[WN] waarom rijd je eigenlijk met een shank

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:06

Sonja schreef:
:)) Maar ik neem aan dat Blaze dat boekje gewoon opgevreten heeft met 'd'r hooi, dus op een of andere manier moet ze toch dat rijden met die shanks ergens geleerd hebben. Of dat nou van jou was of met een vorige eigenaar boeit me niet, maar ooit heeft ze het geleerd. Waar? Nou, ik denk in de training......

(Helpt dat trucje van dat boek ook bij jezelf? Dan ga ik vannacht maar es op Go West pitten ofzo denk ik.... *LOL* )

hahahahahahahaah Cool
blaze was nog niet bereden toen ik HEM Cool kocht en was nog HENGST Haha! .
pfffffff ja natuurlijk heb ik hem getraind om met een shank overweg te kunnen,maar niet omdat er een probleem was maar alleen omdat ik een 4 jarig paard op een hand wilde showen en hij dat kon op een trens maar dat mocht niet Gaaaap .

Maar ff dat wennen aan een shank!!!!! mijn inziens vaak gewoon bullshit,wat hoor ik vaak en wat lees je ook hier op bokt!!!!
een paard heeft een probleem,advies*probeer eens een andert bit(shank)**antwoord**ja nu doet hij het wel,geeft na ,buigt or whatever.DUS je hangt er een shank in en het probleem is opgelost.Wennen hmm niet dus.
nee het paard hoeft er niet aan te wennen maar de gebruiker.Heb nu 3 paarden gereden die alleen op snaffle waren getraind en om wat voor een rede dan ook een shank inkregen van mij,en alle drie reageerden ze zonder veel verschil(geen verschil eigenlijk) de rede mijn inziens was dat ze op een snaffle geen probleem hadden en dus op een shank ook niet,en dat het aan de ruiter ligt hoe je de shank hanteerd.
de inwerking is dan wel anders maar alleen als je hem gebruikt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:12

Jos schreef:
onze paardjes mogen zich maar gelukkig prijzen dat ze western-paardjes zijn

als ze men- paardjes waren geworden hadden ze meteen al met een shank moet rijden Knipoog

arme charlie Huilen
die is zijn loopbaan begonnen als men-paard, toen is hij les-pony geweest en uiteindelijk westernpaard.

zijn bitten historie in volgorde:
*shank
*bustrens
*bosal, snaffle, shank, halster, touwtje Haha!

en hij rijdt toch lekker Kwijl Lovers

Perfect voorbeeld Jos Cool
had het niet beter kunnen omschrijven Pling
you dont have to if you dont need to so you better not want to

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 18:16

nu nog wachten op het onderdeel "pleasure driving" ,
dan kan ik met een bosal met 1 hand Haha! *LOL*

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:07

Farichta en Colinda hadden een quote van mij aangehaald. De tekst van het onderwerp was "Waarom rijd je met een shank"? Nou, daarom dus.

Het maakt niet uit of Flash wordt gereden door de weeks met een snaffle, met een correctional bit of zelfs zonder hoofdstel (alleen touwtje om zijn nek). Hij kent het klappen van de zweep (zogezegd) en hij geeft er niet om wat hij in (of om) heeft.

Ik denk daarbij ook dat als je de juiste begeleiding krijgt dat je je paard niet kunt verpesten. Misschien wordt een "klaar" paard minder scherp als er een amateur op rijdt maar als het paard het kent, is ook dat op termijn weer helemaal bij. Daarbij heb je er wel de lol van om gewoon zelf op je paard te kunnen rijden en ervan te leren. Ook een hele belangrijke factor.

Daarbij denk ik dat het aan de ruiter is, om te beseffen wat een paard in de mond heeft en wat voor inwerking en dus uitwerking dat heeft op je paard.

Groetjes, Gisela

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:43

Citaat:
onze paardjes mogen zich maar gelukkig prijzen dat ze western-paardjes zijn

als ze men- paardjes waren geworden hadden ze meteen al met een shank moet rijden

Misschien dat ik nu een andere weg insla of jullie verkeerd heb begrepen maar goed.

waarom is een menpaard altijd zo fout omdat ze op zo'n bit worden gereden.
Een netjes gereden men-paard kan net goed netjes lopen op en trens. Ik heb helaas vaak men-paarden in de hand gehad die dus niet netjes gereden waren.

Hoe zachter de hand hoe beter en volgens mij maakt het dan niet uit waarmee je rijd.

Waarom met een shank rijden? Ik ben zelf nog niet zover maar ik denk dat het toch een beetje de kick is van je paard op 1 hand kunnen sturen, je paard zover hebt beleerd(en jezelf Haha! ) dat het mogenlijk is ontspannen te rijden op dit bit.
Stuurbekrachtiging Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 22:48

niks mis met een men paard
ik heb vroeger ook gemend
wdstrijden zelfs. 5e van nederland op de nationale mendag met het kegeltjes parcours Schijnheilig Haha!
maar dat vond mijn ponytje dan ook erg leuk. Party!!

ik reed met een 4rings trens of met een liverpool stang
en dat is dus een shank

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:54

Cowgirl schreef:

Waarom met een shank rijden? Ik ben zelf nog niet zover maar ik denk dat het toch een beetje de kick is van je paard op 1 hand kunnen sturen, je paard zover hebt beleerd(en jezelf Haha! ) dat het mogenlijk is ontspannen te rijden op dit bit.
Stuurbekrachtiging Haha!

om op een hand te rijden heb je echt geen shank nodig!!!!!! waarom gaan velen er van uit dat dat zo is????
op een trens met 1 hand rijden is kicken
je reins zijn richting aanwijzers(geen stuur) je zit en je benen moeten het stuur zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:25

Okay, je hebt gelijk.

Citaat:
om op een hand te rijden heb je echt geen shank nodig!!!!!!

Maar waarom neemt men dan geen trens/snaffle als we eenmaal op 1 hand gaan starten.
want als alles op een trens kan heb je die stang toch ook niet nodig??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:47

Eh...even een vraagje. Wat versta jij onder een shank?

Je hebt dit soort bitjes (snaffle met shanks):

Afbeelding

en je hebt dit soort bitjes (correctional) :

Afbeelding

Shanks zijn verplicht als je met je paard dat boven een bepaalde leeftijd is, aan officiele wedstrijden gaat deelnemen. De organisaties verplichten je niet om met correctional te rijden, het mag ook op een snaffle met shanks. Maar het moet op één hand.

Dus trens/snaffle mag als je op een hand gaat starten, en het word ook gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:10

Ik denk dat een hoop verwarring ontstaat door de benamingen voor bitten (nederlands en engels).
De verzamelnaam 'bit' wordt snel gebruikt terwijl iets anders bedoeld wordt.
Trens = gebroken = snaffle
Bit = stang = ongebroken
Schaar = hefboom = shank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:55

Mijn shank is een snaffle met shanks. Ik rij niet met een stang, vind ik niet nodig, zou niet weten waarom ik die in m'n paard zou moeten hangen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:49

Ik rij niet met een shank of stang. Ook niet toen het mij geadviseerd werd door mijn toenmalige westerninstructrice, en waarom niet? Persoonlijk vind ik dat je pas met dit soort bitten moet gaan rijden als je 100% controle over je eigen lichaam hebt. Maar ja, als je dat hebt kun je met alles rijden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 12:51

Zelf rijd ik meestal met een snaffle met shanks omdat ik dat fijn vind..Of ik rijd mijn pony alleen met een touwtje om de nek....Maar met een gewone snaffle kunnen wij (ik en de pony)het niet zo goed vinden.