[WN] ( RT ) Tips, Paard valt over binnenschouder in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Re: ( RT ) Tips, Paard valt over binnenschouder in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 18:20

Nou pft ik heb spierpijn, dat heb ik al een tijdje niet meer gehad.
Ik vond het erg moeilijk ! Viel dus best wel tegen
Als je het leest dan denk oooooooooooooooo zoutje rijden , een kind kan de was doen Haha!
Maar dat is in de praktijk wel anders
De steering van B naar C En E naar A gaat nog wel
Maar van A of C naar B of E viel me zwaar ! Dan zijn de wendigen vrij abrupt

Gr

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:21

paafke schreef:
@ Leanne, dat is een mooie theorie die idd werkt werkt als je paard naar buiten valt, maar wat te doen als je paard naar binnen komt in de cirkel? Want dat was volgens mij het probleem hier....

Dat betekend dat het paard op de andere hand naar buiten valt. Dus dat houdt in dat je deze oefening heel goed op de andere hand kan rijden.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:22

Waratje schreef:
horsea schreef:
Wat heel belangrijk is, is dat je het paard de fout eerst laat maken voordat je hem corrigeerd. Binnen een paar keer zul je verschil merken.

Over het algemeen genomen is het niet het paard dat de fout maakt die gecorrigeerd moet worden. Het is beter om te zorgen dat je je eigen hulpen correct geeft. Veel gemaakte fout is dat de ruiter zelf de binnenschouder laat hangen op een cirkel en daarmee het paard stimuleert dat ook te doen.
Houding van de ruiter geeft heel veel aanwijzingen aan het paard, het zou goed zijn om eerst daaraan aandacht te besteden en daarna pas te gaan kijken of het paard het eigenlijk wel fout doet. Als jij namelijk aan het paard vraagt om een schouder te laten zakken, dan mag je hem daar niet voor straffen.
Een paar lessen Centered Riding kunnen hierin heel verhelderend werken.

De houding telt zeker mee en is heel belangrijk voor het geven van de juiste hulpen. Het is echter zo dat elk paard een ronde en holle kant heeft, en ondanks de juiste houding altijd iets naar binnen of naar buiten valt. Dit is dan op te lossen door oefeningen.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:56

Haha spierpijn Duivel .
Als dat zo is, kun je denk ik beter eerst je steerings beter maken in stap en draf. Je paardje moet namelijk wel willen wenden. Hem of haar de bocht om duwen wordt errug lastig. Dus oefen eerst willekeurige steerings in stap en draf en gaat ie in draf echt op het aanleggen van teugel en been de hoek om, dan pas in de galop gaan proberen.
Dat wordt zo wel een heel programma om te doen, maar het houd je van de straat Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:36

horsea schreef:
De houding telt zeker mee en is heel belangrijk voor het geven van de juiste hulpen. Het is echter zo dat elk paard een ronde en holle kant heeft, en ondanks de juiste houding altijd iets naar binnen of naar buiten valt. Dit is dan op te lossen door oefeningen.

Dat ben ik met je eens, maar het paard "fouten laten maken" ben ik niet met je eens. Ik ben een groot voorstander van het het paard gemakkelijk te maken om het goed te doen. Knipoog
Het paard rechtrijden is basiswerk, als je paard niet recht is kun je feitelijk geen oefeningen rijden. Ruiterhouding kan scheefheid van het paard verergeren of compenseren, het is dus zaak dat de ruiter zorgt dat zijn/haar houding het paard helpt met recht te worden en te blijven en niet tegenwerkt. Het is niet eerlijk om van een paard te verwachten dat het een goed patroontje loopt als de ruiter niet eerst heeft gezorgd dat het dat ook correct KAN.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:39

"Steerings"? Wat zijn dat voor dingen...

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:42

Yuma schreef:
Haha spierpijn Duivel .
Als dat zo is, kun je denk ik beter eerst je steerings beter maken in stap en draf. Je paardje moet namelijk wel willen wenden. Hem of haar de bocht om duwen wordt errug lastig. Dus oefen eerst willekeurige steerings in stap en draf en gaat ie in draf echt op het aanleggen van teugel en been de hoek om, dan pas in de galop gaan proberen.
Dat wordt zo wel een heel programma om te doen, maar het houd je van de straat Knipoog

Ik heb hem ook niet omgegooid hoor , wel netjes gestuurd
En ik ben deze oefening gewoon gaan doen vanuit stap en daarna in draf.Op de AC lijn van hand veranderen ipv een reverse
Dus eigenlijk alleen maar rechte lijnen gereden .

Maar wat ik al eerder aangaf het probleem zit hem niet in stap en draf .
Ik heb zoveel binnenbeen nodig om te voorkomen dat hij wegvalt daar is de spierpijn van denk ik
Wat ik wel opmerkelijk vond , was dat hij na een paar rondjes zelf al wat zn binnenschouder op lifte Pling Dus het werkt wel Haha!
Maar idd lekker blijven dooroefenen .......

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:45

Steerings zijn wat scherpe wendingen
Zie de tekening van het wiebertje Haha!

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:19

Waratje schreef:
horsea schreef:

Dat ben ik met je eens, maar het paard "fouten laten maken" ben ik niet met je eens. Ik ben een groot voorstander van het het paard gemakkelijk te maken om het goed te doen. Knipoog
Het paard rechtrijden is basiswerk, als je paard niet recht is kun je feitelijk geen oefeningen rijden. Ruiterhouding kan scheefheid van het paard verergeren of compenseren, het is dus zaak dat de ruiter zorgt dat zijn/haar houding het paard helpt met recht te worden en te blijven en niet tegenwerkt. Het is niet eerlijk om van een paard te verwachten dat het een goed patroontje loopt als de ruiter niet eerst heeft gezorgd dat het dat ook correct KAN.

En in mijn ogen leer je door eerst fouten te maken Knipoog Het heet niet voor niets corrigeren. Wanneer je het paard al goed opvangt door bij voorbaad de juiste hulpen te geven, zal het paard nooit uit zichzelf leren op eigen benen te lopen. Dus; Laat het paard zijn lichaam volgen, en wijs hem dan terug de cirkel in om aan te tonen wat je wilt. Ik kan je garanderen dat het paard uiteindelijk op eigen kracht de volte volgt.

Succes Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:58

horsea schreef:
En in mijn ogen leer je door eerst fouten te maken Knipoog Het heet niet voor niets corrigeren. Wanneer je het paard al goed opvangt door bij voorbaad de juiste hulpen te geven, zal het paard nooit uit zichzelf leren op eigen benen te lopen. Dus; Laat het paard zijn lichaam volgen, en wijs hem dan terug de cirkel in om aan te tonen wat je wilt. Ik kan je garanderen dat het paard uiteindelijk op eigen kracht de volte volgt.

Succes Lachen

Tja, ik denk dat wij een zeer verschillende kijk op zaken hebben. Ik wil mijn paard niet "corrigeren" als ik het hem in één keer goed kan aanleren. Als hij het namelijk goed aanleert, hoeft hij niet gecorrigeerd te worden, want hij doet het al goed. Knipoog
Ik biedt hem de mogelijkheid om het goede te zoeken en bevestig hem als hij het goede doet, dan weet hij "ik doe dit goed" en zal het gedrag gemakkelijker herhalen. Daarmee leert hij uitstekend op eigen benen te lopen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:34

Waratje schreef:
horsea schreef:

Succes Lachen

Tja, ik denk dat wij een zeer verschillende kijk op zaken hebben. Ik wil mijn paard niet "corrigeren" als ik het hem in één keer goed kan aanleren. Als hij het namelijk goed aanleert, hoeft hij niet gecorrigeerd te worden, want hij doet het al goed. Knipoog
Ik biedt hem de mogelijkheid om het goede te zoeken en bevestig hem als hij het goede doet, dan weet hij "ik doe dit goed" en zal het gedrag gemakkelijker herhalen. Daarmee leert hij uitstekend op eigen benen te lopen.

"horsea"; Ik ben het niet met jou eens, ik ben van mening dat je een paard juist vertrouwen geeft als je hem via hulpen van jou kant stimuleert om het goed te doen maar dat kun je vooral doen door eerst zijn balans in de stap en draf te bevestigen om dat zo in de galop beter te krijgen.

"Waratje"; OK dan!