hengsten en endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: hengsten en endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:22

Het schijnt ook dat je zelfs dekhengsten heel goed kunt leren wanneer het tijd is om stoer te doen, en wanneer het tijd is om gewoon te werken en je als ruin te gedragen. Haha! Ook een kwestie van opvoeding en bepaalde routines aanleren.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, behalve dan een paar hengsten op wedstrijden waarvan ik weet dat het ook dekhengsten zijn, maar waaraan je op wedstrijd niet eens merkt dat ze hengst zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:36

Griebels hier op Bokt heeft ook een hengst waarmee ze endurance rijdt. Ik heb er een keer een klasse II mee gestart. Super braaf beest! Murmelt een beetje onderweg, maar dat houdt eigenlijk al snel op als hij gecorrigeerd wordt Lachen En bij de keuringen is hij ook super braaf Ja

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:57

nina, zo zijn bij ons eigenlijk alle hengsten.
Hiervoor fokte Willem springpaarden en die hengst was al net zo'n knuffelpoowny(1.75m) als Depo nu.
Een kwestie van de juiste voeding en en zeer consequente opvoeding.
Hoewel... sommige hengsten echt teveel last hebben van hun hormoontjes

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 22:04

Ik denk dat het ook een kwestie is van hoe je hem houdt. Als hij altijd alleen staat en ook nog eens veel op stal, dan is het natuurlijk heel erg spannend voor hem alstie opeens allemaal andere paarden ziet.

Ik denk trouwens dat de gemiddelde mensen-man niet anders zou reageren als je hem z'n leven lang isoleert en dan opeens tussen een groep schaarsgeklede dames gooit Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:26

Waarschijnlijk is hij dan onhoudbaar en is er geen andere optie dan castratie om de hormonen uit de weg te hebben Scheve mond Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:27

arno8 schreef:
Ik denk dat het ook een kwestie is van hoe je hem houdt. Als hij altijd alleen staat en ook nog eens veel op stal, dan is het natuurlijk heel erg spannend voor hem alstie opeens allemaal andere paarden ziet.

Helemaal mee eens...
Mijn hengst heeft nooit alleen gestaan, dan kwijnt hij weg Ja
Hij staat nu zelfs met neus-contact naast 2 merries in de wei.
Ik heb geen problemen met hem in de endurance omdat hij hengst is, wel wat problemen omdat hij niet achtergelaten wil worden als hij ingehaald wordt. Maar daar zijn we mee bezig Haha!

Verder is hij superbraaf, brult af en toe wat en verder 'brabbelt' hij graag naar zijn maatjes die meerijden. Met zijn neus in de kont van een hengstige merrie geeft alleen wat gebrabbel, meer niet.
Hij heeft zelfs hartslagen gehad van 28 en 32 op wedstrijden dus het kan ook zo Ja

Verder breng ik hem bijna nooit op hoofdstel voor, hij is makkelijk te hanteren en een ruk aan het halstertouw is genoeg om hem te laten stoppen met brullen.
In wanroij (op halster voorgebracht) had hij hs 32 bij de voorkeuring en stonden ze met grote ogen te kijken toen ik vertelde dat hij hengst was Nagelbijten / Gniffelen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:55

Ik rijdt ook met een hengst in de endurance. Hij is al 11 jaar hengst en hij is niet van mij, dus castreren zit er niet in. Dat hoeft ook niet, want hij is zeer goed opgevoed, zal je nooit ergens heen 'sleuren', weet precies wanneer ie aan het werk moet en hij is enorm flegmatiek *zucht*. Ook is ie nogal bang, dus als hij gecastreerd wordt, dan vrees ik dat hij wel heel extreem angstig en flegmatiek zal worden. En op zijn leeftijd denk ik ook niet dat dat mentaal echt fijn is voor hem.

Op wedstrijden is het wel een ander paard, maar ook op een wedstrijd zal hij mij echt niet zomaar ergens heen sleuren (zoals ik sommige hengsten of andere paarden wel eens zie doen) en is ie heel lief. Wel hinnikt hij meer dan andere paarden, vooral als ie z'n groom weer ziet staan of op het terrein aan komt. Op de ene wedstrijd meer dan op een andere wedstrijd, en tja, ik baal daar wel eens van want het kan storend zijn voor anderen misschien. Maar het blijft altijd veilig om met hem tussen andere paarden door te lopen ed. en hij haalt geen fratsen uit. Hij is dan ook nooit gevaarlijk en dat vind ik het aller belangrijkste. Niet alleen bij een hengst, maar ook bij een ruin of een merrie! Ik heb wedstrijden gehad waarbij iedereen dacht dat ik een ruin mee had, maar helaas ook één wedstrijd waar ik echt gek werd van zijn gehinnik. Maar ja, als het daar bij blijft, vind ik dat geen reden om met hem te stoppen in de endurance. Dat was ook in het voorjaar, en ik heb toch het idee dat hij dan meer last heeft van zijn hormonen als op dit moment. Je moet (bij elk paard) toch een keer proberen hou hij zich gedraagd op een wedstrijd, elk paard reageert daar toch anders op en anders dan in de thuissituatie.

Ook bij ruinen en merries zie je vaak totaal onopgevoede paarden die zich losrukken of met de ruiter er achter aan een kant op wandelen. Dat kan echt niet! Maar áls er wat gebeurt zijn de consequenties met een hengst natuurlijk veel groter, en ik vind dan ook dat je heel goed moet weten wat je gaat doen als je met een hengst op wedstrijd wilt. Dat moet je zeker niet doen omdat het stoer is ofzo, maar dat moet je echt alleen doen als het heel, heel vertrouwd is en je in geen enkel geval een gevaar voor de omgeving kan veroorzaken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:16

Ik denk dat mijn uitroep "Stoer!" wat verkeerd overkomt. Ik bedoelde eigenlijk: "Oh! Mooi! Dus het kan toch!"
Ik dacht namelijk dat het niet kon en had al zoiets van: dan maar geen wedstrijden. Maar opeens bleek het wel te kunnen.

Ik ben de hengst nu het gebrul aan het afleren... eigenlijk wel jammer, ik gun het hem wel, maar als ik het toelaat maakt hij zichzelf steeds gekker en uiteindelijk heb ik een steigerend beest om me heen vliegen. Dan nog is hij niet gevaarlijk voor mij, hij blijft uit mijn buurt, maar hij is wel gevaarlijk voor zichzelf en voor anderen.

Maar goed, ik denk dat het nog een jaar of 2/3 duurt voordat we een keer starten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:13

Ik denk dat als je echt consequent bent een hengst zo door heeft wat wel en niet mag

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:58

Zeker, vooral bij een hengst moet je echt consequent en streng zijn. Zeker als ze op de leeftijd van een jaar of 3 / 4 zijn, dan gaan ze zo heerlijk puberen!

En ik vertelde net dat ik dus ook wel eens heb gebaald dat ik met een hengst rond liep, maar ik heb ook van mijn andere paard wel eens gebaald hoor! Dus niet alles ligt aan het hengst-zijn. Met de hengst kan ik vanaf de start lekker relaxt met een lang teugeltje rijden. Met m'n arab ruin Adventure kon ik dat écht niet! Die kon heel wat geflipter zijn....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:35

Nina_rex schreef:
Het schijnt ook dat je zelfs dekhengsten heel goed kunt leren wanneer het tijd is om stoer te doen, en wanneer het tijd is om gewoon te werken en je als ruin te gedragen. Haha!

Die van mij heeft zijn eigen harem en dekt het jaar rond.
Hij wordt hier érg veel gevraagd, maar buiten het eigen setje wordt hij niet gebruikt, punt. Het dekgeld is me het potentiële probleem niet waard.
Hij ruikt het verschil eerder dan ik het betreffende paard zie maar associeert het niet met dekken.
Het énige ´probleem´ wat ik heb is dat hij niet begrijpt dat andere paarden hem vaak niet begrijpen. Hij reageert dan op die voor hem paardenonbeschoftheid.
Wat voor hem (en mij) de derde overtreffende fase van een waarschuwing is valt dan inééns bruusk bij het betreffende paard in het juiste bakje met als gevolg een ruiter die niet weet wat er gebeurt. Er gebeurt op zich niets, doch het gevoel passagier te zijn maakt menigeen ... onrustig.
In de regel communiceer ik daarom zelf al naar die ruiter bij of voor fase 1.

Verder is het hier gebruikelijk dat er hengsten aanwezig zijn, vaak typische machos onder typische machos en iedereen heeft er heilig ontzag voor. Als ik aandacht vraag is het mógelijke wat-dan-ook al opgelost. Dat is dan weer het voordeel van de slechte reputatie van hengsten. Zo heeft elk nadeel weer zijn eigen voordeel.

Ander voorbeeld van dit laatste. Ik weet dat er op de raid waar ik niet met pielemans heenga wel minimaal twee andere hengsten zullen meedoen. Dikke kans dat mijn merrie (de leidmerrie hier) niet van hun aandacht gediend is. Als, wanneer, mits en maar zo´n paard in háár beleving wat te dichtbij is en mijn princesa verontwaardigd protesteert krijgt de hengst de schuld Haha!

Nee, láng niet alles ligt aan het hengstzijn Carola, en het is níet eerlijk Knipoog Clown

hc

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:28

ik wil Rock ook uit gaan brengen
maar we zijn nog niet zover
kan nu leuk op hem rond rijden maar verder zijn we nog niet
hij staat wel sinds kort alleen want het gaat echt niet meer in het koppel, hij blijft jagen en daardoor valt hij enorm af en de rest heeft het niet fijn
hij staat er nu gewoon naast en vind hij prima, stuk relaxder

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:40

leuk topic, ik zat er ook over te denken maar mijne is nu nog 3 en was erg moe van ons wandelingetje van gister. Zal zo'n 15/20 km zijn geweest voornamelijk in stap en nog gedeeltelijk zonder ruiter.

Mirabagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:42

Ook wij hebben/rijden twee hengsten waarvan er één klasse 3 startgerechtigd is. Daarnaast hebben wij jaren ervaring met het opvoeden, inrijden en uitbrengen van hengsten in de rensport. Opvoeden (uiteraard) en héél consequent zijn is het belangrijkste. Maar hoe voed je een hengst goed op? (of eigenlijk paarden in het algemeen). Waar ligt jouw grens en hoe reageert jouw paard hierop. Is die grens voldoende voor hem of moet het (nog) strakker? Soms hebben ze zo'n strakke hand nodig dat niet iedereen die kan geven. Door hun eigen karakter of omdat zij of hun stalgenoten het "zielig" vinden.
Waar het, zo is mijn ervaring, het vaakste fout gaat is in het begin van de pubertijd. Voor de meeste arabieren in het vroege voorjaar van hun 4 de of 5 de jaar (al heb je natuurlijk altijd vroeg of laat bloeiers). Op dat moment is het heel belangrijk dat je hem aan veel indrukken (merries, andere hengsten, ruinen en veulens) bloot stel en hier heel consequent en strak en snel op reageert. Eén heel klein vergissinkje mag je niet door de vingers zien en vraagt om een, uiteraard gepaste, correctie. Meestal zijn ze dan na enkele weken (soms veel korter maar ook wel eens langer) heel goed hanteerbaar tussen allerlei andere paarden en in allerlei situaties. Maar je moet altijd dubbel alert blijven in groepen zoals op een wedstrijd. Jij weet dat je een hengst bij je hebt en wat hij wel en niet verdraagt maar anderen weten dat niet en parkeren hun merrie gerust met haar kont voor de neus van jouw zo braaf op gevoede hengst. Op dat moment moet je dus snel reageren en het overzicht bewaren. Hij moet zijn mond dicht houden, de merrie kont moet weg, de eigenaar van het lieve beesie moet op het zelfde moment ook nog even opgevoed worden (hiermee bedoel ik niet alle merrie eigenaren maar en zijn er tussen die alleen op de wereld zijn of die nog nooit een dergelijk situatie bij de hand hebben gehad en niet weten wat ze doen en hoe ze het moeten oplossen (hierbij spreek ik uit ruime eigen ervaring)) en dan zijn er ook nog allerlei andere mensen DA's vrijwilligers en paarden om je heen.
Als je tijdens een wedstrijd het idee hebt dat hij toch wat heet wordt vraag dan of de DA even met je mee loopt naar een rustig plekje dat is voor iedereen het prettigst.
Veel succes met je mannetje!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:38

We hebben afgelopen weekend 3 dagen op Horse Event meegereden, en daar heb ik weer een paar lekkere hengsten gezien... Nagelbijten / Gniffelen O.a. een Andalusier die omringd door mensen (leken, bezoekers) stond te brullen en met zijn voorbeen begon te maaien. Dezelfde hengst zorgde voor een lachsalvo toen hij op 5 benen de grote ring in kwam voor het rassendefile. Clown
Ook was er een NRPS hengst die aan de hand werd getoond in het defile. Vantevoren werd er al gewaarschuwd dat hij eraan kwam (brullend en wel) en moesten we allemaal ruim baan maken, later moest een man met merrie en veulen hem waarschuwen dat hij niet steeds zo kort op hun moest lopen. Verward

Ik vraag me dan echt af: waarom neem je zo'n dier mee? En waarom laat je zo'n dier hengst? Andalusiers staan er toch om bekend dat ze vrijwel altijd hengst gelaten worden omdat ze zo handelbaar zijn, castreren is daar een zonde. Maar deze was toch echt niet handelbaar. En dat tussen die duizenden mensen die echt niet allemaal zo slim zijn een stapje opzij te doen.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:55

haal dit topic even omhoog omdat ik het nu pas zit te lezen en ook met een hengst rij.
hij word dit jaar 5 en vorig jaar naar holten geweest om te proberen.
ik heb hem samen met me ruin en hij staat naast een merrie. ik houd hem ook zeker niet bij andere paarden vandaan. hij is super makkelijk en hanteerbaar en weet precies wanneer hij stoer kan en mag doen. op holten was het allemaal zo spannend dat hij erg van zich liet horen maar gedroeg zich vrij goed vond ik (hij was ook zonder me ruin op vreemd terrein). ik vind dat mensen zich niet aan het gebrul van een hengst moeten storen. zolang hij niet voor overlast zorgt, het blijft toch een hengst en die van mij daar hoef je echt niet met een boog omheen, en ondanks zijn gebrul zat zijn hartslag steeds op 48. erg goed vind ik zelf.
ik heb de verantwoording over mijn hengst en verwacht ook niet dat mensen rekening met ons gaan houden. hij behoord zich maar gewoon te gedragen hoewel we natuurlijk wel een rood lintje dragen.
ik moet zeggen ik ga liever met me coole brullende opgevoede hengst dan met me neurotische ruin haha
er zijn menige ruinen en merries die meer overlast bezorgen dan mijn hengst hoor,
als ik soms die oren en die benen zie gaan.
die van mij brult alleen, maar menige paarden die ertussen zitten willen plots inneens neidig een beentje strekken als je in de buurt komt, en die voel je dan zo langs jezelf en je paard razen.
doe mij dan toch maar de opgevoede heren die laten tenminste horen dat ze eraan komen haha Haha!
(trouwens dat brullen is eigelijk ook niet meer zo erg en me ruin doet het ook omdat zijn vriendje thuis heeft moeten blijven whahaha ROFL Knipoog )

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:11

arabianpride schreef:
ik vind dat mensen zich niet aan het gebrul van een hengst moeten storen. zolang hij niet voor overlast zorgt, het blijft toch een hengst en die van mij daar hoef je echt niet met een boog omheen,

Ben ik het niet mee eens. Ik heb een merrie en die heb ik echt bij die van jou uit de buurt gehouden. Ik hou er niet van als hengsten zo lopen te brullen. Kan me niet schelen of ze opgevoed zijn of niet. En als ik ze niet ken kan ik ook niet weten hoe goed ze opgevoed zijn Knipoog Aangezien er bij jou ook nog iemand naast liep, ben ik helemaal uit de buurt gebleven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:25

Ik snap dat je niet weet hoe goed ze opgevoed zijn. Maar ik mag aannemen dat er niemand met een niet opgevoede hengst naar een wedstrijdterrein gaat.
Als ik een 'echte' hengst zou hebben gehad, had ik OF niet op wedstrijd verschenen OF een wit lintje in zijn staart gedaan. In zijn geval misschien een rode omdat een witte niet opvalt bij hem Haha!

Maar ik vraag me af welke wedstrijd mijn hengst heeft lopen brullen. Een schelle hinnik wil hij weleens geven, maar hij brult praktisch nooit namelijk.

Ps je laatste zin begrijp ik niet Bloos

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:27

Het paard werd vastgehouden door iemand. Als ik dan iemand zie op een hengst die hem blijkbaar in zijn eentje niet in bedwang kan houden, blijf ik daar wel uit de buurt Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:30

Dus ik kon mijn hengst niet in bedwang houden? Ik kan me echt niet herinneren welke wedstrijd dat geweest moet zijn?

Liekie was bijv in laag soeren ontzettend aan het drammen, maar dat was niet omdat hij hengst was
Dat was omdat hij met zijn 'groepje' mee wilde en ik ze te snel vond gaan...

Maar ik snap je gevoel, het is alleen niet juist geweest.

Iedereen die Liekie kent weet dat hij zelfs met zijn neus bij een hengstige merrie in haar kont kan staan zonder dat hij wat doet, buiten wat brabbelen...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:32

Dat was jij niet, maar degene boven mij, waar ik op reageerde. Knipoog

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:32

griebels schreef:
Iedereen die Liekie kent weet dat hij zelfs met zijn neus bij een hengstige merrie in haar kont kan staan zonder dat hij wat doet, buiten wat brabbelen...

Maar niet iedereen die je tegenkomt kent je, dat moet je niet vergeten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:39

Nee daarom zei ik al dat ik je gevoel begrijp Knipoog
Ik dacht dat ik in jouw bericht echt een quote van griebels zag staan, blijkbaar niet goed gelezen.

Ik weet wel wat je bedoeld trouwens. Ik heb haar hengst ook gezien en die brult indd behoorlijk, net als Rashull van Vivian. Van die laatste weet ik dat het schijn is, maar ik ben daar wel met mijn hengst uit de buurt gebleven voor het geval het geen schijn was...

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:27

Tja, en ik vind dus dat dat gebrul ook niet mag. Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf ook zo'n brulboei-hengst. Brullen doet ie maar in z'n eigen vrije tijd, maar niet als ie in de hand is. Voor mij en hem is dat het begin van de opvoeding al. En hij weet het hoor.
Maar het is erg frusterend als jij met je brave hengst bij de keuring staat te wachten en een klein beetje de ruimte hebt opgezocht dat daar dan meteen weer een (hengstige) merrie bij geparkeerd wordt. Dat doe je gewoon niet bij een paard, merrie hengst of ruin, dat je niet kent.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:43

Mijn paard heeft geleerd dat hij niet mag brullen, niet mag uitschachten, en zich niet groot mag maken aan de hand of onder het zadel...
Strenge opvoeding gehad, maar daarom heb ik nu wel zo'n brave hengst...