[WN] Paarden op wedstrijd die niet rad zijn....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Re: Paarden op wedstrijd die niet rad zijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:39

Hoe reageert een jury er eigenlijk op al zou jij tijdens je proef ontdekken dat je paard niet rad loopt en daardoor je proef wilt stoppen?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:40

Anya schreef:
Cer schreef:
Als ze de pleasure gaan betrekken in het rad/niet rad verhaal wordt t nog een soort van grappig waarschijnlijk... Clown

zeker als ze laten keuren door een westernpleasureleek...

Of door Cherokeechum... Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:42

ja maar das een reiner Haha!
die kan alleen galop en achteruit keuren Clown Pling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:44

Marijkjuh schreef:
Hoe reageert een jury er eigenlijk op al zou jij tijdens je proef ontdekken dat je paard niet rad loopt en daardoor je proef wilt stoppen?

De meest normale manier zou dan zijn om je paard in het midden stil te zetten, waarbij de jury zich hooguit zal gaan afvragen waaróm je dat doet.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:00

Bij de meeste officiele wedstrijden wordt je paard gecontroleerd als je klaar bent met rijden. Heb je een té zwaar bit, verkeerd kinkettinkje, wondjes van de sporen, dan wordt je meteen gediskwalificeerd! Voor de rest weet ik het niet...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 18:30

Ahum,ik beoordeel elke dag paarden op gangwerk,is mijn werk Bloos

Daar lopen geen idd pleasure paarden bij,nee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:24

Marijkjuh schreef:

O dat heb ik vorig jaar tijdens het NK gedaan, keken ze niet van op hoor. M'n pony liep niet kreupel, maar voelde niet goed. Dus ik ben halverwege m'n proef gestopt, heb afgegroet, en ben de ring uitgegaan om te zien wat er aan de hand was. In de inrijring was alles nog goed, maar in de hoofdring liep ze ineens op eieren en struikelde ze tot 2x toe.
Ik heb wel rare reacties van publiek gehad, maar daar veeg ik zowiezo de bips mee af. Als iets niet goed voelt, ga ik niet door. Mijn paard is geen fiets met haren.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:26

Ik vind dat je dan eerlijk bent tegenover je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:29

Wat goed Sonja! Ben t met WH eens: je bent erg eerlijk tegenover je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:37

O maar er waren wel meer mensen die het snapten hoor. Maar ik kreeg ook reacties dat ik hartstikke gek was, omdat er voor het oog weinig te zien was, behalve twee kleine struikeltjes op een toch erg harde bodem.
En misschien moet je om ergens te komen ook wel harder zijn. Het is dan wel een NK. "De dood of de gladiolen"?
Ik kan het niet. Niet als ik het gevoel heb dat ik daarmee m'n pony iets aandoe wat ik niet had moeten doen.
Mede daarom zal ik de top nooit bereiken. Maar ik kan je vertellen dat het in het dal en halverwege de heuvel ook verrekte goed toeven is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:53

Mee eens hoor Sonja!!! Ik wil dat ook zo doen! Ik hoop wel dat ik op t moment dat ik het zelf meemaak in de wedstrijdring de tegenwoordigheid van geest heb om ook te stoppen. Ik denk het wel, maar in een situatie met toch wel een beetje (gezonde) spanning is t toch altijd afwachten.

Ben je er toen nog achter gekomen wat t was?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:55

Ik vind dat alleen maar Super Sonja. Maar dat weet je.
Ik ben ook wel eens omgedraaid op een wedstrijd omdat Lan er duidelijk geen zin in had. Was ze niet eens kreupel. Maar om haar dan door een parcours te dwingen... heeft toch geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:40

Mbt paarden niet rad...
Ik heb toch meerdere keren gezien dat paarden die niet rad toonden bij de jury geroepen werden en uit de ring moesten, of eerst even voor moesten draven waarna de jury een beslissing nam of er al dan niet gestart mocht worden.
Probleem waar je tegenaan blijft lopen is dat een jury niet tegen een wedstrijddeelnemer mag zeggen dat zijn paard kreupel is. Dat is namelijk een diagnose, en een diagnose mag alleen door een veterinair gesteld worden.
Wat een jury wél mag doen, is het paard de ring uitsturen of laten lopen en niet plaatsen; beiden met reden dat het paard niet regelmatig toont. Persoonlijk zie ik liever dat een paard de ring uitgestuurd wordt, omdat dat aangeeft dat er op het welzijn van de dieren gelet wordt, én ook wel een beetje als signaal richting ruiter, want je wordt toch een beetje aan de schandpaal genageld.
Vorig jaar op het NK werd er nog een paard de ring uitgestuurd in de trail, omdat het niet zuiver (genoeg) liep.

Zelfde geldt eigenlijk voor paarden die te mager of heel veel te zwaar zijn he... Waar ligt de grens van het aanvaardbare, en mag een niet-veterinair oordelen over het al dan niet geschikt zijn van zo'n dier voor de wedstrijd waarop het moet lopen?
Ik kan me nog een quartertje herinneren dat vorig jaar gestart werd, dat werkelijk onooglijk mager was. Persoonlijk zou ik me met zo'n dier dus niet in de wedstrijdring willen begeven. Puur omdat ik vind dat zo'n dier dus niet in showconditie (of zelfs maar in conditie om getraind te worden)is, en je dan dus iets aan het vragen bent wat niet realistisch en eerlijk is. Beestje had aan het eind van een paar onderdelen de pijp ook totaal leeg.
Op de wedstrijd waar ik het beestje zag starten, greep de jury (wat mij betreft: helaas) niet in, en heeft 'm laten lopen. Niet hoog geplaatst, maar ook niet de ring uitgestuurd.
Wat mij betreft mogen jury's hier een stuk doortastender in optreden.

MBT de vraag of jury's hierin opgeleid worden: ja en nee. Nee in die zin dat ze geen veterinair zijn en DUS geen diagnose mogen stellen. Ja in die zin dat het niet-rad-zijn van paarden wel degelijk meegenomen wordt in de jurycursussen, en de jury's ook behoren te weten welke maatregelen zij kunnen nemen als zij vinden dat een paard niet regelmatig toont. (Dat is dus ook de zinsnede zoals deze gebruikt dient te worden door een jury: NIET: het paard is kreupel, maar WEL: ik vind dat het paard niet regelmatig toont)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:08

Duidelijk,Sonja OK dan!

Nu alleen nog de uitvoering ervan........ Scheve mond

By the way, zo'n Jurycursus niets voor jou? Volgens mij zou jij dat heel goed kunnen Cool
Laatst bijgewerkt door CherokeeChum op 23-10-07 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:10

Helemaal eens Sonja Ja

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:19

deze jury leden worden door de organisatie daar in de ring gezet,
mischien dat voor aanvang van een show deze een opdracht kan mee geven aan de jury.
als de leden van deze organisatie bij voorbeeld geen onregelmatige paarden willen zien, zouden ze zo'n jury instructie kunnen bespreken op een ALV.
volgens mij mag een doorman daar al een opmerking geven, dus
kan de jury met deze opmerking het zelf nogmaals bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:26

CherokeeChum schreef:
Nu alleen nog de uitvoering ervan........ Scheve mond

Tja, een jury is soms net een mens Nagelbijten / Gniffelen en dus ook gevoelig voor hoe er op hem/haar gereageerd wordt; ik denk dat het gevoel "afgeschoten te worden" als een "populaire ruiter" uitgesloten zou worden, zeker wel eens meespeelt. Maar ik denk dat WIJ als deelnemers en publiek daar een behoorlijke invloed op uit kunnen oefenen. Door een jury aan te spreken, te vragen naar redenen van wel of niet genomen maatregelen, en ze misschien ook wel eens wat minder fel te veroordelen...

Over het algemeen zouden jury's van mij best doortastender mogen zijn als het om deze onderwerpen gaat. EN (stiekum meteen ander onderwerpje erbij Knipoog ) ik zou zo graag eens wat meer eenduidigheid zien in het jureren. En er lopen er een paar bij die werkelijk het verschil tussen de linker- en rechter galop niet zien, die in bv horsemanshipproeven ruiters met een grove fout boven ruiters zonder grove fout plaatsen omdat ze hun railwork netter doen (kan reglementair niet), etc etc. Fouten maken is menselijk, en ook een jury is een mens. Maar sommigen zijn me soms net ietsjes té menselijk Knipoog

Wbt jurycursus: Ik zou later als ik groot ben (en ooit nog eens zelf leer rijden misschien Nagelbijten / Gniffelen ) best jury willen worden. Paar probleempjes: instroom is nihil, je moet je als jury wel in een wedstrijdorganisatie kunnen vinden vind ik, en volgens mij moet je er ook voor gevraagd worden. En daarvoor heb ik niet de juiste contacten en vrienden in dit wereldje Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:26

Jeddah schreef:
Langzaam lopen in de pleasure wil NIET zeggen dat ze kreupel zijn. Zolang het taktmatig is, en vaak is het dat wél ondanks dat men denkt van niet. Als je het op video opneemt en afspeelt, alleen kijkens naar de benen loopt de meerderheid in takt.

Mee eens Ja

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:28

Sonja schreef:
Wbt jurycursus: Ik zou later als ik groot ben (en ooit nog eens zelf leer rijden misschien Nagelbijten / Gniffelen ) best jury willen worden. Paar probleempjes: instroom is nihil, je moet je als jury wel in een wedstrijdorganisatie kunnen vinden vind ik, en volgens mij moet je er ook voor gevraagd worden. En daarvoor heb ik niet de juiste contacten en vrienden in dit wereldje Haha!

ROFL ROFL ROFL juiste smilie mist wat betreft laatste zin
Laatst bijgewerkt door spatter op 23-10-07 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:29

Super gezegd Sonja! Inderdaad een jury is geen veterinair en het is en blijft dus altijd érg moeilijk. Vooral wat betreft te dik/dun of niet in conditie. Net als er officieel volgens de APHA en AQHA regelboeken een paard niet oververmoeid mag zijn/tonen. Maar wie bepaald wat dat is? Ik heb nog nooit gehoord dat een paard om die reden door een jury eruit gehaald werdt, maar toch zien we allemaal wel eens paarden lopen waarvan we denken, die trekt het niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:42

Klopt, of hengsten die dusdanig sloom en uitgeschacht rondhobbelen dat je je af kunt vragen of... ehhh.... Haha!
Maar die moesten meestal heel nodig plassen volgens hun baasjes Duivel
Maar ja, steek je nek d'r maar eens voor uit, als jury zijnde...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:47

Precies! Ja

dennisbj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:26

Wranglerbutt schreef:
Tja, de meningen over niet rad zijn verschillen kennelijk nogal Scheve mond Persoonlijk zou ik dit paard uit de wedstrijd hebben teruggetrokken.

Volgens mij las ik een tijd geleden ergens dat je schreef dat het dier TCL nodig had.
Zou dat hier misschien ook zo zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:08

Bedoel je misschien TLC ?? Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:55

Sonja schreef:
Marijkjuh schreef:

O dat heb ik vorig jaar tijdens het NK gedaan, keken ze niet van op hoor. .

Dat vind ik super, zou ik ook hebben gedaan. Je ziet het vaker, maar idd niet vaak genoeg...

Maar nu is de andere kant van het verhaal? Om als voorbeeld mijn paard met spat te nemen. Ik rij nu geen wedstrijden omdat hij gewoon nog erg onregelmatig goed loopt en duidelijk zichtbaar goede en slechte dagen heeft, maar als het beter gaat ben ik wel van plan hem een keertje te gaan starten. Wat nu als hij precies op die momenten een slechte dag zou hebben? Moet ik dan keer op keer de ring uitgaan en dus elke keer een teleurstelling voor het paard en ruiter zijn, of zou ik hem dan een keertje doorrijden, gewoon voor de ringervaring?! Ook is het zo dat het mijn paard is en dat ik het beestje ken en dus weet wanneer hij een mindere dag heeft of gewoon een hele slechte dag. En voor buitenstaanders (die niet weten wat er aan de hand is ed) kan dit een stuk erger tonen dan het misschien daadwerkelijk is...?