[WN] Scheef in galop rechtsom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Scheef in galop rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:15

Splash schreef:
Ook waar, maar als je paard aan 1 kant redelijk normaal loopt en aan de andere kant plat door de bocht gaat is er denk ik veel meer mis dan alleen een trainings probleem. Hoeft natuurlijk niet maar het kan wel en dus vind ik dat je dit eerst moet uitsluiten voordat iemand verder gaat met trainen.

Daarvoor moet je dus het paard zelf eerst bekijken Lachen

Ik reageerder voornamelijk op het feit dat het op bokt tegenwoordig een trend lijkt dat als iets niet lukt meteen te roepen dat het wel aan het paard zijn lichaam zal liggen Haha!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:42

Romkabouter schreef:
Splash schreef:
Ook waar, maar als je paard aan 1 kant redelijk normaal loopt en aan de andere kant plat door de bocht gaat is er denk ik veel meer mis dan alleen een trainings probleem. Hoeft natuurlijk niet maar het kan wel en dus vind ik dat je dit eerst moet uitsluiten voordat iemand verder gaat met trainen.

Daarvoor moet je dus het paard zelf eerst bekijken Lachen

Ik reageerder voornamelijk op het feit dat het op bokt tegenwoordig een trend lijkt dat als iets niet lukt meteen te roepen dat het wel aan het paard zijn lichaam zal liggen Haha!

Dat is waar ja, maar de gezondheid van het paard blijft voorop staan vind ik. Ze moet het gewoon goed in de gaten houden en als dit probleem zich blijft voordoen (met les en inzicht van anderen) toch het paard even laten nakijken.

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:34

Hierbij enkele suggesties om je paard rechterop te laten lopen en sterker te maken. Ik ga er even vanuit dat er lichamelijk niets mis is met het paard en het zadel ok is. Mijn paard heeft ook moeite met rechtsom galopperen. Lichamelijke klachten uitgesloten, zadel is in orde, elke 2 à 3 maanden een fysiotherapeutisch behandeling en check door osteopaat. Het is een kwestie van afstrepen. Oefeningen die we nu doen onder het zadel zijn divers, maar ook belangrijk is het werk met de dubbele lounge en de pessoa. Zijn galop is inmiddels aanzienlijk verbeterd door de dubbele lounge. Oefeningen onder het zadel:

- zijwaarts in stap en draf, waarbij je ook voorwaarts gaat. In de rechtergalop rijd ik enkele meters uit de hoefslag als ik merk dat hij scheef gaat, dan laat ik hem enkele passen zijwaarts gaan richting de hoefslag;
- kleine cirkels links en rechts om met stelling naar binnen, heup erin en eruit, maar dat zijn zware oefeningen, misschien met een jong paard de cirkel niet te klein rijden. En wees tevreden met enkele goede passen. Instructie of iemand die meekijkt zodat je in de gaten krijgt wat je moet voelen (wanneer je paard goed zijn achterbenen er onder zet) vond ik fijn;
- in jouw geval zou ik eens proberen om het paard wat meer te ondersteunen op de buitenteugel. Niet te veel stelling vragen naar binnen. Zorg ervoor dat je paard recht is tussen zijn schouders/in de hals. Wellicht moet je de buitenhand iets naar buiten brengen, niet naar achteren, maar evenwijdig aan het paard naar buiten, van het paard af. Let er op dat je recht boven je paard zit, ten alle tijden, en dat er sprake is van gelijke druk op beide teugels. Je kunt proberen of het naar voren duwen van je binnenschouder effect heeft (ondersteunt je binnenbeen extra);
- slangevoltes rijden: je vraagt je paard alleen met de rechterteugel of linkerteugel naar rechts of links te gaan, afhankelijk welke kant je op wil. Verder doe je niets! Op het moment dat je de bocht door bent, slechts enkele passen rechtuit en dan de andere kant op. Zo kun je ook cirkels rijden. Effect: paard gaat rechterop lopen en toch neusje kijkt hij de cirkel in. De rest van zijn lichaam volgt vanzelf.
Toen ik begon met deze oefeningen leken ze nergens op, voor mijn gevoel. Maar oefening baart kunst. Als je je paard maar niet overvraagt.

Veel plezier en succes.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:41

Dank je Stookly, hier kan ik iets mee Haha!

En voor de mensen die zich zorgen maken over het welzijn van mijn paard Haha!:
Afspraak met fysio/ zadelpasser is in de maak, maar dat heeft niks met de reacties in dit topic te maken... Vork