welk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Re: welk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:15

hee ik ben ook wel geinterresseerd in endurance. Alleen ik heb al een paardje. Ze is nog maar 2, dus ik zal nog een lange tijd duren voordat ik uberhaubt iets met haar kan. Maar haar moeder is halfinger x arabier en vader is lippizanner. Kan ik hier iets mee??? Foto`s staan in mn profiel.
Kan ik overgigens nu al langere afstanden wandelen met haar. Ik wandel ongveer 1 a 2 x in de week maar dan een half uurtje ofzo, lijkt me leuk om al wat verder te kunnen lopen met haar. Misschien is dat ook al goed voor haar conditie?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:38

Met elk gezond paard kan je wel klasse 1 en 2 rijden.
Wandelen is zeker goed, niet zozeer voor de conditie (al is het daar ook goed voor), maar vooral om overal aan te wennen enzo

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:50

Ik heb geen idee wat de afstamming van Femcke is, ze staat ingeschreven bij het NRPS hulp-stamboek en vader en moeder zijn onbekend. Kunnen jullie aan de hand van de foto's in mijn profiel een gooi doen naar wat er evt. in zou kunnen zitten? Of is het gewoon een huis-tuin-en keuken-pony zoals ik het zelf altijd omschrijf Lachen

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:31

Lenneke_ schreef:
Er heeft ooit eens in de BIT een stuk gestaan over geschikte rassen voor endurance.
Ik ben nu niet thuis, maar ik kan het morgen wel even opzoeken.

Heb je dit nog opgezocht? Ben wel benieuwd.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:36

connemara's hebben ook een goed uithoudingsvermogen (zit ook arabieren bloed in)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:32

Stukje uit BIT door Marjolijn de Rooij

1
Anglo-arabier

"Mijn absolute nummer één". Marjolijn heeft iets met kruisingen van Engels volbloed en Arabier. "Ik ben geen grote arabierenfan. Ik vind ze qua bouw niet zo geschikt, het zijn geen echte atleten. Negen van de tien arabieren hebben een te stijl achterbeen, waardoor ze het in zwaar terrein moeilijk krijgen en snel verkrampen. In zwaar terrein heeft de Anglo-arabier het makkelijker omdat hij meer de bouw van de volbloed heeft, dus meer een gebogen achterbeen.
Mijn favoriet is Gemini Courth House, het paard van sjeik Hamdan die op het EK in Punchestown vorig jaar een tweede plaast behaalde. Op de hele wedstrijd had hij slechts elf minuten hersteltijd nodig. Dat is écht uniek. Wat een wereldpaard! De volgende dag was hij weer zo fit als een hoentje."

2
Arabier

"Gezien de overmacht in de uitslagen moet ik de arabier wel op de tweede plaats zetten. Maar toch: je ziet ze zoveel omdat iedereen denkt dat dit het paard is dat nodig hebt voor endurnance.
Alleen hebben negen van de tien dat rechte achterbeen. Ik vind ze mooier als ze niet zo'n enorme Arabische uitstraling met dish in hun neus hebben, ik hou meer van de Arabieren met de pony-uitstraling. Ik vind pony's gewoon leuk"

3
Anglo-arabo-sando

"Uit een test voor geschiktheid voor de endurance kwamn deze kruising als winnaar. Het is een Italiaans ras, gekruist met Anglo-arabier. Bij ons zou je het een NRPSer noemen.
De arabier werkt veredelend in een kruising. Dat is goed.
Maar in een kruising met een pony is het karakter toch vaak wat moeilijk. Mijn eigen paard Vajda is een vreemde kruising: Anglo-arabier x draver. Dravers zijn opzich helemaal niet geschikt voor endurance, want ze lopen vaak achter te breed om te kunnen sporen op smalle paadjes. Die van mij kan wel smal lopen, die is heel handig. En ze heeft meer voordelen: de 'ausdauer' van beide rassen in combinatie met het loopgemak van de draver. Dravers zijn gefokt op snelheid en vooruitgaan. Maar voor de endurance: realiseer dat dravers niet zomaar altijd met veel strijklappen en andere bescherming om hun benen lopen, omdat het nodig is"

4
Selle Fransais

"In Nederland tref je ze niet veel in de endurance, maar in Frankrijk wel. En ze doen het goed. Wat er dan weer precies voor bloed in zit weet je niet. Voor endurance heb je paarden nodig die te klein gebleven zijn voor springen en dressuur. Groot is vaak niet goed. Marathonlopers zijn ook vaak kleine mannetjes en vrouwen. Wel is de trend dat de arabieren in de endurance steeds groter en groter worden.
Maar pas op met grote paarden: grote honden worden toch ook niet zo oud?"

5
Russen

"Vooral in Duitsland hebben veel toppaarden Russisch bloed. Je ziet veel Anglo-Kabardiners. De Russen herken je aan die typische gloed op hun lichaam, een speciale metaalglans. Het is zoiets als metallic bij auto's. Akhal Teke's zijn een voorbeeld van Russische paarden. Ze hebben vaak geen mooi hoofd, een beetje een enge dunne pierennek en zo'n geprononceerde schoft. Akhals zijn relatief duur en ze hebben zich in de sport nog niet echt bewezen.
Budjonny's zijn ook veel voorkomende Russen. Er is nu één Budjonny die het goed heeft gedaan in de sport. Je hoort trouwens wel een kristische opmerkingen over het karakter van paarden met Russisch bloed"

6
Shagya arabier

"Die is weer wat steviger dan een gewone arabier. Je ziet ze in Nederland maar weinig en in Duitsland iets meer. Dat je er weinig ziet komt waarschijnlijk grotendeels door de prijs. Een Nederlander geeft niet zoveel uit voor een endurance paard." Nederlanders rijden met allerlei rassen in de endurance: KWPN, Haflinger, Fjord, Tinker et cetera. "Voor deze rassen geldt dat ze meestal maximaal klasse 3, 120 km, kunnen lopen. Koudbloeden zie je in de echte sport niet terug. Bij koudbloeden is de verhouding tussen de grote lichaamsomvang ten opzichte van het hart en de longen, niet goed. Ze hebben daarom veel hersteltijd voor de hartslag nodig. De huid is ook te dik, ze zweten te veel. Deze rassen zijn leuk om veel plezier mee te hebben, maar voor sportprestaties op niveau zijn ze niet geschikt"

7
Engels Volbloed

"Daar ben ik nou gek op. Alleen hebben ze vaak last van slechte voeten en dat kun je niet hebben voor een endurancepaard. De ijzers gaan er snel onderuit. Simply the Best van sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum is één van mijn favorieten. Een vrij groot paard dat het goed doet in de sport. Maar het probleem is vaak: waar haal je een goede volbloed vandaan die niet op de baan gelopen heeft? Als ze dat gedaan hebben hebben ze vaak last van slijtage. Nieuw-Zeelandse volbloeden zijn vaak weer te groot."

8
Trakhener

"Het probeem van Trakheners is toch vaak het karakter. Ze zijn moeilijk. Ik heb er nooit één gehad, maar ik ken de verhalen van eigenaren: 'als ik erop ga zitten en de pet staat verkeerd kan ik beter afzadelen, want dan gaat het niet. Ook niet na drie uur rijden en veel geduld' Bovendien hebben ze nog wel eens smalle voetjes."

9
Berber kruisingen

"Volbloed Berbers zijn heel klein, te klein. Paarden met Berberbloed zie je maar weinig. Maar degene die je ziet doen het vaak goed. Een endurancepaard moet geen kasplantje zijn, je moet geen paarden hebben die tuttel-tuttel zijn opgevoed. Ze moeten een beetje hardheid hebben. Een klein dingetje waar hij last van heeft wordt op 160 km al snel een groot iets dat je op je bord krijgt."

10
Tenessee Walker

"Alleen als ze de running walk kunnen, dan zijn ze geschikt voor de sport. Als je een hele goede hebt zeg je 'park out' en dan gaan ze als een kameel liggen zodat je op kunt stijgen en als je 'park in' zegt, staan ze op.
Ene mijnheer Truman-Privat schijnt er op hoog niveau mee te rijden, ze zijn comfortabel en goed.
In Nederland heb je nu ook Singlefooters, die bewegen apart maar comfortabel. Die zijn nog niet op hoog niveau gesignaleerd. Het zijn snelwandelaars onder de paarden. Ze kunnen niet draven en vaak ook niet stappen. Daarom is het een probleem om te beoordelen of ze rad zijn."

Muildier
"De zwaarste endurancewedstrijd in de Verenigde Staten, de Tevis Cup, is een wedstrijd waarbij ze tegen bergen op moeten.
Echt loeizwaar. Die werd al eens gewonnen door een muildier. Muildieren zijn zo taai als ik weet niet wat. Ze zijn geschikter dan muilezels, want die zijn erg klein. In Frankrijk lopen ook speciaal gefokte ezelkruisingen. Heel imponerend! Maar of die kunnen lopen?"

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:33

Het was even typen, maar hier is het dan Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:26

Wat een werk! Haha! Ik zal hier ook meteen even mijn reacties (ongeveer) zetten die destijds in de daaropvolgende Bit hebben gestaan (samen met tig andere verontwaardigde reacties Knipoog ):

Citaat:
Dravers zijn opzich helemaal niet geschikt voor endurance, want ze lopen vaak achter te breed om te kunnen sporen op smalle paadjes.

Dit is natuurlijk onzin. Dravers lopen alleen achter wijd als ze in rendraf gaan, en dat is nu niet bepaald de meest geschikte gang voor smalle bospaadjes. Bovendien zal een draver die leert meer gewicht op de achterhand te nemen (voor de sulky stuwt de achterhand nl. vooral) vanzelf ook zijn achterbenen meer onder ipv. achter het lichaam plaatsen.
Ik ken heel veel dravers, en geen enkele heeft moeite met smalle bospaadjes! Haha!

Citaat:
Maar voor de endurance: realiseer dat dravers niet zomaar altijd met veel strijklappen en andere bescherming om hun benen lopen, omdat het nodig is.

Dit is nog grotere onzin. Clown Dat ze dravers in de koers, waarbij ze snelheden halen van 50 km/u of meer, beenbescherming omdoen is niet meer dan logisch (hoewel er ook genoeg dravers zonder beenbescherming koersen). Want een keer aantikken op zo'n snelheid kan funest zijn. Maar buiten dat lopen ze echt niet met allerhande bescherming om, niet in de wei en ook niet in de training. Ook dravers onder het zadel kunnen, net als andere rassen, in 99% van de gevallen zonder beenbescherming.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:39

Als ik mijn arabier laat draven op 'zijn' tempo gaat hij achter ook wijd.. Dus niet echt een draver kwaaltje lijkt mij zo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:57

arabieren heet?

kom hier eens kijken, ik heb de allersufste Haha!, hij kan wel opgefukt raken tijdens zo'n wedstrijd, maar hij wordt ook weer snel koel in het hoofd

Egyptische arabieren zijn klein(er) en licht(er) bespierd en juist daarom kunnen ze dit soort werk goed aan.

Dat achter wijd gaan doet mijn arab ook. Zal wel efficient zijn voor ze ofzo?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:04

Ik zou persoonlijk juist gaan voor het russische type. Meer body en massa... in mijn ogen een beter sportpaard dan de egypt Ja

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:18

Lenneke_ schreef:
Het was even typen, maar hier is het dan Clown

Dankjewel! Moet idd een heel werk geweest zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:55

Nu ik het weer eens zat te lezen vond ik het toch ook wel een zeer apart stukje Clown'

Anouar gaat achter ook wijd als hij flink de gang erin heeft, dan gaat hij niet met z'n achtervoeten op z'n voorvoeten staan.

En wat maakt het nou uit dat Akhal Teke's geen mooi hoofd hebben. Is dat belangrijk Verward

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:12

Pim doet dat ook hoor, en Tiara ook. dus ik neem aan dat dat vrij normaal is. maar dat is dat ook een erg onconfortabele draf waar ik niet graag een endurance wedstrijd mee zou rijden.

dat stukje wat ik weer had gelezen over endurance paarden in de bit dat was denk ik weer een andere want daar ging het toch echt over gelderse paarden. als ik er aan denk zal ik dat ook nog eens opzoeken...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:41

Ik zou ook de arabier bovenaan zetten.
Ik vind het onzin om te stellen dat een arabier zo vaak in de uitslagen terug te vinden is omdat nu eenmaal het verhaal gaat dat het een goed endurancepaard is.
Ook een arabier moet je trainen. En dat hoeft niet per definitie makkelijker te gaan dan bij een ander paard. En ook niet elke arabier is geschikt.

Dat een arabier zijn benen niet mee zou hebben vind ik ook een beetje kort door de bocht, helemaal wanneer er 9 van de 10 geroepen wordt.

Maar fijn, om terug te komen op de vraag:
Ik denk dat je met paarden die hoog in het bloed staan, het meestal ook leuk doen in de endurance.
Wil je niet persé naar die hele hoge top, dan is alweer bijna elk paard geschikt, mits hij een beetje behoorlijk getraind wordt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:12

Anouar heeft idd een iets te stijl achterbeen, daarom heeft hij moeite met goed dressuurmatig galoperen. Maar voor endurance maakt dat echt niet uit bij hem, hij galopeerd wel goed met z'n neus voor de loodlijn (wel over de rug)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:34

corine1981 schreef:
Ik vind het onzin om te stellen dat een arabier zo vaak in de uitslagen terug te vinden is omdat nu eenmaal het verhaal gaat dat het een goed endurancepaard is.
Ook een arabier moet je trainen. En dat hoeft niet per definitie makkelijker te gaan dan bij een ander paard. En ook niet elke arabier is geschikt.

Mwoa, het is toch wel een verdedigbaar verhaal hoor. Knipoog Natuurlijk moet je een arabier ook trainen. Maar de kans dat je op het idee komt om a) met je arabier endurance te gaan rijden, of b) een arabier te kopen omdát je endurance wil gaan rijden is gewoon veel groter dan bij andere rassen. Een paard van een relatief zeldzaam ras (zoals de Akhal Teke) of van een ras dat gefokt is voor een ander sportdoel zal gewoon minder snel in de endurance terecht komen. En zich als ras dús minder goed kunnen bewijzen.

Het is dus alleen al puur statistisch gezien niet meer dan logisch dat je veel arabieren tegenkomt in de endurance: een arabier met aanleg voor endurance zal eerder ontdekt worden dan een ander paard met endurancetalent, en een arabier heeft meer kans om terecht te komen bij iemand die ook verstand heeft van endurance en training, waardoor het talent er beter uitkomt.

Precies dezelfde redenering kun je doen m.b.t. bekende dekhengsten, bijv. in de springsport. Zo was ons oude paard een zoon van Polydor, de op 1 na best verervende springhengst aller tijden. Inderdaad waren en zijn er veel goede Polydor-kinderen in de internationale springtop te vinden, en dat zal best te maken hebben gehad met zijn aanleg.
Maar het is puur statistisch gezien ook te verwachten dat er in die groep nakomelingen van 1700 (!) op z'n minst enkele veulens met veel aanleg zullen zitten. Lang niet al die 1700 waren echter toptalenten, waaronder ons paard (anders hadden wij hem ook niet gehad, maar Ludger Beerbaum ofzo Haha! ).
De volgende stap is: wordt zo'n talentvol veulen ook daadwerkelijk goed begeleid en getraind voor de springsport, en wordt hij uiteindelijk ook op springwedstrijden uitgebracht. Die kans is (wederom puur statistisch gezien) veel groter bij een veulen van zo'n hengst; mensen laten hun merrie niet door zo'n springhengst dekken om er vervolgens alleen rondjes mee om de kerk te gaan rijden.

Kortom, het is een beetje een kip-of-ei-verhaal Haha! en natuurlijk hebben arabieren veel kwaliteiten voor endurance. Maar dat wil niet zeggen dat je met een ander individueel paard niet net zo ver kan komen. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:37

Ik heb een arabier omdat Anouar nou eenmaal een arabier is Clown
Ik had totaal niks met arabieren

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:41

Lenneke_ schreef:

Ik heb Rex ook gekocht omdat ik hem zo leuk vond, en ben er zelfs later pas achter gekomen dat hij een draver is. Maar het is anders als je specifiek een paard zoekt om een bepaalde sport mee te beoefenen, dan heb je toch andere criteria dan wanneer je een paard koopt omdat je er toevallig tegenaan gelopen bent en het zo'n leuk paard vindt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:44

Maar ik wil nu niet meer anders dan een arabier. Ik vind het karakter gewoon geweldig, past goed bij mij vind ik.

Ik heb ook een shet en tussen ons ontstaan toch zeer vaak communicatieproblemen Clown

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:45

Lenneke_ schreef:
Maar ik wil nu niet meer anders dan een arabier. Ik vind het karakter gewoon geweldig, past goed bij mij vind ik.

Idem van mij en dravers, haha! Haha! Maar ik heb niet voor niets voor Rex gekozen, ik kende hem al 5 jaar toen ik hem kocht. En hij is nu eenmaal een typische draver, qua karakter en gangen enzo. Dus indirect ben ik wél echt voor de draver gevallen toen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:44

En ik wilde een arabier omdat ik het zulke fantastisch mooie en lieve, karaktervolle paarden vond.
En zo lekker veelzijdig (niet alleen endurance, ook in de western zijn ze zeer verdienstelijk).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:01

Lenneke_ schreef:

Ik heb ook een draver omdat Cookie toevallig een draver is Haha! Sterker nog ik zei voorheen altijd dat ik nooit een draver wilde Clown

Wat ik daarvan geleerd heb...zeg nooit, nooit.

Bij een eventueel volgend paard ga ik wel meer zoeken naar een paard wat ik dan geschikt acht voor het grotere endurancewerk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:08

Lenneke_ schreef:
4
Selle Fransais

"In Nederland tref je ze niet veel in de endurance, maar in Frankrijk wel. En ze doen het goed. Wat er dan weer precies voor bloed in zit weet je niet. Voor endurance heb je paarden nodig die te klein gebleven zijn voor springen en dressuur. Groot is vaak niet goed. Marathonlopers zijn ook vaak kleine mannetjes en vrouwen. Wel is de trend dat de arabieren in de endurance steeds groter en groter worden.
Maar pas op met grote paarden: grote honden worden toch ook niet zo oud?"

Apart lijstje. Selle Francaise op 4. Met als opmerking dat je ze in Frankrijk vaker ziet. Dat lijkt me nogal logisch, S.F. is nu eenmaal eigenlijk de Franse KWPN-er *LOL*. Dan met verschil dat het S.F. meer springen georienteerd is en meer Engels Volbloed er in fokt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:31

Berbers te klein? die zijn toch tussen de 1.48m en 1.60m? Dat is toch niet klein te noemen?