[WN] inenten 1 of 2 maal per jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: inenten 1 of 2 maal per jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:48

Toekie schreef:
Hmm.. mijn paard is altijd geënt tegen Rhino (Duvaxyn EHV 1,4 = toch daartegen?) omdat ik bij een westernruiter in een apart gedeelte van de pensionstal op stal stond. We regelden onze eigen inentingen. Nu is hij weg en heb ik me bij de rest aangesloten zeg maar. Ik weet niet of ze bij ons op stal ook tegen Rhino enten. Zo niet, heeft het dan ECHT geen zin om hier toch tegen te enten? Of zal ik het maar gewoon doen omdat - zoals PeterV zegt - 'baat het niet dan schaadt het niet'. En de basisenting heeft hij toch al gehad dus qua kosten hoef ik het niet te laten...?

Nee, als de stal niet mee doet, heeft het niet echt veel zin om te enten tegen rhino.
Wij hebben het verplicht gesteld bij ons op stal, en het signaal is dat als alle stallen dit zouden doen, dat het er steeds veiliger op zou kunnen worden.

Peter

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:53

Dan maar hopen dat er wel tegen geënt wordt bij ons. Vanmiddag meteen even vragen. Lachen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:01

Toekie schreef:
Dan maar hopen dat er wel tegen geënt wordt bij ons. Vanmiddag meteen even vragen. Lachen

Neem ook het rekensommetje mee dan wat ik maakte. Vaak denken mensen op kosten gejacht te worden, terwijl dit helemaal in dit geval niet zo is.
En als je dan krijgt te horen dat het niet tegen alle soorten van rhino beschermt, geef je daarbij aan dat influenza dat ook niet doet, tegen de virussen waar dit middel voor bestemd is.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat de regulieren dierenartsen niet op één lijn zitten qua aanbeveling van wat wel te doen met enten, of niet.
Eigelijk lijken het net soms westernruiters, vaak ook geen lijn in te krijgen. Clown Haha!

Peter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:07

Niet zo moeilijk hoor Peter Haha! Gewoon heeeeel hard roepen: Line up please, line up!
Tong uitsteken

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:23

DubbelDun schreef:
Dus in het kort hoeven alleen die paarden die Internationaal starten onder de FEI 2x per jaar geënt te worden.
Iets wat dus maar voor een zeer klein deel van de wedstrijdruiters van toepassing is.

Waarom staat er dan op de inschrijfformulieren bij deelnemers voorwaarden:
Tevens verklaart ondergetekende dat het (de) door hem/haar ingeschreven paard(en) is/zijn ingeënt volgens
de FEI-richtlijnen en dat zowel hij/zij als het/de paard(en) tenminste tegen wettelijke aansprakelijkheid zijn
verzekerd. Om het entingsboekje/paspoort kan worden gevraagd, dus zorg ervoor dat u dit bij u hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:37

@kmvreter : dat staat er om ze een stok achter de deur te geven.
Zolang dit dus geen internationaal erkende FEI-wedstrijd is, kan niemand je verplichten om 2x te enten.

@peter: mooie opsomming over Rhino etc.
Maar ik begrijp er uit dat als je niet elke 2 maanden op Rhino laat enten dat je dus nog voor niets bezig bent.
Het is immers ondoenlijk op een openbare stal om de drachtige merries in quarantaine te houden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:15

DubbelDun schreef:
@peter: mooie opsomming over Rhino etc.
Maar ik begrijp er uit dat als je niet elke 2 maanden op Rhino laat enten dat je dus nog voor niets bezig bent.
Het is immers ondoenlijk op een openbare stal om de drachtige merries in quarantaine te houden.

Wanneer je twee maal zou enten per jaar zou je het dus al tot een minimum kunnen bepreken op een stal, en als je daarbij de drachtige merries ook nog op de 5e 7e en 9e maand zal enten, ben je helemaal goed bezig.
Zo lees ik het.

Maar dit is dus weer op één van de ergste vormen getoetst, terwijl rhino over de gehele lijn nare verschijnselen kan achter laten die wel met een enting zouden kunnen voorkomen worden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:47

DubbelDun schreef:
@kmvreter : dat staat er om ze een stok achter de deur te geven.
Zolang dit dus geen internationaal erkende FEI-wedstrijd is, kan niemand je verplichten om 2x te enten.

Nee, ik zie dit niet als een stok achter de deur, uiteindelijk is het aan de ondernemer, organisatie en of vereniging die een wedstrijd wil organiseren van de WRAN, welke enting eisen deze stellen op de dag van de wedstrijd op hun gehouden locatie.
De Wran geeft in mijn beleving als het ware alleen de minimale eisen aan.

Op de bij ons gehouden wedstrijd jongstleden stond het volgende op het inschrijfformulier.
Ik verklaar akkoord te gaan met de regels van de organisatie en het Wran regelboek en verklaar dat mijn paard is ingeënt volgens de richtlijnen van de betreffende organisatie, WA verzekerd is en vrij van besmettelijke ziekten.

Rhino is BV een besmettelijke ziekten, die vooral op een stal kan ontaarden, dus als het ware blijft op de stal waar deze voorkomt.
Dus stel, je komt bij mijn op wedstrijd, neemt een paard mee dat rhino heeft, of onder de leden heeft, daar deze ziekte ook een incubatietijd kent, zal uiteindelijk de rechtspraak jou aansprakelijkheid voor het brengen van deze ziekte naar mijn stal in dit geval, bepaald worden in hoeverre je deze ziekte hebt willen voorkomen.
Dit mist ik natuurlijk aannemelijk kan of heb kunnen maken dat deze ziekte door jou aanwezigheid gekomen is bij mijn op stal.
Een goede stal registratie is dus van belang op een wedstrijd.
Dus in mijn beleving gaat het één en ander vele malen verder dan BV de FEI voorschrijft, zoals het altijd is en gaat, ligt het er maar aan hoe je het één en ander omschrijft en waar de deelnemer uiteindelijk mee akkoord is gegaan.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:53

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat op een stal waar een wedstrijd georganiseerd wordt al rhino heerst. Dit verzwijgen, ik wilde dat ik dit verzonnen had, mag wat mijn betreft de zwaarste straf op staan die je maar binnen de paarden sport kan bedenken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:28

Heb het één en ander nog even nagekeken in het regelboek

142. Ieder paard moet WA-verzekerd zijn. De paarden moeten vrij zijn van besmettelijke ziekten en van een stal komen waar ook geen besmettelijke ziekten voorkomen. Alle aan de wedstrijd deelnemende paarden moeten volgens een jaarlijks vaccinatieschema tegen influenza gevaccineerd zijn en ten tijde van de wedstrijd voldoende immuniteit voor de ziekte te hebben, hetgeen door middel van een geldig inentingsbewijs op de plaats van aanmelding aangetoond dient te worden.
De eigenaar/beheerder van de locatie waar de wedstrijd gehouden wordt en/of de organisator kan aanvullende entingen verplicht stellen (bijv. Rhinopneumonitis). Dit dient in de vooraankondiging vermeld te staan.

Peter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:47

Ik ent wel tegen EHV (2x pj) in een stal waar dat zeer wisselend is. Laatst hadden wij zeer vermoedelijk een rhino uitbraak op stal. Een aantal dieren hadden koorst en heeb zeer intesieve begeleiding gehad voordat ze eindelijk van hun luchtwegproblemen verlost waren. De voorste 3 dieren op stal hadden verschijnselen. De ongeente ruin was de derde in de schakel en staat naast mijn merrie. Mijn merrie en haar andere buurman zijn wel geent. Deze twee hebben niet 1x gehoest of ook maar een snotneus gehad terwijl ze toch letterlijk in de snot van de buren stonden te roeren. Toeval? kan zomaar, maar ik blijf toch maar braaf enten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:04

@Peter: natuurlijk hoort iedereen zijn paard(en) netjes op tijd te enten.
Maar als ik lees in het door jhouw gequote stuk dat een heel groot deel van de paarden in NL al drager zijn van Rhino dan kun je dus al nooit stellen dat een paard ziektevrij moet zijn c.q. kan dat een grond zijn om iemand aansprakelijk te stellen. Het is tenslotte gewoon niet haalbaar.

Als ergens dus de verantwoordelijkheid op een wedstrijd gelegd moet worden dan is het wel bij het secretariaat die de boekjes goed moet kontroleren.
Persoonlijk heb IK dat nog nooit meegemaakt, vaak is het tonen van de omslag al voldoende.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:08

Mijn paarden lopen in een kudde, 24/7 het hele jaar door buiten. De kudde wordt in het zomerseizoen uitgebreidt met drie ponys van een eigenaar. Alle paarden komen niet opwedstrijd behalve mijn paard. De kudde loopt op een terrein waar geen andere paarden of vee in de naaste omgeving staan.

Omdat mijn paard wel eens in vreemde stallen staat (bij voorkeur in een paddock of wei maar soms kan het niet anders) is mijn paard goed ingeent tegen influenza of tetanus. Mijn dierenarts vond het onzin om mijn paard ook tegen rino te enten omdat deze dan de enigste in de kudde zou zijn. En dat niet zou betekenen dat mijn paard geen Rino kan krijgen.

Kan een paard die ingeent is ook minder snel drager zijn van het virus, dat zou weer een goede reden zijn om dan wel te enten.

Als je een wedstrijd organisserd op je stal is het altijd een verhoofd risico. Dan zijn er nog genoeg andere ziektes die meegebracht kunnen worden. En wat van de menselijke bezoekrs die misschien thuis ook een paardje hebben staan en deze net voor vertrek nog een aaitje hebben gegeven

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:29

Ik heb het nog even nagevraagd en bij ons op stal wordt niet tegen Rhino geënt. Toch denk ik dat ik het volgende maand gewoon weer doe. Ook al is het wellicht voor niets. Hij kreeg het voorheen ook (heeft basisenting dus al gehad) en baat het niet, schaadt het niet. Dan maar voor mijn gemoedsrust. Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:09

mirgino schreef:
nou ik heb de mijne graag goed in de enting zitten,en voor het geld hoef je het niet te laten Clown

En de DA is blij met jou omdat je 2x ent

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:51

MSQuincyTE schreef:
mirgino schreef:
nou ik heb de mijne graag goed in de enting zitten,en voor het geld hoef je het niet te laten Clown

En de DA is blij met jou omdat je 2x ent

zou het? voor die 16 euro Haha!
ach dan maak ik iemand blij met weinig 2x per jaar Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:34

DubbelDun & kmvreter, de insteek die jullie nu maken is juist, daar heb je geheel gelijk in.
Het zal ook heus niet zo’n vaart lopen zoals ik het schetste, maar als het wel ooit zo is zal gaan lopen, kan ik antwoordt geven op de vraag, wat heeft u eraan gedaan om het te kunnen voorkomen. Dit is waar het mijn vooral omgaat.

Ook ons stalmanagement is er volledig op gericht om actie te ondernemen als er BV rhino bij ons zal uitbreken, dat wel niet bij een collega stal. In dit land kom je er namelijk niet mee om te wijzen naar, nee, als er iets gaande is gaat het er om wat jij er zelf aangedaan zal hebben om het te kunnen voorkomen.

MSQuincyTE, ik zie het als een service beurt bij een auto, die kan je namelijk ook overslaan, garage niet blij, alleen jij als auto eigenaar kan het wel oplopen.
Ondanks mijn ook de info heeft bereikt dat er nieuwe serums zijn die een langere werking kennen, wil ik eerst dat regulier ook draagvlak is, komt, voor deze nieuwe entingen.
De gemiddelde dierenartsen zijn nu al verdeeld hoe en of hoe vaak je zal moeten enten, dus geef ik zelf aan hoe ik het wil hebben, na mijn verdiept te hebben in de materie.

Daarbij komt ook nog dat ik vind dat de gemiddelde dierenartsen op een verkeerde manier zijn gaan meedenken met de paarden eigenaren. Tussen iets goed doen of willen doen, of met een minimale marge aan het werk te gaan omdat het één en ander geen of zo weinig als mogelijk geld mag kosten, vind ik een groot verschil zitten.
Onze huidige dierenarts te Beverwijk heeft ook aan ons moeten wennen op dit gebied, daar ik altijd aangeef dat hij niet mag gaan lopen pillen met mijn paarden, maar gewoon moet aangeven wat op dat moment het beste voor het paard is om te doen, dit qua behandeling of voor het voorschrijven van medicijnen. Vaak al je een probleem meteen goed vast pakt, lijkt het vaak of je oogwaarschijnlijk veel geld kwijt bent, terwijl je dit weer vaak terug verdient, omdat de nazorg die een dierenarts besteed aan het paard in kwestie, minimaler is dan dat er eerst met allerlei lip-lafjes aan de gang gegaan wordt.

Zo heb ik het ervaren door de jaren heen dat wij in de paarden zitten, een dierenarts moet niet gaan mee denken in mijn portemonnee, dit in eerste aanvang dan, nee, hij moet mijn informeren hoe een kwaal en of probleem het beste kan aangepakt gaan worden, omdat gewoonweg je vaak uiteindelijk toch aan die kosten komt te zitten, dan wel niet duurder uit bent.

Peter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:56

Dat is een goede insteek Peter en als stal heb je nu eenmaal met andere dingen te maken als met een kleine privé-eigenaar die zelden of nooit andere paarden op het erf krijgt.
Dus altijd kijken naar de eigen situatie is de beste methode.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 08:59

Peter als je, je in de materie verdiept heb kan je mij dan antwoord geven op de volgende vraag.

Mijn paard inenten als enigste in een kudden heeft weinig zin. Alleen als je de hele kudde doet.

Maar heeft het zin om mijn paard in te enten om zo de kans te verkleinen dat deze rhino kan verspreiden. Mocht dat zo zijn dan wil ik mijn paard best in laten enten tegen Rino.
Maar ik wil niet onnodig stoffen in mijn paard laten spuiten als het dus niet nuttig is voor mijn of andere paarden.

Anders ga ik wel bellen met wat paardenkliniken voor informatie....

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 09:03

DubbelDun schreef:
Dat is een goede insteek Peter en als stal heb je nu eenmaal met andere dingen te maken als met een kleine privé-eigenaar die zelden of nooit andere paarden op het erf krijgt.
Dus altijd kijken naar de eigen situatie is de beste methode.

Maar zo'n staleigenaar kan wel een wedstrijd houden en dan eisen dat onze paarden toch tegen rhino ingeent zijn om mee te kunnen doen?
Als je daar no ook een stal huurt oke, maar als je daar nu aleen je proefje komt rijden, je paard niet met andere laat snuffelen en daarna gewoon weer naar huis gaat.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:10

kmvreter schreef:
Peter als je, je in de materie verdiept heb kan je mij dan antwoord geven op de volgende vraag.

Mijn paard inenten als enigste in een kudden heeft weinig zin. Alleen als je de hele kudde doet.

Maar heeft het zin om mijn paard in te enten om zo de kans te verkleinen dat deze rhino kan verspreiden. Mocht dat zo zijn dan wil ik mijn paard best in laten enten tegen Rino.
Maar ik wil niet onnodig stoffen in mijn paard laten spuiten als het dus niet nuttig is voor mijn of andere paarden.

Anders ga ik wel bellen met wat paardenkliniken voor informatie....

Wat ik er van weet heeft dit dus geen zin.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:17

kmvreter schreef:
Maar zo'n staleigenaar kan wel een wedstrijd houden en dan eisen dat onze paarden toch tegen rhino ingeent zijn om mee te kunnen doen?
Als je daar no ook een stal huurt oke, maar als je daar nu aleen je proefje komt rijden, je paard niet met andere laat snuffelen en daarna gewoon weer naar huis gaat.

Kijk, je moet er ook niet al te paranoia over worden. Wij hebben op ons laatst gehouden wedstrijd de paarden van buitenaf zoveel als mogelijk gescheiden gehouden van de paarden die bij ons standaard op het erf aanwezig zijn.
Ook kijken wij naar de ruiter die wij BV kennen, dus op de hoogte van zijn of haar stalmanagement zijn. Verder zal een stal eigenaar niet zo snel voorschrijven dat rhino geënt dient te zijn, lees nogmaals regel 142, waar je eigelijk alle kanten mee op kan.
Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:01

Onderzoek
Een goed overzicht van het voorkomen van de neurologische-vorm van rhinopneumonie in Nederland is niet mogelijk omdat veel eigenaren van maneges of andere paardenbedrijven niet openlijk uitkomen voor eventuele problemen en paarden met verlammingsverschijnselen direct opruimen. Een bedrijf dat openlijk uitkomt voor de problemen, de paarden probeert te behandelen en onderzoek toelaat, draagt er aan bij meer over de aandoening te leren en in de toekomst misschien zelfs te kunnen voorkomen. Eigenaren van paarden dienen zich te realiseren dat de neurologische-vorm van rhinopneumonie zich overal in Nederland kan voordoen en dat alleen openheid en voldoende kennis van zaken het probleem kunnen beperken.
Hoofdafdeling Gezondheidszorg Paard
Yalelaan 12-16
3584 CM Utrecht

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:15

Nou voor even het laatste wat ik kon vinden over rhino, dat bewustwording van enten daar tegen in opkomst is.

Rhinopneumonie

Rhinopneumonie wordt veroorzaakt equine herpesvirussen. Deze virussen veroorzaken serieuze schade aan het ademhalingsstelsel, verlammingen aan de achterhand en zelfs abortus bij drachtige merries.
Paarden met rhinopneumonie kunnen zeer veel virus uitscheiden waardoor een infectie snel om zich heen kan slaan en andere paarden geïnfecteerd raken.

Rhinopneumonie is een virusziekte met drie vormen:
1 verkoudheidsvorm
2 abortus-vorm
3 neurologische vorm

De verkoudheidsvorm komt zeer regelmatig voor bij jonge paarden. Deze vorm veroorzaakt koorts en soms een snotneus, hoesten en/of dikke benen.
Behandeling: Er is geen specifieke therapie, de paarden herstellen van de verkoudheid, net als mensen.
Preventie: Laten enten, maar dit biedt nooit 100% garantie.

De abortusvorm komt voor bij drachtige merries en veroorzaakt dus abortus of zeer zwak geboren veulens die vaak sterven.
Behandeling: Voor de merrie is dat meestal niet nodig en voor het zwakke veulen kan vaak niets gedaan worden.
Preventie: Drachtige merrie laten inenten tegen rhino. Deze vaccinatie biedt echter nooit 100% garantie.

De neurologische vorm komt slechts incidenteel voor. Dit begint meestal met een wat slappe staart en ataxie. Daarna kunnen er ernstiger verlammingsverschijnselen optreden.
Behandeling: In overleg met de dierenarts.
Preventie: Tegen deze vorm is inenten waarschijnlijk niet effectief.

Verspreiding:
Het vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of samen stallen in 1 ruimte.
Het kan ook via kleren en handen overgedragen worden. Passeren van paarden op straat is geen bron van besmetting. Indien een paard besmet is, dan tot twee weken na de laatste koortsaanval contact met andere paarden vermijden.

Vaccinatie tegen rhinopneumonie:
Het vaccin Equilis Resequin beschermt paarden tegen rhinopneumonie en influenza. Vaccinatie tegen rhinopneumonie is niet verplicht maar wel raadzaam.

Equilis Resequin:
- geeft een brede bescherming aan het paard: tegen rhinopneumonie en influenza;
- brede bescherming tegen luchtwegaandoeningen;
- veilig voor drachtige merries;
- vaccinatie is preventief verplicht in de betere fokkerijen en stoeterijen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:11

Bedankt voor de info.

Ik ga eens kijken of ik de andere eigenaren over kan halen om onze gehele groep tegen Rhino in te enten.