[SGW] Wat is de ideale stokmaat voor een SGW-paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Re: Wat is de ideale stokmaat voor een SGW-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:43

rowo schreef:
Calypso gaat ook richting de 1.80, ik ervaar het niet als een probleem. Hij heeft een mega galop en is daarnaast ook snel. Wel is hij niet altijd even handig met zijn benen, maar hij is dan ook geen mega goede springer.
Pino is 1.69m, met haar had ik veel meer moeite met bijv de tijd halen. Wel was ze een stuk handiger dan Calyp.

Naja Fjordy is 1.42 en nog nooit problemen met de tijd gehad met oefen. *LOL*
Maar verder nog geen ervaring, dus ik kan helaas niks zeggen Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:03

Maar is het in SGW niet ook gewoon zo als in alle andere takken van de paardensport dat het formaat van het paard vooral afgestemd moet zijn aan het formaat van de ruiter? Als die combi eenmaal goed is, maakt het netto toch niet veel uit of je als combinatie klein of groot bent?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:13

Ik vind dat er niet echt "de" ideale stokmaat is bij sgw.
Bonny is zelf heel klein 1.40...
Maar het gaat ook grotendeels om het springen, of hij/zij het aankan, dan telt grote niet heel erg mee (alhoewel ik wel had gewilt dat bonny wat groter was Nagelbijten / Gniffelen )

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:01

die van mij is 1.51, (pony bij de paarden) heb er bij de sgw geen last van en de tijd halen we met gemak, en ik ben inderdaad niet zo groot 1.63 dus pas er prima op, in het klassiek springen werd het wel lastig in de L ivm tussenafstanden dubbel, in de cross rij ik de parcoursen naar voren maar staat het ook wat minder hoog dus maakt het haar niet uit en durft ze wel naar voren te springen, wel heb ik soms een balk in de dubbels daardoor, maar dat accepteren we dan maar.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:21

Ik ga volgend jaar (2009) met Vorstin tussen de paarden starten. Vorstin meet nu 1.55. Ik denk niet dat ik er echt problemen mee ga ondervinden, het is volgens mij meer het idee dat je paard hoger moet springen. Tijd is denk ik niet echt een probleem, en ze zijn vaak vlugger als ze klein zijn.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:30

Kim is voor mij eik net te groot en te locht af en toe. Kan haar dan niet voldoende bij me houden.
Voor het makkelijk rijden zou een maatje 1.62 wel fijn zijn voor mij.. Maar met zon hoog paard lijken de hindernissen ook meteen een stuk makkelijker.. En Kim is heel handig op de hindernissen gelukkig Haha!

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:48

ibonn....als je wilt mag je echt op de volgende training in ysselsteyn een paar hindernissen (voor mijn part de halve les) op nanea rijden...hoef niet uit te leggen hoe klein ze is, smal en beweeglijk...en je hebt dan een bekender paard om een keer uit te proberen...

en dan kun je vooral voor je zelf bepalen hoe het aanvoelt....want dat is inderdaad het belangrijkste....ik zou zelf bv als ik een volgende zou aanschaffen voor ietsje groter gaan dan 1.63...maar ook niet groter dan 1.68...en ik kan in ieder geval zeggen dat ik wel weet hoe groot aanvoelt Knipoog Haha! ....

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:06

Ik denk dat de schofthoogte bij nanea nog niet eens het probleem is, maar wel het feit dat ze zo smal is en je dus niks heb om je aan vast te klemmen Haha!.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:35

Ik denk dat het eraan ligt of je jezelf er veilig op voelt. Ik heb 2 uitersten om te rijden van mezelf. Jipje meet 1.80m en Nika haalt krap aan de 1.57m. Met beiden ben ik altijd ruim binnen de tijd in de cross. Met Nika zelfs nog makkelijker als met Jipje. Met springen heb ik met haar nog geen problemen ondervonden en het is met tot nog toe nog erg mee gevallen. Wat dat betreft hoef je het niet te laten. Maar het is maar net waar je je fijn op voelt. Ik denk alleen wel dat de ideale stokmaat voor een SGW-paard zo rond de 1.67m ligt, gewoon de standaard maat dus.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:55

kies gewoon of ze goed is of niet ; niet op de groote afgaan!
ookal is ze wat kleiner, het zijn de capaciteiten die belangerijk zijn , niet de groote

ik kan er van meespreken ik ben zelf 1m62 en doe met een B pony van 1m 23 mee aan de paarden-crossen,
wat maakt mij dat nou uit? ik ben niet zwaar en de pony is gewent van jumping 80-90 te springen.
hij heeft een uitstekende conditie mag deelnemen aan nationaal lrv eventing Haha!

dus conclusie: de eigenschappen tellen!

Jorrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:49

kijk naar theodore o'connor, die meet volgens mij nog geen 1.50 en loopt 4* wedstrijden..

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:13

zolang je paar de hoogte en de snelheid aankan die je wilt is er geen stokmaat. Theore o'connor is een kruising van wat shetlandersbloed en weet ik nog wat allemaal ... volbloed d8 ik Haha!
Laatst bijgewerkt door Aziza_XX op 25-03-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:32

Die pony is genoemd in het bericht boven dat van jou Aziza...

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:37

Simmie schreef:
Die pony is genoemd in het bericht boven dat van jou Aziza...

sorry, had het topic niet helemaal doorgelezen .. bericht gewijzigd, OK?? Ach gut

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:40

Ok hoor.
Overigens is het dus wel zinvol om een topic eerst volledig/goed te lezen eer je reageert. Knipoog

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:46

heee luitjes

Noquatja meet 1.63. Crosste Z/ 1* met de vorige berijder en had nergens problemen mee. Was vaak snel zat en makkelijk binnen de tijd. Hij is goed wendbaar en snel.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:34

De hengst die ik reed was ongeveer 1.65 m, ik vond het wel een prettige hoogte. Mijn nu 4-jarige merrie, meet nu ongeveer 1.73 m en is keurig in proportie, sterk in de benen. Ik denk dat het maar net is hoe handig en vlug jouw paard is (coördinatie). Een groot logger paard heeft meer tijd nodig om op gang te komen als een kleiner paard, maar dit is ook afhankelijk van conditie en kracht. En hoe het paard gebouwd is.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:24

mijn paardje is maar 1,60

staat ingemeten als 1,62 maar daar geloof ik eerlijk gezegt geen biet van xD

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:02

Mijn paardje van nu is 1.60 is voor mij goede maat maar zou ook iets groter mogen rond de 1,65.. Oude paard was 1.75 heel slank gebouwd en loopt nou met gert lozeman ook zonder problemen in de cross.. Nou was de opa wel engels volbloed en corland als vader dus dat scheelt ook