[WN] QH scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: QH scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:07

Alle andere mensen die allemaal scheren reageren toch ook niet?
Ik had het niet over illegale dingen. Maar meer dingen zoals zweten. Jonge dieren op stal zodat ze niet vies worden...Allerlei busjes lak en troep. Alleen voor de mooi.....
En we zijn allemaal wel een beetje dieren aan het mishandelen soms, denk ik zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:14

Prima Francis, als jij t dan persee wil opvatten als dat jij hier de dierenmishandelaar zou zijn, ga je gang. Heb geprobeerd uit te leggen hoe ik er tegenover sta, blijkbaar is mijn uitleg niet goed genoeg om t te verwoorden...

Overigens is t scheren van paarden met t oog op warmte mijns inziens een ander verhaal. Die haren dienen nl. alleen voor wamr houden. Tastharen vormen een zintuig, een belangrijk zintuig aangezien t paard zonder die haren niet goed voelt op welke afstand van objecten hij zich bevindt. Afscheren van deze haren kan leiden tot verwondingen en alle gevolgen van dien. Het weghalen van die haren kun je (in t extreme) vergelijken met t moeten missen van een oog, ook daar kun je aan wennen, maar prettig is t niet en mis zal took nog gaan af en toe...

Maar heb er genoeg woorden aan vuil gemaakt. Dit is gewoon mijn mening...

Nu ontopic: ik blijf erbij dat als de eigenaren niet vragen om alles weg te scheren, ik t zou laten bij de oren zo uitscheren dat t wel netjes is, maar niet te diep gaat zodat de oren ook nog beschermd zijn tegen vuil en haren. De tastharen zou ik gelijk maken en dan dus een 2 a 3 cm lang.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:20

Mee eens, Skippy! Geloof niet dat alle halter starters die scheren zich allemaal aangesproken voelen nu.....
Vacht scheren is totaal anders als je rijdt dan tastharen voor de mooi en de show. Regels voor tastharen maken iedereen weer gelijk als het niet mag, dus probleem opgelost......
TS, de oren idd niet te diep. Ik knip soms alleen een klont klei eruit en dat wil je niet IN het oor steeds hebben.....Maar de baas kan dus een andere mening hebben........

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:29

@Spatter: BARBIE_PAARD ????

Waarom in godsnaam.... omdat ik graag een SCHOON paard heb ??? Netjes getoiletteerd zoals heel veel mensen.

Manen in een vlecht, zijn lang en anders klit het en trek je alles eruit met poetsen.
Staartzak: scheelt een hoop blubber, dreads en klitten. Makkelijk uitkammen zonder haren eruit te rukken.
Daarvoor is ook de Cowboy Magic bedoelt.

Sorry, rij nu eenmaal graag op een schoon, fris paard wat er netjes uitziet is dat dan meteen een barbie ???

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:39

On topic Lachen

@Bloempjeh: Gezien de paarden kennelijk AQHA- showklaar gemaakt moeten worden, zou ik de toiletteertips van Francis aanhouden, als ik jou was Ja Ik maakte Francis op dit topic attent omdat zij IMO erg goed op de hoogte is van de regels wbt toiletteren in de QPA-showbusiness Lachen

Mijn persoonlijke mening: Mijn tweejarige staat er nu volkomen au naturel bij (afgezien van geknipt bridle path) zoals passend is bij haar huidige weide-ornament functie Haha!
Zou ik haar gaan showen, dan laat ik haar niet compleet kaal scheren en de oren hoeven ook niet 'leeg'.
Maar ik heb geen halterpaard. Zou ik serieus in de halterclass willen showen, dan tja.... dan zou ik haar ook in halterfashion getoiletteerd willen hebben Ja

Als je - als handelaar - een (prospect) showpaard verkoopt; zou ik het paard ook showklaar getoiletteerd overdragen aan de nieuwe eigenaar. Cadeau-verpakking, zeg maar Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:49

Vera schreef:
spatter schreef:
el camino ik zou zeggen, koop een barbie paard!

Ooit een Barbie paard gehad? Die hebben geen haar, die zijn helemaal glad en haarloos Clown

precies, ze vind al die haren toch JECH, nou dan heeft ze een paard zonder die haren
er zit een grens tussen je paard schoon en netjes houden en alles er maar af scheren waar jij anders wat meer werk aan hebt

ik vind best dat je je paard voor een show mag fatsoeneren
het oog wil ook wat
maar om nu het hele jaar je paard te hebben lopen alsof ze elf moment op show moeten, gaat mij te ver
en als een jury niet door de haren kan heen kijken kan hij wat mij betreft de pot op
als tastharen moeten gaan uitmaken welk paard mooier is vind ik de hele boel nog triester
aan organisaties om jury's uit te zoeken die een beter oog hebben voor bouw en bewegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:53

Mee eens Spatter! Het moet eigenlijk al bij jury's beginnen die niet meer op tastharen letten, althans, die netjes geknipte maar ruim aanwezige tastharen gewoon net waarderen als geschoren neuzen... Dan zouden al veel minder mensen tastharen afscheren.

Eigenlijk ook jammer dat veel mensen er zo aan voorbijgaan dat de tastharen echt een zintuig zijn...dit itt de verdere vacht...die kun je ventueel met dekens vervangen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:24

Spatter en Skippy, helemaal mee eens. Een goed paard, met uitstraling, is een goed paard, dat ziet een goeie jury!
En als je rijdt doe je het voor de gezondheid van je paard en staat ie meestal met dekens en ook op stal snachts bijv.....Dan haal je niks weg, wat ie zelf al niet vd zomer met verharen ook weer kwijt raakt. En het heeft een functie, omdat ze zweten als je een rijpaard hebt!
Als onze kleinste straks evt niet meer gereden wordt helaas, dan gaan de dekens ook af, omdat ie het dan niet meer nodig heeft en ook niet meer in het zweet gewerkt wordt. Hoeft ie van mij niet een deken op om mooi te zijn.....Heeft dan geen functie en red zich zonder dan ook.
Voordeel is dat we binnen de ''normale'' grenzen gelukkig allemaal zelf mogen weten wat we met onze eigen paarden doen, toch?! Doe ik iig wel en wens de rest ook succes met haar paard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:26

"Jech" wordt weer eens verkeerd opgevat natuurlijk...ik bedoel gewoon dat ik van gladde smoeltjes hou ja !!

Verder zijn opgeschoren kootholtes handig, geen mok en zo...
Maantjes weg omdat ze onder de pads vastzitten...
En 3x scheren omdat hij een enorme wintervacht heeft waar hij last van heeft in de winter. Liever kaal onder een deken dan bezweet uitstappen buiten.Zelfde geldt voor de vlechten, zweet er minder onder....

Maar goed... hoef mezelf verder niet te verdedigen, ieder zijn ding. Jammer dat er meteen altijd rake opmerkingen uitgedeeld worden...typisch bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:39

El Camino: ik denk dat t aan je eerste opmerking lag. Die was nogal kort door de bocht en lokte een reactie uit. Gelukkig mag iedereen idd doen wat ie wil, vinden wat ie vindt etc... Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:25

Een jury kijkt ook echt niet naar of de haren er wel of niet zitten. Maar waar een jury wel naar kijkt, waar iedereen naar kijkt, of je het bewust of onbewust doet is de algemene "schoonheid" de "first impression" en ja, dan straalt een goed opgemaakt mooi strak paard met uitgeschoren oren en ogen en neus gewoonweg als SHOWpaard meer Ja Daar heb ik zelf menig jury over gesproken.

Overigens heb ik in de VS jaren lang op een stal gewerkt wara paarden geshowd werden, maar waar we ook de fokmerries schoren en nooit, van al die denk ik wel dik 100 paarden ook maar 1 ontstoken oog gehad, of 1 beschadigde neus. Zelfde geldt uiteraard voor mijn eigen paarden.

Ik kan me helemaal voorstellen dat er mensen zijn die het "niks' vinden, of niet natuurlijk vinden, maar dat is, imo een andere discussie die misschien meer op Naturals thuishoort. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:04

Hoezo Jeddah, t gaat hier toch over scheren van tastharen en oren? Waarom moet t dan naar de Naturals? Verward

Dat een jury wil zien dat er moeite is gedaan een paard mooi te maken, prima! Lijkt me logisch! Dat 2 paarden in principe gelijk eindigen maar de een mooier is gemaakt dan de ander, ook prima! Dan wordt ik met mijn paarden maargeen 1e! (Niet dat we dat uberhaupt ooit zouden worden Knipoog )

Feit blijft dat tastharen deel uitmaken van een belangrijk zintuig en ze er dus niet voor niets zitten. Ík ben dan ook van mening dat de tastharen niet geschoren mogen worden. Gelukkig ook de mensen die momenteel bezig zijn met de dierenwelzijnsnota...maar dat terzijde... Hoop dat er een verbod op gaat komen. En prima, even goede vrienden met wie wel scheert, is tenslotte je eigen keus en niet verboden...Knipoog

Overigesn Jeddah hardstikke super dat jij ook nooit verwondingen hebt gezien bij andere paarden...wou dat ik dat kon zeggen. Maar ik heb helaas wel veel verwondingen gezien, en niet alleen bij mijn eigen paarden, ook van andere mensen!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:09

Dat jou het niet uitmaakt dat je geen erste wordt doet er niet toe. Ik zei alleen dat een jury gewoon toch het geheel ziet.

Echt waar, ik geloof gewoon niet dat al die verwondingen waar jij het over hebt door het scheren komen Verward Dan zou half de paarden in de VS dus altijd verwod rondlopen Verward Ik dnek dat het toeval is Knipoog

Dat de dierenwelzijnswet er naar kijkt wil niet zeggen dat het dus ook zielig ís. Het is, imo, geowon iets wat redelijk makkelijk er door te drukken is en dan "lijkt" het alsof ze wat doen. Maar das mijn mening. Als ze echt om de dieren zouden geven zouden ze hele andere dingen moeten verbieden.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:15

In Arabierenland is het VERBODEN om tastharen af te scheren en oren uit te scheren als je naar de show gaat. Dat is een Europese regel in de Arabieren (ECAHO) showwereld. Er wordt ook streng op gecontroleerd en je mag de showring niet in als er wel tastharen op neus, bij mond en bij ogen afgeschoren zijn.
Ik vind het er zelf wel mooier uitzien als ze afgeschoren zijn, zeker als een paard hele lange en opvallende tastharen heeft zoals mijn merrie, maar toch scheer ik ze er niet af. Je moet ook wel heel goed een hoofd kunnen scheren wil je er omheen kunnen scheren. Gelukkig doet een vriendin van mij dat die er erg bedreven in geworden is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:15

ElCamino schreef:
Verder zijn opgeschoren kootholtes handig, geen mok en zo...

Nou... mijn paard kreeg JUIST mok door opgeschoren kootholtes... Tong uitsteken

[edit] dat was dus eens en nooit weer....
Laatst bijgewerkt door Toekie op 16-01-08 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:16

Die gaan ze gelukkig ook verbieden!
Steeds meer neuzen gaan dezelfde kant op wijzen...tastharen zijn een zintuig... Als jij opeens niet meer warm van koud zou kunnen onderscheiden omdat je temperatuurzintuigen t niet meer zouden doen, verbrand je je... Bij paarden ontstaan toch echt veel verwondingen door t wegscheren van de tastharen...Bij [naam] gezien en ook bij andere paarden...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:18

spatter schreef:
precies, ze vind al die haren toch JECH, nou dan heeft ze een paard zonder die haren
er zit een grens tussen je paard schoon en netjes houden en alles er maar af scheren waar jij anders wat meer werk aan hebt

Je hebt mijn laatste zin niet mee gequote; daar gaat het toch om Haha!

Citaat:
en als een jury niet door de haren kan heen kijken kan hij wat mij betreft de pot op
als tastharen moeten gaan uitmaken welk paard mooier is vind ik de hele boel nog triester
aan organisaties om jury's uit te zoeken die een beter oog hebben voor bouw en bewegen

Miss World loopt ook niet in een wollen slobber trui

Je haalt misschien een paar dingen door elkaar; het gaat hier om show-onderdelen. Show betekent dan ook SHOW en zul je je paard ook showklaar moeten maken, anders hoef je niet in dat onderdeel te starten of je moet genoegen nemen met een lagere plaatsing omdat het je punten kost.

Ook ik heb graag een schoon en net paard in het dagelijks leven, vind ik gewoon fijn om naar te kijken en ook fijn om te doen.
En inderdaad wat WB zegt; een gekocht paard wat netjes getoilleteerd op de plaats van bestemming aankomt is toch een soort kadoverpakking Ja

Ieder zijn meug zou ik zo zeggen.... Nagelbijten / Gniffelen

Ps. El Camino; uitscheren van kootholtes geeft juist mok. De natuurlijke bescherming is weg en de huid wordt sneller aangetast door bacterien....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:28

ElCamino schreef:
ik ben het helemaal met Francis eens.
Ik ben allergisch voor al dat haar op die paarden Haha!
Mijn paard is ALTIJD kaal, oortjes eruit, deel van de manen eraf zowel bij de oortjes als bij de schoft, de tastharen rond de ogen, neus, kinharen alles is weg...JECH!!!
Kootholtes en kroonrand kaal. Verder 3x per jaar alles eraf van de vacht....
Ook nog eens in de Cowboy Magic, staartzak etc etc....
Ik vind zelf dat het gewoon hoort bij showpaarden!

En ook denk ik dat inderdaad ze op stal geen tastharen nodig hebben. Hij redt zich prima in de box en paddock. Is nooit stuk oid....

... en wat je paard vindt, doet er niet toe zeker?

Ik moet toegeven dat het inderdaad netter staat, ook bij mijn paarden. Toch denk ik dat ik t niet meer zou doen. M'n paarden moeten zich al genoeg aan mij aanpassen, vind niet dat ik ook nog t recht heb om bepaalde delen van hun lichaam eraf te halen.
Hoever ben je dan nog van t couperen enz af? Want dat 'hoort' toch ook bij sommige paarden,- en hondenrassen?
Staart en deel van de oren af enz. Wat is de volgende stap; een poot eraf? Stel nou dat een grote groep mensen dat mooi vindt? Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:33

Haha! je bent grappig Bert. Knipoog Hoe ver ga je? Eerst 1 uurtje rijden? Straks 24 uur rijden? Hoe ver ga je? eerst 1 uurtje op stal... straks 24 uur op stal? Hoe ver ga je? Eerst in een paddock van 100x100, straks in eentje van 1x1? Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:38

Als t voor degenen die t doen maar duidelijk is wát ze doen, vind ik t best. Dát is wat ik er mee bedoel! Knipoog
Zoals ik al zei; ik vond t wel netter / mooier staan maar om ze nou het hele jaar door zo te laten lopen, niet nodig.
Zelfde als met hun staart in een vlecht (is dat niet slechter voor die staart trouwens?) enz enz.
Ik vind een paard dat er altijd maar zo onder de dekens enz bijstaat JEch. Lijkt me voor dat beest gewoon niet fijn. Die van mij vinden het volgens mij heerlijk om met hun blote lijf in de modder te (kunnen) rollen! Knipoog
Daarnaast zie ik ze hun tastharen gebruiken. Om te voelen of er stroom op het draad staat, bijvoorbeeld. Hoe zouden ze dat anders moeten doen?
Maar is misschien wat off topic...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:41

Vera, dat uitscheren mok geeft ben ik niet helemaal met je eens. Da's ook weer zo'n 'relatief' verhaal. Mok ontstaat door bacterien, schimmels, mijten en/of vuil, vaak een combinatie van deze factoren.
Hoewel een geschoren kootholte 'opener' is en in de ogen van velen dus 'vatbaarder' voor deze factoren , zijn deze factoren óók beter te weren in een gladde kootholte.
Het is niet voor niets dat mok zo veel voorkomt bij paarden met veel behang.. Friezen en Tinkers...
De enige keer dat Dot ooit mok gehad heeft was ze al meer dan een jaar níet opgeschoren... Daarvoor heeft ze vaak genoeg met geschoren kootholtes in de blub gestaan.. dat hoeft geen problemen te geven als de benen de kans krijgen ook op te drogen in bijv. een schone stal. Continu vocht aan de benen is nooit goed, mét of zonder haar niet. Maar een gladde kootholte is op stal wel sneller droog dan een behaarde... Mijn eerste shet, mét behang had juist wel regelmatig last van lichte mok, terwijl hij 's nachts in een zelfde schone droge stal kwam als Fly en Dot die beiden wel af en toe geschoren werden. Ze stonden alle drie in dezelfde modderige paddock in de herfst.
Ik denk dus dat kort of lang haar minder van belang is bij het ontstaan van mok. Of een kootholte schoon en droog blijft of kan opdrogen is veel belangrijker...
En één van de dingen die geadviseerd wordt te doen bij een paard met mok, is júist die kootholtes uitscheren.

SFJ, beetje vergezocht, niet? We hebben het nog steeds over haar wat binnen twee weken weer aangegroeid is... Sterker nog, bij Dot groeien haar sinus haren zo hard dat ze met twee dagen al weer stoppeltjes heeft, een week later staan er al weer duidelijk haartjes op. Die overigens tussen de shows door gewoon door mochten groeien, Dot werd alleen voor de shows geschoren.
Niemand heeft het hier over 'het hele jaar zo laten lopen', ik heb al eerder geschreven dat Dot (en zo doen de meesten het trouwens) alleen voor shows zo getoiletteerd wordt en 's winters helemaal niet zelfs.

Maar als 't voor paarden verboden wordt, moet het dus ook maar verboden worden om al die poedels, maltesers en alle andere honden die geknipt of geschoren worden aan de kop, te scheren. Ook die hebben sinus haren die totaal afgeschoren worden... voor het mooi. Gek dat ik daar nooit iemand over hoor... terwijl een hond z'n sinusharen méér gebruikt dan een paard.

OH ja. Je vroeg wat het paard er van vindt... Hoewel ze niet kan praten wéét ik dat mijn paard het HEERLIJK vindt om mooi en schoon te zijn en genoot van het showen, ze is een echte 'showgirl'. Ik kon haar vol in showtoilet in de wei zetten en dan zou ze niet gaan rollen en zichzelf vies maken... zelfs in de grootste blub hield ze zichzelf zo schoon mogelijk en ook 's winters zag ze er, afgezien van wat meer haar, altijd uit om door een ringetje te halen. Ze is gewoon graag schoon.
Dus ik denk dat Dot er ook geen bezwaar tegen heeft.
Laatst bijgewerkt door Francis op 16-01-08 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:43

Ik zie die van mij precies hetzelfde doen SFLJ, zonder tastharen, ze voelen het gewoon Ja En ik denk dat een ieder wel duidelijk is wat ze doen.

Tuurlijk! Ik ben het eens! Ik zie ze ook liever zonder dekens staan enzo Ja Maar daar gaat het nu niet om. Knipoog Want de paarden staan het liefst gewoon 24/7 buiten in een lekkere wei. Maar das nou eenmaal de realiteit niet. En wel "zeuren" over scheren, maar niet over spoorgebruik, bitgebruik, slechtpassende zadels gebruik, enz enz enz vind ik gewoonweg raar. Dan vraagt ook niemand wat het paard ervan vind en hoe onnatuurlijk het moet zijn voor ze om aan een dubbele longe door de bak heen te shouwen bijvoorbeeld, of een Endurance wedstrijd van 50 km te lopen. Of een Pleasure proef met het hoofd in een bepaalde houding waar ze weinig zien kunnen en waarvan ze niet mogen opkijken. Enz enz enz

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:45

CZarabians. Ik moet wel zeggen, dat mijn New Forest waarschijnlijk al meer beharing heeft dan de gemiddelde arabier. Ik heb echt behaarde benen bijv. Ik vind dat niet mooi, maar als je zomaar ergens begint en stopt met scheren en of knippen, is het helemaal niks. Zolang ik niet show en het geen gezondheidsproblemen geeft laat ik het zo. Ga ik starten, wil ik een net paard. De oren knip ik wat uitsteekt, omdat daar soms echt klein aan hangt. Dat komt bij een geschoren oor binnen. Dus voor dagelijsk gebruik niet nood. Ik begrijp dat als je daar voor kiest of showed, dat je ze dan ook goed schoon houdt...
Een schoon paard werkt makkelijk en je voorkomt natuurlijk ook plekjes. Stel dat ik zo opzadel op een dikke vacht, moet ik dat wel goed schoon hebben....
Verder is het je eigen keus en er zijn idd veel ergere dingen, maar als men goed is voor zijn of haar paard en je weet dat, laat het dan lekker. Maar op de man afspelen en alles persoonlijk maken, vind ik niet nodig. Er zijn zoveel mensen die paarden houden, rijden, showen op welke manier dan ook. Zolang dingen binnen de grenzen blijven elkaar respecteren. En wat echt erg is, je eerder druk om maken, want de erge voorbeelden zijn er ook genoeg.
Succes allen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:51

Ik heb Bambi nog nooit zien rollen
Dat is ook een tut, veel te bang dat ze vies wordt Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:55

sflj schreef:
Daarnaast zie ik ze hun tastharen gebruiken. Om te voelen of er stroom op het draad staat, bijvoorbeeld. Hoe zouden ze dat anders moeten doen?

Wakkie doet dat met z'n voorlok, óndanks dat'ie ook enorme sinusharen heeft. Knipoog