[WN] Merrie van Impressive kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Torretje333

Re: Merrie van Impressive kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 19:58

Bedankt voor jullie antwoorden, er is me een hoop meer duidelijk geworden en heb dan ook besloten deze merrie niet te kopen, al is ze nog zo leuk!
Ik heb al een paard met problemen (kissing spines) en zit zeker niet te wachten op (weer) een paard met een risico.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:25

ik snap niet waarom mensen zo eigenwijs of dom zijn om met hypp paarden te fokken... mensen zo hou je die vreselijke ziekte in stand!! begrijp dat toch. je hoeft je paardje niet weg te doen of af te maken, maar fok er in godsnaam niet meer mee...en idd kopen is problemen zoeken, als je t paard al hebt en laat testen is weer een ander verhaal.

1210Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:43

even een beetje offtopic maar ik wil het toch even vragen aan de kenners.
Ik heb dit topic gevolgd en weet nu dus ook al geen paard van Impressive.
Ik had ook een paard van Eternal Prescription dat ook dingen scheen na te erven.
Vooral op HKO en andere beenproblemen. En nu Impressive met HYPP.
Zijn der nog meer bloedlijnen die genetisch niet helemaal in orde zijn???????
Ik ben in de toekomst van plan om een nieuw paardje aan te schaffen en wil me hier daarom toch eens in verdiepen. Ik wist dat ik geen paard van prescription meer moest kopen maar Impressive?!

bokt is nog eens super leerzaam Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:25

Bijvoorbeeld, poco bueno, en Doc Olena.
Daar komt herda vandaan.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:34

Nielsd, mijn merrie heeft heel ver weg in de stamboom poco, wat is herda, en kan zij dat ook hebben?

misschien een stomme vraag, maar ik stel liever een stomme vraag, dan dat ik onwetend blijf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:36

Hier staat een erg goede uitleg, beter kan ik niet uitleggen.
Alleen de opmerking dat je sinds kort kan testen! 50$ per test, kan met bloed en haren.
http://www.westerngids.nl/modules/artic ... .php?id=16

En ja, je merrie kan het dan hebben. Als je er niks van merkt, zou het kunnen dat ze alleen drager is, of gewoon niet heeft Lachen

1210Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:09

bedankt! Zo leer ik dus eens wat. Ik heb wel een leuke ruin gezien die ver van Poco Bueno af stamt.
Is de kans dan groot dat die het heeft heeft verder nooit last gehad van blaren of zoiets wat er beschreven wordt. Of hoeft dat niet duidelijk zichtbaar te zijn?

Erg bedankt voor de informatie.
Zijn der voor de rest geen bloedlijnen bekend met afwijkingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:47

Meestal zijn het dragers, dus merk je er niks van. Wij fokken niet met dragers, ookal zijn er mensen die er vrolijk op los fokken Lachen
Kleine kans op een paard wat het echt duidelijk heeft.

gr [***]

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:32

Ik denk dat zelfs de kans op drager zijn niet echt extreem groot is, maar ja met het oog op fokken kun je het maar beter zeker weten. Als je niet gaat fokken of het is een ruin, is er helemaal niets aan de hand als het een drager betreft. Een drager heeft immers nergens last van. Fokken met een drager zou ik zeker niet doen.

Het is in elk geval geen reden om alle paarden met Poco Bueno in de bloedlijn al bij voorbaat te laten staan, dit zijn vaak echte goede sportpaarden. Als ze al onder het zadel zijn weet je al dat ze geen Herda lijders zijn want dan was het er allang uit gekomen. En zoals Nielsd al schrijft voor $50 weet je al of en wat voor risico je loopt mocht je toch willen fokken.
Als je elk paard met een afwijking in de bloedlijn zou laten staan wordt de spoeling erg dun. Ik vind het dan wel een verschil met Hypp, een Impressive zou ik nooit kopen maar een Poco Bueno zou ik zeker niet laten staan als het paard helemaal zou aansluiten bij mijn wensen.

Dat van Docs Prescription lijkt me een beetje een wazig verhaal, van hko is niet bewezen dat het erfelijk is en om nou te zeggen dat het van Docs Prescription af komt is wat kort door de bocht, er zijn legios aan paarden met hko van diverse bloedlijnen en diverse rassen, niet echt aan een bepaald paard gebonden dus.

1210Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:47

Jolande @ bokt: Ik had een paard van Eternal Prescription en die had zo vaak last van zijn benen toen ben ik een beetje rond gaan kijken bij andere nakomelingen van hem. Die hadden ook allemaal slechte benen en 4 van de 18 had HKO. 5 mensen daarvan hadden er nog niks mee gehad. Maar ik vond het toch wel veel. Hij schijnt ook afgekeurd te zijn in Amerika als dekhengst.

Oke heel erg bedankt voor de informatie over Poco Bueno. Ik ben erg verliefd op het paardje en hij is inderdaad al onder het zadel. Dus dan heeft die er waarschijnlijk geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:38

Denise, afkeuren kan helemaal niet, want er zijn geen keuringen ( Verward )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:39

1210Denise schreef:
Ik heb dit topic gevolgd en weet nu dus ook al geen paard van Impressive.

Je kunt gerust een paard kopen met afstamming van Impressive, als hij maar getest is en N/N is bevonden. Om meteen alles wat Impressive op zijn papier heeft maar af te schrijven vind ik bijzonder zwart/wit gedacht...

1210Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:53

nielsd ik had nog even dat oude topic doorgelezen waar dat gezegd werd maar er kwam inderdaad commetaar op met dat het niet klopte. viewtopic.php?f=129&t=600981&start=25&st=0&sk=t&sd=a

cassidy, nou het was meer van dat ik als ik een paard van die bloedlijn zou kopen er iedergeval goed oplet en der niet zo snel voor zou gaan. Tenzij ik der helemaal verliefd op ben. Nu ik zoveel problemen met mijn vorige paard heb gehad let ik daar nu wel op en vandaar dat ik het ook even hier navraag over de bloedlijnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:57

Dat klinkt al heel anders....maar ook als je er helemaal verliefd op bent, moet je je hoofd mee laten spreken.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:26

Ik heb ook een merrie van Impressive maar ze is gelukkig N/N en was al getest voordat we haar kochten. Als ze N/H of H/H was geweest had ik haar nooit gekocht omdat wij in de toekomst misschien ook wel een veulentje van haar willen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:21

Ik heb nu weer een merrie waar ook impressive in zit maar zij is gelukkig N/N
wat een afschuwelijk filmpje, hierdoor zou je dus niet eens hoeven nadenken om met een paard te fokken die niet getest is of alleen geen drager? toen ik erachter kwam dat mijn vorige paard mogelijk hypp had, hebben wij besloten om dan te laten inslapen, gelukkig had hij het niet en was N/N.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:53

Ik heb inmiddels twee niet dragers uit mijn n/h merrie gefokt en mijn merrie is volledig gezond.
Groetjes Lisa
Laatst bijgewerkt door Vera op 01-09-07 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:59

@lisa, wist je niet dat ze drager was voor je met haar ging fokken? Wat had je met een dragend veulen gedaan?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:15

djmaris
Ik vraag me hetzelfde af...
Wat zou ze doen met een veulentje, drager van hypp ?
Daar wil je toch al helemaal niet aan denken , dat je pasgeboren veulentje drager zou zijn en dezelfde aanvallen krijgt als op het filmpje ?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:24

djmaris schreef:
@lisa, wist je niet dat ze drager was voor je met haar ging fokken? Wat had je met een dragend veulen gedaan?

Ik heb eerder de indruk als ik het zo lees dat ze wetende dat haar merrie N/H is, toch veulens ermee fokt. Niet verstandig in elk geval, die merrie lijkt dan misschien gezond, maar is het helaas niet anders was ze niet N/H getest. Ieder veulen dat ze krijgt is een potentiële Hypp kandidaat Boos!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:38

Als dat zo is , dan is zij wel heel dom bezig en hou je dus hypp in stand, voor mij onmogelijk te begrijpen....
vind het zelfs ziekelijk Misselijk

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:39

PeterV schreef:
Kan ik mijn paard hierop testen?

De AQHA stelt een HYPP haarmonstertest beschikbaar, veulens die van Impressive afstammen en die geboren zijn na 1 januari 1998 krijgen een waarschuwing op het stamboekpapier. Deze waarschuwing is alleen door een officieel testresultaat te vervangen.

In Nederland wordt de test ook verricht door het Van Haeringen Laboratorium in Wageningen (de uitslag wordt echter niet door de AQHA erkend).

Vanaf 1 januari 2007 worden veulens die homozygoot (H/H) voor HYPP worden getest niet meer opgenomen in het AQHA stamboek.

Bandit is van '99 maar er staat niets over op haar papier?

Ze is HYPP N/N, kan het zijn dat het er af gehaald is ofzo?

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:43

@ Thorretje; Ik heb niet heel het topic gelezen maar als het paard HYPP N/H is, kun je het wel kopen, alleen nooit ermee gaan fokken... Wil je gaan fokken, dan zou ik op zoek gaan naar een ander paard.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:34

lisa_pluisje schreef:
Ik heb inmiddels twee niet dragers uit mijn n/h merrie gefokt en mijn merrie is volledig gezond.
Groetjes Lisa

lisa-pluisje

Begrijp ik nu goed dat jij degene bent met die impressive merrie, die je hebt gekocht in 2004 zonder dat je wist dat ze hypp N/H had en met die rechtzaken over deze aandoening tòch 2 veulens hebt gefokt ??????

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:42

PaolaPromise schreef:
Bandit is van '99 maar er staat niets over op haar papier?
Ze is HYPP N/N, kan het zijn dat het er af gehaald is ofzo?

Het zou kunnen dat de ouders al getest waren en Hypp N/N dan komt de vermelding te vervallen bij een veulen uit zo'n die combinatie.