HAF-pad probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Re: HAF-pad probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:58

Schuivende zadels komt door evt niet passende boom, en als de boom wel past is het meestal de plaats waar de singelophanging is gemaakt aan het zadel.
Is dit te ver naar achter en is het paard rond (dus singelplek ver naar voren, vlak achter de elleboog) dan zal de singel te ver naar achter liggen, en zal naar voren schuiven en het zadel meenemen.
Als bij zo'n paard de schouders ook nog smal zijn dan is het erg moeilijk een goed passend en niet schuivend zadel te vinden!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:04

Moragh schreef:
Er wordt veel schuld aan sympanova gegeven voor witte haren, ik denk dat het gewoon drukplekken zijn... Een haar die afbreekt geeft geen witte plekken, een druk plek (of oververhitting van de huid) wel

Witte haren van drukplekken verschijnen niet in zo grote mate van de ene op de andere dag. Dat is wel het geval geweest bij de fjord op de foto. Die witte haren zijn ontstaan na een korte rit met een boomloos testzadel met een HAF-pad er onder. En ik weet dat het wat raar klinkt maar het is wel echt waar.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:12

Esther, ik zie dit soort plekken vaker bij Fjorden, vooral in de wintervachtperiode. En dan ligt het echt niet in alle gevallen aan een slecht passend zadel..
Ik denk dat het met de structuur van de vacht te maken heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:14

Sorry ik was iets te voorbarig dit is het originele verhaal:

vledder schreef:
Ja, dat zijn echt plekken om flink van te schrikken.

Ik heb geen schurende dekjes. Ben zeer zorgvuldig met mijn paard en de spullen die ik op haar gebruik.

Zadelmaker heeft mij verzekert dat het niet door mijn zadel veroorzaakt kan zijn. Daar passen de plekken ook helemaal niet bij.

Schuurplekken zou kunnen, maar dan dus niet van mijn dekjes, maar van de sympanova pad behorend bij het testzadel model London.
De plekken zaten er direct na het rijden en hebben ook het formaat van het pad.

Cowgirl: Ik heb mijn paard al jaren, nooit één plekje of wat dan ook op haar rug gehad.
Ik heb een goed passend boomzadel, maar wilde daarnaast wel weer een boomloos zadel aanschaffen.

Had mijn Cheyenne verkocht een paar maanden geleden en wilde nu het dressuurmodel testen.
Helaas met dit resultaat!

Nog even voor de goede orde. Ik weeg 65 kilo en er heeft ook nooit iemand anders op gereden met een hoger gewicht.
En ook geen dagtochten mee gemaakt of zoiets. Er is 3 keer met het zadel gereden. Gemiddeld anderhalf uur achter elkaar.

Komt van pagina 3 van dit topic

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:42

Kan best Fjord gerelateerd zijn, maar witte haren komen niet na 1 dag. Da's gewoon fysiek niet mogelijk....

Enige verklaring die ik heb is dat de witte haren er al zaten en doordat er wat haren door de sympanova afgebroken zijn (wat best kan natuurlijk) deze tevoorschijn kwamen...

Hebben Fjorden misschien een wittige ondervacht ofzo? Dan zou dat nog iets kunnen verklaren....

En als dit soort dingen alleen bij wintervacht voorkomen dan zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Wintervacht is nu eenmaal heel anders...

Witte haren zijn zeker een reden tot alertheid, maar inderdaad lang niet altijd te wijten aan een slecht passend zadel (vaak wel trouwens...)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:35

Ik heb het ooit ook gezien bij een haflinger met een goed op hem aangepast zadel, goede dekjes er onder. Niet na zo korte tijd, niet met een HAF-dekje er onder, die waren er destijds volgens mij nog niet hier. Alleen in de wintervacht te zien, in de zomervacht alles goed. Kennelijk schuift de boel toch iets bij die rondere paarden en in combinatie met zweten kan dat denk ik tot witte haren leiden.
Ik zou kijken hoe het straks met de zomervacht staat, dan no eens met die HAF-pad rijden en zien hoe het dan is met de kortere haren.