[WN] [RT] Pony is erg onrustig met haar hoofd tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonita

Re: [RT] Pony is erg onrustig met haar hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:35

Het is een amerikaans blad, ze hebben een website; www.performancehorse.com
Misschien dat je een los blad bij ze kan bestellen.
Het is die van november 2007.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:37

Ik zie net dat je al een klein stukje online kunt kijken, het artikel heet the Crioulos are coming.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 14:33

Bedankt! Ik ga gelijk even lezen, kan ik ook m'n engels weer es even goed trainen Knipoog

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:42

Annumarie schreef:
@Melody21: Dat is onzin, mijn paard is ook een headshaker, en bij hem is de enige reden pollenallergie. Daar kan een osteopaat echt helemaal nix aan veranderen. Aan pollenallergie ligt echt een andere reden ten grondslag, en die reden moet niet in botten, spieren of gewrichten gezocht worden....

Btw een neusnetje is voor mijn beestje de enige echte oplossing, 's zomers en 's winters....

Dat is niet per definitie onzin. Dan ken jij het principe van Osteopatie niet. Daarom vindt JIJ dat onzin.
Omdat je er niet alles van weet.
Een 'gezond' paard heeft geen pollenalergie. Maar let op: dat is mijn mening, die ik heb gevormd na argumenten van enkele deskundigen.Niemand hoeft het met me eens te zijn,maar je kunt er eventueel eens over nadenken.Ik ben zelf absoluut geen expert hoor.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:09

@Melody21; Ik ben benieuwd naar jou opleiding en waar je die kennis vandaan haalt; ik ben immunologe, ik kijk iig vanaf een wetenschappelijke kant naar allergieen.... en daar geloof ik in. Ik geloof niet in zweverige redenaties die niet te gronden zijn.....

Ik ben altijd in voor een goed gegronde mening; maw ik ben erg benieuwd waar jij je info vandaan hebt en wat de bewijzen daarvoor zijn......

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:20

Ik denk er niet aan om jou te overtuigen.
Heb wel wat beters te doen en denk dat dat onbegonnen werk is aangezien je heel wat overtuigingen hebt over zweverige dingen.
Mijn post was bedoelt als tip voor de TS.
Jij mag denken en geloven wat jij wilt. Mijn opleiding heeft hier niets mee te maken(of misschien wel). Er zijn een heleboel redenaties en je kan zelf wel kijken wat osteopatie inhoud. hier zou ik het graag bij willen laten. Ik wilde nl de TS een aanvullende tip geven, niet alle medebokkers overtuigen.TS zou het in overweging kunnen nemen,punt. Ik heb een holistische kijk op problemen, jij een wetenschappelijke. Niets mis mee.
Alleen is dan een zin als, "dat vind ik onzin" beter als " dat is onzin" Als dat er zou staan zou ik uberhaupt niet hebben gereageerd namelijk..
Groetjes

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:36

Melody21; Ook mijn paard is wetenschappelijk én holistisch én osteopatisch binnenste buiten gekeerd, zeker niet door de eerste de beste.
In alle gevallen werd er duidelijk gemaakt dat osteopathie maar zeer zelden een oplossing biedt aan een HS paard en dat is ook gebleken voor hem.

Sterker nog; statistisch gezien leidt osteopatie maar in heel weinig gevallen tot een oplossing van HS helaas. HS kan veroorzaakt worden door 56 oorzaken en zelden wordt de oorzaak opgespoord en het probleem opgelost. Symptoombestreiding kan wel vaak een oplossing bieden zoals een neusnetje of een hoofdkap.
En we praten over 7% van de paarden die volledig genezen van HS...

Ik denk dat je je eerst even moet inlezen in de problematiek van HS voordat je dit soort dingen schrijft.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:39

Bedankt voor je heldere bericht Vera Lachen Ik denk zelf ook dat een osteopaat in dit geval weinig uitkomst zal bieden. Maar toch bedankt voor je tip Melody21!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:55

Oh Julia dat wil ik niet zeggen in jouw geval hoor!
Als het bit, tanden, zadel geen oplossing biedt (of het hele griollo-verhaal) dan zou ik er zeker een osteopaath bijhalen.

Wat is schrijf hierboven geldt alleen als de diagnose van HS is vastgesteld maar dat betekent heel wat anders dan dat je paard met zijn hoofd schud zoals je jouwe dat doet.
Ik zou de optie van een goede osteopaat zeker niet overslaan als al het andere geen oplossing biedt.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:58

Nee dat was ook zeker niet mijn bedoeling, om een bezoek aan de osteopaat over te slaan! Maar heb het in mijn bovenstaande post een beetje verkeerd verwoord, ik bedoel zeg maar dat het weinig nut zal hebben als ze idd HS zou blijken te hebben Knipoog Maar zoals ik al zei: Heb dit een beetje vreemd verwoord Scheve mond

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:33

Vera schreef:
Melody21; Ook mijn paard is wetenschappelijk én holistisch én osteopatisch binnenste buiten gekeerd, zeker niet door de eerste de beste.
In alle gevallen werd er duidelijk gemaakt dat osteopathie maar zeer zelden een oplossing biedt aan een HS paard en dat is ook gebleken voor hem.

Sterker nog; statistisch gezien leidt osteopatie maar in heel weinig gevallen tot een oplossing van HS helaas. HS kan veroorzaakt worden door 56 oorzaken en zelden wordt de oorzaak opgespoord en het probleem opgelost. Symptoombestreiding kan wel vaak een oplossing bieden zoals een neusnetje of een hoofdkap.
En we praten over 7% van de paarden die volledig genezen van HS...

Ik denk dat je je eerst even moet inlezen in de problematiek van HS voordat je dit soort dingen schrijft.

Maar die 56 oorzaken zouden ook eventueel gezien kunnen worden als uitlokkende factoren. Maar inderdaad,ik ben geen expert. Maar een argument als: "bij mijn paard....." zegt mij niet zoveel.
Het feit dat in veel gevallen nooit een oorzaak gevonden wordt, betekend naar mijn mening dat we nog lang niet genoeg weten over oorzaak en gevolg van een heleboel ziekten enzo.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 08:40

@Julia_14; Ik heb je filmpjes eerder al bekeken en als ik dat gooien met het hoofd vergelijk met wat mijn paard doet als ie geen neusnetje voor heeft, dan zou ik zeggen dat het geen echte headshaker is (gevaarlijke opmerking, ik ben benieuwd hoeveel reacties ik op deze opmerking krijg).
Mijn paard is van de ene op de andere dag geen shaken; links en rechts onder m'n been doorglippen, rug compleet wegdrukken, enorm gooien met z'n hoofd (geen seconde rust), met z'n voorbenen slaan tijdens het rijden en dat in zo'n maten dat ik af en toe moeite had erop te blijven zitten. Ik kon nog geen 5 meter rechte lijn meer rijden. Die van jou is niet zo heftig, dus ik zou idd zeggen; zoek het bij de tanden, rug, criollo-probleempje, maar het lijkt mij geen typische headshaker....

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 16:32

Ik hoop dat je gelijk hebt Annumarie!! Ze schudt inderdaad ook niet zo heel heftig hoor, met haar hoofd, maar je merkt wel dat ze gewoon constant een beetje moeilijk loopt te doen met haar hoofd/hals houding.
Heb ook al contact gehad met de eigenaar, en alle adviezen die jullie hier hebben gegeven aan hem doorgegeven. We gaan sowieso eerst even checken of alles goed is met haar tuig, de eigenaar zelf is er vrijwel van overtuigd dat het hieraan ligt en denkt niet dat we dan nog verder hoeven te zoeken.. Hoop dat hij het juist heeft! Verder wat betreft die opmerking over gaucho over dat bitloos rijden: mij lijkt het ideaal om eens uit te proberen, denk alleen dat ik dan de enige zal zijn. De eigenaar is niet echt van al dat "bitloze gedoe" zoals hij het altijd noemt Knipoog Maar misschien valt daar, als we een andere oplossing moeten zoeken, ook wel weer over te praten Lachen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:04

Jij kan het toch sowieso eerst proberen? Als het dan goed gaat aan de eigenaar laten zien. Als Babiche er echt ontspanner op loopt, heb je toch een goed argument. Bovendien weet je dan zeker dat het bit het probleem vormt.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:19

Daar heb je gelijk in Lachen Toch moet ik eerlijk zeggen dat ook ik er in dit geval weinig vertrouwen in heb hoor, in dat bitloos rijden. Heb het al eens vaker uitgeprobeerd met Babiche, gewoon met halster+touw rijden, en daar reageerde ze niet erg prettig op Ze probeerde alsmaar onder je vandaan te lopen, en je kunt ook helemaal niets aan haar vragen. Maar dan komen we weer bij dit punt: Tijdens het buitenrijden heeft ze hier allemaal geen last van. Ben al meerdere malen gewoon met halster naar buiten geweest, en dan loopt ze zo braaf en ontspannen! Maar zodra je in de bak echt aan het werk wil gaan (of je nou zonder/met zadel of bit rijdt) wordt ze weer zo gespannen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:03

Melody21; ik weet niet goed wat je bedoeld met "uitlokkende factoren" maar ik ga er maar vanuit dat je bedoeld dat deze factoren het probleem kunnen veroorzaken Verward

Ik baseer mijn argumenten ook niet op alleen mijn paard maar heb er ontzettend veel over gelezen en deskundigen geconsulteerd dus mag er best vanuit gaan dat ik er "iets" vanaf weet.
En dat er nog nooit een oplossing gevonden is kom tot nu toe omdat het zoveel oorzaken kan hebben, dat maakt het erg duister.
In iedergeval is het een stimulatie van de trigiminus zenuw (aangezichtszenuw) want zodra lamgelegd wordt is het symptoom verdwenen. Helaas is dit een zeer riskante operatie die gelukkig niet meer uitgevoerd wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:06

@Julia_14 : gezien bovenstaande... zou je dan je manier van rijden/trainen niet eens onder de loep nemen ??

Natuurlijk heb je paarden die proberen onder het werk uit te komen, maar als dat deze vormen gaat aannemen doe je je paard er dan nog wel een plezier mee ??

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 19:59

@ Dubbeldun: Die vragen stel ik mezelf ook redelijk vaak. Heeft ze er wel plezier in, in het dressuurmatige rijden? Sinds we les hebben gaat het wel stukken beter, ze doet heel erg haar best voor mij en ik ben qua rijstijl ook helemaal verbeterd. Ik zelf denk niet dat ik te ruw ben tegen haar of bijvoorbeeld te veel aan haar vraag, hier let ik altijd heel erg op dus denk niet dat het probleem hierbij ligt. Maar zal er zeker nog meer aandacht aan gaan besteden!
Verder denk ik soms dat het van haar kant ook wel een groot deel eigenwijsheid is. Ze is altijd al een pittige dame geweest die niet zomaar iets voor je doet, je moet haar meewerking zegmaar echt verdienen.
Maar ze probeert pas echt serieus voor de gek te houden als je zonder bit gaat rijden. Dan lijkt ze te denken dat ze alles zelf in de hand heeft en kun je niets meer van haar vragen (behalve de echte basis dingen als sturen etc). En tja, tijdens het buitenrijden heb ik helemaal nergens last van. Dan zie je gewoon dat ze echt 100% geniet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:01

Tja misschien ligt haar roeping dan toch ergens anders Haha!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 20:05

Haha nouja, voorlopig ga ik maar wel gewoon door met de lessen van JP, dressuurmatig rijden is immers wel belangrijk om af en toe te doen, en merk dat we er samen toch wel veel profijt van hebben. En misschien moet ik het dan maar gewoon daarbij laten Lachen Dus 1x per week serieus trainen en de rest van de week andere dingen doen. Buitenrijden, springen, VD etc. Merk dat ze dit allemaal wel met veel plezier doet Ja
Maar als allereerste maar eens even het tuig en alles nakijken, en eventueel haar gebit en rug Knipoog Wil immers niet dat ze onnodig pijn lijdt! En dan maar hopen dat ze geen HS heeft....