[WN] Hulpmiddelen... KAN het nog zonder????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:55

Jos schreef:
is dit slecht?
een kind van 8 jaar, ongveer 35 kilo, op een haflinger van 5, 148 hoog
en 1 meter breed, in een lesje , met een thiedeman.

Niet als het onder begeleiding van een instructeur gebeurt die het beste met paard en kind voor heeft en niet koste wat kost zijn zin door wil drijven Schijnheilig

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:16

Haha!
ik ben gek op kinderen en op paardjes Vork

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 08:35

Mijn kind van 11 jr , 40 kg, op een Quarter van ook 11 jaar, 500 kg? die gigantisch met haar neus de lucht in loopt en loopt te sloffen en te struikelen.
Onder begeleiding van haar instructrice, in de les. En anders mijn moeders (ikke) erbij. Thiedeman dus.
Vind ik netjes en ging ook netjes en HELPT. Wel langzaam maar toch.
En de teugels die Jos NIET opnoemde, zijn geen hulpteugels. Het zijn middelen om te dwingen c.q. marteltuigen.
Ik heb een keer een tie down gezien (jaren geleden) n.b. van nylon draad over de neus!!!!!!!!!!!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:53

Jos schreef:
wat is een verkeerd gebruik van een hulp teugel ?
en wat is goed?

ja inderdaad wanneer is het goed en wanneer is het fout

Denk dat je dan weer terug komt op de uitspraak van die probleem mensen Cool
Als je niet weet hoe een hulpmiddel werkt in de praktijk moet je er met je poten vanaf blijven,en nee het is niet genoeg om gelezen te hebben wat hij doet }>
wanneer *hoelang*en waarom dat zijn de vragen die je zonder veel aarzeling moet kunnen beantwoorden voor je zelf in combinatie met het paard waar je ze op gaat gebruiken.
drawreins*tiedown*opbinden* alles heeft zijn voordelen als je het goed gebruikt Cool

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 16:29

Tja hoe train ik dat is eigenlijk wel steeds verschillend iedere keer en ik heb echt wel mijn instructrice nodig anders kom ik er ook niet uit.
Maar na dat geintje heb ik alleen losgereden en wat balkjes gelopen etc en ik ben terug gegaan naar een sidepull omdat dat bit had ze zo de schrik van te pakken ik dacht, die gooien we weer even in de hoek *LOL*
Toen ik weer les kreeg van die niuwe instructice zijn we eingelijk weer van voor af aan begonnen puur lopen alle gagen en goed sturen. Maar Koko kan zo´n driftkop zijn dat zodra ik iets ging vragen dan ging ze er dwars tegenin en de kunst was om niet te happen maar haar wel zo te rijden dat ze in haar eigen valkuil liep en dat viel echt niet mee. Dus bijvoorbeeld dan wilde ik aandraven en dan ging dat 3 stappen goed en in keer draaide ze 180 graden om kop in de lucht en sjeesde ze dwars door bak dan in het begin ontploft ik ook wel al ze dat steeds deed, maar ik moest gewoon rustig blijven terug nemen weer terug naar die plek en opnieuw nou dan ging dat eiiindelijk goed en dat begon de volgende truuk steeds een huppeltje in de draf alsof ze gaat aanspringen, of een bok geven bij het aangalopperen , of steeds aanspringen in de verkeerde gallop terwijl ze zeer goed kan galopperen en dat alles met de kop omhoog. Nou mijn vorige instructice flipte ook net als ik van dit ongehoorzame gedrag en ik liep maar wat te doen en ik pakte haar niet aan etc etc dat was op zich ook wel zo maar HOE pak je een paard op een goeie manier aan. Bij Koko was het dus negeren puur negeren gewoon blijven lachen en net doen of je neus bloed. Opeens vond ze er niks meer aan want ik hapte niet ging geen gevecht aan. Dat heeft echt wel een aantal maanden geduurd hoor , maar uiteindelijk begon ze mee te werken ipv tegen en begon ze haar hoofd te geven het bot los te laten en zich te concentreren.

Het valt echt niet mij en ik heb echt wel eens staan stampen in de bak IK VERKOOP DIE BOK maar Susan heeft me enorm de goeie weg op geholpen.

Nu is ze drachtig en veeeeel rustiger nu kan ik ECHT trainen en vragen en buigen en rollbacks maken en loops ze altijd laag met haar hoofd.
Alleen langs de weg wil ze niet altijd meewerken dan is alles om haar heen veel te intressant en moet ik niet zeuren met omlaag met haar hoofd maar ze gaat niet de strijd meer aan als vroeger nu 2x en de derde keer doet ze het.
Maar ik moest ook wel eens wat harder zijn hoor maar Susan had wel snel door wanneer Koko een loopje met me nam of dat ze het echt niet snapte of dat ze iets gewoon nog niet kon.

Dolores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 12:04

de naam van de instructeur:

Voor wie zich aangeproken voelt:
Ik ben door sommige mensen benaderd met de vraag of ik de naam van de instructeur wil noemen: helaas hij blijft anoniem!
Als ik een probleem bespreek op Bokt, dan heb ik dus moeite met het probleem, en niet met de persoon achter het probleem. Als ik manieren van jullie bespreek op Bokt, dan vinden jullie het ook niet fijn als ik daar namen bij ga zetten. Het is dus ook niet fair als ik zijn naam hier ga noemen, en het is zeker nier fair wanneer deze persoon niet eens weet dat dit probleem hier besproken wordt en hij deze topic niet volgt en zichzelf niet kan verdedigen.
De reden die (onder andere) genoemd werd: 'Geef mij die naam anders krijg ik ooit les van hem en dat wil ik niet', is pure onzin. Als je een beetje nadenkt dan ga je eerst eens een paar lessen kijken en een praatje houden bij de toekomstige instructeur, je komt er dan zelf achter of zo iemand bij jou en je paard past.
Ik ben er, door een keer mijn eigen paard mee te nemen naar de les, achter gekomen, dat deze man heel GOED lesgeeft, en hart heeft voor zijn paarden, maar dat hij bij mijn paard wat nog zijn balans niet heeft, te snel resultaat wilt zien. Ik vindt het niet nodig om zijn naam door het slijk te halen. Als mensen er, na mijn berichtje, nog geen genoegen mee nemen dat ze niet weten wie het is: Grow Up!

Cindy

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:06

Dolores schreef:
Ja, dat bedoel ik nou: Op een gegeven moment was hij ook met haar zeer kleine cirkels aan het rijden, hij stopte opeens, en mijn paard was 'dronken', en de weg kwijt. Zolang ze daar niet stabiel in is, moet ik ook geen verzamel-toestand van haar verwachten... aan de andere kant: als ze nú al gigantisch op de voorhand loopt, en ik doe daar nu nog niets aan, wordt het dan straks niet veel moeilijker om het paard anders te laten lopen? Wat eerst?????

Iedereen heeft het in zijn /haar reacties hoofdzakelijk opmerkingen over rijden met hulpteugels ed. maar als ik dit lees 'paard was dronken en de weg kwijt' dan denk ik dus eerder dat je gelijk moet stoppen met rijden en je paard eerst nog eens een aantal maanden op de wei moet zetten. Je paard is nog niet in belans! Toen Dusty zadelmak gemaakt werd is ze twee weken gereden en toen kreeg ik te horen dat ze op zich zadelmak was, maar dat ze nog niet in balans was en dat ik haar nog een tijd op de wei moest zetten en er dan pas weer op mocht gaan zitten. Dat is denk ik een van de beste adviezen die jij nu ook kunt krijgen. Verder zijn aan geen van mijn twee zadelmakke paarden ooit hulpteugels gehangen om de kop omlaag te krijgen en daar is het prima mee gelukt met gewoon rust en eerlijke handen. Ik weet overigens niet hoe oud je paard is?
Tweede advies: zoek een andere instructeur, deze wil duidelijk te veel te snel.

Dolores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 13:58

Mijn paard is nu 4, ze staat vanaf haar drie jaar voor de kar. Sinds dit voorjaar is ze onder het zadel. Ik heb ondertussen een andere instructeur gevonden, we gaan mijn paard bij hem eerst longeren ( = zelfde gedachtengang als Sugarmiss!), dan ziet hij wat de mogelijkheden zijn, en dan gaan we langzaam - op het tempo van mijn paard - beginnen. Zonder hulpteugels, zonder sporen. Ik zit er zelfs over te denken om zonder bit te gaan, maar aangezien ze het bit goed accepteert (ook voor de kar) moeten we dit eens eerst bekijken.
Je hebt gelijk Jolande, deze trainer wilde gewoon te snel laten zien dat mijn paard best laag kan lopen.
Maar ja, zonder misstappen weet je nooit of je op de goede weg zit...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:16

Jolande schreef:
Iedereen heeft het in zijn /haar reacties hoofdzakelijk opmerkingen over rijden met hulpteugels ed. maar als ik dit lees 'paard was dronken en de weg kwijt' dan denk ik dus eerder dat je gelijk moet stoppen met rijden en je paard eerst nog eens een aantal maanden op de wei moet zetten. Je paard is nog niet in belans! Toen Dusty zadelmak gemaakt werd is ze twee weken gereden en toen kreeg ik te horen dat ze op zich zadelmak was, maar dat ze nog niet in balans was en dat ik haar nog een tijd op de wei moest zetten

Elk paard (jong of ouder) wat net met een zadel en ruiter kennismaakt raakt in onbalans, wij mensen zijn degenen die dat veroorzaken door erop te gaan zitten. Een paard zal dus onder het zadel weer moeten leren om zijn balans weer te vinden, op de wei zetten helpt daar niet aan.
Dat eea onder deskundige leiding c.q. door een ervaren iemand moet gebeuren spreekt voor zich.

Of bedoel je met onbalans de bouw van het paard Verward

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:43

Hallo,
Ik ben een tegenstander van hulpteugels in de verkeerde handen.
Ik zie vaak op de manege, die helaas het meeste engelse ruiters bevat, dat er te kust en te keur hulpteugels gebruikt worden. De meeste mensen weten niet eens wat zo een ding doet wat ze erom hebben hangen. Het is wel makkelijk als het paard zijn hoofd laag houd, dan kan ik scheuren zonder dat het paard op hol slaat. Dat vind ik doodzielig.

Aan de andere kant gebruik ik zelf wel eens een slofteugeltje om los te rijden. Ik wil daarmee berijken dat ik mijn paard sneller los gewerkt heb en kan gaan trainen voordat hij moe is van het gevecht om de rug te gebruiken. Zo voorkom ik veel frustratie bij mijn paard omdat hij nadat hij moe is van het los rijden nogeens echt aan het werk moet.
Voor jonge paarden gebruik ik ook wel eens een hulpteugel om ze te leren wat ik eigenlijk wil (de achterhand eronder, zodat hij zijn balans vinden kan)
Ook laat ik leerlingen met een hulpteugel rijden om ze het juiste gebruik te leren, wat volgens mij beter is als alleen maar zeggen dat het slecht is. Zodat ze weten hoe ermee om te gaan en te berijken wat ze ermee voor ogen hebben.
Voordat ik enige vorm van hulpteugel gebruik of laat gebruiken, nemen we eerst door wat de desbetreffende hulpteugel voor werking heeft, wat je ermee wil berijken en hoe ermee om te gaan. Dan merk ik vaak dat het rijden ineens een stuk plezieriger word voor paard en ruiter en de hulpteugel kort maar doeltreffend gebruikt word.

Vraag eens aan je instructeur wat precies de werking is en wat hij ermee wil berijken om het om te hangen en hoe je het moet gebruiken. Als hij daar geen antwoord op heeft zou ik het hulpmiddel niet gebruiken.
Groetjes Peppy

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:52

Sugarmiss"]
[quote="Jolande schreef:
Je paard is nog niet in belans! Toen Dusty zadelmak gemaakt werd is ze twee weken gereden en toen kreeg ik te horen dat ze op zich zadelmak was, maar dat ze nog niet in balans was en dat ik haar nog een tijd op de wei moest zetten

Elk paard (jong of ouder) wat net met een zadel en ruiter kennismaakt raakt in onbalans, wij mensen zijn degenen die dat veroorzaken door erop te gaan zitten. Een paard zal dus onder het zadel weer moeten leren om zijn balans weer te vinden, op de wei zetten helpt daar niet aan.
Dat eea onder deskundige leiding c.q. door een ervaren iemand moet gebeuren spreekt voor zich.

Of bedoel je met onbalans de bouw van het paard Verward
[/quote]
Wat ze tegen mij zeiden was: je paard is nog niet sterk genoeg en dus nog niet in belans, dus nog even wachten. Na twee weken moet een paard scheinbaar al aardig een circel kunnen lopen zonder uit balans te raken. Bij Dusty was dat niet het geval. Een kwartaal later was ze al wel ver genoeg om weer mee te kunnen beginnen. Dus ik vond het erg goed dat ze dit verteld hebben. Zelf had ik dat nooit gemerkt denk ik! Ook Holly zal door de zelfde stalling zadelmak en ingereden worden, want het is prima bevallen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:21

Al dan niet sterk zijn en in onbalans zijn hebben natuurlijk wel met elkaar te maken, maar niet elk paard wat in onbalans is hoeft niet ook niet sterk te zijn. De 'sterkte' kun je ook aan de longe trainen, maar de balans zal er toch tijdens het rijden in moeten komen.
Natuurlijk moet je niet door blijven gaan tot het er is, tussendoor even rust geven is altijd goed. De één zal het sneller onder de knie hebben de de ander. Haha!