endurance training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: endurance training

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:55

Zoiets kan trouwens wel veranderen Knipoog
Bliksem had eerst in galop een hogere hartslag dan in draf (zo'n 140 om gem. 115 op de Veluwezoom), maar in Holten zat hij in draf op 106 en na het aangalopperen bleef dat 106! Ik stond er verbaasd van. Blijkbaar is zijn galop makkelijker geworden voor hem.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:09

En soms is het verschil enorm, Kiran gaat veel makkelijker in de galop en die train ik vooral in de draf. Stel dat we 36 km in galop afleggen in klasse I... zijn we echt veel te snel!
Al vanaf het begin onder het zadel is de hf in draf hoger dan de hf in galop...

Hoe het nu is kan ik niet meer meten, mijn humane hartslagmeter is stuk. Hopenlijk is binnenkort mijn testexemplaar binnen en dan zal ik het zeker weer even proberen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:16

scoxxx schreef:
Oh, vertel.... Hoe bedoel je dat precies?
Ik ben de laatste tijd nogal erg into the BPM's... Knipoog
Galop op 150 is niet goed?

Galop op 150 is prima, als trainingsmiddel, om conditie te verbeteren.
Maar als je een paard economisch lange afstanden wilt laten galopperen is het fijner als z'n galop-HF ongeveer even hoog is als z'n draf-HF. Bij bloedpaarden is dat bijna altijd al van nature het geval, of ontstaat dat na trainen.
Bij zwaarder gebouwde paarden en ponies is dat meestal niet het geval en is dat ook niet erin te trainen. En dan is 60 km met een HF van 150 gewoon een stuk belastender voor een paard dan 60 km met HF 110. Want verzuren doe je altijd een beetje, het is niet zo bij HF 160 produceer je 0 mmol lactaat en dan bij HF 170 opeens 10 mmol lactaat. Dus bij een HF van 150 produceert een paard al aardig wat lactaat, en in ieder geval veel meer dan bij HF 110.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:38

Ok, enorm bedankt Ingrid! Wat weet je ongelooflijk veel... Knipoog