Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Annumarie schreef:@Melody21: Dat is onzin, mijn paard is ook een headshaker, en bij hem is de enige reden pollenallergie. Daar kan een osteopaat echt helemaal nix aan veranderen. Aan pollenallergie ligt echt een andere reden ten grondslag, en die reden moet niet in botten, spieren of gewrichten gezocht worden....
Btw een neusnetje is voor mijn beestje de enige echte oplossing, 's zomers en 's winters....
Ik denk zelf ook dat een osteopaat in dit geval weinig uitkomst zal bieden. Maar toch bedankt voor je tip Melody21!
Maar zoals ik al zei: Heb dit een beetje vreemd verwoord
Vera schreef:Melody21; Ook mijn paard is wetenschappelijk én holistisch én osteopatisch binnenste buiten gekeerd, zeker niet door de eerste de beste.
In alle gevallen werd er duidelijk gemaakt dat osteopathie maar zeer zelden een oplossing biedt aan een HS paard en dat is ook gebleken voor hem.
Sterker nog; statistisch gezien leidt osteopatie maar in heel weinig gevallen tot een oplossing van HS helaas. HS kan veroorzaakt worden door 56 oorzaken en zelden wordt de oorzaak opgespoord en het probleem opgelost. Symptoombestreiding kan wel vaak een oplossing bieden zoals een neusnetje of een hoofdkap.
En we praten over 7% van de paarden die volledig genezen van HS...
Ik denk dat je je eerst even moet inlezen in de problematiek van HS voordat je dit soort dingen schrijft.
Maar misschien valt daar, als we een andere oplossing moeten zoeken, ook wel weer over te praten
Toch moet ik eerlijk zeggen dat ook ik er in dit geval weinig vertrouwen in heb hoor, in dat bitloos rijden. Heb het al eens vaker uitgeprobeerd met Babiche, gewoon met halster+touw rijden, en daar reageerde ze niet erg prettig op
Ze probeerde alsmaar onder je vandaan te lopen, en je kunt ook helemaal niets aan haar vragen. Maar dan komen we weer bij dit punt: Tijdens het buitenrijden heeft ze hier allemaal geen last van. Ben al meerdere malen gewoon met halster naar buiten geweest, en dan loopt ze zo braaf en ontspannen! Maar zodra je in de bak echt aan het werk wil gaan (of je nou zonder/met zadel of bit rijdt) wordt ze weer zo gespannen. 
Dus 1x per week serieus trainen en de rest van de week andere dingen doen. Buitenrijden, springen, VD etc. Merk dat ze dit allemaal wel met veel plezier doet
Wil immers niet dat ze onnodig pijn lijdt!
En dan maar hopen dat ze geen HS heeft....