Zadel-vraagje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Re: Zadel-vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:08

ik snap het Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 13:23

Bedankt voor de reacties.

@Vippie: Welke klasse rij je met je Cheyenne?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:46

SFCAP @ ziet er wel netjes uit, maar vraag me ook af wat voor kwaliteit dit is.
Binnenkort gaan ze ook massimo's verkopen.. ben erg benieuwd naar hun prijs.

Of de zadel gaan flink over de kop bij de zadel verkopers of sommige zijn echt van dergelijke flut kwaliteit.

Ik ben nu een equiflex aan het testen( en volgende week de massimo) maar ik moet eerlijk zeggen, dit zit ook helemaal niet verkeerd!!!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:49

annebe @ het zadel heeft natuurlijk niet de afwerking van mijn bates, maar het verschil tussen 135 en 1000 euro is wel groot natuurlijk.
Over de kwaliteit kan ik niet veel zeggen, aangezien de pony voor wie ik het gebruik alergisch en asmatisch is zijn we nog niet zo veel buitengeweest.
Zijn conditie is er zeker nog niet...

Maar voor dat geld mag et er wel zijn, en ik vin em confortabel

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:54

SFCAP: zo'n zadel noem ik geen endurance zadel, maar een zadel wat door marketing op de endurance groep is gericht. De pasvorm kán gewoon nooit goed zijn, zeker niet als je hem via internet moet bestellen.
Als ik zie hoeveel tijd er in gestoken wordt wanneer je bijv. een pegaso / massimo / gm zadel koopt! Maar ja, zo'n zadeltje voldoet vast wel wanneer je geen lange afstanden ermee gaat rijden en je paard een gemakkelijke en weinig gevoelige rug heeft.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:52

carola schreef:
SFCAP: zo'n zadel noem ik geen endurance zadel, maar een zadel wat door marketing op de endurance groep is gericht. De pasvorm kán gewoon nooit goed zijn, zeker niet als je hem via internet moet bestellen.
Als ik zie hoeveel tijd er in gestoken wordt wanneer je bijv. een pegaso / massimo / gm zadel koopt! Maar ja, zo'n zadeltje voldoet vast wel wanneer je geen lange afstanden ermee gaat rijden en je paard een gemakkelijke en weinig gevoelige rug heeft.

Het zadel past perfect op men pony. Het komt uit engeland en ze hebben er zelfs een extra wijde boom ingestoken. Mij hoor je niet klagen hoor.
Ik heb maar een beperkt budjet en betaal 90% van mijn paardengrief zelf...
Dit is de engelse site van het zadel:
http://www.gallopequestrian.com/

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:02

Lenneke_ schreef:
Ik zou niet voor een boomloos zadel gaan als ik jou was.
Ik vind het gevaar van puntbelasting te groot bij boomloze zadels. Niet als je alleen maar recreatieve ritjes maakt met voornamelijk stap, maar wel voor endurance.
Voorlopig wil je klasse 1 blijven rijden, maar ik denk niet dat je nu een zadel gaat kopen met het idee dat je wel weer een andere gaat kopen als je verder komt.

Ik heb de gevolgen van puntbelasting mogen ondervinden (of eigelijk Anouar), dit resulteerde in twee hele mooie witte plekken.
Zadel de deur uit gedaan en een echt goed passend boomzadel gekocht.
Eerlijk waar, ik wist niet dat Anouar zo fijn kon lopen. Hij ging gewoon halsstrekken uit zichzelf en ik altijd maar roepen dat hij dat niet kon (nee, dat kon hij idd ook niet)

Voor mij geen boomloos zadel meer.

Ik ben zeer tevreden met m'n Massimo, maar die ligt misschien iets buiten jou budget (ik heb er 1150 euro voor betaald)
Let er vooral op dat de beugelophanging niet vooraan de boom zit, dan heb je nog puntbelasting

Misschien stel ik dan nu een stomme vraag hoor Haha!
Maar ik wil het toch zeker weten, aangezien de ene heel tevreden endurance rijd met een boomloos en de ander niet.
Kan het niet ook liggen aan wat er onder het zadel ligt? Ik zag dat er verschillende pads te koop zijn voor het boomloze zadel. Of misschien het lichtrijden op het zadel, lijkt mij dat bij het lichtrijden er telkens druk wordt gelegd op de plek van de beugelophanging (wel druk, geen druk, wel druk, geen druk). Of zie ik zowieso dit laatste verkeerd? Lachen

Gewoon een vraag, ben daar namelijk wel benieuwd naar

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:35

Ik ben heel benieuwd of een echte, gerenomeerde zadelmaker ook zo te spreken is over dat zadel.

In mijn opinie moet een zadel voor de endurance gewoon heeeeeel goed zijn, daar zijn geen budget-varianten voor.

Enneh, ik ben ook maar een studentje die 100% zelf moet betalen.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:58

Michelle99 schreef:
@Naiade, Voel je zijn hele rug voor en na de rit. ook met je hele hand op elke kant om mogelijk warme plekken te ondekken. Met boomloos moet je proactief zoeken naar mogelijk druk plekken. Als je aan je paard overlaat, ontdek je te laat (b.v. aan kreupelheid of witte haartjes). Sucess!

yep ik houd het heel goed in de gaten.
afgelopen weekend trec wedstrijd er mee gereden.
geen problemen.

heb er idd wel de juiste pads voor met inlages.
zie maar al te vaak mensen met gewone dekjes er onder maar lijkt met geen goed idee.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:24

Ik rij met een Barefoot Cheyenne met de goed pad (Grandeur) eronder. Is helemaal super voor mij en mijn paardje (fjord).
Ik rij over 2 weken mijn eerste endurance maar rij al 2,5 jaar met dit zadel lange, zware ritten, tochten etcetera. Ik en mijn paardje hebben er beiden nog nooit klachten over gehad.

Boomloze zadel passen niet op IEDER paard. Maar een perfect passend boomzadel is ook lastig te vinden. Dus je moet toch kijken wat voor jou en je paard het beste is.

Een Barefoot kun je een week uitproberen. Zou ik gewoon doen.
Ik merkte in zo'n probeerweek meteen positieve dingen. Ze kon opeens van galop terug naar stap op mijn zit, kon halsstrekken en zo nog meer. Dus voor ons is het echt een goed zadel.
Het is inderdaad wel belangrijk het goede dekje eronder te doen, want daar zitten de drukverdelers in. Als je hoger/ minder wijd wilt zitten of niet zeker bent over de drukverdeling, kun je er zelfs dikkere of dubbele inlages in doen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:04

Ik heb ook tot nu toe al mijn wedstrijden gewoon met mijn dressuurzadel gereden en mijn zadel heeft daar echt totaal niet onder geleden! Ik weet niet wat voor zadel je zelf hebt nu Verward

Ik heb zelf onlangs een Massimo Trail zadel gekocht omdat Omar gewoon heel erg is afgetraind en zijn dressuurzadel gewoon veel te wijd was geworden. Ik ben tot nu toe super tevreden over de Massimo Trail! Het zit echt heerlijk zacht en mijn paard loopt er erg fijn op. De Massimo is een leren zadel en wordt op het moment veel gebruikt in de endurance.

Mirabagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:23

Wij rijden met een veelzijdigheids zadel van het Ruitergilde (model Tokyo). Deze zadels zijn ontwikkeld door een aantal (gerenomeerde) ruitersport zaken in Nederland en worden naar hun wensen gemaakt. Door dat ze in het buitenland gemaakt worden zijn ze niet duur en hebben daardoor een goede prijs/kwaliteit verhouding in meen dat ze nu ca € 500,- kosten. Doordat je ze bij een goede ruitersport zaak koopt, bv het Peerdewinkeltje in Veenendaal, waar goed gepast wordt en je er ook mee mag gaan rijden kun je een goede keuze maken. Succes met zoeken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 06:32

Moet eerlijk zeggen dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie met al die zadels.
Soms denk ik wel eens... ik blijf lekker op mijn schaap rijden.
Daar valt ook vast endurance mee te rijden Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 06:38

In de tijd dat wij nog endurance reden (ongeveer 7 jaar geleden hoor) toen reden wij met een wintec zadel, beviel erg goed, goed schoon te maken, enz. Mijn andere paard reed ik gewoon met mijn dressuurzadel, en dat ging ook erg goed, idd voor en na de wedstrijd goed invetten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:35

Wintec kan ik echt niet op rijden, binnen een half uur rij ik me door. Zelfde met kunstbontjes enzo.

Anouar past ook geen wintec, de kussens van wintec zijn te rond voor z'n rug, dus de voor en achterkant komen omhoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:21

Marchador schreef:
Misschien stel ik dan nu een stomme vraag hoor Haha!
Maar ik wil het toch zeker weten, aangezien de ene heel tevreden endurance rijd met een boomloos en de ander niet.
Kan het niet ook liggen aan wat er onder het zadel ligt? Ik zag dat er verschillende pads te koop zijn voor het boomloze zadel. Of misschien het lichtrijden op het zadel, lijkt mij dat bij het lichtrijden er telkens druk wordt gelegd op de plek van de beugelophanging (wel druk, geen druk, wel druk, geen druk). Of zie ik zowieso dit laatste verkeerd? Lachen

Dit laatste zie je helemaal goed. Knipoog

Ik kan je boomloos echt alleen maar afraden. Ik ken veel mensen die het geprobeerd hebben (incl. dure pads en weet ik wat), maar vrijwel niemand daarvan heeft langer dan een jaar boomloos gereden. Alle paarden kregen last van hun rug op den duur. Ook Valery Kanavy (ex-wereldkampioene die zelf vroeger met Torsion reed en nog altijd als 'reclame' wordt gebruikt Verward) raadt het ten zeerste af. Volgens haar was het tot een km of 80 nog wel te doen, maar bij langere afstanden kreeg een paard bijna zeker problemen. En dan hebben we het over een héél klein, heel licht vrouwtje. Knipoog
De paar drukverdelingstesten die ik van boomloze zadels heb gezien waren ook erg slecht. En sowieso, als je onder een zadel allerlei speciale pads en inlages moet gebruiken, is het i.m.o. gewoon geen goed zadel.

@ jowien: lange tochten en endurance zijn totaal verschillend. Bij endurance doe je vrijwel de hele afstand in draf of galop, wat wil zeggen dat je bijna de hele rit (urenlang) ofwel lichtrijdt ofwel in zweefzit rijdt. En dus puntbelasting krijgt onder de beugelophanging. Dat doe je bij gewone buitenritten en lange tochten niet, daar zit je veel meer op je kont. Haha!
Dus ik ben benieuwd wat je ervaring is als je straks meerdere endurancewedstrijden gereden hebt. Lachen

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:56

Okee, zit wat in, misschien verander ik van mening als ik meer ervaring heb. Voorlopig rij ik echt niet meer dan een 1e klasse.

Zo'n pad is echt onderdeel van een boomloos zadel, je kunt niet zonder. Dus in de beoordeling of het een goed zadel is, moet je de pad erbij rekenen. Daar zitten de drukverdelers in.
En boomloze zadels (incl pads) hebben de laatste jaren heel veel ontwikkeling gehad, de modellen van nu zijn anders (beter, ook veranderingen in beugelophanging en pads) dan een jaar of 3 geleden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:24

rijdt er ook iemand met een westernzadel (al dan niet lichtgewicht)??? ik rijd al jaren western, en een endurancezadel is echt te "engels" voor me.. ben gewend aan een heerlijke luie stoel...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:57

pem schreef:
rijdt er ook iemand met een westernzadel (al dan niet lichtgewicht)??? ik rijd al jaren western, en een endurancezadel is echt te "engels" voor me...

Er zijn juist ook heel veel endurancezadels op een westernboom. Knipoog
Ik zou zelf na jarenlang westernzadel ook niet meer kunnen wennen aan een Engelse boom hoor. Ik heb een ROC-endurancezadel en dat zit ongeveer hetzelfde als een westernzadel (alleen dan zachter Clown ). Maar ook Podium, Equiflex etc. zijn op westernboom.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:03

Ik heb een tijdje geleden een BF Cheyenne gekocht. Ik vind het heerlijk rijden en mijn paard loopt er goed mee, hij heeft nog nergens last van. Maar rijd toch al een tijdje weer met mn boomzadel en niet meer met die BF (behalve stapritjes buiten) . Ben te bang voor puntbelasting omdat ik alleen maar lichtrijd, doorzitten is niet fijn voor mij en niet fijn voor hem. Nu heeft hij nog nergens last van, maar heb weinig zin om te blijven rijden met BF en over een tijdje dan drukplekken te zien verschijnen.. Dus gebruik hem nu alleen nog maar voor buitenritten in stap. Lachen

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:42

Ik rij op het ogenblik met een wintec 500 dressuur.
Ben wel wat aan het rond kijken voor iets anders aangzien ik een pijn in mijn achterste krijg als ik te lang aan het rijden ben..

wel komt er weer een dressuurzadel, dit vindt ik gewoon prettig zitten.

Wat betrefd diepe of vlakke zit..
Wat is daar jullie mening over?