[WN] RT Neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Re: RT Neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 07:49

Dank jullie wel voor jullie reactie`s

Dus mits de neusriem niet te strak zit is dat dus evt een optie

Ik dacht eigenlijk al na al die negatieve reactie Pling Arme arme arme dressuur paarden Haha!
En idd Sjuutje dat doet Benny ook, bewegen met zn hoofd, tong over het bit , erg onrustig allemaal.

Zaterdag komt de instructrice weer en gaan we beidde uitproberen
Vandaag even zonder bit en dan zien we wel weer verder Pling

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:53

Backup schreef:
Ik ga morgen eerst eens zonder bit rijden Pling
kijken wat hij dan doet.
Hij is idd wel stijf , dus da had ik zelf ook wel bedacht
Ik rij dan idd op meer beendruk door , maar het is wel een mannetje hoor Haha!
Hij is 6 jr jong en door zn eigenaar, die zelf ook nog erg jong is niet goed gereden.
Met veel gevechten en strijd Verdrietig

Ach het is een uitdaging althans zo zie ik dat dan maar Haha!

Je mag terug naar de basis gaan, het paard neemt het bit niet aan en is niet voor het been.
Wat Jeddah ook al zegt, helemaal terug naar de basis en vandaaruit rustig uitbouwen. Doe maar alsof je het paard overnieuw inrijdt en vergeet daarbij het voorwaarts, over vier benen niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:31

Sjuutje geeft het precies aan: de neusriem is er niet voor om de mond dicht te snoeren maar om het bit rustig op zijn plek te houden, zodat je paard daar ook niet druk mee is!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:12

Nou lachen hoor zonder bit Haha!
Protest was er niet anders onder, alleen nu gooide hij zn hoofd omhoog

Een vraagje aan jullie
wat zien jullie als basis ?

Wat ik nu rij is :
Stap , inbuigen binnenschouder, buitenschouder,zijwaarts
Draf , inbuigen binnenschouder, buitenschouder, (moeilijk in draf )
Galop , alleen maar galoperen en hem in galop houden en verder proberen wat recht te richten

Heup wijken in stap en schouders wijken in stap
Stop, achterwaarts

Nou dat is wel zo een beetje

En natuurlijk zowel op rechte lijnen als op voltes rijden Pling

En uiteraard eens wat balkjes stappen en draven

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:32

simodi schreef:
Sjuutje geeft het precies aan: de neusriem is er niet voor om de mond dicht te snoeren maar om het bit rustig op zijn plek te houden, zodat je paard daar ook niet druk mee is!

Hoe houdt een neusriem nou een bit op z'n plaats? Doe je 'm door de ringen ofzo? Verward
Ben wel benieuwd op welke wijze je de neusriem bevestigd (hoogte, hoe strak etc); foto?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:37

Doet ie het ook als je hem aan de hand de oefeningen laat doen ?

Ik ben benieuwd waarom jouw paardje zo doet Nors opkijken en hou deze topic in de gaten

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:50

[/quote]
Hoe houdt een neusriem nou een bit op z'n plaats? Doe je 'm door de ringen ofzo? Verward
Ben wel benieuwd op welke wijze je de neusriem bevestigd (hoogte, hoe strak etc); foto?[/quote]

gewoon een hoge "engelse" neusriem, zonder sperriempje o.i.d. Hoe het werkt weet ik niet precies maar dat het werkt weet ik wel! En daar ging het tenslotte om, en het is uiteraard niet de bedoeling om met een neusriem te rijden (of een martingaal of een bit of whatever) als het niet nodig is, toch? Ik zie alles als tijdelijke oplossing en experimenteer ook heel wat af met andere soorten optomingen, met bit danwel zonder bit.

Misschien is voor mijn paard een bit gewoon geen goede keuze. Zolang ik hem nu nog niet netjes genoeg kan laten lopen (waarbij hij zijn rug en buikspieren goed gebruikt) zonder een bit te gebruiken (en dat ligt ongetwijfeld aan de ruiter, ga maar gooien dat ik er niet op zou moeten zitten enz enz) gebruik ik deze oplossing. Maar tijdelijk. En ja, ook ik heb les en ook mijn (western) instructrise (en tevens jury) geeft me dit advies.

Dus TS als jou instructeur denkt dat het een goede kans van slagen heeft kun je het altijd proberen. Zolang je niet de neusriem vreselijk strak aansnoert is het heus geen dierenbeulerij. Maar houdt gewoon altijd je paard in de gaten, zodra je vermoedens hebt dat er medisch iets niet in orde is dan dat eerst laten uitzoeken. Maar ik begreep dat je dat (net als ik) al gedaan had.

veel plezier met rijden!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:00

sjuutje schreef:
Wranglerbutt schreef:
Ben wel benieuwd op welke wijze je de neusriem bevestigd (hoogte, hoe strak etc); foto?

gewoon een hoge "engelse" neusriem, zonder sperriempje o.i.d. Hoe het werkt weet ik niet precies maar dat het werkt weet ik wel! En daar ging het tenslotte om, en het is uiteraard niet de bedoeling om met een neusriem te rijden (of een martingaal of een bit of whatever) als het niet nodig is, toch? Ik zie alles als tijdelijke oplossing en experimenteer ook heel wat af met andere soorten optomingen, met bit danwel zonder bit.

Zo'n neusriem houdt het bit niet op zijn plaats, maar houdt de mond gesloten - waardoor het bit idd vast in de mond komt te liggen, omdat het 'opgesloten' wordt in de mond door de tong en lagen van het paard.
Het gevolg van de mond dicht houden mbv een neusriem is idd dat het bit stiller in de mond komt te liggen omdat het paard simpelweg geen gelegenheid krijgt er iets mee te doen - ook als het paard onder de druk of pijn van een onrustige of harde ruiterhand uit zou willen komen, dus... Scheve mond

Begrijp me goed, ik ben geen tegenstander van het gebruik van neusriemen, maar de bewering dat een gewone neusriem 'het bit op zijn plaats houdt' is IMO onzin.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:56

Wranglerbutt schreef:
simodi schreef:

Ik neem aan dat je toch echt wel begrijpt wat ik bedoel ... Knipoog ?!

Doordat ie zijn mond niet kan opendoen kan hij ook niet met zijn tong met het bit spelen, lijkt me nogal logisch. Je zult het met me eens zijn dat het bit normaal toch los in de mond op de lagen ligt, dus als de mond open gaat kan hij het alle kanten op manoevreren. Bovendien geldt dat ok voor de ruiter, als je hand niet zo stil is of je vraag aan 1 kant om in te buigen, dan beweegt het bit ook als de mond daarbij open is. Dan trek je het bit door de mond als je niet oppast>

En nou niet roepen dat je niet aan het bit moet komen , want in de praktijk gebeurt dat iedereen wel eens ...

En op welke plek: gewoon op dezelfde plaats als je een engelse hoge neusriem plaatst, zodat het paard voldoende lucht kan halen. Die van ons zit sowieso helemaal niet strak, daar kunnen met gemak 3 vingers tussen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:19

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:17

Pft idd veel lees voer maar wel interesant !

Nu was ik net op het foto topic aan het neuzen en zie daar onder het volgende topic :
Bungy ''de kleine helikopter'' ook een paardje met neusriem

Maar die zit veel hoger dan bij een Engels hoofdstel.
En zover ik weet zitten ze bij een western hoofdstel idd zo hoog

Ben ooit eens wezen kijken bij een western manege in Marum en daar liepen ook veel paarden in de les met een neus riem, die zaten ook op die hoogte .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:18

Mooi duidelijk stuk, Jeddah OK dan!

De enige neusriem die ik nuttig vind is de Hannoveraanse (lage) neusriem, dat ding dat uit de mode is geraakt. Tong uitsteken Die neusriem stabiliseert het bit, de rest klemt alleen maar de kaken op elkaar.

Backup, de basis zoals ik dat zie:
aannemen van het bit, ontspanning in de kaak, voorwaarts willen gaan, van achter naar voor verbinding maken, nette stelling door het lijf kunnen geven, recht richten. Daarbij kun je de laatste twee zaken al zien als een volgende stap.
Maar als je paard het bit niet wil aannemen, dan kun je je wel bezig gaan houden met kunstjes leren, maar het gaat feitelijk nergens over. Vandaar mijn opmerking om terug naar de basis te gaan. En of je dat met of zonder neusriem doet is van ondergeschikt belang.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:58

Backup schreef:
Pft idd veel lees voer maar wel interesant !

Nu was ik net op het foto topic aan het neuzen en zie daar onder het volgende topic :
Bungy ''de kleine helikopter'' ook een paardje met neusriem

Maar die zit veel hoger dan bij een Engels hoofdstel.
En zover ik weet zitten ze bij een western hoofdstel idd zo hoog

Ben ooit eens wezen kijken bij een western manege in Marum en daar liepen ook veel paarden in de les met een neus riem, die zaten ook op die hoogte .

Heey Haha! das mijn paard Tong uitsteken
Ik heb 'm inderdaad hoog zitten.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 10:55

Up date :

Ben idd terug naar de basis
Alleen maar voltes rijden zonder enige druk op de teugels
Dit gaat prima , hij is rustig en ontspannen.
totdat ik weer eens wat vraag bv :
Schouder binnenwaarts of heup . dan gaat direct de mond weer open en is er weer volledig verzet op het bit
Ik heb deze oefeningen ook geprobeert zonder teugel druk , maar dan loopt hij er uit
Ben nu al een aantal keren gewoon op de grond bezig geweest met deze oefeningen maar dat doet hij ook niet !

Dus
1 als het een stijfheids probleem is , dan moet hij juist door deze oefeningen soepel worden
2 als hij gewoon niet doet omdat hij het vertikt , wat dan ????????????????

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:54

Dan laat je ff nakijken door iemand op wiens oordeel je vertrouwt,of er misschien een fysieke oorzaak te vinden is, misschien toch en haak helemaal achter in de mond waardoor het dier pijn heeft met nageven.
Is dit niet het geval ,misschien kun je de inbuig oefeningen anders benaderen.
Bijvoorbeeld door uit de oefening lopen te corrigeren door zijwaarts te gaan op je been,gaat het paard sneller maak je de cirkel wat kleiner, of stopzetten en achterwaarts gaan,stopzetten ff laten nadenken en opnieuw proberen met zoweinig mogelijk druk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:58

Soepelheidstestje:
Ga naast je paard staan, neem een worteltje/stukje brood en kijk of je de neus van het paard naar de achterknie kunt lokken, aan beide zijden. Als dit moeite kost, haal er dan eens een osteopaat bij om te kijken of er blokkades zijn of dat het paard gewoon stijf is.

Als je die voltes rijdt is dat met contact met het bit of met losse teugel? Want ik krijg heel sterk de indruk dat je paard het bit niet accepteert en dan moet je dus nog verder terug in de basis, namelijk wel met contact met de mond om te zorgen dat dat eerst goed gaat.