[WN] Glucosamine voor stijve Quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Glucosamine voor stijve Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:12

Het homeopathische middel Rhus Toxicodendron helpt ook bij stijve spieren, zit o.a. ook in complex middelen tegen spier en gewrichtsproblemen. Rhus is een middel wat vooral helpt bij aanvangs stijfheid.
Het zit bijv. ook in Dysplavetsem, wat gebruikt wordt bij honden met heupdysplasie, wat vaak gepaard gaat met stijfheid. Het schijnt ook een licht pijnstillende werking te hebben.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:29

Margee schreef:
Ik gebruik Equiflexion vloeibaar van de paardendrogist, daar zitten meerdere dingen in. Nadat bij mijn paard 3 jaar geleden ernstige artrose in haar knie was vastgesteld, ben ik gaan zoeken en proberen. Hier reageerde ze toen het beste op. Zomers krijgt ze het trouwens bijna nooit, dan loopt ze 24/7 buiten en wil niets anders dan gras eten.....
Maar zoals gezegd, spieren of gewrichten kan natuurlijk verschillen met iets erbij voeren.
Waar gebruiken jullie de teunisbloem olie trouwens voor/tegen?

De veearts was vaag over waarom tenisbloemolie erbij. maar het zou het effect van glucosanine versterken. ik weet dus ook nog niet precies waarom maar het werkt super.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:42

Ik geef mijn 12 jarige merrie Equiflexion, maar meer voor het kraakbeen. Ik heb stijve paarden het goed zien doen op Vitamine E en Selenium (niet voor drachtige merries!)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:34

rindin schreef:
Wat ik zou voeren als mijn paard stijf is weet ik niet, maar iig geen glucosamine (hoorde vandaag op school dat het nog wel eens bijwerkingen wil hebben)

Zoals wat bijvoorbeeld?

Mijn dame-op-leeftijd (21) heeft ook een tijd op het glucosaminecomplex van de Groene Os gestaan, maar vond het niet veel doen en ben er mee gestopt. Nu toch weer het advies gekregen het weer te gaan gebruiken, maar eigenlijk met hetzelfde effect: geen verbetering in de gewrichten maar wel ... zere voeten! Is daar toevallig iets over gezegd rindin?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:49

@Mac: hoelang heb je het gebruikt, want pas na een paar maanden tot een half jaar zie je verschil.
En mocht het iss geen verbetering geven dan is dat middel gewoon niet hét middel voor jouw paard.
Nadeel dat je het zolang moet gebruiken, want dan ben je dus een paar maanden verder en nog niets opgeschoten.

Ik heb nog niets gehoord over zere voeten door Gluco, wel dat het nierbelastend is (maar ja wat niet).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:53

Ze staat er nu een maand op denk ik. Ik maak de pot leeg, maar dan ga ik toch maar in conclaaf met de arts, want als ik geen waarneembare verbetering zie (maar wel een complicatie, of het moet steeds "toevallig" zo zijn) dan geef ik het haar niet meer. Het enige dat echt aanslaat bij haar is causticum, maar dat mag je eigenlijk alleen als kuurtje geven ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:59

Het is ook een duidelijk andere samenstelling als wat ik heb:
pegaflex schreef:
Samenstelling
Glucosamine Sulfaat 300000 mg !!!!
MSM (Methylsulfonymethane) 200000 mg
Chondroitin Sulphate 47500 mg
Drager ad/Excipient to/Excipient q.s.p. 50 g

groene Os schreef:
Ingrediënten
Calciumcitraat, Magnesiumcitraat, Glucosamine KCL sulfaat, Chondroïtinesulfaat (90%), Ascorbinezuur, Methylsulfonylmethaan

Het 'extra' kan dus net het verschil maken, voor jou in negatieve zin helaas.
Maar ergens moet toch terug te vinden zijn of daar onderzoek naar gedaan is ??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:51

Ingrediënten van de glucos.complex speciaal van de Groene Os;
Onderhoudsdosis is 3/4 schep (6 gram) bevat;

Glucosaminesulfaat 600 mg.
Chondroïtinesulfaat (90%) 300mg.
Calcium (uit citraat) 480 mg.
Magnesium (uit citraat) 240 mg.
Vitamine C (ascorbinezuur) 600 mg.
MSM (organische zwavel) 300 mg.
Boswellia 420 mg.
Niacinamide 69 mg.
N-Acetylcysteïne 48 mg.

Die Pegaflex, is dat per glucosamine per 100 gram ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:40

De hele pot is 1500 gram en per dag hebben ze als onderhoudsdosis 50 gram (1 schep) nodig.
Bij ernstige gevallen wil de DA wel eens 2x daags 50 gr voorschrijven, maar dat is dan zeer tijdelijk.

Volgens de verpakking kan de onderhoudsdosis na een maand teruggebracht worden van dagelijks naar om de dag.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:47

DubbelDun schreef:
Ik heb ook al wel gelezen dat langdurig gebruik een belasting van de nieren kan zijn.
Maar ik geef ze sowieso jaarlijks een nierschonend kuurtje.

ik heb zelf hele slechte nieren
en sinds een paar jaar ook diverse reuma soorten zowel
spier als bot technisch
gebruik zelf ook gluco en geef het aan onze oudere hond
en aan de ponys (uiteraard wel ieder zijn eigen middel)
als het slecht had geweest voor de nieren had ik allang in het ziekenhuis gelegen Bloos
gebruik het toch al even Haha!
zelf was ik noit zo va de supplementen maar sindsdien ik het zelf gebruik
en de verbetering heb gezien van mijn dieren verkopen we het zelf ook
heb wel gezocht naar de beste die tevens een der betaalbaarste bleek
er zit een hoop verschil tussen de een en de ander en ze verklaren
alle de beste te zijn Knipoog dus aan de gebruiker de eer om dat uit te zoeken Vork

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:33

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:39

Ik merk wel dat mijn oudere merrie die Equiflexion krijgt vaker plast. Maar of dat aan de nieren ligt, of aan het feit dat ze meer drinkt als ze het krijgt dan zonder het supplement....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:52

Als er een zoutsoort is toegevoegd zou dat plassen heel logisch zijn.Áls het zo is dat bekend is dat het bezwarend is voor de nieren zou extra plassen dus juist goed zijn.

*gaat link van Omaas lezen*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:47

Lenie schreef:
Hallo,

Ik heb een Quarter merrie van ruim 18 jaar oud. Ik berijd haar nog bijna elke dag.
Nu ze wat ouder is wordt ze duidelijk wat stijf en stram. Ik geef haar elke dag beweging en pas de training natuurlijk aan.
Ik zou haar graag een suplement willen bijvoeren en dacht aan glucosamine.

Zijn er mensen die ook een wat oudere quarter hebben die glucosamine bijgevoerd krijgt en welk merk voer je en hoe bevalt dat ?

Voordat je iets gaat voeren, is het niet eerst nuttig om te kijken wat er aan de hand is en of dat simpel bij te sturen is? Het is me niet duidelijk of je je merrie een deken oplegt of niet, hoeveel tijd ze vrije beweging heeft en hoeveel ze ook feitelijk beweegt. Waar komt de stijfheid vandaan? Want voor spieren heeft het geen nut om glucosamine te voeren en bij artrose kun je je afvragen of extra vitamine E erg nuttig is.

Mijn merrie (niet quarter) van 20 krijgt bij nat en winderig weer een deken op, heeft een langere warming up (en cooling down) bij werk, loopt hele dagen buiten en krijgt een "algemeen" supplement (Dodson & Horrell Ultimate Balancer) dat de jongere paarden ook krijgen. Wat in de winter van belang is, is dat ze blijft bewegen, hoe meer, hoe beter.
Beweging in de zomer is simpel, zet ze in de wei en ze lopen van graspol naar graspol. In de winter kun je dat een beetje nabootsen door het hooi over een aantal hopen te verspreiden.

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:21

rindin schreef:
De werking van glucosamine is nog niet bewezen... Er zijn wel vermoedens dat het bevordelijk is voor kraakbeen en synovia, maar bewezen is het niet. Dus zou er niet raar van opkijken als het niet werkt... Wat ik zou voeren als mijn paard stijf is weet ik niet, maar iig geen glucosamine (hoorde vandaag op school dat het nog wel eens bijwerkingen wil hebben)

Welke bijwerkingen zouden er zijn? Nog nooit over gehoord.
Ik geef mijn paard glucosamine/MSM van animaVital. http://www.animavital.nl
Glucosamine wordt heel veel gebruikt bij artrose (ook bij mensen). Volgens mijn dierenarts kan dit zeker geen kwaad.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:38

Ik heb mijn paard al ruim 10 jaar. Ik heb jaren geleden al een poos vit. E en al die suplementen gevoerd die goed zijn voor de spieren. Ze reageerde er wel een poosje op maar vond het niet echt opvallend. Verder staat ze altijd onder een deken zodra het weer maar wat frisser wordt (ze is wel een kou kleuntje !)

Ik wilde ca. 2 jaar terug al glucosamine gaan bijvoeren maar mijn arts zei dat ik hier nog maar mee moest wachten, hij vond het nog te vroeg. Ondertussen, 2 jaar verder, kan ik wel merken dat ze minder wordt in haar beweging, echt wel ouderdom naar mijn gevoel. Zelfs na het rijden (training is altijd aangepast hoe ze zich voelt, overvraag haar niet) is ze met het uitstappen nog wat stijf. Daarom wil ik haar nu een suplement gaan bijvoeren voor onderhoud aan haar gewrichten.

Mensen, alvast bedankt voor al jullie reacties en pb-tjes !
Ik heb al lekker wat kunnen lezen en doornemen over div. producten !

Groetjes,

Christine

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:13

DubbelDun schreef:
De hele pot is 1500 gram en per dag hebben ze als onderhoudsdosis 50 gram (1 schep) nodig.
Bij ernstige gevallen wil de DA wel eens 2x daags 50 gr voorschrijven, maar dat is dan zeer tijdelijk.

Volgens de verpakking kan de onderhoudsdosis na een maand teruggebracht worden van dagelijks naar om de dag.

Ja, maar is de 300.000 mg. gluco dan per 50 gr. of per 1500 gr.?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:15

Ik denk per hele pot, maar ik raak altijd de weg kwijt met veel nullen Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:17

DubbelDun schreef:

Ja, kan ik mee voorstellen, vind het zelf ook erg verwarrend!

Die link hierboven is gericht op de gluco voor mensen. Ik zie trouwens het KCL-sulfaat er niet bij staan. Is dat dan weer wat anders?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:48

singasong schreef:
DubbelDun schreef:

Ja, maar is de 300.000 mg. gluco dan per 50 gr. of per 1500 gr.?

300000 mg is hetzelfde als 300gr. Als onderhoud 50 gr is kan er nooit 300 gr glucosamine inzitten, toch? Dat betekent een verhouding van 1:5 (1500:300) is dus 20%. Dus per 100 gr zit er 20 gram glucosaminesulfaat in. Moet je dit nog even delen door het getal dat door koagkag genoemd wordt (dat is dan 1,7 0f 1,6). Dus werkelijk zit er 12,5 of 11,8 gr per 100 gr in.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:55

singasong schreef:
DubbelDun schreef:

Ja, kan ik mee voorstellen, vind het zelf ook erg verwarrend!

Die link hierboven is gericht op de gluco voor mensen. Ik zie trouwens het KCL-sulfaat er niet bij staan. Is dat dan weer wat anders?

KL-sulfaat is hetzelfde als sulfaat 2KCL.
De gluosamine voor mensen en en dieren is precies hetzelfde!
De samenstelling van de vitamines en mineralen verschillen alleen maar. (en natuurlijk de dosering want die gaat per kg gewicht).
Wat natuurlijk ook erg verschilt is de prijs per kg, deze kan enorm verschillen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:18

dochorse schreef:
Gebruik-Voedingsinstructie
Maatschep van 50 gram.

Voor een paard van 600kg:

Tweemaal daags 1 maatschep toevoegen aan het voer gedurende 30 aaneengesloten dagen om tot voldoende werkzame spiegel te komen.
Vervolgens éénmaal daags toedienen over het voer.

Door de glucosamines in een hoeveelheid van 20 gram per dag te geven is er, bewezen op een wetenschappelijke basis, daadwerkelijk een positief effect te creeren op het gewrichtskraakbeen!

@omaas: volgens jouw berekening kom ik met de onderhoudsdosis dus niet aan de 20 gram die hun zeggen dat er in zit ??

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:05

DubbelDun schreef:
dochorse schreef:
Gebruik-Voedingsinstructie
Maatschep van 50 gram.

Voor een paard van 600kg:

Tweemaal daags 1 maatschep toevoegen aan het voer gedurende 30 aaneengesloten dagen om tot voldoende werkzame spiegel te komen.
Vervolgens éénmaal daags toedienen over het voer.

Door de glucosamines in een hoeveelheid van 20 gram per dag te geven is er, bewezen op een wetenschappelijke basis, daadwerkelijk een positief effect te creeren op het gewrichtskraakbeen!

@omaas: volgens jouw berekening kom ik met de onderhoudsdosis dus niet aan de 20 gram die hun zeggen dat er in zit ??

Dat klopt.
Volgens bronnen die ik gelezen heb (recentelijk uit Amerika) is de ADH gluosamine van een paard gemiddeld 10 gram per dag (dit bij problemen). Je zou dan ongeveer meer dan 1,5 (80gr)maatschepje moeten geven. Met een pot zou je dus iets meer dan 18 dagen doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:10

Bedankt, daar kan ik wat mee Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:14

@Omaas; ik ben niet zo'n rekenwonder Blond Bedankt voor het rekensommetje!

Jij zegt gluco voor mensen en dier is hetzelfde? Toch schijnt dit niet altijd zo te zijn. De gluco die aan paarden wordt gegeven zou plantaardig moeten zijn. In de gluco voor mensen zitten vaak ook dierlijke stoffen. De Groene Os garandeerd 100% plantaardig te zijn!
Wat weet jij hierover?