[WN] Andere manege..ander paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shorty21

Re: Andere manege..ander paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 16:15

Ja zeker. Toen hij kuil kreeg was hij meer "schrikkerig", zeg maar.
Ook in de stal stond hij echt "op de toppen van z'n tenen"...echt, elke stap die ik zette in de gaten houden, enz... Terwijl hij dat anders helemaal niet deed, ik kon gerust z'n hele stal doorlopen zonder dat hij't in de gaten had bij wijze van spreken.
Ook onder het rijden merk ik veel verschil, er zitten nu weer véél minder "kabouters" in de bak dan voorheen Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:23

Shorty21 schreef:
Ik dacht dat hij ergens pijn had ofzo, dus heb ik de DA laten komen. Maar die kan niks vinden. Ik rijdt ook nog steeds met hetzelfde zadel, enz... Dus qua optoming is er niks veranderd.
Ik "vraag" ook nog niet veel tijdens de galop, ik zet geen druk op de teugels, zit gewoon goed in m'n zadel en zodoende "regel" ik bij wijze van spreken zijn snelheid. (Je snapt wel wat ik bedoel..).
Dus geen idee waarom hij dit doet...

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

Mogelijk is de bespiering van je paard wel veranderd en heb je toch een probleem met de pasvorm van je zadel. Laat eens een goede fysio of osteopaat naar je paard kijken. Die kijken (voelen) op een andere manier dan de gemiddelde dierenarts.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:18

Ik vroeg me ook nog af of zijn gedrag misschien te maken heeft met de paarden waar hij naast op stal staat?
Als hij daar slecht mee overweg kan heeft dat ook veel invloed op hoe hij zich voelt ...

Verder denk ik dat jouw eigen gevoel/gedrag ook wel meespeelt. Als je je wat onprettiger voelt tussen allemaal dressuurruiters die ook nog eens opmerkingen maken, zal je paard dat echt voelen. Zeker nu hij nog jong is en kort onder het zadel is vertrouwen erg belangrijk voor hem.
Is een andere stal met meer western of in elk geval een waar iedereen in zijn waarde wordt gelaten niet prettiger voor jou en je paard? Bij ons is het ook gemengd, met western in de minderheid, maar er wordt helemaal niet vervelend over gedaan. integendeel, de meesten vinden onze paints toch wel erg lekker cool! Haha!

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 21:28

Het paard dat naast hem staat op stal, daar kan hij't wel goed mee vinden.
Het is een iets ouder paardje, wel een hengst. Die eigenlijk ook weinig interesse toont als ik bv. bij Listo is stal ben ofzo. Soms staan ze ook te "neuzen" enzo...dus ik denk wel dat dat goed zit.

Simodi, een andere stal met western-ruiters zou inderdaad wel prettiger zijn. Maar door omstandigheden heb ik die mogelijkheid momenteel niet. Zoals je misschien al hebt gelezen wordt ik momenteel qua stalprijs/maand erg verwend. En ik kan me momenteel geen 300euro/maand permiteren aan stalgeld. Dus ja, dan houdt het op natuurlijk Knipoog Het is uiteraard wél de bedoeling om bv. binnen een jaartje of 2 wel te verhuizen naar een westernstal, maar dat zijn zorgen voor later.

Ondertussen kan ik het wel al beter vinden met de "klassieke ruiters" op stal Haha!
De meesten vinden het gewoon héél erg raar, en snappen er geen snars van... Maar er zijn er ook die interesse tonen, en da's wel leuk/lief Haha!
Er zijn er uiteraard nog altijd die geen goed woord over hebben voor "die rare manier van rijden", maar daar heb ik me al overgezet.
Kortom, ik voel me zelf al een stuk beter nu en ik hoop van harte dan mijn paardje snel volgt!!

Oja, ondertussen is er ook een osteopaat langsgeweest, en er is niks mis met m'n paardje. Dus da's al een hele opluchting! Bloos

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 03:42

Ik vind het toch zo apart dat jouw verhaal exact klinkt als dat van mij, maar dan qua kuil en hooi precies andersom. Heb jij nu ook dat als die ene bok eenmaal is geweest, dat het dan daarna best heel goed gaat? Staakt(e) je paard ook erg? En loopt hij soms met zijn hoofd heel laag (kabouters zoeken Knipoog)? Dan denk je net, Goh, wat is hij lekker ontspannen, maar dat is maar schijn want het volgende moment knalt hij er weer vandoor alsof hij de grootste leeuw van de wereld in zijn staart heeft hangen. Dat zal hij nu wel niet meer zo erg doen als je in de 'één bok'-fase zit. Haha!

Ik zie het gedrag van mijn paard als kortsluiting in zijn hoofd. Hij gaat zomaar opeens 'op zwart', en hij lijkt het contact met de wereld eventjes helemaal kwijt te zijn. Maar het volgende moment is hij er weer lijkt geen idee te hebben wat er is gebeurd en wat hij heeft gedaan. Herken je dat?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:00

LindyH schreef:
Ik vind het toch zo apart dat jouw verhaal exact klinkt als dat van mij, maar dan qua kuil en hooi precies andersom. Heb jij nu ook dat als die ene bok eenmaal is geweest, dat het dan daarna best heel goed gaat? Staakt(e) je paard ook erg? En loopt hij soms met zijn hoofd heel laag (kabouters zoeken Knipoog)? Dan denk je net, Goh, wat is hij lekker ontspannen, maar dat is maar schijn want het volgende moment knalt hij er weer vandoor alsof hij de grootste leeuw van de wereld in zijn staart heeft hangen. Dat zal hij nu wel niet meer zo erg doen als je in de 'één bok'-fase zit. Haha!

Ik zie het gedrag van mijn paard als kortsluiting in zijn hoofd. Hij gaat zomaar opeens 'op zwart', en hij lijkt het contact met de wereld eventjes helemaal kwijt te zijn. Maar het volgende moment is hij er weer lijkt geen idee te hebben wat er is gebeurd en wat hij heeft gedaan. Herken je dat?

Is jouw paardje (nog steeds) zo onvoorspelbaar Lindy?

Mijn ouwe merrie (je ex-overbuurvrouw Knipoog ) heeft ook af en toe van die momenten dat ze als het ware flipt! Met name wordt zij dan opeens heel bang, dan lijkt het net of ze de omgeving even niet meer herkent! Bijv als ze alleen in de wei of paddock staat, dan moet je haar daar met gevaar voor eigen leven uit halen, want kalmeren doet ze niet meer. Ze kijkt dan echt dwars door je heen (dat zie je en dat voel je). Volgens mijn DA kan er idd iets in de hersenen aan de hand zijn, bij oude paarden (wat jij dan weer niet hebt) kan er zelfs sprake zijn van een zeker vorm van dementie!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:20

Nee, het is helemaal over. Maar het steekt soms de kop weer op als er iets aan het voer verandert. Een nieuw partij kuil ofzo.
Gelukkig ken ik het gedrag nu zo goed dat ik het heel snel herken en er iets aan kan doen, voordat het weer helemaal uit de hand loopt. Er zitten namelijk een aantal weken tussen 'superbraaf' en 'onhandelbaar'. De 'één bok fase' zit ongeveer halverwege, maar zover is het bij mij niet meer gekomen.

Ik heb natuurlijk ook nagedacht over wat het zou kunnen zijn, en het komt naar mijn idee het dichtst bij autisme.
Ik heb eens op TV een documantaire gezien over een autistisch kind. Ze waren de ouders aan het interviewen, en het kind zat achter hen te spelen. Opeens, zonder reden, staat het kind op en rent keihard naar buiten. De ouders moesten er snel achteraan om te zorgen dat het kind buiten niet onder een auto kwam ofzo, want het was gewoon in het wilde weg aan het rennen. Niet om 'lekker stout' te zijn, maar uit een enorme angst voor alles. Toen de ouders hem hadden 'gevangen' ging hij weer terug mee naar binnen. Hij ging weer spelen en het interview met de ouders ging weer verder.
Pas jaren later kreeg ik met dit gedrag te maken bij mijn paard, en dit fragment schoot me daarbij te binnen.

Je hoort vaak dat paarden geen psychische stoornis kunnen hebben, omdat ze niet bewust kunnen denken. Dat is niet waar, want een psychische stoornis komt door een teveel of een gebrek aan een stofje in de hersenen. En de meeste van die stofjes zijn bij mensen en paarden gelijk. Dementie lijkt mij dus ook heel goed mogelijk, maar daar weet ik verder niks van. Misschien kun je daar met voeding ook wel het een en ander aan doen. Bij mensen wordt vitamine B12 wel gebruikt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:05

Ik geloof ook wel degelijk dat psychische stoornissen door een lichamelijk euvel komen! Te vaak wordt gezegd dat een paard gewoon vervelend of dwars is, terwijl er heel andere redenen aan ten grondslag liggen, zoals angst of lichamelijke gebreken.
En idd doet voeding ook heel veel.

Ik zag dat indirect bij mijn paintmerrie terug, die supergevoelig was op haar spieren. Men zei dat ze gewoon narrig en gevoelig was met aanraken en poetsen, maar nu, een jaar later met osteopaatbehandelingen, andere voersamenstelling (geen suikers in muesli, geen appels), goede supplementen, is ze een heel ander paar dat staat te genieten als ik haar poets. Niks narrig paard, maar gewoon een paard dat eerst niet lekker in haar vel zat en nu dudielijk wel!
Ook hoeft ze nu minder te presteren, ik rijd haar recreatief, waarbij ze wel moet luisteren (voor mijn en haar veiligheid Knipoog ) en netjes moet lopen, maar met een heel andere instelling (meer genieten dan werken) en ze voelt zich nu stukken blijer kun je merken.

Fijn dat je met jouw paard nu ook zo'n stuk verder bent! Het kost tijd, nadenken en experimenteren maar het levert wel wat op he!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:58

Ik wil nog even reageren op de rijtechnische vraag van de TS. Ik denk dat zodra jij iets van je paard vraagt wat hij moeilijk vindt of niet zo leuk, dat er dan bij hem iets gebeurt in zijn hoofd waardoor hij flipt. Dat betekent niet dat jij het verkeerd vraagt ofzo. Je moet ook vooral niet aan jezelf gaan twijfelen. Er is iets mis met je paard, niet met jou, ook al proberen andere mensen je dat wijs te maken. Je weet zelf hoe braaf je paardje is geweest. Je weet ook dat zijn gedrag echt niet gewoon ongehoorzaamheid of frissigheid is. Dat weet je. Dat voel je.
Je zou ervoor kunnen kiezen om een tijdje te stoppen met rijden. Want dit zet toch geen zoden aan de dijk. Je verliest zelf alleen maar je vertrouwen, en je paard waarschijnlijk ook. De verbeteringen die je tot nu toe hebt ervaren komen niet door het rijden. Nou ja, misschien een héél klein beetje, maar het is niet zo dat je hem het wangedrag hebt afgeleerd ofzo. Dat is verminderd door andere omstandigheden.

Wat heb je de laatste tijd veranderd sinds de tijd dat het echt heel slecht ging? Kun je dat op een of andere manier nog verder doorvoeren? Het was toch verbeterd met hooi? Kun je niet gewoon nog meer hooi voeren?

Maak je niet druk over je rijstijl. Laat het rijden even voor wat het is en steek je energie helemaal in het zoeken naar het juiste voer. Je kunt af en toe even longeren of rijden om te kijken of je verandering merkt, maar probeer je paard niet te veranderen met rijden. Want als je de oplossing eenmaal gevonden hebt, is je paard binnen no time weer helemaal braaf, en vraag je jezelf af waarom je toch zoveel bloed, zweet en tranen hebt gestoken in dat rijden, terwijl het dan opeens vanzelf gaat.
Het zoeken duurt misschien wel een paar maanden, maar dan heb je ook wat.

Ik zeg het nogal stellig allemaal, terwijl ik je paard helemaal niet ken. Dat doe ik omdat ik zo moe word van de hele tijd van die afzwakkende termen toe te voegen. Dus bij deze, een collectief 'ik weet niet hoor, maar misschien...', voor het hele bovenstaande stuk. Haha!