[WN] mijn eerste westernles...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Re: mijn eerste westernles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:35

Tof dat je van stijl bent veranderd. Oefen goed en nog veel plezier ermee

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:56

mondriaan schreef:
Van wie heb je les?
En op welke paarden heb je al gereden?

De privelesssen had ik van Kim en de groepsles van Viola. Ik heb alle keren op Star gereden.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:16

Ik heb van Kim altijd al les. Prive en ook in de groep op maandagavond.
Ik rij het meest op Salty.

Veel succes ermee!

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:25

Ik rij al zoon 16 jaar (klasieke) dresuur, Nu hebben wij vorig jaar een westernpaardje op stal gekregen. Deze heb ik verschijdende keren gereden. Vondt het wel intresant en een leuke afwisseling. Nu moet ik zeggen dat ik vindt dat er heel veel overeenkomste tussen het western en het engels rijden vindt. Het grote verschil is de nek/hoofd houding. Verder komen de beenhulpen nagenoeg overeen. Behalve dan de benen naar voren steken bij het halthouden.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:38

Wel grappig,zoals jij zegt dat je lespaard direkt op je zit/houding reageerd.
Dat is een goed western getraind paard en kun je best vergelijken met een goed getraind dressuur paard.Als je daarop verkeerd zit en doet,geeft die ook wel aan dat het niet goed gaat.. Knipoog
Wat betreft je houding en beenligging,in mijn ervaring leer je het beste een goede ontspanning te vinden op juist een western paard en vooral door het vele 'doorzitten',je hebt daardoor veel meer contact met je paard z'n lijf i.p.v. met z'n mond,omdat je dus geen 'houvast' in je handen hebt..
Veel plezier iig met de volgend lessen Haha!

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:30

Hahhaaah,....ik rijd geen western. heb ik wel eens gedaan maar ben er mee gestopt

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:52

Succes ermee ! Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:49

Haha! Ik heb gisteren voor het eerst op een fijn doorgereden westernpaardje gezeten. Ik vond het erg leuk, de stuurinrichting was in het begin even wennen. Maar vandaag stap ik gewoon weer met veel plezier op mijn engels gereden paard hoor.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:03

Waar heb je gereden, Anne?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:32

In Smilde bij de trailranch op een erg grappig vosje. Het waren zeer zeker geen standaard manegepaarden die het liefste achter elkaar aan sjokten op de hoefslag. Clown Dat vond ik in het begin het lastigste; paard op de hoefslag krijgen en houden. Als ik een volte reed overstuurde ik nogal eens en dan zat ik alweer in de volgende volte. Nagelbijten / Gniffelen

Heb wel ontzettend veel lol gehad, zeker een aanrader om daar eens heen te gaan als je een keertje het westernrijden wilt uitproberen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:38

Mijn man heeft binnekort zijn eerste westernles Haha!
Verjaardagskadootje ik ben stiekum wel een beetje jaloers maar hoop dat hij ook een beetje
besmet word met het 'paardenvirus' Haha!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:17

Hier nog iemand die pas is overgeschakeld! 15 jaar dressuur gereden. Allé, dressuur, vooral recreatief eigenlijk. En nu 4 westernlessen achter de rug. Ik vind het heel leuk! Toevallig terecht gekomen op een western manege. Bij dressuur hechte ik al veel bleang aan ontspannen rijden. Mijn eerste westernles vond ik dan ook heel leuk. Sturen was/ is het moeilijkste vind ik. En ik voel me nog steeds een klungelaar, hihi. Al is het maar om dat zadel op mijn paard te krijgen. (tja, kleine mensjes en grote zadels...)
Leuk om te weten dat er nog mensen bezig zijn met het overschakeln van klassiek naar western!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:32

Heel erg herkenbaar! Haha!
Nu rij ik zelf alweer zo'n jaar of 5 western (daarvoor dik 5 jaar veel 'éngels' gereden), maar die eerste lessen staan me nog goed bij!
Ik weet nog dat ik er opstapte met het idee, ik rij al zolang, gewoon los teugeltje, ontspannen zitten en gaan met die banaan! En dat viel toch vies tegen! Kwam ik met al m'n rijervaring toch mooi niet eens de bocht om! Heel erg egoverlagend Bloos , maar wel supergaaf!
Ennuh, voel je niet al te klungelig hoor, is heel normaal dat het in het begin nog niet zo goed gaat. Komt vanzelf!

chrissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:42

Ik heb het ook een jaar gedaan.Ik vind de hulpen wel anders. Zoals de handen wijd uit elkaar op je benen en met buitenbeen sturen, met dressuur stuur je met binnenbeen buitenbeen begrenzen.En ja met western met je zit draaien en sturen,maar als je goed dressuurles krijgt leer je dat ook wel en stoppen op je zit.Ik vind allebei wel leuk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:03

Handen wijdt uit elkaar? Nors opkijken
Dat is idd 1 van de stromingen Knipoog

chrissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:15

Hoe is de andere stroming dan>?Bumpen heb ik ook geleerd.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:31

Gewoon je handen bij elkaar Knipoog

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:42

Na een jaar of 9 engels te hebben gereden kreeg ik bijna een jaar geleden mijn eerste Westernles op Nagato. Het paard van Krista Sterrenburg. Sindsdien nooit meer Engels gereden Haha!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:46

Romkabouter schreef:
Gewoon je handen bij elkaar Knipoog

Verward Volgens mij moesten wij ze gewoon in 1 hand houden. En na een poosje oefenen lukt dat ook best. Haha! Heb je tenminste een hand vrij voor je telefoon. Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:49

Westernrijden is niet per definitie met 1 hand. Sterker nog, dat hoeft alleen maar in wedstrijden en dan ook alleen maar als je met een scharenbit rijdt Lachen
Daar zit een heel verhaal bij, maar dan kun je je het beste even verdiepen in alle regeltjes enzo Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:31

_Malu_ schreef:
Na een jaar of 9 engels te hebben gereden kreeg ik bijna een jaar geleden mijn eerste Westernles op Nagato. Het paard van Krista Sterrenburg. Sindsdien nooit meer Engels gereden Haha!

Wauw en nu heb je Kalief! Haha!

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:46

Ik heb nu precies het tegenovergesteld, ik rij nu 6 jaar western, en voor school moest ik laatst weer dressuur rijden en springen op een paard van school, nou ik voelde me net een beginner Bloos

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:06

Citaat:
Wauw en nu heb je Kalief!

Wat ben ik toch een bofkont Bloos Haha!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:35

Romkabouter schreef:
Westernrijden is niet per definitie met 1 hand. Sterker nog, dat hoeft alleen maar in wedstrijden en dan ook alleen maar als je met een scharenbit rijdt Lachen
Daar zit een heel verhaal bij, maar dan kun je je het beste even verdiepen in alle regeltjes enzo Lachen

Clown Weet ik veel. Verward Vond het wel handig eigenlijk. Haha! Ik werd er tenminste op die manier wel mee geconfronteerd dat die rem aan de voorkant er niet was en alles echt vanuit de zit opgelost moest worden als ik langzamer wilde.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:52

Waratje schreef:
Dan vraag ik me af of je dan 18 jaar slecht dressuurles hebt gehad of dat de western instructie die je nu hebt er vreemde ideeen op na houdt.
Als jij fatsoenlijk hebt geleerd om op een paard te zitten, dan moet de overstap naar western niet zo moeilijk aanvoelen.

rij jij western dan? heb je ooit dressuur gereden?
ik vond het een cultuurshock! alleen al het verschil van zitten!

ik heb mn jeugd in Zuid Amerika gewoond daar op zuidamerikaanse paardjes gereden, neckreining was mij niet onbekend. Maar het zitten alleen al!

western is beduidend moeilijker dan het lijkt! Denk dat (bijna) iedere cowboy uit engels rijland dat wel met me eens zal zijn.......

ik zie het net als skieen en snowboarden: beiden op de sneeuw maar toch heel anders, ook het wereldje wat er omheen hangt... overigens heb ik daar ook de switch gemaakt na 14 jaar van skieen naar snowboarden.... veeeel beter Tong uitsteken