[WN] [RT] grondwerk western zelfde als dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: [RT] grondwerk western zelfde als dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:08

Kluisteren omdat een paard anders niet achter een draadje blijft staan, lijkt me ook niet de oplossing. Een steviger hek lijkt me veiliger.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:09

cindysponys schreef:
Kluisteren omdat een paard anders niet achter een draadje blijft staan, lijkt me ook niet de oplossing. Een steviger hek lijkt me veiliger.

Helemaal mee eens Ja

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:26

En wat doe je dan als je paard per ongeluk in een stuk touw vast komen te zitten wat door een onverlaat rond is blijven slingeren?

Kun je wel een stevig hek hebben, maar schiet je paard neit zo veel mee op Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:46

Julia_14 schreef:
Voor zover ik je begrijp, wil jij dus een paard zover krijgen om zijn natuurlijke instinct te onderdrukken wanneer hij bijvoorbeeld in de draad vast komt te zitten? Of heb ik je nu helemaal verkeerd? Lachen

Je hebt het goed begrepen. Instinct valt nooit helemaal te onderdrukken, maar als je er voor kunt zorgen dat het paard niet compleet in paniek raakt als hij vast komt te zitten, kun je veel grote ernstige blessures voorkomen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:57

je hoeft niet te kluisteren.. je kunt je paard ook leren dat als hij in een touw stapt, of als je een touw om zijn benen of achterhand 'wikkelt' paniek niet nodig is. Dat stapje achteruit vaak helpt. Of wachten tot je als paard 'gered' wordt. Dat is deel van het grondwerk bij mij en daar heb ik geen kluisters voor nodig.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:51

Cassidy schreef:
Julia_14 schreef:
Voor zover ik je begrijp, wil jij dus een paard zover krijgen om zijn natuurlijke instinct te onderdrukken wanneer hij bijvoorbeeld in de draad vast komt te zitten? Of heb ik je nu helemaal verkeerd? Lachen

Je hebt het goed begrepen. Instinct valt nooit helemaal te onderdrukken, maar als je er voor kunt zorgen dat het paard niet compleet in paniek raakt als hij vast komt te zitten, kun je veel grote ernstige blessures voorkomen...

Daar kan ik me opzich wel in vinden, heb al vaak genoeg paarden bevrijd uit de meest benarde situaties, en heb ook al een keer een paard verloren door zo'n incident. Maar waarom dan kluisteren? Lijkt mij een redelijk ruwe manier om dit aan je paard duidelijk te maken, is de manier van Anya dan niet iets beter?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:19

'Een paard zal altijd gaan trekken als hij vastzit, aan het hoofd, of aan de benen, en daardoor meer schade toebrengen dan dat hij leert te wijken voor druk. Juist en ook aan die benen. Als je paard met een been een keer in het draad vast komt te zitten, wil je in het ideale geval een paard hebben die rustig staat te wachten tot hij losgemaakt wordt, dan dat hij met kracht probeert los te komen en zichzelf meer en zwaarder letsel toebrengt dan dat hij heeft geleerd om te ontspannen en te wachten tot hij losgemaakt wordt'.

Dat leert je paard toch beter als hij op commando 'ho' ook daadwerkelijk in allerlei omstandigheden heeft geleerd echt stil te staan.Dus ook bv als er een touw tussen z'n voeten ligt die je weg wil halen..HO

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:24

Mijn paard deed dat keurig. Stond met haar hoofd tussen de spijlen van een aan het plafond vast gemaakte hooibal keurig te wachten tot iemand haar redden kwam. Maar ik heb haar ook geleerd dat in paniek raken als ze vastzit niet helpt.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 21:31

Leuk al die antwoorden maar dat was niet mijn vraag...wat doen jullie zoal als grondwerk..ik heb paardje dat erg goed in neckreining is maar geen grondwerk gewend is,.wijken voor druk beheerst hij perfect,t valt me alleen op dat op de grond hij mij als leider ziet maar op zn rug minder.Hij houdt zich dan toch meer vast aan degene die erbij is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:29

katchina schreef:
Dat leert je paard toch beter als hij op commando 'ho' ook daadwerkelijk in allerlei omstandigheden heeft geleerd echt stil te staan.Dus ook bv als er een touw tussen z'n voeten ligt die je weg wil halen..HO

Dat impliceerd dat je er ten allen tijde bij bent. Om "ho"te roepen. En dat is helaas niet altijd het geval.

Overigens wordt er nu hier door mensen over gevallen dat er meteen naar kluisteren gegrepen wordt. Dat hoeft niet, maar het is de ultieme test. Of je die uiteindelijk mee moet nemen ligt aan de persoon in kwestie die dat grondwerk doet. Als een paard er rustig bijstaat en geen tekenen van paniek vertoont, kun je er natuurlijk over gaan discussieren waarom je uiteindelijk wel die kluisters omdoet, of dat allerlaatste teken van ultiem vertrouwen niet van je paard vraagt....

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:07

connie1964 schreef:
Leuk al die antwoorden maar dat was niet mijn vraag...wat doen jullie zoal als grondwerk..ik heb paardje dat erg goed in neckreining is maar geen grondwerk gewend is,.wijken voor druk beheerst hij perfect,t valt me alleen op dat op de grond hij mij als leider ziet maar op zn rug minder.Hij houdt zich dan toch meer vast aan degene die erbij is?

Dit doet mijn paard ook Ja Ze reageerd prima op druk etc en als ik er naast loopt luistert ze voortreffelijk. Als ik erop zit ook, maar zodra er iemand naast gaat lopen(fietsen) dan zoekt ze houvast bij diegene.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:17

Probeer eens ter hoogte van de buik te gaan lopen naast je paard met 2 teugels waarmee je stuurt. Je paard heeft dan geen steun aan je en moet echt op eigen benen lopen en toch is het grondwerk.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:38

kan ik inderdaad eens proberen..is dit toch een teken dat ie nog wat onzeker is?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:35

Ja, als je paard dat moeilijk vind, gaat twijfelen, stilstaan of draaien is hij nog wat onzeker. Hou hem goed voorwaarts, lekker rechtuit laten lopen.