[WN] Western ruiters kunnen niet rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:26

Jippie"]
[quote="spotless schreef:
Western ruiters werken toe naar het rijden op één hand, dat zal je een dressuur ruiter (in competitieverband) nooit zien doen, dus..... Schijnheilig Schijnheilig

Ik meende toch dat het Ahlerich was de series om de pas liet zien waarbij zijn berijder met 1 hand reed in de GP proef. In de GP werd dat tot 10-20 jaar geleden wel vaker gedaan vooral door Duitse ruiters. Het levert geen extra punten op maar imponeert de jury wel.
In de engelse dressuur wordt dus ook wel met 1 hand gereden.
[/quote]

En wat denken we van sven rothenberger??? met in 1 hand de teugels in zijn andere zijn hoedje en een perfecte piaff/passage tour laten zien hulde!!

denk dat deze twee diciplines niet met elkaar te vergelijken zijn, een dressuurpaard moet nageven nek het hoogste punt achterhand dalen enz...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:29

goh gaan we weer is het niet?????
elke dicipline heeft ruiters die kunnen rijden en kunnen liften.
bij mij op stal heeft iemand ook even op mijn paard gezeten en zij is jury in de dressuurr en die zei nog dat ze het te makkelijk had geschat want het bleek veel moeilijker te zijn dan ze dacht om wetern te rijden. zij vroeg zich namelijk ook af wat makkelijker was . nu ik denk dat alles even moeilijk is of het nu om dressuur springen of western gaat. je moet doen waar je je lekker bij voelt dan gaat het goed.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:31

jilleroo schreef:
goh gaan we weer is het niet?????
elke dicipline heeft ruiters die kunnen rijden en kunnen liften.
bij mij op stal heeft iemand ook even op mijn paard gezeten en zij is jury in de dressuurr en die zei nog dat ze het te makkelijk had geschat want het bleek veel moeilijker te zijn dan ze dacht om wetern te rijden. zij vroeg zich namelijk ook af wat makkelijker was . nu ik denk dat alles even moeilijk is of het nu om dressuur springen of western gaat. je moet doen waar je je lekker bij voelt dan gaat het goed.

amen.....

Ik heb ooit het gevoel mogen ervaren om op een fantastisch getrainde quarter te mogen zitten, geweldig zo een slidingstop met weinig tot geen hulp SUPER!!! maar is gewoon niet met de klassieke dressuur te vergelijken

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:36

hmm ik stel geen vergelijking op zo van we doen het allemaal hetzelfde met trainen maar ik bedoel meer dat paardrijden op zich gewoon eenkunst is en dat je je daar voor in moet zetten en dan maakt het niet uit welke dicipline je rijd snap je?
ik heb 2 weken terug op imitatorII gezeten (PRE andalusische dekhebgst) en dei was klasiek spaans gereden (of hoe je dat noemt) met spaanse pas piaff en pirouettes etc. en nee ik ben wel met je eens dat de manier waarop je traint of rijd niet hetzelfde is maar de moeite die je ervoor moet doen wel.

halleluja (zeg het maar vast)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:04

Ik vind het een beetje korzichtig en recalcitrant overkomen eerlijk gezegd. Ik rijd recreatief... mag dat ook? Erg snobbistisch vind ik het

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:12

ja ik ben het er absoluut niet mee eens, maar ik moet zeggen, als je gewend bent aan een westernzadel zit het dressuur zadel ook echt heel erg poedersuiker. Daardoor gata het iets minder makkelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:18

Jippie"]
[quote="spotless schreef:
Western ruiters werken toe naar het rijden op één hand, dat zal je een dressuur ruiter (in competitieverband) nooit zien doen, dus..... Schijnheilig Schijnheilig

ook de ruiters van de spaanse rijschool en de ruiters van de lippizanerfokkerij rijden op een hand. In de andere wordt een soort zweepje rechtop gedragen.

Verder is het kul...Er zijn goed gereden dressuurpaarden en goed gereden westernpaarden. Mijn vriendin heeft met haar goed gereden reiner gewoon in de M even een winstpunt gereden. Kortom: ook hier weer de eeuwige (in mijn optiek) domme tegenstelling tussen dressuur en western...

I.p.v. dat we proberen van de beide stijlen wat op te steken?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:45

Cer"]
[quote="Jolande"][quote="Cer schreef:
Maar als je ziet hoe de trainingsstallen en trainers als paddestoelen de grond uitschieten ga je inderdaad denken dat het niets voorstelt... eerlijk is eerlijk

Dit is precies een opmerking die past bij dat wat ik en een paar anderen al bij andere topics proberen duidelijk te krijgen. De trainingsstallen en trainers die als paddenstoelen uit de grond schieten zijn vaak engelse dressuur trainers die een leuke melkkoe zien.
[/quote]

Hahahaha of uitgerangeerde westernruiters die ergens voor zichzelf gaan beginnen omdat ze het wel denken te weten... (Oeps) Extreme duivel
[/quote]
Hihi Precies!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:18

Hi hi weer zo’n druif die niks weet.
Gewoon laten banketstaven, als hij niet kan zien hoe veel concentratie en werk het kost een paard de “western truckjes” zoals hij ze noemt bij te brengen. Dan heeft hij banaan in zijn ogen. En ik vraag me dan ook heel erg af of hij wel ooit een paard iets heeft geleerd, of zou hij zo’n “ruiter” zijn die zijn paard telkens weer door een ander moet laten rijden om de door hem verpeste dingen weer recht te laten breien???? Onze changementen stellen niks voor he.... Ik moet anders de eerste ruiter bij de dressuur nog netjes changementen om de pas zien maken, op een leeftijd van een jaar of 10! }> }>
Goed dat hij western niks vindt, ik moet er niet aan denken dat weer weer zo’n verwaande kwast in ons midden krijgen. Laat hem maar lekker zitten waar hij zit. Niet dat je deze lui in de dressuur wel kunt gebruiken, maar ik heb toch liever dat hij daar maar blijf dan hebben wij er geen last van. Extreme duivel

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:20

Hmm...meeste is hier al gezegd zie ik Haha! Maargoed, ik word er een beetje moe van, dat western tegen dressuur en andersom. We kunnen leren van beide stijlen, we houden allemaal van paarden, dus maakt het toch in principe niet uit wat je doet? Het is niet te zeggen of dressuur makkelijker of moeilijker is dan western. Het ene paard reageert anders dan het andere paard, daarnaast ligt het eraan wat het paard voor capiciteiten heeft, hoe goed de ruiter kan rijden, en nog meer factoren die meespelen voordat je dat zou kunnen beoordelen.
Ik zou zeggen, laat hem maar eens een jong paard naar een super reining proef rijden. Beetje denigererende opmerking vind ik het Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:27

*LOL* Geweldig dat iedereen zich drukmaakt om die uitspraken *LOL*
Laat 'm toch lekker banketstaaf, mensen die zich superieur voelen heb je altijd, in elke tak van sport. Misschien zit hij op dit moment wel een springruiter tegen zich in het harnas te jagen, of een menner, of andersom Haha!

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:54

Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:33

En zo was er eens een westerntrainer die wel eens op mijn paard wilde zitten en dan mocht ik op zijn reiner. We kwamen daar zo op tijdens een gesprek aan de bar en wij vroegen ons beiden af of we elkaars paard aan het lopen zouden krijgen. Het is er helaas nooit van gekomen, ik was wel benieuwd hoe het zou zijn.
Een vroegere instructeur van mij vond het noodzakelijk dat ik mijn paard zowel met een als met twee handen kon rijden, het zegt namelijk iets over je aanleuning, niet over je trucage.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:41

Lovely schreef:
En zo was er eens een westerntrainer die wel eens op mijn paard wilde zitten en dan mocht ik op zijn reiner.

Op zich opmerkelijk dat een westerntrainer zich dit afvraagt, andersom lijkt vaker voor te komen.

Maar misschien is er hier iemand met een goede reiner die je graag van dienst wil zijn Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:51

Sugar, hij zag mijn hulpen niet, dus hij vroeg zich af hoe mijn paard werkte Haha!. Mijn paard beheerst de westernoefeningen ook wel een beetje, dat is nog veel grappiger.
Als iemand een goeie reiner heeft, dan ben ik wel benieuwd. De zadels zitten niet zo lekker, maar oke.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:54

Bij een goede reiner hoor je de hulpen ook niet te zien Haha!

En je hebt blijkbaar nog nooit op een goed zadel gezeten, je mag op mijn Ortho-Flex, dan ruil je meteen je engelse in Knipoog

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:21

Ik *denk* (nadruk op -denk-! Haha! ) dat het voor een dressuurruiter makkelijker is om weg te rijden op een goed getraind westernpaard dan voor een westernruiter op een goed getraind dressuurpaard. En dan heb ik het beide over het hoogste niveau, dus Grand Prix dressuur en een top reining proef. Een paard trainen naar dat niveau is natuurlijk een compleet ander verhaal.

Overigens wat me opviel: als je kijkt naar die top grand Prix ruiters dan zijn het stuk voor stuk allemaal slanke (of tenminste geen overgewicht) mensen die in een goede lichamelijke conditie zijn. Kijk je daarentegen naar het top reinings veld dan zitten daar een hoop dikke vette ouwe bierbuikcowboys tussen Haha! (nou ja goed, oudere mensen heb je ook in de dressuur, zoals bv. vroeger Klimke)

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 21:29

Ik ben het wel met de stelling eens.

Generaliseren is natuurlijk nooit goed en het is dan ook onzin om te zeggen dat mensen die op een western zadel plaatsnemen per definitie minder talent hebben voor paardrijden dan anderen.

maar feit is wel dat er veel minder (vrijwel geen) goede western instructeurs te vinden zijn, waardoor het lastiger is om het goed onder de knie te krijgen.

En dat western veel showfiguren aantrekt die helemaal niet van plan zijn om te leren op de juiste manier met een paard om te gaan. De weg er naar toe boeit ze niet, alleen het snelle resultaat telt. "Ziet iedereen wel hoe ver ik glij en hoe snel ik spin". Circustrucjes ja, en niet het resultaat van je paard goed trainen.

Tel daar nog dat idiote wedstrijd systeem bij op waar iedereen zich maar overal voor in kan schrijven en het beeld is compleet. Ik zag afgleopen weekend een meisje van 12 haar eerste wedstrijdje starten. Meteen maar even de open senior reining. Was toch altijd de topklasse, zeker op een grote WRAN wedstrijd. Je zal maar als engelse passant langs de kant staan, dan begrijp ik wel dat dit beeld ontstaat......

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:26

Mirriam, laat maar mooi banketstaaf. Hij heeft er totaal geen verstand van.
Zet hem maar eens op een goed doorgereden westernpaard, dan wil ik wel eens zien wat hij ervan bakt.... Uitdaging ??!!!

Gr. Isabel Lips are sealed

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:08

Ik wil het eigenlijk ook wel eens zien. Allemaal aan de kant zitten kijken als hij opstapt en wachten tot het western paard onder hem vandaan gaat lopen, iets waar je gif op in kunt nemen met al die aanleuning en dat been. Dan wachten tot het te hard gaat en hij "ho ho" begint te zeggen en dan...................... lachen of is het eerder vliegen ? Extreme duivel Extreme duivel
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 17-12-02 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:09

Ach, sommige mensen zijn van nature grappig, zoals hij Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 00:29

Toch is het gek dat men maar blijft denken dat in de dressuur altijd maar sprake is van zware aanleuning en veel been, niets is minder waar. Lees de doelen van dressuur er maar eens op na, het gaat over lichtheid, lichtheid en nog eens lichtheid. Bovendien zal een ervaren ruiter nooit van hopladijee zomaar heel veel hulpen gaan geven, beginners doen dat, ervaren ruiters niet. Eerst voelen en zoeken, daar gaat het om en dan kom je er best snel achter hoor.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 00:31

Niks van dit soort opmerkingen aantrekken. We doen wat we leuk vinden en al dat gezeur erover gewoon negeren.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 08:16

Heerlijk dit soort uitspraken.... inderdaad: het beste is negeren, jammer dat er geen begrip voor is.
Saillant detail: een paar weken terug heeft er een ZZ amazone op mijn 'western-Arabier' gereden en ze was vol lof en verbaasd hoe goed het dier reageerde en meende zelfs dat ze hier bijna zonder problemen een Engelse Z proef mee kon rijden. Hihii heeft 'ie toch nog een toekomst in de Engelse sport hihihi

Gelukkig hebben de meeste ruiters onderling wel wat meer respect voor elkaars rijwijze!

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 08:47

Als ik zo iemand tref, stijg ik meteen af en laat ze p banish plaatsnemen. Er zijn namelijk nog steesd mensen die denken dat banish een heel lief en onderdanig beestje is wat zich makkelijk schikt. Dat dat komt doordat ik hem al een paar jaartjes ken en door samen flink te oefenen, vergeten die mensen wel eens. Als ze dan zeggen dat western er veel simpeler uitziet en zeker op zo'n braaf paard, dan mogen ze best even "voelen" hoor! En Banish? Die vindt een heleboel goed, totdat ze aan hem gaan trekken en drijven tegelijk. Als er een vreemd persoon op gaat zitten die alleen maar met zijn benen probeert te drijven, wil hij namelijk eerst niet voor- of achteruit. Dan help ik een beetje met mijn stem en vertel ze dat ze ook wat naar voren moeten bij versnelling. Als ze dan denken dat ze het een beetje snappen, ga ik de bak uit. Dan gaat hij namelijk wél ineens hard (ze drijven dan natuurlijk ook wel fors, wánt het si een lui paard hebben ze net gemerkt). Dan gaat die kop van hem op ontdeugend en dan gaat hij behoorlijk spoken.
En als ik er dan na een paar rondjes van hen weer opklim, rijd ik er zo weer mee weg.
Ja, ik vind nog steeds dat ik een héérlijk paard heb Lachen
Dat soort truukjes haalde hij namelijk ook allemaal uit toen ik hem net had. (Weet je nog Cer?)