Influenza enting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:50

Lenneke_ schreef:
Voor de FEI moet je zelfs 2 keer per jaar enten

...tegen het virus van vórig jaar.

Ik zie niet in waarom ík moet aantonen dat een enting niet werkt. Toon maar aan dat het wel werkt voor je het verplicht.

Verder zijn entingen niet per definitie preventief. Regelmatig preventief tegen rabiës enten is schadelijk doch ná infectie levensreddend.
'Enten' is een verzamelnaam voor infecteren met een verzwakte vorm van de ziekte zelf of met antistoffen.
Veel 'vaccinaties' zijn geen vaccinaties maar injecties met anti-stof. Het nadeel van dit is dat de werking zeer tijdelijk is, het eigen immuunsysteem omzeilt en zeer specifiek is. De influenza entingen zijn antistof injecties tegen een OUD virus. De zin is nihil en wel schadelijk voor het immuunsysteem.

Als ik de vraag concreet stel aan 'Utrecht'
- hoe vaak moet ik waar preventief tegen enten?
is het officieuze antwoord
- tegen tetanus zeg elke 6 jaar

Ik moet een beetje lachen om jou Ibbel. Bij mensen en kleine huisdieren is het jaarlijks/halfjaarlijk preventief injecteren onzin en bij paarden niet? Dah....

Nogmaals, het is onder de FEI-vlag verplicht dus irrelevant als je wedstrijden wil rijden. je moet dan gewoon. De onderbouwing echter is commercie. Ík weiger mijn paarden nutteloos en wel schadelijk te injecteren en kan dús niet aan wedstrijden meedoen. Maak je eigen keuze doch haal er geen misleidende risico-misinformatie bij.

hc

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:12

Nina_rex schreef:
Reactie op de entstof is achterhaald, heb ik begrepen. Je zou zelfs dezelfde dag gewoon weer kunnen rijden. Ik heb ook nog nooit een reactie gemerkt, bij geen van onze paarden in al die jaren.

Ja, dat heb ik ook gehoord. Mijn pony heeft in januari wel een zwelling gekregen van de enting, een soort harde bobbel die er echt weken heeft gezeten. Ze leek er met rijden ook wel wat last van te hebben dus heb toen daarom een tijdje rustig aan gedaan, met die zwelling zou ik ook geen wedstrijd zijn gaan rijden. Deze week is ze weer geent en ik heb dit keer nog geen zwellingen oid kunnen ontdekken, dus ga er maar van uit dat het een eenmalige reactie of misprik (?) was.

Overigens worden de paarden bij ons twee keer per jaar geent. Ik heb wel eens begrepen dat een rhino-enting eigenlijk nog vaker zou moeten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:14

Huertecilla schreef:
Ik moet een beetje lachen om jou Ibbel. Bij mensen en kleine huisdieren is het jaarlijks/halfjaarlijk preventief injecteren onzin en bij paarden niet? Dah....

Je zegt zelf al dat je er geen verstand van hebt, en dat blijkt dan ook.
Mensen, honden en paarden en hun respectievelijke ziekteverwekkers zijn allemaal anders. Je kunt niet concluderen uit het feit dat er jaarlijks voor mensen andere influenzastammen en dus andere vaccins zijn (dat overigens niet gebaseerd is op de influenza stam van vorig jaar, maar een educated guess is op wat verwacht wordt - en meestal is die gok vrij goed), dat er ook jaarlijks andere paardeninfluenza stammen zijn. Je kunt evenmin concluderen dat als voor honden is aangetoond dat entingen langer werken dat dit dan dus ook voor paarden geldt.

Nogmaals in de herhaling:
Van een aantal aandoeningen bij een aantal diersoorten is bekend dat de vaccins langer werken dan tot nu toe is aangenomen. Waaronder honden- en kattenziekte. Ik ent daar dus bv ook niet jaarlijks tegen, omdat dat inderdaad niet nodig is. Maar ik ent wel. En tegen Weil dus wel ieder jaar, omdat dat niet langer dan een jaar werkt. Ook dat is aangetoond.
Van tetanus is bij mensen en paarden bekend dat het langer dan een resp 10 en 2 jaar werkt. En ook hier ent ik dus wel, maar niet jaarlijks. Dit wordt ook niet verplicht gesteld door de FEI en andere organisaties.

Van paardeninfluenza is bij mijn weten (en nogmaals, ik kan er op PubMed niets over vinden) niet aangetoond dat het langer dan een jaar werkt Er zijn twee fabrikanten die dit trouwens wel garanderen/garandeerden, wat bij gebruik van die vaccins 2-jaarlijks enten inderdaad overbodig zou maken - en 1 van die twee fabrikanten heeft die claim weer teruggetrokken omdat het niet waar bleek te zijn.

Dat enten contra-produktief zou werken - wat je in 1 van je eerdere posts wel stelt - is helemaal niet aangetoond.
De anti-vaccinatie-lobby die stelt dat vaccineren een aanslag op het immuunnsysteem zou vormen heeft aan de hele medische wereld nog niet overtuigend kunnen aantonen dat dat zo is. Vaccineren is niets anders dan op een veilige wijze het lichaam blootstellen aan een ziekteverwekker waar hij normaalgesproken wel eerst ziek van zou worden alvorens er (soms tijdelijk) immuun voor te worden, en dankzij het feit dat de ziekteverwekker verzwakt, dood of slechts deels wordt gebruikt geen ziekteverschijnselen geeft maar wel de afweerreactie. En je kunt aannemen dat bij veelvoorkomende ziekten zoals paardeninfluenza je dieren sowieso regelmatig met dat virus in aanraking komen en dus de normale afweerreactie plus bijbehorende ziekteverschijnselen zullen krijgen. Dus die afweerreactie wordt toch opgewekt. Alleen krijgen ze bij vaccinatie de ziekteverschijnselen niet.

Jamika: de vaccins tegen rhinopneumonie werken kort tegen 2 van de 3 vormen van rhino. Bij de meeste merken moet je 3-4 keer enten volgens meestal een schema van eerste keer, maand later nog een keer en dan iedere keer na 3 maanden.
Ook het vaccin tegen droes is (nog) niet optimaal. Maar als je IJslanders hebt, die geen enkele eigen afweer tegen droes hebben en er echt doodziek van kunnen worden, is het toch wel een uitkomst.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:15

Anouar heeft ook nog nooit last gehad van de prik. Maar als ik de dag erna wil gaan rijden kijk ik wel altijd even hoe hij zich voelt

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:29

Jamika schreef:
Ja, dat heb ik ook gehoord. Mijn pony heeft in januari wel een zwelling gekregen van de enting, een soort harde bobbel die er echt weken heeft gezeten. ... Deze week is ze weer geent en ik heb dit keer nog geen zwellingen oid kunnen ontdekken, dus ga er maar van uit dat het een eenmalige reactie of misprik (?) was.

Zo'n zwelling is volgens mij een reactie op de prik zelf (bijv. dat er wat vuil mee naar binnen is gegaan, of verkeerd geprikt). Mijn moeder haar paard heeft het ook eens gehad, maar de keer daarna ging weer alles oké.

Wat wel voorkomt is allergisch reageren op bepaalde hulpstoffen die in het entmiddel zitten. Die verschillen per merk, een ander merk gebruiken lost het vaak al op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:41

Anouar kan niet tegen verdoving. Hij krijgt daar kleine zwellinkjes van die pijn gaan doen.
Ze wilde van het najaar z'n onderbeen verdoven om te kijken waar de kreupelheid vandaan kwam. Maar hij ging alleen maar beroerder lopen en na de maximum dosis liep hij stokkreupel