas ging Chaam niet door, dus ik heb nog niet kunnen kijken hoe mijn paard nu zou lopen op het enkelgebroken bit dat ik normaal ook gebruik.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:28

Snoekiej schreef:
Waarom alleen controle in de Z, en niet in de B Verward
Ik wil zowiezo de controle houden, maakt niet uit in welke klasse ik start..

het lijkt mij dat als je zo weinig controle hebt over je paard dat je niet met een simpel bitje rond kan sturen in de B (wat nog niet heel technisch is) je weinig te zoeken hebt n de cross. Denk dat je dan nog eerst goe dressuurles moet nemen.
Lost vaak veel meer op dan een ander bit.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:37

Met dressuur heb ik geen problemen hoor, en ik krijg ook goed les. Met crossen wordt paardjelief alleen zo enthiousiast, dat ze erg hard wil.