Opleiding FPG

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:41

Maar deze cursussen worden voor zover ik kan vinden niet erkend door de FPG zelf? Wat is de status van die cursussen ivm subsidies en verzekeringen enzo? (Ik heb altijd begrepen dat een FPG-diploma vaak een voorwaarde is daarvoor.)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:24

Nee die cursussen hangen niet samen met een verzekeringsdekking. Het gaat hierbij om het opdoen van functionele kennis zonder een bredere opleiding te moeten volgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:25

StableEnable schreef:
Nee die cursussen hangen niet samen met een verzekeringsdekking. Het gaat hierbij om het opdoen van functionele kennis zonder een bredere opleiding te moeten volgen.

En dat vind ik dus jammer, omdat het daarmee geen 'tussenweg' is Lachen
Ik blijf hopen Lachen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:17

En wat dan met verenigingen die ooit een gediplomeerde instructie hadden en in die tijd FPG-lid zijn geworden en dat inmiddels al jaren niet meer hebben, maar ontheffing hebben gekregen? Ik ken er zeker twee, maar volgens mij drie van de vier hier in de buurt, die al jaren onder de vlag van FPG draaien en al zeker 12 jaar ervaringsdeskundigen zonder diploma als instructie hebben. Ze staan dus wel als zeer deskundig te boek, profiteren van alle voordelen van de FPG, maar wat zijn zij momenteel meer als wij, die niet aangesloten kunnen worden zonder FPG-instructie? Ik heb inmiddels 33 jaar ervaring met het rijden met gehandicapten, begonnen als begeleider, maar na een aantal jaren les gaan geven. Rijdt zelf op L2 nivo, maar heb geen diploma. Ik geloof zeker dat de cursus veel kan bijdragen, maar voor mij is het te ver weg naast mijn werk en mijn eigen paard dat ik heb. En dan in de wintertijd, paard mee moeten nemen, allemaal niet ideaal. De ruiters zijn tevreden, de begeleiders ook, wat wil je op dit moment nog meer Knipoog ... Ik moet wel zeggen dat ik me verdiep in de handicaps, er veel over gelezen heb en als ik iets "nieuws" tegenkom, duik ik weer de boeken in ( of internet tegenwoordig). Wij rijden in een commerciele manege, dus bijrijden van de paarden is niet aan de orde, het zijn vaste lessen met vaste ruiters, longeren is ook niet echt een optie. Ik vraag me dus af of ik er helemaal voor zou moeten gaan, nu is het hobby en er hier in de buurt werk van gaan maken zal niet lukken omdat er te weinig maneges zijn, zelf iets opzetten is helemaal niet aan de orde...
Lang verhaal, ik dub dus best wel eens daarover, maar ik vermoed dat ik het niet ga doen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 01:41

Verdiepen in handicaps is heel goed hoor. Maar voor mijn idee moet je wel steeds terug naar maximaal leren paardrijden ondanks de handicap. Je ontwikkelen als ruiter. de opleiding moet dienen tot het leren over handicaps. de invloed die de handicap heeft op het mensenlichaam. daarnaast heb je te maken met de invloed die mensenlichaam en paardenlichaam op elkaar hebben en dan kom je tot een paard rijden, scholen trainen. ook moet je weten wanneer een handicap de eerlijkheid naar het paard in de weg staat. Kun je dat compenseren met bijrijden?? of is de balans volledig weg en gaat het richting misbruik van het paard? allemaal afwegingen die al lang niet zoveel meer te maken hebben met de opleiding, maar met gevoel en inzicht in het paard en de ruiter. Op welke plek je ook werkt met paarden. Of het nu met ruiters met een handicap is of met valide ruiters. volgens mij moet je je altijd 's avonds voor de spiegel afvragen of je je bezigheden nog richting het paard kunt verantwoorden. Als je dat kunt? Ga dan voor het verleggen van grenzen met je ruiters!! Niks leuk rondje lopen met blije gehandicapte. Rijden!! En op niveau!!!! En daarom moet je meer in huis hebben dan de basiscursus.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:12

Ik ben dat best wel met je eens, maar nog steeds vraag ik me af of ik daar die opleiding voor nodig heb. Ik denk dat ik aardig kan inschatten met de ruiters die we nu hebben rijden hoe en wat met betrekking tot de paarden en henzelf. Natuurlijk geef je les om het nivo van de ruiters te verhogen, op wat voor manier en met wat voor stapjes of stappen ook. Maar in een commerciele manege blijf je ook afhankelijk van de paarden die er zijn en die je kunt gebruiken. Vroeger werden hier in de buurt trouwens nog dagen door het NSG georganiseerd toen dat nog niet smen was met de Nebas en daar werden ook allerlei dingen besproken over handicaps, veilig paardrijden enzovoorts, in die tijd was ik ook aanwezig bij de dagen die door de FPG werden georganiseerd, weekenden etc. Erg interessant en ook een hoop van opgestoken. Dat mis ik dus wel eigenlijk, net zoals de instructeursbijeenkomsten die we in de regio hadden.

En ik blijf er dus bij dat ik het vreemd vind dat de status FPG-lid als vereniging je niet wordt afgenomen als je zonder gediplomeerde instructie verder gaat en dat blijft doen. Wat zijn die verenigingen meer dan de onze? Geen idee. En toch krijgen ouders en ruiters die zich bij die clubs aanmelden het idee dat ze zich aanmelden bij een vereniging met gediplomeerde instructie. Vreemd. Bovendien kunnen die verenigingen dus blijven profiteren van de voordelen van de FPG en onze niet, best jammer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:11

nou, als moeder van, vind ik het wel erg fijn te weten dat de instructrice aantoonbaar kennis van zaken heeft!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:24

Marigold, dat ben ik helemaal met je eens, maar ik wil dus wel aangeven, dat niet iedere vereniging die bij de FPG is aangesloten, een gediplomeerde instructie heeft. Dat haalt voor mij de waarde van de naam FPG toch wel iets naar beneden... Je zou dus eigenlijk als je jezelf of je kind als ruiter aanmeldt, moeten vragen naar dat diploma en dan ook zorgen dat je van die persoon les hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:39

StableEnable schreef:
Verdiepen in handicaps is heel goed hoor. Maar voor mijn idee moet je wel steeds terug naar maximaal leren paardrijden ondanks de handicap. Je ontwikkelen als ruiter.

Waarom?

Citaat:
Ga dan voor het verleggen van grenzen met je ruiters!! Niks leuk rondje lopen met blije gehandicapte. Rijden!! En op niveau!!!! En daarom moet je meer in huis hebben dan de basiscursus.

Nogmaals - waarom? Ik ben toch allemachtig blij dat mijn eigen instructie niet op die manier aan de gang gaat. Voor mij is paardrijden een hobby en ontspanning en de ontspanning staat dan ook voorop Lachen Ik moet presteren en leren in mijn studie... en ik wil ook bij paardrijden best nieuwe dingen leren, maar NIET voorbij de grenzen van wat nog ontspannen kan.

En... waarom zou je de grenzen moeten verleggen op rijtechnisch gebied? Als ik mijn gang zou kunnen gaan met 'mijn' ruiters, dan zou ik eerst flink investeren in het plannen en vooruitzien. Waar paarden uitstekend geschikt voor zijn, omdat ze gewoon lekker de andere kant op gaan als jij niet voldoende vooruit denkt Lachen Maar desalniettemin heeft het met de ruitervaardigheden veel minder te maken, en komt de L daarbij nog niet in zicht Lachen

Maar het belangrijkste is wat mij betreft wel dat je heel veel verschillende ruiters hebt, en dat je niet toe kunt met 1 visie.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:40

Probleem is alleen dat er een tekort is aan gediplomeerde FPG instructeurs. Niet iedere vereniging heeft dus de mogelijkheden om een speciaal geschoold iemand voor de groep te zetten. Ik ken ook een instructeur, die niet geschoold is, maar een aardige kennis en kunde rugzak heeft. Is zo'n persoon persé minder goed, dan een geschoold iemand? Ik denk dat ervaring, persoonlijk karakter en interesse ook belangrijk zijn en dat kan mensen maken of breken, ongeacht papiertje. Natuurlijk moet je als je les wilt geven een papiertje halen, zonder ORUN ga ik ook niet soliciteren als instructrice, maar in 'de angepaste business' is dit erg lastig en duur. Wel vind ik, dat als de FPG cursus toegankelijker wordt, er meer mensen (die nu al lesgeven of dit willen gaan doen) de cursus moeten gaan volgen. Onze instructeur heeft jarenlang gereden, maar heeft nu een hernia en kan niet meer rijden. Destijds heeft hij geen FPG diploma gehaald. Nu kan hij het niet meer, vanwege de hernia. Het onderdeel rijden is het grote probleem, van mij mag dat vervallen. Bij ons komt het in de praktijk niet voor dat de instructie paarden. Voor het inzicht is rij-ervaring zeker noodzakelijk, maarom dan tijdens de cursus examen te krijgen over je eigen rijden....

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:45

Dat klopt inderdaad niet. Bij het lidmaatschap van de FPG is gediplomeerde instructie een voorwaarde. Verder moet ik zeggen dat de voordelen van het lidmaatschap niet meer zijn zoals vroeger. Maneges ontvangen bijvoorbeeld geen subsidies meer van de FPG. Wel organiseert de FPG nog studiedagen en kan men gebruik maken van de collectieve verzekering. Verder ben ik het er mee eens dat het diploma niet persé noodzakelijk is voor inzicht in ruiters, paarden en combinaties. Genoeg mensen met diploma die het nog aan dat inzicht ontbreekt, maar het is natuurlijk wel een basis van waaruit je je inzicht steeds verder ontwikkelt. Werken met paarden van een reguliere manege geeft inderdaad veel minder ruimte om je paarden specifiek te scholen en bij te rijden. Als instructeurs die dat deel wel in eigen beheer hebben mogen we ons dan ook best realiseren dat dat een luxe positie is.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:53

Citaat:
En... waarom zou je de grenzen moeten verleggen op rijtechnisch gebied?

Maar het belangrijkste is wat mij betreft wel dat je heel veel verschillende ruiters hebt, en dat je niet toe kunt met 1 visie.

Waarom niet? Volgens mij is het voor iedereen leuk zich te ontwikkelen in wat hij/zij doet. Valide ruiters willen toch ook doorleren? Ergens steeds beter in worden is fijn voor je persoonlijke groei en je zelfvertrouwen. En natuurlijk is dat lang niet altijd richting L niveau, maar heel vaak ook wel. Ik zou ook niet weten waarom je, als je een beperking hebt, geen rijtechnische groei hoeft na te streven. Tenzij de ruiter daar helemaal geen behoefte in vertoont natuurlijk.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:59

Grenzen verleggen zorgt ook voor een zekere vorm van onafhankelijkheid. Hoe meer een ruiter (op een ongedwongen manier) leert, hoe onafhanelijker hij/ zij wordt. Onafhankelijkheid zorgt weer voor plezier en plezier motiveert weer om meer grenzen te verleggen. Het leuke van aangepast paardrijden is, dat het leren/presteren niet op één staat, maar dat thearapie en plezier ervoor zorgen dat een ruiter op een ongedwonen manier vaardigheden/ technieken leren in een deskundige omgeving. Grenzen verleggen is zeker belangrijk, maar niet voor iedere ruiter realistisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:38

Tijgertje86 schreef:
Grenzen verleggen zorgt ook voor een zekere vorm van onafhankelijkheid. Hoe meer een ruiter (op een ongedwongen manier) leert, hoe onafhanelijker hij/ zij wordt. Onafhankelijkheid zorgt weer voor plezier en plezier motiveert weer om meer grenzen te verleggen.

Helemaal mee eens, maar het hoeven zeker niet per se de rijtechnische grenzen te zijn die verlegd worden.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:40

Shadow0 schreef:
Tijgertje86 schreef:
Grenzen verleggen zorgt ook voor een zekere vorm van onafhankelijkheid. Hoe meer een ruiter (op een ongedwongen manier) leert, hoe onafhanelijker hij/ zij wordt. Onafhankelijkheid zorgt weer voor plezier en plezier motiveert weer om meer grenzen te verleggen.

Helemaal mee eens, maar het hoeven zeker niet per se de rijtechnische grenzen te zijn die verlegd worden.

Maar als je het hebt over paardrijden is rijtechniek toch wel een van de voor de hand liggende aspect om je in te ontwikkelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:42

StableEnable schreef:
Maar als je het hebt over paardrijden is rijtechniek toch wel een van de voor de hand liggende aspect om je in te ontwikkelen.

Dat vind ik een vrij beperkte kijk op de zaken Lachen

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:02

Bepaalde ruiters zijn niet in staat om rijtechnieken op te nemen, laat staan te verbeteren. Natuurlijk zou het fijn zijn als alle ruiters bij een 0-1 meting rijtechnische vorderingen maken, maar dat is niet realistisch. Ontwikkelen kan ook te maken hebben met:

- zelfvertrouwen;
- leren zitten (niet zoals wij doen, maar leren zitten op een andere manier dan in een rolstoel met een rugleuning);
- durf/ angst overwinnen (een paard is onvoorspelbaar en 'groot');
- conentratie (op het paard, vrijwilliger en instructie letten).

Er zijn tal van dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, maar die voor mensen met een beperking erg moeilijk zijn. Bij sommige mensen kom je gewoon nooit toe aan rijtechnische ontwikkeling.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:18

Shadow0 schreef:
StableEnable schreef:

Dat vind ik een vrij beperkte kijk op de zaken Lachen

Er staat toch één van de voor de hand liggende aspecten. Ik wil de rest er wel bij zetten, maar dan krijg je wel een heel lang bericht. Maar ik wil alleen maar zeggen dat een beperking niet betekent dat er géén rijtechnische ontwikkeling mogelijk of gewenst is.
Edit: zie in de qoute dat er aspect, enkelvoud staat. Bedoel aspecten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:37

er zijn eigenlijk zo veel verschillende beperkingen...
lichamelijk, verstandelijk, daarin hoog nivo tot laag nivo..

van mijn zoon is het al super dat hij (bijna los) op een paard kan zitten, (begeleiding altijd(!) op minimaal 1 cm afstand Haha! )
en zijn evenwicht houd.
hij zou echt geen hulpen kunnen leren geven etc, houd zich vast aan een beugel aan de singel.
hij is een uur uit de rolstoel, en beweegt, en hij geniet zich te pletter! Haha!
het is goed voor zijn romp balans en zijn zelfvertrouwen, en zoveel meer.
het is eigenlijk puur therapeutisch.

mischien is mijn beeld wat vertekend omdat ik op het moment vooral laag nivo meemaak,
maar is het niet zo dat de mensen met een beperking, die wél kunnen leren en verder komen op rijtechnisch gebied, ook zouden kunnen integreren in de reguliere lessen, na verloop van tijd?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:41

Zeker geen mensen in een reguliere les, 9 van de 10 gaat het dan mis. Beperkte ruiters hebben strcutuur, rust en mensen op 'eigen' niveau nodig in de les. Als dit in een reguliere les kan, prima. Vaak is dit echter niet aanwezig. Altijd de 'minste' zijn schaad het zelfvertrouwen en de drukte kan leiden tot concentratieverlies. Ik ken twee meiden (Marigold, jij kent ze ook) die met een fikse domper terug kwamen uit de reguliere les. De doelstellingen in een reguliere les zijn gewoon anders.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:33

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben gewoon heel blij dat ik in mijn werk me kan veroorloven in kleine groepen te werken. Dat zou natuurlijk in het reguliere rijden ook beter zijn. Maar we moeten idd niet vergeten dat er beperkingen zijn op heel verschillende niveau's. En met een beperking als bijvoorbeeld het missen van een arm of been heb je niet persé meer rust en structuur nodig dan een ander. Met een autisme verwante stoornis is dat weer wel noodzakelijk. Dat wil ik maar steeds zeggen. De leerstof moet kunnen worden aangepast aan de ruiter en dat kán heel vaak inhouden dat er gewoon dressuurmatig lesgegeven kan worden met alleen eventuele aanpassingen en extra kennis van de beperking. Ik heb ook spastische ruiters die wat springen. Gewoon gevorderde ruiters met een beperking die om wat aanpassingen vraagt. Maar bij die ruiters hoef ik echt niet wekelijks aan te komen met spelletjes. Zij willen leren hoe een paard nageeflijk te rijden, zij willen leren het paard schouderbinnenwaarts te rijden. kortom, ik heb een heleboel leerlingen die zich rijtechnisch willen ontwikkelen. en ik heb ook leerlingen die middels het paard hun balans, coördinatie e.d. verbeteren. puur therapeutisch. Maar het mooie vind ik dan van het paard dat ik weliswaar werk aan therapeutische doelen, maar het kind 'gewoon' naar paardrijles gaat en niet naar de zoveelste therapie. en hoe minimaal de stapjes ook en hoe therapeutisch bedoeld ook, ik werk toch in de lijn van paardrijles geven.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:46

StableEnable schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben gewoon heel blij dat ik in mijn werk me kan veroorloven in kleine groepen te werken. Dat zou natuurlijk in het reguliere rijden ook beter zijn. Maar we moeten idd niet vergeten dat er beperkingen zijn op heel verschillende niveau's. En met een beperking als bijvoorbeeld het missen van een arm of been heb je niet persé meer rust en structuur nodig dan een ander. Met een autisme verwante stoornis is dat weer wel noodzakelijk. Dat wil ik maar steeds zeggen. De leerstof moet kunnen worden aangepast aan de ruiter en dat kán heel vaak inhouden dat er gewoon dressuurmatig lesgegeven kan worden met alleen eventuele aanpassingen en extra kennis van de beperking. Ik heb ook spastische ruiters die wat springen. Gewoon gevorderde ruiters met een beperking die om wat aanpassingen vraagt. Maar bij die ruiters hoef ik echt niet wekelijks aan te komen met spelletjes. Zij willen leren hoe een paard nageeflijk te rijden, zij willen leren het paard schouderbinnenwaarts te rijden. kortom, ik heb een heleboel leerlingen die zich rijtechnisch willen ontwikkelen. en ik heb ook leerlingen die middels het paard hun balans, coördinatie e.d. verbeteren. puur therapeutisch. Maar het mooie vind ik dan van het paard dat ik weliswaar werk aan therapeutische doelen, maar het kind 'gewoon' naar paardrijles gaat en niet naar de zoveelste therapie. en hoe minimaal de stapjes ook en hoe therapeutisch bedoeld ook, ik werk toch in de lijn van paardrijles geven.

Ik had er beter even bij kunnen zetten dat het in mijn reactie gaat om iemand met een autistische stoornis en iemand die na een hersenbloeding concentratiestoorinissen heeft. Knipoog

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:52

@tijgertje: Nee, dan wil je geen groep van 12 die door elkaar crosst inderdaad.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:04

StableEnable schreef:
@tijgertje: Nee, dan wil je geen groep van 12 die door elkaar crosst inderdaad.

Letterlijk: Een van de meiden is in een reguliere les van het paard gevallen en durft niet meer. Helaas is haar paardenavontuur zo ge-eindigd. Erg jammer, maar je moet een ruiter niet met 5 man op een paard hoeven praten. Ze (het meisje met een autistische stoornis) is aardig teruggekomen op het 'in de (reguliere)les' rijden, ze vond dat de andere meiden haar plaagden en de val was de laatste druppel.

De andere vrouw is verhuist, maar zij kon zich niet voldoende concentreren in een reguliere les. De vrouw reed voor haar hersenbloeding gewoon op een mange. Na haar hersenbloeding kwam ze bij onze stichting. Haar doel was om gewoon weer in een reguliere les te kunnen. Ze gaf na een paar keer aan, dat het echt niet lukte. Als ze niet persoonlijke werd aangesproken, dan deed ze niet met de groep mee. Alleen als je haar naam noemde was het goed. Ook heel jammer voor haar....

Ik ken iemand die wél met succes in reguliere lessen heeft gereden en zelfs een koetsiersbewjs heeft gehaald. Zulke mensen hebben wél succes en voelen zich happy. Deze persoon kwam helemaal tot zijn recht in een reguliere les.

Het is gewoon per persoon anders, iedere individu moet beoordeeld worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:09

Ik denk dat er zeker ruiters naar bepaalde reguliere lessen kunnen, maar niet zomaar naar iedere. Het hangt voor een groot deel af van hoe de instructeur daarmee om kan gaan, en ook wat voor soort les het is. 'De' doelstellingen in reguliere lessen zijn namelijk net zomin homogeen. Je hebt verschillende soorten lessen, en in de ene les kan het heel pittig zijn en prestatiegericht, de ander is veel rustiger, weer een andere kan het niveau erg uiteenlopen en krijgt iedereen op z'n eigen niveau tips en oefeningen.
En ook de sfeer per les verschilt. Is er genoeg begrip voor elkaar of niet? 'De' reguliere les bestaat al net zo min als 'de' beperkte ruiter.

Maar (om terug te gaan naar de FPG-opleiding) - de groep is zo breed, en de doelen en toepassingen kunnen zo ENORM ver uit elkaar liggen, dat 1 opleiding voor alles gewoon niet toereikend is. Niet elke FPG-instructeur hoeft al die mensen te kunnen bedienen.