een paar vragen en advies voor training...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: een paar vragen en advies voor training...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:24

Wei vind ik ideaal tegen spierpijn. Anouar heeft nog nooit last gehad van spierpijn. Na de wedstrijd doe ik hem wel altijd een lekker warm dekentje op.

In tegenstelling tot mezelf, ik ben na een wedstrijd moe en duik vroeg m'n bed in, de volgende dag kan ik geen stap meer zetten Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:54

Juist de wei in op een dag vrij. Na een training of wedstrijd gaat hij nog een paar uur de wei in om lekker los te lopen. Op zijn vrije dagen staat hij in de wei. Ondanks dat ik een paard heb wat snel stijf is heeft hij er dan helemaal geen last van. Meestal ben ik de gene die de dag er na nauwlijks nog kan bewegen Clown

Ik heb ook een paard wat vreselijk heet is als hij een dag niet rijdt. Ik heb van het weekend drie dagen trektocht gereden, elke dag 25 km. Kan hij makkelijk aan, en hij kan ook wel 75 op een dag lopen, we zijn zondag terug gekomen. Gister hebben we wat gewandelt. Vanochtend was het al weer een brok energie die als een gek door de wei loopt. En toch wil ik nog niet rijden. Hij is misschien niet moe meer, maar wil toch zeker dat zijn lijf de tijd heeft om te herstellen. Dan maar vreselijk heet als ik er weer op stap, na een kwatier is dat wel weer over bij hem.

Als er een aantal endurance ruiters in de buurt zijn, misschien kun je ze vragen om samen te trainen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:16

Judith_ schreef:
Als er een aantal endurance ruiters in de buurt zijn, misschien kun je ze vragen om samen te trainen.

Dat is zeker een goed idee, ook omdat ik altijd alleen rij is de verleiding groot om elke dag een rondje te pakken met Lester.... Maar goed gisteren heeft hij lekker een dagje niets gedaan op het land, dus vandaag ga ik een rondje buiten rijden.

Bij deze dan ook een oproep naar andere endurance ruiters in de bollenstreek om samen gezellig te rijden.... (Ik ben dus wel een beginner Haha! )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:21

Je kunt je trouwens ook opgeven voor de kennismakingsklasse in Katwijk dit jaar Lachen. Zie je gelijk wat dit nu in praktijk inhoudt.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:28

Wanneer is dat dan en is het niet erg snel om gelijk al mee te doen?? Pling

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:29

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:33

top bedankt, ik ga erover nadenken.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 11:43

hallo hier even een update!!

Ik heb dus een aantal tips in de praktijk geprobeerd:

Ik heb mijn paard een buitenrit laten rijden met een regelmatige werkdraf, weinig galop afgewisseld met stappen. Lester was wel verbaasd dat hij niet door het bos mocht in een 'cros'draf... Maar kalmeerde wel daarna en toen ging het goed, op het strand een rustige stap gedaan en een rustig drafje en een KORTE galop en dat ging super....

Het viel me op dat Lester niet kleddernat de duinen uitkwam en dat hij volgens mij stiekem wel een beetje moe was van het ritje!!
Dus missie geslaagd, vooral als je weet dat hij aan de losse teugel heeft gelopen bijna de hele weg...

Ik kwam er ook achter dat het zadel eigenlijk al geschikt is voor endurance, namelijk met veel schoudervrijheid en de druk naar achteren verdeeld. Nou tot de volgende rit dan maar...
maar wel met voldoende rust natuurlijk... Haha! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:57

Mooi dat het zo goed ging. Blijf zo door gaan.
Een paard mag best veel energie hebben, maar hij moet dat kunnen beheersen. Als je nu al een onhandelbaar paard hebt kan je je borst alvast natmaken als verder komt. Bijna alle paarden worden namelijk nog heter naarmate ze meer conditie krijgen en sterker worden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:00

Vaak moet er even een knop om bij de meeste paarden dat het niet knallen is, maar dat er best nog wel een flinke afstand kan komen na de eerste 10 kilometer.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 13:09

Lenneke_ schreef:
Mooi dat het zo goed ging. Blijf zo door gaan.
Een paard mag best veel energie hebben, maar hij moet dat kunnen beheersen. Als je nu al een onhandelbaar paard hebt kan je je borst alvast natmaken als verder komt. Bijna alle paarden worden namelijk nog heter naarmate ze meer conditie krijgen en sterker worden

Dat klopt mijn bijrijder ondervind dat met dressuur oefeningen, hij wordt al heter maar vooal actiever... gelukkig is ze slim en mans genoeg om dat positief om te draaien!!
Ik vind trouwens dat het een andere activiteit is dan zegmaar een jaar geleden, het is veel meer een ruimere gang dan dat hij aan het drammen is en alleen maar wil rennen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:16

Ik zit nu wel een beetje met hetzelfde probleem. Anouar was altijd super braaf en hij luisterde perfect. Alleen hij bleek 'ziek' te zijn. Nu is hij weer helemaal opgeknapt en is hij ook weer helemaal de oude dramkont.
Dus nu kan ik hem alsnog gaan opvoeden