Wat is snel en wat is veel?
Je geeft aan dat zijn turgor wel gewoon goed is, was dat met of zonder het geven van elektrolyten?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik geef alleen mijn mening. Veel zweten is één ding, dat zegt niet dat er electrolyten nodig zijn. Het verschilt per paard en er zullen er best tussen lopen die na 30km écht behoefte hebben aan een shotje electrolyten
Mijn ervaring is echter dat het in MIJN geval niet nodig is. Misschien heb ik mezelf niet goed verwoord.
Djilan schreef:Maar van start 1 naar finish 4 wel degelijk...
woeliej schreef:bij mijn laatste rit vorig seizoen werd hij wel wit op de hals en vlanken, (andere ritten weet ik zo even niet meer) dus dan is het wel verstandig om die electrolyten te voeren? Thuis drinkt hij overgens wel goed en alleen thuis krijgt hij de electrolyten.
Ik hoorde ook van mensen die de week voor de wedstrijd al die electrolyten voerde, dat is dus sowieso onzin?
Navy schreef:Zodra het bij waterig zweet blijft, is er niks aan de hand. Zodra er schuim of een witte aanslag ontstaat, verliest je paard teveel zouten en kun je, éventueel, aan electrolyten denken.
splash1999 schreef:ik had wat zweet toch iets anders begrepene als wat mandy zegt. ik had geleerd dat als een paard nog wit schuimt er juist nog voldoende minerralen en zouten in het lichaam zit er kan immers wat weg. Juist bij waterig zweet moet je denkene aan electroliten geven want hij heeft dan een tekort. Zo had ik het begrepen tijden de clinics.
.
Helemaal wit 
Navy schreef:En dan nog iets; wat is een goede turgor? Mijn paard is in België ooit goedgekeurd met een turgor van 6. Zij dronk toen wel genoeg én kreeg electrolyten. Nu is dat extreem, maar een turgor van 2 na 50km bij warm weer is echt niet erg. Dat hersteld snel genoeg weer.

, appeltjes of wortels in het water, noem maar op). Bij Rex werkte geen van alle vaker dan 1 keer, maar ik zou zeggen probeer ze allemaal uit, want als er een wel werkt heb je een potentieel groot probleem opgelost. 
Ik laat Rex dus gerust onderweg gras eten, ook nog eens goed voor de darmgeluiden. Soms zie je ook grooms gras plukken en dit in de vetgate aan het paard aanbieden, als de vetgate niet op gras is.Lenneke_ schreef:Ik zou me er niet zo druk om maken en ook nog geen elektrolyten geven. Elektrolyten zijn pas nodig vanaf 70-80 km en dat drinken komt bij de meeste paarden vanzelf als de afstanden groter worden

) Emmers is natuurlijk een ander verhaal, maar er is een begin...