[WN] paard slaat ineens door!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Re: paard slaat ineens door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:55

Het gaat meer om de rijstijl... Knipoog

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:03

horsea schreef:
Waarom zou de combi van trainer en paard niet werken? Blijkbaar is ze bereid om te doen wat het best lijkt voor het paard. In dit geval door het advies van een osteopaat te volgen. Lijkt me prima toch? Lachen

Ja, maar dat wil niet zeggen dat paard en trainer goed met elkaar overweg kunnen. Mijn Tinker kon absoluut niet overweg met de vrouw van de eerste stalling waar hij stond. Het is echt een vreetzak en doet alles voor voer, bij haar weigerde hij achteruit te gaan zodat zij het voer in zijn box kon gooien. En als hij het dan al deed met zijn oren in de nek, terwijl hij bij mij zo achteruit ging als ik eens voerde.

edit: net als dat sommige paarden niet tegen mannen in hun buurt kunnen of vrouwen, maakt niet maar dat heeft meestal met het verleden van een paard te maken (mishandeling bijvoorbeeld, niet verkeerd bedoeld hoor Knipoog maar even ter verduidelijking)
Laatst bijgewerkt door supertinkie op 08-01-08 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:04

En omdat je bij dit paard meer tijd moet nemen. Waarvoor die haast? Omdat ie al 4 is? Hij kan het wel, maar op een andere manier met meer tijd en rust erin.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 22:42

er zit ook helemaal geen haast in. alleen we schrokken van op welke manier hij nu reageert hij werd gewoon aggressief en dat deed die nooit. ik hoop dat het met de dingen van de ostheopaat te maken heeft. angelique heeft me vandaag wel erg kunnen gerust stellen. en zij gaat vanaf 0 weer beginnen dus dat heeft voorlopig tijd nodig. eind van de week komt ook de oude eigenaar is langs want zij kent het paard heel goed. ik heb alleen al bijna 2 jaar met een paard gezeten met allerlei blessures die nu op het land staat en wil nu gewoon heel graag lekker de reining in en wedstrijden rijden en we vragen ons nu af of hij die druk aan kan en dan reageert maar dat zien we over een hele poos wel weer. het ''schrikachtige'' karakter zit ook in ze moeder dus het kan ook een stuk karakter zijn.

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:43

Ik hoop heel erg voor jou en je paardje dat dit gaat lukken, zo niet modder dan niet te veel aan maar ga ook de andere suggesties eens napluizen.
Je doet met dit type paard eerder fout dan goed, en ik kan het weten Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 00:01

Ik denk dat je toch het beste wat meer tijd kan nemen. Hem nu door een trainer laten trainen is misschien teveel nu ineens. Hij is 4, maar een beginner in alles. En een trainster die dit voor haar werk doet, doet het toch anders. Zij moet toch met resultaat komen. Maar ook risico's zoveel mogelijk voor haar zelf uitsluiten. En als zij hem hier doorheen krijgt, is zij nog steeds een trainster en zegt dat niks over hoe jij er straks thuis mee verder kan. Zeker als hij dan gestressed is door de training.
Natuurlijk wil je reinen, dat kan en mag, maar met dit paardje is tijd en geduld het enige wat je kan brengen waar jij wilt.
Ik ken jou en je rijkunsten niet. Maar ik ben ooit op looks en papier gevallen, wat een slechte combi met mij was verder.
Dat een trainer een hengst op niveau uitbrengt zegt niks over ons, kleine ruiters, hoe wij met die nakomelingen om moeten gaan. De presterende paarden zijn vaak niet de makkelijkste. Ook niet in de spring of dressuur sport.
Niet allemaal natuurlijk en op zommigen kan je een kind wegsturen, maar vaak hebben ze wat bloed nodig om er bovenuit te steken.
En dat doen toch andere ruiters dan wij gemiddeld.
Dus nogmaals, je hebt alle tijd, neem ik aan tenminste. En hij is net pas begonnen, dus nu reining training is best heftig voor hem.
Denk er goed over na, want jij moet met hem verder en jij moet hem vertrouwen en kunnen rijden de komende jaren.....
Ik vind het wel goed dat ze dit toegaf en dus niet hem heeft doorgepakt. En nu ook luisterd naar het advies, maar nogmaals in mijn ogen, is terug bij 0, hem meer tijd geven om langer en goed plezier met hem te hebben. Over een paar maanden is zij er nog steeds en elke andere trainer om hem door te trainen. Samen met jou dan evt.
Ik wens je heel veel plezier en geluk met deze kanjer en ben benieuwd wat de fokker en vorige eigenaar ervan vindt. En dan hoop ik dat jij een manier vindt dat jullie er samen komen.
En om je een hart onder je riem te steken. Mijn knollie was 4 met puberaal gedrag. Hij heeft door mijn gezondheid regelmatig weinig gedaan. Hij is nu 9 en heeft nog niet alle knopjes, maar geniet er niet minder door van hem. Hij is babbels kwijt en we hebben een supeeband. Ben nog elke dag meer verliefd op hem! Als we straks wel evt starten kan ik dat nog jaren doen. Zo niet, evenveel lol!
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:56

Ik wil niet negatief of pessimistisch overkomen, maar "weer op 0 beginnen" bestaat volgens mij niet voor een paard. Eerder opgedane ervaringen kun je helaas niet wissen.
Je kunt niet met een paard in gesprek zoals je dat met een mens kunt om de lucht te klaren, dingen uit te praten en dan met 'een schone lei beginnen'. Dat werkt bij mensen nauwelijks, laat staan bij een paard...

Ik hoop dat de ostheopaat (en die errrreg korte hersteltijd van slechts een paar dagen stappen) het verschil kan maken...

Succes, en ga vooral vaak kijken!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:29

Ik ben het met Sonja eens dat je een slechte ervaring niet kunt wissen en dus met een goede training kan proberen dit te veranderen.
Wat superpony zegt ben ik het niet mee eens om het zelf te gaan proberen op te lossen..

Je geeft zelf aan dit paard gekocht te hebben om er reining mee te gaan doen en omdat je verwacht het zelf niet alleen te kunnen heb je hem in training gedaan bij iemand die er verstand van zou moeten hebben.
Dat het nu niet meteen gaat zoals je graag zou zien is vervelend maar als ik zo je berichten lees zijn jullie op de goede weg.
Ik denk dat als jij het nu zelf gaat proberen de problemen alleen nog maar groter kunnen worden en denk dat juist een goede trainer de vinger op de zere plek kan leggen en er achter kan komen hoe je het beste met dit paard om kan gaan als je verder wil komen, en dat wil je als ik het goed begrijp.

Nog iets over wat superpony schrijft over dat reiningtraining nu te veel zou zijn ben ik het ook niet mee eens.
Alle training begint met de basis, dat betekend volgens mij dat dit paard gewoon zijn stap, draf en galop in orde moeten zijn. Verschil met pleasure, trail of weet ik veel is er in mijn ogen niet dus ik begrijp niet dat dit heftig zou moeten zijn?
Behalve dan als je bevooroordeeld bent wbt reining...

Ook het vb van haar eigen paard waar met 9 jaar nog niet alle knoppen op zitten raakt kant nog wal wat mij betreft...de TS wil reinen en heeft dit paard daarvoor gekocht....

Of je een goede keus maakt wat betreft de trainer weet ik niet en of dit paard het ooit goed gaat doen ook niet maar afwachten of het "vanzelf" met meer tijd of een andere dicipline goed komt lijkt mij een hele slechte keus in dit geval!

Veel succes en ik ben benieuwd hoe het verder gaat met jullie!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:05

Deniies schreef:
vandaag is nog de ostheopaat geweest. hij heeft heel erg last van hoofdpijn door ze ??SI systeem??
Dit systeem houdt heel ze lichaam in balans en zorgt dat het allemaal goed werkt. omdat die teveel aan de longeerlijn heeft gelopen kan die heel ze linkerkant over ze rug niet buigen. en aangezien ik nogal een typje van een paard heb reageerd die er heel hetig op. maar dit hoeft het niet te zijn. al hoop ik wel want dit is op te lossen. angelique heeft met de ostheopaat besloten helemaal vanaf 0 te beginnen nu moet die 3 dagen stappen en dan begint ze weer helemaal vanaf de longeerlijn en dan erop met draf. ik hoop dat dit werkt.

Beetje wazig verhaal, ik kan er niet helemaal wijs uit vanwege de taal, maar als ik het goed begrijp heeft je paard erg veel aan een longeerlijn gelopen en kan hij daardoor niet goed buigen? Heeft je paard de boel vast gezet of zo? Dan vind ik de oplossing die je hier schrijft wel wat bizar. Van drie dagen stappen wordt een paard echt niet los! Ik zou eens beginnen naar een kraker of fysio te gaan om die je paard los te maken zodat hij weer makkelijker kan buigen. Je kunt dit ook middels rijden maar dan ben je erg lang bezig en is zonde van het in training zetten. Als hij dan losgemaakt is zou ik rustig aan gaan beginnen. Vanaf 0 lijkt me wat een wat popie uitdrukking om aan te geven dat ze voorzichtig gaan beginnen. Ik zou ook niet weer met longeren beginnen als dat werkelijk de bron is van je problemen. Laat gewoon je paard los maken door een kraker/fysio, ga zelf meters maken met je paard, geen gekke dingen gewoon recht toe recht aan. Bouw wederzijds vertrouwen op en als dat goed voelt kun je hem altijd weer in training geven. Dat schrikkerige krijg je er echt niet in een paar dagen uit, dat zit in zijn karakter. Alleen wederzijds vertrouwen kan dat oplossen, en dat heeft veel tijd nodig.
Maar dit is mijn mening gebaseerd op de info die ik hier lees, dus wellicht moet het anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:58

Sorry ik zeg nergens dat ze het zelf moet oplossen. Ik zeg een andere manier te zoeken van trainen evt. Omdat zij het straks toch zelf ook moet kunnen. Natuurlijk komt een trainer er wel mee weg, maar ze moet het zelf ook kunnen en als Angelique haar twijfels aangeeft vind ik dat een overpeinzing waard. Maar ik zou niemand aanraden zelf te rotzooien en zeker geen jeugdruiter met een jong en gevoelig paardje.

Wat ik ook zeg is dat dit paard nu nog een beginner is en als het zo een gevoelig paard is je ook rustig aan moet beginnen, ook al is ie bijna 5. Hij heeft lekker mogen opgroeien, dus is nog een beginner. Net als dat iemand anders met een paard van 2 begint. Hij weet net zo min nog.

Die van mij is 9 en zitten niet alle knoppen op door mijn gezondheid, niet omdat ik dat zo wil. Maar het was ter vergelijking van niveau. Een paard dat nog pubert, is een puber. Is die van mij nu wel overheen en gaat prima verder.

Ik ben juist wel reining gericht, maar niet ten koste van alles. Als dat paardje nu net begint en een trainster die meerder paarden heeft gereden dit aangeeft, moet je dus rustiger aan doen. Of een andere methode oppakken, wat ook heel vaak is bewezen dat dat wel werkt. Elk paard is anders en er zijn vele manieren.

Ik ken de moeder ook en dit paardje heeft alles vast in zich, maar ik gun de ts juist lang en veel plezier. Zij heeft al pech gehad en wil ergens komen. Als dat niet zo snel gaat, komt ze straks nergens. Als ze een passende manier vindt met ietsje meer tijd en geduld start ze straks ook overal met hem.

Ook als ze pleasure gericht wil trainen zou ik zeggen neem de tijd als ie het nog even niet aankan, dat maakt mij geen bal uit. Het ging om overvragen, of teveel in 1x willen. Ook al koop je hem voor wedstrijden zal je toch eerst de basis netjes en goed moeten en het kan niet altijd even in 1 maand. Dit paardje kost meer tijd misschien, maar presteerd er straks vast niet minder om, tenzij het mis gaat.

Ik vind het trouwens van de trainster eerlijk aangegeven, maar wel iets om over na te denken. Zeker met in je achterhoofd dat dit wel een jeugdruiter is, waar je als volwassene dan best bedenkingen bij mag hebben als het wat moeilijker gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:03

O, ja, zoals Jolande aangeeft heb ik wel gezegd zelf aan de slag. Maar dan bedoelde ik wel omgang, dus vertrouwen krijgen. Hem veel laten zien en meemaken. Misschien wel ritjes maken en gaan lessen, voordat je hem volop een maand heel gericht door lat trainen in dit geval dus reining gericht. Als dat beestje al iets meer gewend is en de ts heeft een goeie band wordt het voor haar makkelijker om er zelf mee aan de slag te kunnen. En dat is belangrijk dat zij nu eindelijk kan rijden en evt starten in de reining dan wat zij zo graag wilt.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 14:25

ik lees nu een paar keer dat ik dit allemaal in 1 maand wil dat absoluut niet. We hebben gezegd dat hij inpricipe in training blijft hoelang dat nodig is.

Angelique weet inmiddels hoe sim is en begint echt niet gelijk alle manouvres erop te zetten ze heeft in de eerste week nog niet eens met hem gegalopeerd. Alleen hij is erg onberekenbaar en je voelt of weet gewoon echt niet wanneer die het op het rennen zet. hij loopt heel ontspannen en netjes en ineens vliegt die weg en maakt die soms gekke sprongen en bewegingen. ik voel me op zo moment niet vertrouwd op zo paard en ga het daarom ook zeker niet zelf proberen.

Ik ben er zelf niet bijgeweest toen de ostheopaat er was maar het schijnt wel een hele goede te zijn want ze behandeld daar echt de beste wedstrijdpaarden en leek naar angelique der idee heel veel vanaf te weten. ze heeft sim ook helemaal behandeld en gekraakt en gedaan. maar als ze op ze hoofdleunde gaf die een vervelend teken en dat zou betekenen dat die hoofdpijn heeft. maar hoofdpijn waarvan??? Nou heeft laatst Arthur erop gezeten en die zij ook dat heel ze linkerkant gewoon zwaar vast zit. dus ze ??SIsysteem?? moet de ze werking en buiging van ze lichaam voorstellen werkt niet goed waardoor die last van ze hoofd krijgt. dit kan rijtechnies eruit gereden worden door angelique en ostheopaat der manieren.

Ik heb hiervoor ook een paard gehad en nog steeds heb ik die. daarmee was de bedoeling al om lekker de wedstrijdjes in te gaan wat niet is gelukt vanwege een jaar lange peesblessure. nou staat die op het land en zocht ik dus een geschikte reiner. aangezien reiners waar alle knoppen al opzitten en al heel wat wedstrijdervaring hebben en ong 6 jaar zijn vreselijk duur zijn. ik kwam alleen maar paarden tegen van de 15000 euro. Dus hebben we besloten een wat jongeren te kopen en in training te zetten en Sim zou daar geschikt voor zijn. wat hem blijkbaar nu te veel wordt. Mijn passie is gewoon die reining en lekker wedstrijden rijden en aangezien ik al heel veel pech heb gehad zit het me aardig hoog. we gaan eind van de week met de oude eigenaar en Angelique praten over een goede oplossing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:56

Goed dat alles in overleg gaat en dat je trainster dit zo aangeeft. Als iemand normaal meerdere paarden rijdt, is dat wel ook iets om naar te luisteren. Wat men ook van een trainingsmethode vindt. Ik geef alleen aan, dat dit voor hem misschien niet de manier is. Misschien met heel veel tijd, geduld en vertrouwen wel. Maar goed dat ze je nu in bescherming neemt dan.
Hij zal het wel kunnen, maar jij wilt ook dingen en je moet ook zeker aan jezelf denken. Zeker na je andere paardje.
Wie weet wat er mis zit. Misschien wordt het opgelost, misschien is een andere oplossing beter voor jou en je paardje.
Ik hoop dat er voor jou en je paardje de beste oplossing komt en dat jij dan uit kan komen in het jeugdteam en kan reinen.....Hoewel je wel all round moet rijden eigenlijk he?! Mijn zoontje wil er ook bij, maar wil dus ook alleen reining rijden. Nou is de rest niet erg hoor, maar ga hem ook niet dwingen en iedereen heeft zijn voorkeur.
Laat maar weten wat jullie besluiten tesamen. Heel veel sterkte en succes daarmee. En voor een jonge meid, klink je erg verstandig, wat ook weleens gezegd mag worden denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:24

Overigens denk ik dat je met SI-systeem het SI-gewricht bedoelt, het Sacro-Iliacaal gewricht.
Het bekken van het paard is via het SI gewricht verbonden met de wervelkolom. Het bekken biedt plaats voor de aanhechting van spieren en is een gordel van botten.

Het paard kan (pijnlijke) rug- en bewegingsproblemen (belemmeringen) hebben die te maken hebben met het SI-gewricht:

* Instabiliteit of hypermobiliteit van het SI-gewricht, waardoor het sacro-iliacaal gewricht te beweeglijk en daardoor prikkelbaar en pijnlijk is.
* Blokkade cq beperking van beweging of fixatie van het SI-gewricht. De oorzaak van het niet functioneren van het SI-gewricht ligt dan in de beperking van het bindweefsel.
* Dislocatie of subluxatie (verplaatsing of ontwrichting), bv. onstaan door het vastliggen van een paard in een box of door overbelasting of een verstapping.
* Artritis of gewrichtsontsteking, waardoor het sacro-iliacaal gewricht pijnlijk is.

(uitleg van paardenbegrijpen.nl)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:32

Ik heb 't een beetje doorgelezen en als ik jou was zou ik - des noods alleen om uit te proberen of dat idd het probleem is, wat heb je te verliezen - eens een andere trainer proberen... kan je per PB wel een suggestie aan de hand doen als je wilt.
Heb al genoeg voorbeelden gezien van paarden die 't bij de ene trainer niet trekken en bij een ander gewoon lekker hun werkje doen. Paard geeft duidelijk aan niet happy te zijn met de huidige situatie.. die verandert niet door een week niet te rijden... (vind overigens dat er een eng korte rustperiode na de behandeling in acht wordt genomen. Dat is normaal veel langer na een osteopatische behandeling en da's ook niet voor niets)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:40

Sonja schreef:
Overigens denk ik dat je met SI-systeem het SI-gewricht bedoelt, het Sacro-Iliacaal gewricht.
Het bekken van het paard is via het SI gewricht verbonden met de wervelkolom. Het bekken biedt plaats voor de aanhechting van spieren en is een gordel van botten.

Het paard kan (pijnlijke) rug- en bewegingsproblemen (belemmeringen) hebben die te maken hebben met het SI-gewricht:

* Instabiliteit of hypermobiliteit van het SI-gewricht, waardoor het sacro-iliacaal gewricht te beweeglijk en daardoor prikkelbaar en pijnlijk is.
* Blokkade cq beperking van beweging of fixatie van het SI-gewricht. De oorzaak van het niet functioneren van het SI-gewricht ligt dan in de beperking van het bindweefsel.
* Dislocatie of subluxatie (verplaatsing of ontwrichting), bv. onstaan door het vastliggen van een paard in een box of door overbelasting of een verstapping.
* Artritis of gewrichtsontsteking, waardoor het sacro-iliacaal gewricht pijnlijk is.

(uitleg van paardenbegrijpen.nl)

Daar dacht ik ook in 1e instantie aan. Probleem is dan wel dat als de SI gewrichten pijnlijk zijn dat je daar wel mee op moet passen. In principe steunt een groot deel van de wervelkolom daar op, de wervelkolom hangt als het ware tussen de nekwervels en de SI gewrichten in ( beetje kort uitgelegd).
I.m.o. betekent dat dat het paard overbelast is geraakt. Een 4 jarige is nog maar een baby en bij te zware training ineens kan je op hele grote, onoverkomelijke problemen stuiten. Ook, en misschien juist, in stap en draf kan je een paard flink overbelasten als je te veel buiging, verkeerde inbuiging, etc. vraagt. Als het paard nog te weinig bespierd is om het ruitergewicht te dragen of om oefeningen uit te voeren gaat het heel snel verkeerd. Ik weet niet hoeveel goede, gymnastiserende, dressuurmatige basistraninghet paard gehad heeft maar dat zal zeer ws te weinig zijn. Voordat een paard sterk genoeg is ben je gauw een jaar of langer bezig, en vaak wordt die tijd niet genomen en loop je vroeg of laat tegen problemen aan.
Ik heb het zelf ook meegemaakt met 1 van mijn paarden, doordat een trainer te snel teveel wilde. En dat te snel, te veel is per paard verschillend en het is heel snel te veel, zeker op jonge leeftijd.
Paard in kwestie is nu bijna 11, en heeft er flink wat problemen aan overgehouden, zoveel dat ik besloten heb hem nu alleen nog recreatief te gebruiken omdat al het andere teveel, te zwaar, etc. is.
Denk toch maar eens over een andere trainer, ik zou ook niet weten wie, hoor. Heb persoonlijk niet zo'n hoge pet op van wat er hier in Nederland rondloopt ( rijdt).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:46

Uit de beginpost lees ik dat dit paard de 'klachten' al had vóór het in training werd gezet.
Dus misschien is het niet van de laatste weken, maar stamt het al van daarvoor. Missschien dat de (manier van) training eea wel heeft verergerd.

Als de TS een paardje wil waar ze nu ongekompliceerd mee kan rijden kun je je afvragen of dit wel het juiste paardje is in deze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:48

Klachten aan het SI-gewricht vind ik persoonlijk ook nogal tricky. Ik heb ze vooral veel gezien bij paarden waar redelijk zwaar mee gesprongen werd; idd doorgaans een overbelasting. Overigens worden problemen in het SI-gewricht niet altijd onderkend. Ostheopaten benoemen het vaak, maar ik zie nogal eens fysiotherapeuten die daar finaal tegenin gaan omdat ze menen dat het SI-gewricht helemaal niet zo'n belangrijke positie inneemt.

Ik heb het vermoeden dat er te hard van stapel gelopen is met dit paard (trainingsschema vind ik ook zwaar voor een beginnend dier) en ik vind de herstelperiode na behandeling door de osteo véél te kort na deze blessure.
Ik ben bang dat het 'onberekenbare' vluchtgedrag van dit paard een pure reactie op ongemak of zelfs pijn is en dat dat niet met een paar dagen 'gewist' zal zijn uit zowel het lichaam als zijn geheugen.
Maar de tijd zal het leren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:55

wat een wijsheid sonja ! Wat ik persoonlijk nog mis in dit topic is dat dit jonge paard ook nog meerdere keren in een korte periode van plek is veranderd en dan ook nog in deze leeftijd. Ook dat vind ik best wel heel veel voor zo'n jong dier. Dus als we alles nu eens gaan optellen, zou hij als hij van mij was eerst eens een tijd op het land gaan in de koppel, elke dag wel wat mee doen maar meer met de insteek, vertrouwen en gewenning.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:16

ik weet het allemaal niet met dat ostheopaat gedoe. hij is behandeld en we volgen eerst de ostheopaat op en dan pas jullie. ik denk dat dit niet een geschikt paard voor mij zal zijn wat we gaan doen weten we nog niet we zien het wel van de week.

garny95: ik weet niet waar je uit opmaakt dat het paard op veel plekken is geweest maar dat is helemaal niet zo. hij is alleen een keer op clinic geweest en dat moet zeker kunnen met een paard. ook heeft die op ze trainingsstal een paar dagen rust gekregen om te wennen. hij gaat zeker niet het land op ik los dit liever op dan dat ik nog 1 op het land zet. hij is hiervoor ook al zeker 4 maanden in alle rust geweest zodat we aan elkaar konden wennen en bij de oude eigenaar heeft die altijd daar gestaan en werd daar soms bereden en eventjes een weekje doorgetraind wat heel goed ging. maar rust heeft die genoeg gehad. en aan de hand vertrouwd die me helemaal alleen nog heel onzeker onder het zadel. ik vind het goed dat je advies geeft maar ik volg het niet op.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 16:20

bij deze stop ik het topic voor mezelf ook.
we gaan kijken wat eind van de week gebeurd en we hebben daar alle begeleiding bij.
misschien dat het dan toch een optie wordt andere trainer we zien het wel.
hij heeft nu zowiezo een paard dagen rust na deze behandeling en tegen die tijd komt de oude eigenaar en zullen we een beslissing nemen. ik zal een aantal mensen het via pb laten weten.
maar bij de beslissing denk ik ook zeker aan mezelf en tuurlijk aan het paard.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:31

Deniies schreef:
ik weet het allemaal niet met dat ostheopaat gedoe. hij is behandeld en we volgen eerst de ostheopaat op en dan pas jullie. ik denk dat dit niet een geschikt paard voor mij zal zijn wat we gaan doen weten we nog niet we zien het wel van de week.

garny95: ik weet niet waar je uit opmaakt dat het paard op veel plekken is geweest maar dat is helemaal niet zo. hij is alleen een keer op clinic geweest en dat moet zeker kunnen met een paard. ook heeft die op ze trainingsstal een paar dagen rust gekregen om te wennen. hij gaat zeker niet het land op ik los dit liever op dan dat ik nog 1 op het land zet. hij is hiervoor ook al zeker 4 maanden in alle rust geweest zodat we aan elkaar konden wennen en bij de oude eigenaar heeft die altijd daar gestaan en werd daar soms bereden en eventjes een weekje doorgetraind wat heel goed ging. maar rust heeft die genoeg gehad. en aan de hand vertrouwd die me helemaal alleen nog heel onzeker onder het zadel. ik vind het goed dat je advies geeft maar ik volg het niet op.

oude eigenaar, jouw stal, trainingsadres, ik benoem dit omdat ik zelf ook een 4 jarige dit jaar heb aangeschaft, voor haar was het ook veel, nieuwe stal, net beleerd, wisselen van de kiezen etc.
ik zeg ook wat ik zelf zou doen, jij moet doen wat jij denk dat goed is voor je paard en voor jou. Ik wens je succes en hoop dat je er goed uitkomt met je paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:40

Sorry garny, maar dit paardje heeft echt vanaf geboorte vrij gelopen en is daarna naar de ts gegaan. Hij is daar gewend en is nu in training elders. Ik weet niet of je weet hoe het heel veel andere paarden vergaat, maar dan zou alles problemen hebben. En hoe krijg je anders je paard bij de fokker weg?

deniess, succes deze week. Er staat echt wel wat serieuze en wijze info hierboven. Mensen die meerdere trainers en methodes kennen en ook meerdere paardjes hebben zien afknappen of zien opbloeien. Lees het desnoods samen met je ouders, onthou het en denk er goed over na.
ht is een combinatie van dingen die voor jou nu anders uitpakken en teleurstellend zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:49

ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe de komende week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:05

Ook van mij veel succes en wijsheid gewenst, ik hoop dat je d'r uit komt met je paardje!