endurance met springzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lariek0ek

Re: endurance met springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:13

Voor je pony lijkt het me geen probleem.. Als jij het fijn vind zitten en er lang op kan rijden moet het in principe kunnen..
Ik zou persoonlijk een veelzijdigheidszadel gebruiken, maar dat kiets ieder voor zich*D

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:37

Volgens mij valt dit zadel wel degelijk over de schouder heen, maar erg duidelijk kan ik het niet zien. Maar ja, zoiets kan je ook beter voelen. Het lijkt mij zowel voor ruiter als paard niet echt heel prettig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:06

Ik vind het zadel ook op de schouder liggen (voor zover te zien op een foto)
Voel eens met je hand waar de schouder zit, ter hoogte van de kniewrongen. Dit kan je makkelijk voelen. Het zadel hoort daarachter te liggen.

Bij springzadels is dit vaak moeilijker omdat de zweetbladen meer naar voren gebouwd zijn.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:59

ik denk dat je een verkeerd zadel hebt voor wat je met je paard wilt doen
een springzadel geeft veel belasting op de voorhand ,door in de verlichte zit te rijden tijdens het springen kan je de druk wegnemen en in een wedstrijd heb je een korte inspannning waardoor het niet erg belastend is voor je paard
op langere afstanden is het juist belangrijk dat er een groot oppervlak "je kussen" wordt belast en zo de druk verdeeld
voor jezelf is het ook veel comfortabeler als de beugelriem haken verder naar het midden van het zadel zijn aangebracht
door dat je gewicht centraal in je zadel is zal je minder energie nodig hebben om de beweging van je paard te volgen waardoor je een rustiger zit hebt wat weer prettiger is voor je paard

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 08:59

het is een zadel met cair systeem, dus ik vermoed dat de drukverdeling wel goed is...
Ik hou het meestal wel uit op het zadel, zeker als mijn ventje de nodige energie heeft, wat ver altijd het geval is, zeker in groep.

Ik had dat zadel gekocht omdat ik vroeger verzot was op springen en wandelen, het een veranderbare boom is en met cair systeem.

En ik vind dat je met een springzadel wel kunt gaan wandelen, maar met een endurence zadel niet kunt gaan springen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:38

Ik denk dat je daar dus toch beter een veelzijdigheidszadel voor had kunnen kiezen. Een springzadel is zoals zadelboer uitlegt echt bedoelt om druk te verdelen in verlichte zit voor een korte tijdsperiode voor andere dingen is het gewoon ongeschikt. Ook al is het een cair, dat betekend gewoon dat de druk tijdens het springen beter wordt verdeeld.
Bij endurance ben je echt uren onderweg en dan is je drukverdeling wel erg belangrijk anders krijgt je paard uiteindelijk toch last van z'n rug.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:18

Ik heb een Massimo en kan daar ook best mee springen. Of je er parcoursen van 1,50m mee kan springen weet ik niet en zou ik ook nooit ervaren, maar een meter gaat best

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:32

Citaat:
het is een zadel met cair systeem, dus ik vermoed dat de drukverdeling wel goed is...

Als er cair in zit zal ik maar snel naar een ander zadel gaan zoeken Knipoog Cair is imo echt een prut systeem. Dan kun je veel beter voor flair gaan, misschien iets duurder maar daar heb je in iedergeval wat aan.

Ik denk dat dit zadel niet geschikt is voor endurance, een springzadel heeft de zweetbladen naar voren liggen waardoor het vaak voor een gedeelte op de schouder moet liggen. Hierdoor word het paard gehinderd in zijn bewegingen, daarnaast word er te veel druk op de voorhand gelegd. Een paard draagt sowieso al 70% op de voorhand, met een springzadel er op gaat een paard nog meer gewicht op de voorhand dragen wat op langere termijn blessures kan veroorzaken. Ik denk persoonlijk dat je beter op zoek kunt gaan naar een zadel dat beter aansluipt naar je gebruikersdoel Knipoog

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 12:26

ja, maar het probleem is dat ik geen geld heb voor een ander zadel, en goede endurence zadels (Massimo, zaldi, ...) zijn duur...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:31

Een tweedehands dressuurzadel misschien? Die zijn al stukke beter dan springzadels en hoeven niet zo duur te zijn

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:09

Om eerlijk te zijn haat ik dressuurzadels.

Maar vanaf welke afstand zou mijn zadel schadelijk kunnen zijn? (30 km, 60 km, of meer?)

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:19

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:29

Ik vind je zadel zowiezo teveel naar voren liggen, de singel hoort een handbreedte achter het voorbeen, anders zit hij de beweging in de weg

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 18:44

schijn bedriegt... Dat is door de manier van staan

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:02

Nou ik ben het met Lenneke eens.. zadel mag wel iets meer naar achteren. Wacht even.. zal het even verbeelden, wat volgens mij de problemen zijn met het zadel.
Afbeelding

Blauw is de schouder, groen de plek waar singel in mijn ogen hoort. De rode plekken volgens mij de punten waar te veel druk komt als je gewoon op springzadel gaat rijden. De achterste omdat je gewoon gaat zitten. De voorste omdat hij daarvoor bedoeld is en de beugels anders hangen dan bij ander soort zadel en je de schouder belemmert.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 08:47

zou nog een extra gel onder het zadel de rug kunnen verlichten?
Zou ik het zadel nog meer naar achteren kunnen leggen?

Aja, bedankt voor de duidelijke tekening!

Is dit zadel beter?
Afbeelding

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:03

SFCAP schreef:

Is dit zadel beter?
Afbeelding

dit is een veelzijdigheidszadel en verdeeld de druk waarschijnlijk beter dan je springzadel
maar van een plaatje kan je niet kopen
het gaat erom dat het goed ligt op je paard.
Dus zoals wij zeggen : Passe op die hypo, dan weet je ut zeker

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:08

SFCAP schreef:
En ik vind dat je met een springzadel wel kunt gaan wandelen, maar met een endurence zadel niet kunt gaan springen...

Wandelen?? Endurance is geen wandelen hoor Haha! Tong uitsteken

Ik heb zelf de Massimo Trail (endurance gericht vzh zadel) recent gekocht en daar kan ik ook prima mee springen!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:09

Wandelen is Vlaams voor buitenrijden. Knipoog

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:34

ja, idd, buitenrijden...

Ik heb da zadel van HH en boom kan veranderd worden...

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:33

SFCAP schreef:

Is dit zadel beter?
Afbeelding

Een extra gel zal volgens mij niet veel verschil maken. Het zadel op deze afbeelding lijkt mij wel geschikt voor (lichte) endurance en springen. Misschien eens laten passen op je paard?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:45

Evelijn schreef:
Afbeelding

Goed plaatje, maar volgens mij loopt de schouder zelfs nog wat verder naar achteren door, hij lijkt me nog iets schuiner dan je getekend hebt. Dit zadel ligt dus inderdaad over de schouder heen.

Een gelpad zal hier niks aan veranderen. Het is gewoon de bouw van het zadel, plus dat het zadel inderdaad een stuk naar achteren mag.

Spring(gerichte) zadels zijn voor endurance niet fijn, omdat de beugelophanging zover naar voren zit. Dat maakt het moeilijk en vermoeiend om licht te rijden; je moet niet alleen omhoog maar ook nog een stuk naar voren iedere keer. Ook lang in zweefzit of verlichte zit rijden is hiermee heel lastig. hetzelfde geldt voor veel westernzadels.
Bij een endurancezadel, maar ook bij een dressuurzadel, ligt de beugelophanging meer onder je zwaartepunt, waardoor je alleen maar een beetje omhoog hoeft te komen, niet naar voren. Bovendien belast je daardoor minder de voorhand van het paard.

Maar... je zult met dit zadel best een klasse 1 kunnen rijden hoor Knipoog (mits het verder goed past!). Je komt er vanzelf achter of het te vermoeiend is voor je. Voor het paard is het niet ideaal, maar het is ook niet direct een ramp, als je het bij klasse 1 houdt.

Maar wat ik me nog afvroeg:

SFCAP schreef:
(er is een wedstrijd hier bij ons in Yves gomezee den 2 den september, maar den 4den heb ik herexamen... Brute pech, twas eindelijk is id buurt pffffffff

Yves Gomezee ligt toch helemaal niet in de buurt van Gent? Blond Er zijn volgens mij genoeg wedstrijden die nog dichterbij zijn! Lachen

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:49

Mijn paarden staan in YG, we hebben daar een 2 de woning met weiden, stallen en de ponys natuurlijk... Haha! Knipoog

Das waarom het ideaal zou geweest zijn...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:26

Oh zo, ja dan was het inderdaad een buitenkansje! Knipoog Maar o.a. Walcourt, Renlies en Libramont waren dan toch ook redelijk in de buurt, niet?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:08

Op reis toen het daar was, en nu leren voor herexamens...