[WN] 'Oude'AMA-starters: wel of niet 'dubbel' starten ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wil je dubbel starten ??

Poll eindigt op

Ja, ik wil veel punten bij elkaar rijden en start dus bij voorkeur meerdere keren in het zelfde onderdeel.
7 (35%)
Nee, ik start graag 'dubbel' en hoef hiermee geen punten extra te verdienen. Het gaat er puur om dat ik niet voor één onderdeel naar een wedstrijd afreis.
13 (65%)

Totaal aantal stemmen: 20

smax

Re: 'Oude'AMA-starters: wel of niet 'dubbel' starten ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:35

Nou ben ik afgelopen zondag in wijdewormer ook open gestart, dus 2 x trail in de a en o. En 2 x pleasure in de a en o, beviel mij uitstekend, dus 4 x startgeld, ik hoop dat het wel zou mogen, als ik dan bv in de amateur trail een fout maak kan ik hem in de Open trail misschien beter doen.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:54

Ik heb ook meerdere malen onderdelen verreden op Amateur en Open niveau maar wanneer ik bijv. in de Amateur geen punten behaal, zie ik de Open niet als een herkansing.

Ik vind eigenlijk ook dat de judge hier rekening mee moet houden.
Mij gebeurde dat ook in Wijdewormer, ik word 2e in de Pleasure AM en 1e in de Pleasure Open...eigenlijk toch een beetje zo krom als het maar kan. (ben er wel blij mee hoor overigens)

Ik neem aan dat er toch een verschil zit tussen Open en Amateur...

Als je op beide niveau's goed scoort dan is het welverdient maar ik vind het dus niet kunnen dat iemand in de Open hoger scoort dan in de AM. Het zou juist andersom moeten zijn.
Tenzij je een dubble-judge show hebt.

Dus, ik vind het wel leuk om beide niveau's te starten en niet andere onderdelen omdat dat mij gewoonweg niet ligt want ik ben en wil geen allrounder zijn maar ik vind dat de judge de scores wel moet meenemen in 2 verschillende niveau's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:04

@Majella001 : zelfs in een dubbeljudged show komen zulke rare dingen voor, dus dat zegt niets.
Verder ben je in 2 verschillende klassen afhankelijk van verschillende starters.
Dus in de AMA kan het niveau hoger liggen als in de Open.
Het verschil tussen Ama en Prof heeft te maken met het verdienen aan de sport en niet met de rijkapaciteit.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:11

DubbelDun schreef:
@Majella001 : zelfs in een dubbeljudged show komen zulke rare dingen voor, dus dat zegt niets.
Verder ben je in 2 verschillende klassen afhankelijk van verschillende starters.
Dus in de AMA kan het niveau hoger liggen als in de Open.
Het verschil tussen Ama en Prof heeft te maken met het verdienen aan de sport en niet met de rijkapaciteit.

Doorgaans zie je in de AM en Open klasse bijna allemaal dezelfde ruiters.
Toch vind ik het raar dat het verschil van deze 2 niveau's niks van doen heeft met de rijcapaciteit.

En met een dubblejudged show doelde ik eigenlijk meer op het feit dat je dan afhankelijk bent voor je plaatsing van 2 judges ipv zoals normaliter 1 dus dat er dan andere uitslagen komen snap ik. De een vindt dat die een 3e plaats verdient en de andere judge vindt dat een ruiter de 7e plaats moet krijgen. Dat bedoelde ik meer.

Al om al zoals ik al zei, ik blijf het een maffe feit vinden dat iemand die in een AM onderdeel bijv. 4e wordt, in hetzelfde onderdeel op Open niveau een hogere plaats kan behalen met bijna exact hetzelfde aantal deelnemers en dezelfde ruiters als op het andere niveau

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:20

Majella001 schreef:
Als je op beide niveau's goed scoort dan is het welverdient maar ik vind het dus niet kunnen dat iemand in de Open hoger scoort dan in de AM. Het zou juist andersom moeten zijn.

Een jury moet beoordelen wat ie ziet en de combinatie plaatsen ten opzichte van de andere combinaties.
De open klassen is niet per definitie beter dan de amateurs. Dus wat jij zegt is een beetje onzin imo Knipoog

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:21

Ja maar men vraagt hier toch om een mening??? Nou dit is de mijne ongeacht of het voor de een als onzin klinkt...

Dus even ter verduidelijking: ik vind het fijn om beide niveau's te rijden (en mogelijk te blijven doen) toch voor de puntjes MAAR ik vind dat de jury rekening moet houden met de plaatsing en dus een 4e geplaatste in de AM geen 1e plaats geven in de Open maar dus 4 of lager (mede afhankelijk van hoeveel deelnemers en welke deelnemers maar dat weten de judges wel)

Da's dus mijn mening Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:27

@Majella001 : tja ik ben het ook niet met je eens.
Stel die AMA laat in de AMA-groep duidelijk een steek vallen (bijv. paard valt uit galop), het zou verkeerd zijn als hem dit in de Open nog eens werd aangerekend.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:28

Een jury moet de klasse beoordelen en niks anders! Alles wat hij anders doet maakt hem een zeer slechte jury.
Straks moet de jury ook nog voorgaande wedstrijden mee gaan nemen of bij de inrijbak kijken hoe ze daar lopen Gestoord

Jij vind dat iemand in de open niet als eerste geplaatst kan worden (ook al is die de beste!!), omdat die persoon in de amateur 3de is geworden. Rare mening hoor Knipoog

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:57

DubbelDun schreef:
@Majella001 : tja ik ben het ook niet met je eens.
Stel die AMA laat in de AMA-groep duidelijk een steek vallen (bijv. paard valt uit galop), het zou verkeerd zijn als hem dit in de Open nog eens werd aangerekend.

Nou ja dat vind ik dus eigenlijk wel.... Bloos Op die dag dan... Niet als dat persoon weer enkele weken later eens op een wedstrijd verschijnt. Dan heeft dat persoon de tijd gehad om zijn paard beter onder controle te krijgen etc en vind ik dat dat weer opnieuw bekeken mag worden.

Maar Rom, er zit dus geen echt verschil tussen Open en Amateur begrijp ik nu?
Het kan toch niet zo zijn dat wanneer je in de AM slecht presteert, je in de Open een soort van herkansing krijgt????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 12:05

Majella001 schreef:
Het kan toch niet zo zijn dat wanneer je in de AM slecht presteert, je in de Open een soort van herkansing krijgt????
Nou op papier is dat zo Haha!
En voor Amerika gaat het waarschijnlijk wel op, maar hier in NL niet (iig meestal niet).

En het leuke is dat deze hele poll dus eigenlijk gestart is wegens het oneerlijke voordeel wat AMA's dus altijd gehad hebben boven de Prof's ; nl het dubbel kunnen starten Haha!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:09

Maar ik neem aan dat dat gaat veranderen met intreding van volgend jaar, c.q. de levelindeling.
Of is dat nu ten sprake, dat ze daar nog niet over uit zijn?

Ik vind het zoals nu ook prima maar dus niet echt fair en ik heb er dan ook geen moeite mee als je als L2-zijnde geen L1 mag rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:12

Majella001 schreef:

Het doet er helemaal niets toe of er wel of geen verschil is. Feit is dat het twee klasses zijn en elke deelnemer in die klasse beoordeeld moet worden op de prestaties die in die klasse geleverd zijn.
Is er dus wel een verschil, het is namelijk een heel andere klasse!

Majella001 schreef:

Hoezo herkansing? Je wordt gewoon beoordeeld in de open klasse net als alle andere deelnemers, dat is een opzichzelf staand onderdeel en dient dus ook zo gejureerd te worden.
Je prestatie in de AM heeft helemaal niks, maar dan ook echt helemaal niks met die in de Open te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 12:29

Majella001 schreef:
Maar ik neem aan dat dat gaat veranderen met intreding van volgend jaar, c.q. de levelindeling.
Of is dat nu ten sprake, dat ze daar nog niet over uit zijn?

Ik vind het zoals nu ook prima maar dus niet echt fair en ik heb er dan ook geen moeite mee als je als L2-zijnde geen L1 mag rijden.
Omdat een eental mensen die maar één onderdeel starten (en AMA zijn) dan niet meer de moeite zou nemen om onder het nieuwe systeem op een wedstrijd te starten heeft men dit aangekaart bij PeterVet.
Om deze mensen niet als startende te verliezen zijn er gesprekken gaande om hier iets aan te doen. HOE dat ingekleed gaat worden is mij niet bekend.
Persoonlijk vind ik dat de AMA's lang genoeg zijn bevooroordeeld tov de Prof's en dat er dus een regeling zou moeten komen, waar ALLE levels evenveel keer kunnen starten in hetzelfde onderdeel (met hetzelfde paard uiteraard).

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:31

Romkabouter schreef:
Majella001 schreef:

Het doet er helemaal niets toe of er wel of geen verschil is. Feit is dat het twee klasses zijn en elke deelnemer in die klasse beoordeeld moet worden op de prestaties die in die klasse geleverd zijn.
Is er dus wel een verschil, het is namelijk een heel andere klasse!

Majella001 schreef:

Hoezo herkansing? Je wordt gewoon beoordeeld in de open klasse net als alle andere deelnemers, dat is een opzichzelf staand onderdeel en dient dus ook zo gejureerd te worden.
Je prestatie in de AM heeft helemaal niks, maar dan ook echt helemaal niks met die in de Open te maken.

Blijf het toch gek vinden, net zo gek als dat jij mijn visie gek vindt
En waarom? Omdat ik het gewoonweg niet vind kunnen dat je in op een hoger niveau hoger kan presteren dan dat je 5 seconden geleden hebt gedaan in een lagere klasse...

Vind het dan ook dat dit in de US wel beter en duidelijk geregeld is.

But... who am I???? I accepteer de regels gewoon zoals ze worden en blijven onze 'stinky' best doen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 12:33

@Majella001 : je moet afstappen van het idee dat het een 'hoger niveau' is.
En in de US werkt het precies hetzelfde hoor, zijn nl van de AQHA overgenomen regels Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:34

Qua niveau is er geen verschil, alleen theoretisch!!
Het verschik zit hem erin de open ruiters betaald krijgen voor hun diensten en amateurs niet.
Er zijn genoeg amateurs die een hoger niveau hebben dan menig open ruiter.
Het theoretische verschil zit hem erin dat er van mensen die ervoor betaald krijgen een paard te rijden gedacht wordt ook betere ruiters te zijn. En dat is natuurlijk niet zo.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:38

Joh ik dacht toch echt dat er altijd een niveau verschil tussen deze 2 zat en dat de jugde bijv. in de AM soepelder zou zijn dan in de Open maar da's dus niet zo.

Nouuuuuuu kiek es oan hahaha, weer wat geleerd! En zo leren we elke dag nog steeds her en der wat dingen bij Haha!

Thanx voor de opheldering DD en Rom.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:53

Nou, in een onderdeel als bv trail kun je wel moeilijker hindernissen tegenkomen in de open, dus op zich zit er wel een vershil in.

Maar het "niveau" is niet per definitie hoger. De oefening en proeven dus wel (kan, hoeft niet)

Snap je het nog Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 12:55

Volgens mij was op de worldshow de balkenbrij voor de AMA's net zo onoverzichtelijk als in de Open Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:26

Romkabouter schreef:
De oefening en proeven dus wel (kan, hoeft niet)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:54

Het kan zelfs zo zijn dat je in de amateur gediskwalificeerd wordt en in de open 1e geplaatst wordt. Het is allemaal een momentopname. Als degene die jou in de amateur verslagen heeft er een potje van maakt in de open of gewoonweg niet eens start, dan is het logisch dat jou kansen om hoger te eindigen, veel groter zijn.

Het gebeurt dikwijls dat het niveau in de amateur hoger ligt dan in de open klasse.

Zoals jij zegt dat als het in de amateur fout gaat, dan heb je in de open klasse nog een kans. Het kan beter gaan in de open klasse, maar het kan ook slechter gaan. Ik vind dat je de uitkomst van een bepaalde klasse niet kan vergelijken met een andere klassen. Je rijdt nog altijd op een paard en geen scooter die altijd hetzelfde start en optrekt Haha!